Notre Dame är sedan flera år ett huvudmål för jihadister

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 16 april 2019
- NewsVoice redaktion
Jim Caviezel - Bild: Icon Productions

ANALYS. Utredningen till varför Notre Dame brinner har redan startat medan elden ännu inte är släckt. Det spekuleras om mordbrand. Finns det skäl för det? Enligt flera insatta källor har Notre Dame sedan ett antal år varit ett huvudmål för jihadister. Flera attacker har avvärjts. 

Text: NewsVoice, kl 01:13 | Bild: Jesus spelad av Jim Caviezel i filmen: “Passion of the Christ” – Foto: Icon Productions (omgjord i Photoshop)

Med anledning av förstörelsen av Notre Dame har NewsVoice tittat närmare på några artiklar från Gatestone-institutet (och även SVT) vilka beskriver en omfattande förstörelse av det kristna arvet i Frankrike och Tyskland. Det visar sig att katedraler och kyrkor samt även präster attackeras av jihadister, men vad som förefaller helt oförklarligt är att borgmästare och myndigheter i en omfattande skala börjat riva kyrkor och katedraler, ofta av “säkerhetsskäl”.

I en artikel från 2017 beskriver Gatestone-institutet om en kampanj som syftade till att förhindra att imamer försöker konvertera oanvända franska kyrkor till moskéer. Situationen blev allt mer infekterad efter att en fransk präst Jacques Hamel bokstavligen slaktades i Saint-Etienne-du-Rouvray.

SVT skriver i artikeln: Mördade prästen Jacques Hamel arbetade för samförstånd mellan religioner att Hamel arbetade för att bygga broar:

“En präst som önskade en öppnare och varmare värld, och hade regelbundet samröre med ortens muslimska samfund. Så beskrivs Jacques Hamel, 86, som i morse mördades genom att få halsen avskuren av två män som tog sig in i hans kyrka.”

Jacques Hamel
Fader Jacques Hamel mördades 26 juli av islamiska jihadister, i kyrkan i Saint-Étienne-du-Rouvray.

Notre Dame bara ett av många mål

Gatestone-institutet skriver 2017 att franska myndigheter därefter lyckade stoppa flera attacker mot Notre Dame (“Kyrkor Försvinner, Moskéer Dyker Upp”):

“Efter denna attack satte franska myndigheter stopp för många islamistiska komplotter mot Notre Dame-katedralen i Paris. I juni förra året sköt polisen en muslimsk man utanför katedralen efter att han försökt attackera dem med en hammare.

En ytterligare terrorcell bestående av franska kvinnor under ledning av IS-befälhavare i Syrien hade dessförinnan stoppats innan de kunde attackera Notre Dame. Frankrikes mest berömda katolska plats för tillbedjan är ett huvudmål för jihadisterna.

Samtidigt har Frankrike avfärdat sitt religiösa och kulturella katolska kulturarv vilket i tider av religiösa krockar istället borde skyddas som skatter och källor till styrka.

Förra månaden, runt årsdagen för mordet på fader Hamel revs det berömda kapellet Saint Martin i Sablé-sur-Sarthe som byggdes år 1880-1886 och sekulariserades år 2015. En parkeringsplats kommer att ersätta den gamla kristna byggnaden.

Fotografier och filmklipp som lagts upp på sociala medier, från scener som påminner om ISIS vandalisering av kyrkor i Mosul, visar hur korset slits bort från kyrkan som håller på att förstöras.

Några dagar tidigare, i Rouen, inte långt ifrån den plats där fader Hamel mördades, beslutade lokala myndigheter at man skulle riva Saint-Nicaisekyrkans prästgård av “säkerhetsskäl“.”

Artikeln fortsätter med att sammanfatta hur franska myndigheter river och konverterar kyrkor. Antingen rivs de helt eller görs om till kontor alternativt moskéer. Artikelförfattaren Giulio Meotti konstaterar att i Frankrike finns lagar som skyddar gamla träd, men staten har rätt att jämna gamla kristna kyrkor med marken, istället för att renovera dem.

“Enligt en rapport från Observatoriet för Religiöst Arv som presenterades vid den franska senaten kan landet ha förlorat “5 000 till 10 000 religiösa byggnader år 2030”. Varje år säljs och konverteras 20 kyrkor i Frankrike. Konsthistorikern Didier Rykner, som driver La Tribune de l’Art, sade att “inte sedan Andra Världskriget har vi sett kyrkor bli till ruiner”.

Dessa myndigheter och borgmästare som är så överseende när det gäller ekonomiska anledningar till att förstöra kyrkor är alltid generösa när det gäller moskéer. “De nästan 2 400 moskéerna idag, jämfört med 1 500 år 2003, är det tydligaste tecknet på islams snabba framväxt i Frankrike…”

Processen ska vara en konsekvens av en stark islamiferingsprocess, enligt en rapport. Förändringen från kristendom till Islam går rasande fort.

Giulio Meotti skriver att:

“Fler moskéer och muslimska bönecentrum har byggts i Frankrike under de senaste 30 åren än antalet kyrkor som byggdes under det förra århundradet.”

I artikeln: “European Churches: Vandalized, Defecated On, and Torched “Every Day”, av Raymond Ibrahim från den 14:e april 2019 påstås att de flesta attacker mot franska kyrkor genomförs av jihadister, men att medierna rutinmässigt undviker att uppge identitet och religiös tillhörighet på vandalerna. I de fåtal fall när det avslöjats att det handlar om jihadister brukar myndigheterna uppge att det bara rört sig om individer med psykiska problem, skriver Ibrahim.

Personer och journalister som ändå påpekar att det handlar om en “kulturkrock” blir snabbt uthängda som rasister och informationen som tillhandahålls kallas för “hate speech”, fortsätter Raymond Ibrahim, men verkligheten kräver en annan uppmärksamhet.

“Another German report from November 11, 2017 noted that in the Alps and Bavaria alone, around 200 churches were attacked and many crosses broken: “Police are currently dealing with church desecrations again and again. The perpetrators are often youthful rioters with a migration background.” Elsewhere they are described as young Islamists.”

Ibrahim sammanställer i sin artikel ett antal attacker under februari och mars 2019 mot franska och tyska kyrkor. Han nämner då att vandaler plundrat, förstört kristna statyer, bränt kors och biblar, angripit gravar på kyrkogårdar, smetat ned väggar med avföring och klottrat “Allahu Akbar” på kyrkoportar.

