När man öppnar en historiebok möts man ofta av samma bild: Afrika före slavhandeln framställs som en kontinent utan historia, en plats av “stammar”, “myter” och “outvecklade samhällen”, men denna bild är inte bara felaktig, utan den är resultatet av en medveten historieförfalskning.
Text: Olive Carlson för NewsVoice
Flera afrikanska forskare och författare, såsom Cheikh Anta Diop, Nioussérê Kalala Omotunde, Coovi Gomez och Théophile Obenga, har länge kämpat för att återställa en historisktt korrekt bild av kontinenten.
Afrika var en kontinent med framgångsrika civilisationer och avancerad vetenskap inom matematik, fysik, medicin och filosofi, långt innan ett arabiskt och europeiskt intrång på kontinenten.
Afrika hade civilisationer långt före slavhandeln
Den senegalesiske historikern och fysikern Cheikh Anta Diop (1923–1986) var en av de första som vetenskapligt bevisade att det forntida Egypten (då kallat Kemet) var en svart afrikansk civilisation och omfattade andra länder och var större än nuvarande Egypt (Diop, 1974).
I sin bok The African Origin of Civilization: Myth or Reality (1974) visar Diop att egyptierna inte bara var svarta, utan också utvecklade avancerad matematik, medicin och statskonst, tusentals år före den grekiska civilisationen.
“The ancient Egyptians were Negroes. The moral fruit of their civilization is to be counted among the assets of the Black world.”
Diop gick längre än att bara fokusera på Egypten. Han visade hur imperier som Ghana, Mali och Songhai hade välutvecklade politiska och ekonomiska system, med självständiga institutioner, utbildning och universitet i städer som Timbuktu, där astronomi, rättsvetenskap och filosofi undervisades flera hundra år före till exempel universitetet i Oxford.
Diops mest kända forskning är hans omfattande analyser av mumier i franska museer under 1970-talet. Genom hudpigmentanalyser, bland annat melaninmätningar, samt genom studier av konst, ikonografi, språk och kulturella uttryck, jämförde han forntida Egypten med afrikanska folket söder om Sahara.
Han fastslog att Egypten låg geografiskt och kulturellt i Afrika, och att det var en svart afrikansk civilisation långt före de grekiska, romerska och arabiska intrången.
Diop visade vetenskapligt att Afrikas historia förfalskats av politiska och ideologiska skäl, och han bidrog till att återupprätta Afrikas historiska arv.
Ekonomisk och kulturell suveränitet
Nioussérê Kalala Omotunde (född 1967 i Guadeloupe, död 2022) var en enastående afrokaribisk historiker, författare och forskare. Hans arbete lyfte särskilt fram Afrikas ekonomiska självständighet före slavhandeln.
Omotunde undersökte ekonomiska system, såsom faraonernas valuta (La monnaie des pharaons, 2014), och dokumenterade hur transsahariska handelsvägar band samman kontinenten. Han beskrev hur exporten organiserades mellan olika imperier genom avancerade samhällsstrukturer, skattesystem och rättssystem (Lisoro Magazine, 2024).
Omotunde visade att Afrika redan hade utvecklade diplomatiska nätverk, astronomi och filosofiska system baserade på rättvisa, balans och etik, långt innan europeiska och arabiska religioner samt kolonialismen förstörde dessa institutioner.
Omotunde kritiserade västerländska skolböcker som reducerar Afrikas historia till slaveri och kolonialism och kallade detta för ett “brott mot det afrikanska minnet”.
Omotunde var aktiv i det afrikanska och karibiska forskarsfären och hade en internationell roll som projektledare vid UNESCO:s “Africa Week” 2017, där han betonade vikten av utbildning för ungdomar i afrikansk matematik (UNESCO, 2017).
Språkkluster för “Svart Egypten”
Théophile Obenga (född 1936 i Kongo-Brazzaville) är författare, forskare och professor emeritus vid Africana Studies Center på San Francisco State University. Han har forskat inom egyptologi, lingvistik, afrikansk historia och filosofi.
Genom lingvistisk forskning har Obenga visat att det finns ett gemensamt ursprung mellan det forntida egyptiska språket och moderna afrikanska språk, vilket pekar på en gemensam språkfamilj (Obenga 2004). Obenga påpekar vikten att erkänna den rika afrikanska historian och civilisationen som har spelat en viktig roll för alla civilisationer över hela världen
Slutsats
Det som förenar dessa forskare är en gemensam slutsats: Afrika hade inte bara en historia före slavhandeln, utan avancerade och självständiga civilisationer, med politiska, ekonomiska, sociala, kulturella och filosofiska system som förtjänar erkännande.
Att fortsätta sprida bilden och undervisning av ett “historielöst Afrika” är inte bara okunnigt, utan också en förolämpning av den afrikanska folket och världens historia. Vi måste möta våra felaktiga handlingar och våga återupprätta sanning i våra historieböcker, vårt språk och våra tankemönster.
Text: Olive Carlson, Afrosvenskarna.se, för NewsVoice
Fler artiklar av Olive Carlson
Källor
- Cheikh Anta Diop, The African Origin of Civilization: Myth or Reality, 1974
- Théophile Obenga, African Philosophy: The Pharaonic Period: 2780–330 BC, 2004
- Nioussérê Kalala Omotunde, L’origine négro-africaine du savoir grec, 2000
- Lisoro Magazine, Echoes of Maat: Nioussere Kalala Omotunde’s Intellectual Odyssey, 2024
- Afrolegends, So Long to the Baobab of African Classical Humanities and Mathematics, 2022
- UNESCO” Africa Week”, 22 maj 2017