Diesellagren i EU når rekordlåga nivåer våren 2023 – Lastbilstransporter och matproduktion drabbas

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 10 november 2022
- Torbjörn Sassersson
Temabild: Lastbilar och vintertransport. Foto: Mint Images. Licens: Elements.envato.com

ENERGIKRISEN. Dieselbränslelagren i nordvästra Europa beräknas i mars 2023 att sjunka till den lägsta nivån på nästan 12 år. Det rapporterade Bloomberg i onsdags. Transportsektorn på vägarna drabbas hårdast, men även matproduktion påverkas mycket negativt.

Analytiker på det brittiska konsultföretaget Wood Mackenzie förväntar sig att diesellagren kommer att fyllas upp i december och fram till januari 2023 för att därefter falla till en mycket låg nivå våren 2023. Analysen sträcker sig över en sammanhängande period tillbaka till 2011, skriver Bloomberg.

Från början av februari 2023 kommer EU:s sanktioner mot Ryssland att förbjuda import av nästan alla sjöburna raffinerade petroleumprodukter, inklusive dieselbränsle.

Bränslelagren är en viktig stötdämpare mot störningar, men när de tar slut lämnar de bränslemarknaden öppen för ökad volatilitet, skriver RT. Priserna kan till exempel skjuta i höjden.

James Burleigh som är huvudanalytiker på Wood Mackenzie säger att problemet är att bränsleleverantörerna tjänar mer på pengar på snabb försäljning i närtid snarare än att lagra diesel och gasol för framtida försäljning. Det betyder att gasol- och diesellagring inte är motiverat ut ett försäljningsperspektiv.

Prognosen är att det kommer att finnas en god tillgång på diesel fram till december 2022, men att lagren därefter snabbt töms vilket leder till en allvarlig brist någon gång i mars 2023.

Allvarlig brist i diesellagren även i USA

Vi ser en liknande dieselbrist i USA. När förbudet mot rysk import träder i full kraft under första kvartalet 2023 kan situationen bli ännu värre, säger Chevrons ordförande och VD Michael Wirth. Chevron Corporation är ett av världens största energibolag med en årlig intäkt 2020 på 146,5 miljarder dollar.

Sanktionerna mot Ryssland kommer att driva upp bränslepriserna. Data som samlats in av Energy Information Administration (EIA) visar att diesellagren i oktober i USA är på sin lägsta nivå sedan 2008. Nu räcker diesellagren i USA bara i 25-26 dagar, en minskning från 34 dagar fem veckor tidigare.

Diesel supplies i USA. Källa: EIA
Diesel supplies i USA. Källa: EIA

Brian Deese chef för National Economic Council Director och topprådgivare till president Joe Biden, sa till Bloomberg News att nuvarande dieselnivåer är oacceptabelt låga.

Mike Adams som specialiserat sig på prepping och självhushållning skriver i ett nyhetsbrev den 8:e november:

”Med denna verkställande makt kan Biden föra ett terrorkrig mot det amerikanska folket genom att avveckla mat- och energiinfrastrukturen som håller människor vid liv. Faktum är att Biden redan har lovat att göra exakt det.

Allt detta sker precis samtidigt som en dieselbrist börjar sprida sig över Amerika. Vi kommer att uppleva regionala dieselavbrott och försenade tankningstider, vilket kommer att leda till försenade leveranser av allt.”

Willis Eschenbach skriver i artikeln ”Big Oil, Small Oil” den 2:a november:

”USA är nere på en 25-dagars försörjning av diesel och om dieseln slutar stannar även de 18-hjuliga lastbilarna och om de 18-hjuliga lastbilarna stannar, stannar landet.”

Svenska Trafikverket tog 2021 fram en rapport om hur Sverige ska uppfylla Agenda 2030. Ett styrmedel är kraftigt höjda priser på fordonsbränslen under perioden 2022-2032. 50 kronor per liter för bensin och diesel nämns som nödvändigt för att lyckas.

Effekterna av Ukrainakriget, sanktionerna mot Ryssland, sprängningen av gasledningen Nord Stream, strypningen av människors förmåga att vara oberoende och klara sig själva samt de överstatliga ambitionerna att uppnå målen i Agenda 2030 sammanstrålar (red anm).

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Diesellagren