Flera kyrkor har även satts i brand i början på 2019. Nu brinner Notre Dame i samband med påsken som är den största högtiden under det kristna kyrkoåret och firas till minne av att Jesus enligt Nya Testamentet led, dog och återuppstod.

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

Relaterat

RT.com: St Rita-kyrkan i Paris
Bild: Fransk kravallpolis angriper den 3 augusti en präst och hans församling. De släpar ut dem ur St Rita-kyrkan i Paris innan den ska rivas. Skärmdump: Russia Today


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Jan Norberg
    Så jag verkar umgås i nån sorts kretsar. Det framgår inte vilken tankelapsus som åsyftas. Det framgår inte heller i övrigt vem du vänder dig till men jag gissar som Anders att det är till honom.
    Vad beträffar muslimska brödraskapet så står dom bakom all den islamistiska terrorn.
    Isis, Al Qaeda etc. Officiellt hör man om vilka emirat som finansierar men mer sällan om MBs omfattande roll som dom spelar överallt där muslimer finns.
    Us/Uks störtande av Shahen 1979 utfördes medelst detta MB. Hamas har MB bakgrund. Och läsarna känner kanske till att Israel har bekräftat att dom understödde Hamas för att splittra Palestinierna.
    Försöken att lägga Syrien under islamistisk tyranni under Assads far liksom Assad själv
    nu senast organiserades av MB. Och som du var inne på kunde dom ta sig till makten i Egypten genom demokratiska val. Problemet är att dom både från starten bestod av en andel brutal terrorism och sen dess organiserat andra terrorister.
    I Egypten medverkade imperiet till att både föra dom till makten och sen störta dom.
    Den nuvarande ledaren hade nog inte tillåtits komma till makten utan Usas stöd.
    Men det är ju inget nytt förhållande.
    Britterna påstods också ha varit emot MB i det fallet.
    MB ville förändra Egypten men kanske inte skapa kaos som i Irak, Libyen och Syrien.
    Det var kanske därför MB måste bort? MB +ordning inte OK? MB +kaos OK?
    Även Erdogan som är med i MB verkar ju vara delvis oberoende av väst.
    Usa har där Gulen som sin kandidat.
    Hursomhelst. Det är just detta MB som britterna använt sen grundandet som medarbetare för att hindra araber att bygga sekulära samhällen. Dom initierades av medlemmar i europeiskt frimureri och det var britternas orientalister/agenter som låg bakom. Syftet var att hålla araberna nere kunskapsmässigt och utnyttja dom som vapen mot andra folk. Samt att få oss att tycka illa om araber. Det är vad flera anglosaxiska författare hävdar.

  • Jan Norberg
    Så jag verkar umgås i nån sorts kretsar. Det framgår inte vilken tankelapsus som åsyftas. Det framgår inte heller i övrigt vem du vänder dig till men jag gissar som Anders att det är till honom.
    Vad beträffar muslimska brödraskapet så står dom bakom all den islamistiska terrorn.
    Isis, Al Qaeda etc. Officiellt hör man om vilka emirat som finansierar men mer sällan om MBs omfattande roll som dom spelar överallt där muslimer finns.
    Us/Uks störtande av Shahen 1979 utfördes medelst detta MB. Hamas har MB bakgrund. Och läsarna känner kanske till att Israel har bekräftat att dom understödde Hamas för att splittra Palestinierna.
    Försöken att lägga Syrien under islamistisk tyranni under Assads far liksom Assad själv
    nu senast organiserades av MB. Och som du var inne på kunde dom ta sig till makten i Egypten genom demokratiska val. Problemet är att dom både från starten bestod av en andel brutal terrorism och sen dess organiserat andra terrorister.
    I Egypten medverkade imperiet till att både föra dom till makten och sen störta dom.
    Den nuvarande ledaren hade nog inte tillåtits komma till makten utan Usas stöd.
    Men det är ju inget nytt förhållande.
    Britterna påstods också ha varit emot MB i det fallet.
    MB ville förändra Egypten men kanske inte skapa kaos som i Irak, Libyen och Syrien.
    Det var kanske därför MB måste bort? MB +ordning inte OK? MB +kaos OK?
    Även Erdogan som är med i MB verkar ju vara delvis oberoende av väst.
    Usa har där Gulen som sin kandidat.
    Hursomhelst. Det är just detta MB som britterna använt sen grundandet som medarbetare för att hindra araber att bygga sekulära samhällen. Dom initierades av medlemmar i europeiskt frimureri och det var britternas orientalister/agenter som låg bakom. Syftet var att hålla araberna nere kunskapsmässigt och utnyttja dom som vapen mot andra folk. Samt att få oss att tycka illa om araber. Det är vad flera anglosaxiska författare hävdar.

  • Jag håller med Anders Åberg om att ni andra tiger om att situationen är framskapad av imperiet. Men det är som tidigare antytt värre än det Åberg tar upp. Hans version är den sk blowback-teorin. Dvs ingen konspiration utan en reaktion mot västs ondska.
    Det är i högsta grad en konspiration där den brittiska imperiemakten lyft fram och förstärkt just det som debattörerna ogillar.
    Men ni undviker det. Och därmed kommer det inte fram att arabernas försök att bygga sekulära samhällen motarbetats av väst hela tiden och i närtid i Syrien.
    Gatestone är en av imperiets NGOer vars förväntade roll är att stödja Samuel Huntingtons clash of civilisations. Hans mentor var Bernard Lewis, ursprungligen en Oxford-intellektuell som planerat hur MÖ-kartan ska ritas om.
    Jag tror att ni alla är väldigt präglade av den anglosaxiska kulturens hjärntvätt.
    Jag tror att det delvis hänger samman med att det finns en omfattande etnisk gemenskap med Us/Uk. I Usa finns mkt fler med skandinaviska rötter än i skandinavien. Det är ganska naturligt.

    • Jo Peter, men jag skrev ju så här “För den imperialistiska västvärlden däremot, är religiös extremism att föredra framför en enad Arabvärld, som ju kunde få för sig att själva börja bestämma över sina naturtillgångar och vilken valuta dom säljs i.” Så visst, en konspiration är det och dom som historiskt har haft kraften att genomföra sådant i praktiken är just US/UK.

