Sveriges bilbransch, bilmedia och biljournalister tycks ha lämnat det normala för det onormala. Även bilisttidningarna Motor och Vi Bilägare tycks ha hemfallit åt dyrkan av en ny gudom, det heliga elbilsbatteriet.
Man kan undra vem de verkar och skriver för. I stället för att värna ägande och bruk av prisvärda och praktiska vardagsbilar vill de få oss att köpa och köra dyra och opraktiska.
Allt i den felaktiga tron att mer koldioxid från förbränningsmotorer skulle farligt värma Jordens marknära atmosfär och att det skulle uttömma Jordens stora olje- och gasreserver under marken.
Vi Bilägares tester av 52 olika bilmodeller från 25 olika märken under året visar att det onormala nu anses normalt. Liknande resultat visar även andra medias tester.
Bland testbilarna finns både rena bensin- och dieselbilar och hybrider med liten elmotor respektive laddhybrider med utifrån laddbara batteri. I vanliga hybrider laddar förbränningsmotorn ett mindre batteri. Laddhybrider har större, tyngre och dyrare batteri.
Rena elbilar har 300-700 kg tunga batterier för 100-200.000 kronor.
300-400 kg extra vikt kräver större, kraftigare, tyngre och dyrare chassi och hjul. En ond spiral, som också kräver starkare motor och mer energi för att driva bilen framåt.
Nu testar svenska media elbilar för över miljonen, utom räckhåll för vanliga hushåll och pressade företag. Redan tabellens medelpris 533.000 kronor är runt 200.000 kronor högre än för en normal bil – med större värdeminskning som följd.
En jämförelse mellan dels normala bensin- och dieselbilar och dels 52 testade bilar av alla slag i Vi Bilägare under 2023:
Just värdeminskning är nya bilars största kostnad. Högre räntor gör också finansieringen dyrare. Ändå ses en halv miljon kronor nu som normalt för en ny bil. Total milkostnad på 55 kronor är 10-20 kronor högre än för en vanlig, medelstor bil.
Då betalar man för mer kraft än man i vardagen behöver. Medeleffekt 279 hk och meningslös sprint 0-100 på 8,5 sekunder var tidigare rena sportvagnsprestanda. Extrema elbilar kan göra 0-100 på runt 3 sekunder. Onödigt, svårkontrollerat och rent trafikfarligt!
Tege Tornvall, biljournalist