      Konspirationer genererar ofta motreaktioner som är svåra att förutse. 9/11 var en sådan och Rysslands ingripande i Syrien verkar nästan ha satt stopp för hela konspirationen. Västvärldens frustration över detta är inte att ta miste på. USA styrda media, inte minst i Sverige, är fulla av vanvettig krigshets och bisarra lögner om Ryssland.

      Bra att du tar upp dom försök som gjorts i Arabvärlden att bygga sekulära samhällen och hur dom har krossats av västvärlden. Högerpopulister i väst älskar att sprida förakt för Islam, men knappt någon av dom pratar om vår egen roll i att underblåsa den muslimska extremismen.

      • Tankelapsus Peter G, nåt som är ganska vanligt i de kretsar du verkar röra dig i.

        Din argumentation påminner om ett slags självskadebeteende, om nu arabvärlden i tex Egypten för några år sedan befolkningen försökte resa sig MOT det islamska förtrycket så undrar jag vad som omintetgjorde den sk arabiska våren??

        Ditt citat härnedan vittnar om stora skygglappar, kanske för att Du verkligen inte vill ta in fakta.

        “Bra att du tar upp dom försök som gjorts i Arabvärlden att bygga sekulära samhällen och hur dom har krossats av västvärlden. Högerpopulister i väst älskar att sprida förakt för Islam, men knappt någon av dom pratar om vår egen roll i att underblåsa den muslimska extremismen.”

        På vilket sätt är det västerlandets fel att Muslimska Brödraskapets kupp inte lyckades??

        • Du verkar rikta dig till både mig och Peter här. Jag för min del pratar inte ens om västerlandet roll kontra Muslimska Brödraskapet. Jag pratar i första hand om störtandet av sekulära regimer i Libyen och Irak, samt det misslyckade försöket att störta Assad.

          Den arabiska våren ser ut att ha utnyttjats och underblåsts av USA;s ständiga strävanden att destabilisera Arabvärlden, men i fallet Egypten var det väl militärens makt som avgjorde. Dom hade under Mubarak starka band till USA, men var deras lojalitet finns nu vet jag inte. kanske är det till den egna plånboken i första hand.

          • Så du Åberg som den KOMUNISTISKA stormogul du är tycks mena att den arabiska våren i Egypten tillintetgjordes av västvärldens illvillighet. Nice try Åberg!!

            Det var de islamska fundamentalisterna som inte kunde tåla att det Muslimska Brödraskapet ed sin speciella variant av islam tog makten i relativt demokratiska val.

            Av detta kan man dra en slutsats och det är du och andra KOMMUNISTER föredrar den mer extrema formen av islam.

            Bra jobbat Åberg!!!

  • Jag håller med Anders Åberg om att ni andra tiger om att situationen är framskapad av imperiet. Men det är som tidigare antytt värre än det Åberg tar upp. Hans version är den sk blowback-teorin. Dvs ingen konspiration utan en reaktion mot västs ondska.
    Det är i högsta grad en konspiration där den brittiska imperiemakten lyft fram och förstärkt just det som debattörerna ogillar.
    Men ni undviker det. Och därmed kommer det inte fram att arabernas försök att bygga sekulära samhällen motarbetats av väst hela tiden och i närtid i Syrien.
    Gatestone är en av imperiets NGOer vars förväntade roll är att stödja Samuel Huntingtons clash of civilisations. Hans mentor var Bernard Lewis, ursprungligen en Oxford-intellektuell som planerat hur MÖ-kartan ska ritas om.
    Jag tror att ni alla är väldigt präglade av den anglosaxiska kulturens hjärntvätt.
    Jag tror att det delvis hänger samman med att det finns en omfattande etnisk gemenskap med Us/Uk. I Usa finns mkt fler med skandinaviska rötter än i skandinavien. Det är ganska naturligt.

    • Jo Peter, men jag skrev ju så här “För den imperialistiska västvärlden däremot, är religiös extremism att föredra framför en enad Arabvärld, som ju kunde få för sig att själva börja bestämma över sina naturtillgångar och vilken valuta dom säljs i.” Så visst, en konspiration är det och dom som historiskt har haft kraften att genomföra sådant i praktiken är just US/UK.

      Konspirationer genererar ofta motreaktioner som är svåra att förutse. 9/11 var en sådan och Rysslands ingripande i Syrien verkar nästan ha satt stopp för hela konspirationen. Västvärldens frustration över detta är inte att ta miste på. USA styrda media, inte minst i Sverige, är fulla av vanvettig krigshets och bisarra lögner om Ryssland.

      Bra att du tar upp dom försök som gjorts i Arabvärlden att bygga sekulära samhällen och hur dom har krossats av västvärlden. Högerpopulister i väst älskar att sprida förakt för Islam, men knappt någon av dom pratar om vår egen roll i att underblåsa den muslimska extremismen.

      • Tankelapsus Peter G, nåt som är ganska vanligt i de kretsar du verkar röra dig i.

        Din argumentation påminner om ett slags självskadebeteende, om nu arabvärlden i tex Egypten för några år sedan befolkningen försökte resa sig MOT det islamska förtrycket så undrar jag vad som omintetgjorde den sk arabiska våren??

        Ditt citat härnedan vittnar om stora skygglappar, kanske för att Du verkligen inte vill ta in fakta.

        “Bra att du tar upp dom försök som gjorts i Arabvärlden att bygga sekulära samhällen och hur dom har krossats av västvärlden. Högerpopulister i väst älskar att sprida förakt för Islam, men knappt någon av dom pratar om vår egen roll i att underblåsa den muslimska extremismen.”

        På vilket sätt är det västerlandets fel att Muslimska Brödraskapets kupp inte lyckades??

        • Du verkar rikta dig till både mig och Peter här. Jag för min del pratar inte ens om västerlandet roll kontra Muslimska Brödraskapet. Jag pratar i första hand om störtandet av sekulära regimer i Libyen och Irak, samt det misslyckade försöket att störta Assad.

          Den arabiska våren ser ut att ha utnyttjats och underblåsts av USA;s ständiga strävanden att destabilisera Arabvärlden, men i fallet Egypten var det väl militärens makt som avgjorde. Dom hade under Mubarak starka band till USA, men var deras lojalitet finns nu vet jag inte. kanske är det till den egna plånboken i första hand.

          • Så du Åberg som den KOMUNISTISKA stormogul du är tycks mena att den arabiska våren i Egypten tillintetgjordes av västvärldens illvillighet. Nice try Åberg!!

            Det var de islamska fundamentalisterna som inte kunde tåla att det Muslimska Brödraskapet ed sin speciella variant av islam tog makten i relativt demokratiska val.

            Av detta kan man dra en slutsats och det är du och andra KOMMUNISTER föredrar den mer extrema formen av islam.

            Bra jobbat Åberg!!!

  • En association – så här inleds August Strindbergs roman HEMSÖBORNA:

    “Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen.”

  • En association – så här inleds August Strindbergs roman HEMSÖBORNA:

    “Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen.”

  • @ Martin Gustavsson – Vetenskapliga partiet 19 April, 2019 at 03:07

    Martin, jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, ibland slår du till med en alldeles osedvanlig iakttagelseförmåga. Dvs du ser till vad som faktiskt sägs i sak, även om det kommer i från politiska meningsmotståndare.

    Det skall du ha cred för, ibland önskar jag att tex sådana som Kerstin Stigsson, mfl kunde ha den förmågan.

    Tack också för ett nytt ord som jag blev tvungen att slå upp, oxymoron är ett ord jag kommer att lägga på minnet.

    Till sak, för min del så spelar det ingen roll vad andra tycker, jag försöker tänka själv och bilda mig en egen uppfattning, om detta sedan råkar sammanfalla med vad andra tycker (tex socialister/kommunister) spelar mig ingen roll då jag helt saknar prestige.

    Det jag tror att vi trots allt har gemensamt är att vi ibland läser vad som sägs i debatten med våra respektive “glasögon”, dvs vi är omedvetet påverkade av vår politiska grundsyn på ett generellt plan.

    Debatten i denna tråd har mer kommit att handla om islams perversa grundsyn gällande våld samt om islam verkligen är en religion, jag får väl ta på mig ansvaret för att ha drivit debatten dithän här.

    Jag vill passa på att slå ett slag för den vilken i Sverige jag anser vara i särklass bäst på att beskriva islams ständiga tillkortakommanden, nämligen Muhammed Omar.

    Han är något så ovanligt som en konverterad muslim vilken numera sjunger ateismens lov på ett sätt som jag till 100 % instämmer i.

    Hans senaste reflektion över vänsterns förhållningssätt i religiösa frågor och då i synnerhet till islam är synnerligen läsvärd och jag kan verkligen varmt rekommendera dig och andra med kommunistiska ideal att läsa hans senaste artikel.

    Då det är påsk så vill jag skicka med ett teaser ägg så att alla kommunister verkligen klickar på länken och läser hela hans artikel.

    Den gamle socialistiske kämpen Einar Håkansson säger i artikeln följande:

    ”Men om jag nu anser gud och fan för hjärnspöken såväl som älfvor och troll, och dop, nattvard och böner för vidskepelse såväl som hästskor och besvärjelser, så följer däraf, att jag också måste ha rätt att behandla det ena lika vanvördigt som det andra, om det också är sårande för dem, som finna dessa ting ’heliga’.”

    https://detgodasamhallet.com/2019/04/19/nar-vanstern-resonerade-klokt-om-religion-och-yttrandefrihet/#more-16090

      • Som vanligt blir det inga kommentarer från Åberg, Thorberg, Peter G, Stigsson & Co när byxorna är nere vid knähöjd på socialisterna.

        Men såna är de arma små krypen, kaxiga intill dess att verkligheten når dem med fakta.

  • @ Martin Gustavsson – Vetenskapliga partiet 19 April, 2019 at 03:07

    Martin, jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, ibland slår du till med en alldeles osedvanlig iakttagelseförmåga. Dvs du ser till vad som faktiskt sägs i sak, även om det kommer i från politiska meningsmotståndare.

    Det skall du ha cred för, ibland önskar jag att tex sådana som Kerstin Stigsson, mfl kunde ha den förmågan.

    Tack också för ett nytt ord som jag blev tvungen att slå upp, oxymoron är ett ord jag kommer att lägga på minnet.

    Till sak, för min del så spelar det ingen roll vad andra tycker, jag försöker tänka själv och bilda mig en egen uppfattning, om detta sedan råkar sammanfalla med vad andra tycker (tex socialister/kommunister) spelar mig ingen roll då jag helt saknar prestige.

    Det jag tror att vi trots allt har gemensamt är att vi ibland läser vad som sägs i debatten med våra respektive “glasögon”, dvs vi är omedvetet påverkade av vår politiska grundsyn på ett generellt plan.

    Debatten i denna tråd har mer kommit att handla om islams perversa grundsyn gällande våld samt om islam verkligen är en religion, jag får väl ta på mig ansvaret för att ha drivit debatten dithän här.

    Jag vill passa på att slå ett slag för den vilken i Sverige jag anser vara i särklass bäst på att beskriva islams ständiga tillkortakommanden, nämligen Muhammed Omar.

    Han är något så ovanligt som en konverterad muslim vilken numera sjunger ateismens lov på ett sätt som jag till 100 % instämmer i.

    Hans senaste reflektion över vänsterns förhållningssätt i religiösa frågor och då i synnerhet till islam är synnerligen läsvärd och jag kan verkligen varmt rekommendera dig och andra med kommunistiska ideal att läsa hans senaste artikel.

    Då det är påsk så vill jag skicka med ett teaser ägg så att alla kommunister verkligen klickar på länken och läser hela hans artikel.

    Den gamle socialistiske kämpen Einar Håkansson säger i artikeln följande:

    “Men om jag nu anser gud och fan för hjärnspöken såväl som älfvor och troll, och dop, nattvard och böner för vidskepelse såväl som hästskor och besvärjelser, så följer däraf, att jag också måste ha rätt att behandla det ena lika vanvördigt som det andra, om det också är sårande för dem, som finna dessa ting ‘heliga’.”

    https://detgodasamhallet.com/2019/04/19/nar-vanstern-resonerade-klokt-om-religion-och-yttrandefrihet/#more-16090

      • Som vanligt blir det inga kommentarer från Åberg, Thorberg, Peter G, Stigsson & Co när byxorna är nere vid knähöjd på socialisterna.

        Men såna är de arma små krypen, kaxiga intill dess att verkligheten når dem med fakta.

    • Eftersom jag då bestämt vill hävda att min kommentar om Norbergs första kommentar i tråden fyller dom kriterierna så undrar jag igen varför den togs bort?

  • Se där korpen, nu är du huligan! Fast jag är värre, jag är kommunist, odemokratisk och antisemit.
    Sedan kan man ju undra hur någons argument förändras till det bättre eller sämre beroende på vilket namn denne skriver under. I vissa fall verkar argumenten nästan bli sämre hos dom som skriver ut sitt namn. Ett sätt att komma runt det problemet är att strunta i personens namn och försöka föra en saklig diskussion. Tyvärr är det ju inte alla som riktigt lyckas med det.

    • Eftersom jag då bestämt vill hävda att min kommentar om Norbergs första kommentar i tråden fyller dom kriterierna så undrar jag igen varför den togs bort?

  • Se där korpen, nu är du huligan! Fast jag är värre, jag är kommunist, odemokratisk och antisemit.
    Sedan kan man ju undra hur någons argument förändras till det bättre eller sämre beroende på vilket namn denne skriver under. I vissa fall verkar argumenten nästan bli sämre hos dom som skriver ut sitt namn. Ett sätt att komma runt det problemet är att strunta i personens namn och försöka föra en saklig diskussion. Tyvärr är det ju inte alla som riktigt lyckas med det.

  • Som tidigare har nänts så bär yttrandefriheten sin egen undergång i sin frihet. Yttrandefrihetens störst fiende är yttrandefriheten själv, om den omfattar total yttrandefrihet för alla. Yttrandefriheten måste att ha sin begränsning, annars kommer den att självdö av yttrandefrihetens dödgrävare som enbart använder yttrandefriheten till att förstöra, tysta, skada och splittra. Tack Jan och trevlig Påsk.

  • Sassersson, Gud vad bra att Anders Åberg kommaterar tas bort, då dessa inte tillför någonting av värde för Newsvoice eller dess läsare.

    • Tack Ale, det värmer att fler än jag känner oss ständigt påhoppade av denna självutnämnde skitpratare.

      I den sanna demokratins namn skall dock även Anders Åberg ha sin rätt till åsikts och yttrandefrihet, även om det många gånger känns jobbigt.

      Till skillnad från tex Kenneth Thorberg så vägrar ju denna Åberg att själv bidra till debatten genom att själv skriva artiklar, det som skaver är att han alltid sitter och kritiserar andra utan att själv bidra.

      Glad Påsk Ale och andra, detta är ju en äggande högtid!!

    • Se där, yttrandefrihetens riddare har talat. Jag kan dock inte rå för att dina argument inte håller Ale.

  • Hmm Sassersson varför togs min kommentar om Norbergs kommentar bort. Den var verkligen inte provocerande eller otrevlig på något sätt. Jag tyckt ju t.om. att han hade delvis rätt.

  • Som tidigare har nänts så bär yttrandefriheten sin egen undergång i sin frihet. Yttrandefrihetens störst fiende är yttrandefriheten själv, om den omfattar total yttrandefrihet för alla. Yttrandefriheten måste att ha sin begränsning, annars kommer den att självdö av yttrandefrihetens dödgrävare som enbart använder yttrandefriheten till att förstöra, tysta, skada och splittra. Tack Jan och trevlig Påsk.

  • Sassersson, Gud vad bra att Anders Åberg kommaterar tas bort, då dessa inte tillför någonting av värde för Newsvoice eller dess läsare.

    • Tack Ale, det värmer att fler än jag känner oss ständigt påhoppade av denna självutnämnde skitpratare.

      I den sanna demokratins namn skall dock även Anders Åberg ha sin rätt till åsikts och yttrandefrihet, även om det många gånger känns jobbigt.

      Till skillnad från tex Kenneth Thorberg så vägrar ju denna Åberg att själv bidra till debatten genom att själv skriva artiklar, det som skaver är att han alltid sitter och kritiserar andra utan att själv bidra.

      Glad Påsk Ale och andra, detta är ju en äggande högtid!!

    • Se där, yttrandefrihetens riddare har talat. Jag kan dock inte rå för att dina argument inte håller Ale.

  • Hmm Sassersson varför togs min kommentar om Norbergs kommentar bort. Den var verkligen inte provocerande eller otrevlig på något sätt. Jag tyckt ju t.om. att han hade delvis rätt.

  • @ Kerstin Stigsson 17 April, 2019 at 14:08

    Även kommunister förtjänar emellanåt ett genmäle så jag börjar med att citera KS.

    “Saklig betyder är att hålla sig till fakta, vara realistisk och verklighetsförankrad.”

    Tala då om för mig KS hur man kan vara verklighetsförankrad, realistisk och hålla sig till fakta om man är KOMMUNIST. Som kommunist uppfyller man inget av dessa kriterier. Du är ett skämt KS!!!

    Nästa påstående från KS gör gällande att jag påstår att Islam inte är en religion. Något som hon tagit ur sitt sammanhang och förvrängt på sedvanligt kommunistiskt manér. Så här stod det i min text KS.

    “Den utvecklade demokratin i västvärlden vilar i många länder på religionsfrihet som en av många hörnpelare. Men tänk om inte islam är en religion??”

    Dvs det är fråga som jag ställer!!!

    KS nästa medvetna vantolkning är likaså taget ur sitt sammanhang, dvs detta om att bli våldtagen. Så här stod det i min text.

    “Att hålla kvar de muslimska massorna i mörkrets tidevarv är att frivilligt låta sig våldtas av en elak och mordisk sekt i ett utdraget förfarande som påminner om mörkret som rådde då prästerskapet inom kristendomen höll sina massor kättrade vid skampålen vid söndagarnas sk gudstjänster.”

    Här uttrycker jag min empati med “de muslimska massorna” och jag gör dessutom en komparation med kristendomen. Men som alla KOMMUNISTER så tar KS valda delar ur texten och omtolkar vad som faktiskt står för att kunna kasta skit på sina meningsmotståndare.

    Din avslutande fråga till mig avstår jag från att ens bemöta då den är så befängd att jag inte gitter gå i svaromål, den tenderar dessutom att gå ned i det sedvanliga off topic diket där KOMMUNISTER ofta hamnar i debatter.

    Skärp dig KS så att du inte blir avstängd.

    • När uttalade kommunister ger kommunismen ett dåligt rykte och skapar onödig konflikt så bör man alltid fråga sig vem de egentligen arbetar för. Entrism och trolling är numera alltför vanliga inslag på nätet. “Cui Bono?” “Vem gynnas?” blir en allt mer rimlig fråga att ställa sig.

  • Det är nog tur att den rituella kannibalism som kristna ägnar sig varje helg inte är en muslimsk tradition instiftad av profeten Muhammed. Eller att den märkliga bönen kol nidre som judarna framför till sin gud inte ingår i islams liturgi. Andra egenheter är väl att en företrädare för ett kristet land kan säga att 500 000 döda muslimska barn är värt priset. För att sen stå med hakan nere vid knäna när det visar sig att offrens familjer och trosfränder radikaliserats. Jag läste nyligen att USA:s krigsmakt förlorar lång fler soldater på grund av självmord än i stridshandlingar mot underlägsna muslimska stater. Kryperiet för Israel går inte längre att tala om i dagsljus. Dreglet som rinner ur msm:s käftar är lika oskyldigt och på avstånd underhållande som geggan som rinner ur Komodovaranernas garnityr.

    • Ja, visst är det Albright jag tänker på. Det är väl troligt att det finns flera som kan tänka sig en fortsatt åderlåtning av muslimska barn, under förutsättning att den västerländska demokratin kan spridas i den, i våra ögon, efterblivna muslimska världen.

  • @ Kerstin Stigsson 17 April, 2019 at 14:08

    Även kommunister förtjänar emellanåt ett genmäle så jag börjar med att citera KS.

    “Saklig betyder är att hålla sig till fakta, vara realistisk och verklighetsförankrad.”

    Tala då om för mig KS hur man kan vara verklighetsförankrad, realistisk och hålla sig till fakta om man är KOMMUNIST. Som kommunist uppfyller man inget av dessa kriterier. Du är ett skämt KS!!!

    Nästa påstående från KS gör gällande att jag påstår att Islam inte är en religion. Något som hon tagit ur sitt sammanhang och förvrängt på sedvanligt kommunistiskt manér. Så här stod det i min text KS.

    “Den utvecklade demokratin i västvärlden vilar i många länder på religionsfrihet som en av många hörnpelare. Men tänk om inte islam är en religion??”

    Dvs det är fråga som jag ställer!!!

    KS nästa medvetna vantolkning är likaså taget ur sitt sammanhang, dvs detta om att bli våldtagen. Så här stod det i min text.

    “Att hålla kvar de muslimska massorna i mörkrets tidevarv är att frivilligt låta sig våldtas av en elak och mordisk sekt i ett utdraget förfarande som påminner om mörkret som rådde då prästerskapet inom kristendomen höll sina massor kättrade vid skampålen vid söndagarnas sk gudstjänster.”

    Här uttrycker jag min empati med “de muslimska massorna” och jag gör dessutom en komparation med kristendomen. Men som alla KOMMUNISTER så tar KS valda delar ur texten och omtolkar vad som faktiskt står för att kunna kasta skit på sina meningsmotståndare.

    Din avslutande fråga till mig avstår jag från att ens bemöta då den är så befängd att jag inte gitter gå i svaromål, den tenderar dessutom att gå ned i det sedvanliga off topic diket där KOMMUNISTER ofta hamnar i debatter.

    Skärp dig KS så att du inte blir avstängd.

    • När uttalade kommunister ger kommunismen ett dåligt rykte och skapar onödig konflikt så bör man alltid fråga sig vem de egentligen arbetar för. Entrism och trolling är numera alltför vanliga inslag på nätet. “Cui Bono?” “Vem gynnas?” blir en allt mer rimlig fråga att ställa sig.

  • Det är nog tur att den rituella kannibalism som kristna ägnar sig varje helg inte är en muslimsk tradition instiftad av profeten Muhammed. Eller att den märkliga bönen kol nidre som judarna framför till sin gud inte ingår i islams liturgi. Andra egenheter är väl att en företrädare för ett kristet land kan säga att 500 000 döda muslimska barn är värt priset. För att sen stå med hakan nere vid knäna när det visar sig att offrens familjer och trosfränder radikaliserats. Jag läste nyligen att USA:s krigsmakt förlorar lång fler soldater på grund av självmord än i stridshandlingar mot underlägsna muslimska stater. Kryperiet för Israel går inte längre att tala om i dagsljus. Dreglet som rinner ur msm:s käftar är lika oskyldigt och på avstånd underhållande som geggan som rinner ur Komodovaranernas garnityr.

    • Ja, visst är det Albright jag tänker på. Det är väl troligt att det finns flera som kan tänka sig en fortsatt åderlåtning av muslimska barn, under förutsättning att den västerländska demokratin kan spridas i den, i våra ögon, efterblivna muslimska världen.

  • Bäste redaktör Sassersson, detta är den bästa analysen du har åstadkommit hittills i år varför den på sina egna meriter förtjänar en kommentar.

    Det börjar mer och mer framstå som att religioner i alla dess olika former bildar underlag för världens kommande undergång, ingen religion undantagen.

    Tittar vi historiskt så har också tvister mellan olika religionsutövare direkt eller indirekt förorsakat en lång rad olika krigshandlingar. Religionernas utövare har använts som krigare i kampen om dominans och herravälde på helt olika områden.

    Västvärldens människor har numera fått en betydligt mer sekulär inriktning och dess religionsutövare förhåller sig därmed betydligt mer distanserat till sina olika former av religion, företrädesvis någon form av kristendom.

    Samhällsutvecklingen i västvärlden har medfört att religionens betydelse för massorna alltmer kommit att hamna i bakgrunden, vi kan nog på skäliga grunder anta att utbildnings nivån och välståndsutvecklingen har haft en ganska avgörande betydelse då människor befriat sig från övertro på religionens betydelse.

    Inte heller har västvärldens alla religiösa ledare gjort några större ansträngningar för att behålla sitt tidigare så starka grepp över de stora massorna. Även religiösa ledare har ju tagit till sig västvärldens samhällsutveckling och därmed accepterat religionens minskade betydelse för människor. En bra utveckling säger undertecknad som ateist och inte utövare av någon religion öht.

    Tar vi sedan en titt på en annan av världens större religioner, hinduismen så har den lyckats behålla sitt starka grepp över massorna pga låg utbildningsnivå hos dessa massor.

    I takt med att också samhällsutvecklingen i tex Indien gått framåt så har hinduismen utvecklat ett mer militant synsätt gentemot andra religionsutövare. Något som inte behövdes så länge massorna hölls i okunskap och samhällsutvecklingen mer eller mindre, direkt eller indirekt styrdes av religiösa ledare.

    Hinduismen håller dock i likhet med kristendomen på att tappa sitt grepp över massorna, en utveckling som, om den går sakta och lugnt till, sannolikt inte kommer att förorsaka några världskrig. Även om den bidrar till att elda under en del olika regionala konflikter här och där.

    Men så kommer vi till Islam som själv betecknar sig som en religion, men som på alla sätt istället borde betecknas som den globala förtryckande våldsideologi den faktiskt är.

    Betecknande för Islam är dess totalitära och öppet våldsförhärligande inställning och som ständigt predikas för de stora massorna.

    Gemensamt för islam över jorden är att den är dominerande där samhällsutvecklingen inte kommit lika långt som på andra håll i världen samt att en bedövande majoritet av massorna, vilka man håller i ett stenhårt grepp, är lågutbildade eller helt saknar utbildning.

    Precis som andra religioner har dess förkunnare i alla tider utnyttjat detta genom att medelst stigmatisering, skrämsel och hot kräva total underkastelse. Inte bara mot de egna anhängarna utan också mot alla andra vilka inte tillber Allah.

    Den avgörande skillnaden mellan islam och de andra sk religionerna är att islams ledare vägrar acceptera alla former av sekularisering, tydligt och väl medvetna att det då sannolikt går med islam som det gått med tex kristendomen i västvärlden. Något ingen muslimsk religiös ledare vill acceptera och/eller medverka till.

    Att tappa makten över de stora massorna medför att kampen om islams tolkning inom islam blir viktig mellan de inbördes konkurrerande varianterna av islam. Den typen av strid stod tex inom kristendomen då Luther bröt med katolicismen för många århundraden sedan.

    Som ett kvitto på islams våldsideologi så baseras den på samma sorts skräck och fruktan som fanns inom kristendomen tills fram för bara ca 150 år sedan. Den industriella utvecklingen i väst medförde som en av många positiva effekter att religionen och dess ledare fick allt mindre inflytande över de breda massorna.

    Den religiösa hjärntvätten avtog sakta och massorna kunde påbörja ett mer förnuftsbaserat tänkande, befriade från prästerskapets stigmatiserande bojor.

    Något motsvarande har inte skett inom islam, där råder fortfarande det kompakta mörkret och massorna hålls i Allahs tukt och förmaning. Våldet och skräcken för våldet gör att hjärntvätten kan fortsätta.

    Den islamska hjärntvätten sitter lika djupt som den gjorde inom kristendomen för några hundra år sedan, men med skillnaden att muslimska människor idag kan se hur samhällsutvecklingen har skapat trygghet och välstånd i de icke muslimska delarna av världen. En insikt som inte fanns möjlig då kristendomens förtryck av massorna höll dem i sitt järngrepp.

    Bildningsnivån ibland de islamska massorna är tyvärr fortfarande så låg att de inte inser att sekularisering och anpassning till en modernare samhällsutveckling inte går att förena med den våldsideologi som islam faktiskt är.

    Drömmen om ett bättre liv i någon annan mer civiliserad kultur driver därför massorna av muslimer att invadera andra kulturer runt om i världen.

    Fortfarande i den islamska hjärntvättens fasta grepp så har dessa massor inte förstått det oförenliga med att ta med sig sin religion till de mer utvecklade delarna av världen.

    Ivrigt påhejade av sina religiösa ledare så uppmanas alla muslimer att fortsätta med sin okritiska syn på islam varthän de kommer att hamna i världen, man kan med viss välvilja säga att det rör sig om missionsverksamhet likt den de kristna utövade under sina korståg runt om i världen.

    Den utvecklade demokratin i västvärlden vilar i många länder på religionsfrihet som en av många hörnpelare. Men tänk om inte islam är en religion??

    Alla andra former av religion utsätts ständigt för inträngande genomlysningar och kritik, och som resultat får religionen allt mindre betydelse för massornas vardag. Samhällsutvecklingen kräver ett mindre religiöst förhållningssätt till gagn för den individuella friheten och en ökad välståndsutveckling.

    Så varför accepterar vi att det görs undantag för islam??

    Att hålla kvar de muslimska massorna i mörkrets tidevarv är att frivilligt låta sig våldtas av en elak och mordisk sekt i ett utdraget förfarande som påminner om mörkret som rådde då prästerskapet inom kristendomen höll sina massor kättrade vid skampålen vid söndagarnas sk gudstjänster.

    Kina har så långt jag kunnat förstå det, som enda land i världen, påbörjat en massiv avprogrammering av de mest extrema delarna av sin muslimska befolkning.

    Kanske det är vägen att gå också för resten av världen??

    • Saklig betyder är att hålla sig till fakta, vara realistisk och verklighetsförankrad. Norberg är ingenting av det i den här kommentaren när han hävdar att islam inte är en religion, och att låta sig frivilligt att våldtas av en elak och mordisk sekt. Redan det att han säger ‘att frivilligt låta sig våldtas’ är helt orealistiskt – vem har hört talas om bli frivilligt våldtagen?! Man kan bara bli våldtagen under tvång. Det finns inget frivilligt med en våldtäkt!!! Våldtäkt är våldtäkt där en man (oftast) tvingar sig på en kvinna/man/barn.
      Eller också får Norberg förklara vad det är som är ‘frivilligt med en våldtäkt’ …?!

      • Visst gör Norberg en oxymoron med “frivillig våldtäkt”, men 99% är intelligenta eller intuitiva nog att förstå vad han menar.

        Massmigrationen är frivillig. Ca 82% röstar för den i val efter val, helt frivilligt, och statistiken av våldtäkter har samtidigt stadigt ökat av kvinnor och barn OCH jag gissar INTE att det är etniska svenskar, buddhister, hinduer, ateister eller kristna som är överrepresenterade i den statistiken.

        Man måste nämligen ha en kvinnosyn som är så extremt dålig att den nog nästan enbart kan ha inympats genom en extrem sekt som är precis lika dålig som just denna kvinnosyn.

        Detta skiljer sig i min mening från kriminalitet i allmänhet som vi vet beror av den ökade ojämlikhet som regeringarna de senaste 30 åren har skapat genom sin EU-vurm.

        Våldtäkten av kvinnor beror inte på fattigdom eller på att alla män är som talibaner. Det beror på att vissa män har en skev kvinnosyn.

        Men det fina för Sverige är att den extreme högermannen Norberg faktiskt är enig med Socialisten Regell och med Vetenskapliga partiet:

        ”Våra pionjärer fängslades för de drev med präster och gud och dagens vänster bugar för präster som är minst lika reaktionära. Bara att de kommer från en annan del av världen.”
        / Johannes Regell (Källa: https://nyheteridag.se/plus/socialisterna-i-vastervik-om-vansterns-installning-till-boneutrop-man-sviker-sin-rorelses-historia/)

        Jag tror även att vi alla är eniga om att deras hemländer inte ska bombas ännu mer till stenåldern, samt att vi inte ska stödja de extrema elementen inom denna sekt, men göra som Kina, “utbilda dem” på obestämd tid.

      • Då Sassersson envist vägrar svara på varför han tog bort min kommentar, så skriver jag väl om den då, ungefär så som jag minns den, fast med några tillägg.

        Norberg har rätt i att religionerna utvecklas utifrån dom materiella omständigheterna i dom delar av världen där dom verkar. I den muslimska världen har det aldrig uppstått något behov av att slipa bort dom värsta galenskaperna från bronsåldern på det sätt som nya testamentet gjorde med kristendomen.

        Det Norberg missar är är att USA;s och västvärldens besinningslösa krigande i Arabvärlden hela tiden skapar grogrund för dom mest extrema tolkningarna av Koranen och tvingar massor av människor på flykt.
        Islam har tidigare varit en ganska tolerant religion och många muslimer är det säkert fortfarande, men USA;s stöd och rentav skapande av muslimska extremistorganisationer i syfte att installera USA-vänliga regimer i Arabvärlden pressar tillbaka en mera moderat syn på religionen.
        Det är förståeligt att Kina inte vill att denna till stora delar USA-skapade extremism skall slå sönder även deras land.

        För den imperialistiska västvärlden däremot, är religiös extremism att föredra framför en enad Arabvärld, som ju kunde få för sig att själva börja bestämma över sina naturtillgångar och vilken valuta dom säljs i.
        Att “hålla kvar de muslimska massorna i mörkrets tidevarv” och behålla den vidriga kvinnosynen är således ett verk inte enbart av konservativa muslimska ledare utan också av den “upplysta” västvärlden.

    • Nu vet jag inte vad du skrev Kerstin, men jag tycker att det för första gången hittills ligger något i Jans kommentar. Religioner förändras med den materiella verkligheten och i den muslimska världen har det inte uppkommit något behov av att slipa av bronsålderns värsta galenskaper på det sätt som Nya testamentet har gjort med kristendomen.

      Man kan invända att dom kristna länderna är och har varit dom mest aggressiva och blodtörstiga av alla länder och att religionen som alltid har använts för att försvara sina brott och elda på soldaterna.

      Att imperialismen fått sitt starkaste fäste i den kristna västvärlden beror dock inte så mycket på religionen som på den tekniska utvecklingen som helt enkelt gett dom möjligheten att ganska enkelt erövra stora delar av världen. Hade dom muslimska härskarna haft samma möjlighet så hade dom säkert varit minst lika jävliga.

      Jan missar däremot att västvärldens besinningslösa krig i Arabvärlden har skapat mycket av den desperation som ger grogrund för dom mest extrema tolkningarna av Koranen. Islam har ju tidigare i historien varit en ganska tolerant lära och många muslimer är det säkert fortfarande. USA och väst ser dock till att utnyttja och underblåsa extremismen och ligger till stor del själva bakom mycket av den mest galna och våldsbejakande delen av Islam.
      Anledningen är att för västimperialismen är muslimsk extremism att föredra framför en enad Arabvärld, som ju kunde få för sig att själva bestämma över sina naturtillgångar.

      • Åberg, jag kan hålla med till 2/3 av vad du säger. Du skriver att ‘Jan missar däremot att västvärldens besinningslösa krig i Arabvärlden […]’. Det är den kristna västvärldens besinningslösa krig i Arabvärlden och över hela världen, Vietnam, Afghanistan, Kambodja och med flera på 70:talet.

        Men att dra alla muslimer över en kam som Jan Norberg gör är oacceptabelt.
        Jan Norberg nämner ‘Betecknande för Islam är den totalitära och öppet våldsförhärligande inställning och som ständigt predikar för massorna’. Och ‘Bildningsnivån ibland de islamska massorna är tyvärr fortfarande så låg att de inte inser att sekularisering och anpassning till moderna samhällsutvecklingen inte går att förena med den våldsideologi som islam faktiskt är’. Och så vidare …
        Jag undrar, anser Norberg att Ilhan Omar inte har anpassat sig till den moderna samhällsutvecklingen och att hon har en låg bildningsnivå?
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Ilhan_Omar

        Bara för att Cassius Clay gillade att boxas så tror jag inte att han valde att bli muslim för att islam är en våldsideologi. Sångaren (underbar röst!) Cat Stevens konverterade till islam men det var inte för att han ville begå terrordåd. Det finns många muslimer som ÄR EMOT VARJE FORM AV VÅLD!
        Det finns kristna såväl som judar som andra religioner som har en våldsideologi. Men de flesta av alla religioner och nationell identitet är emot varje form av våld!
        Man kan inte göra som Norberg, att peka ut en stor grupp av människor som har en religiös åskådning, men som några ur den här gruppen har begått terrordåd så blir alla ur den stora gruppen automatiskt skyldiga. De kristnas (eller judiska, muslimska, etc) mordiska dåd som kristna har begått i vår värld är inte jag skyldig till. Och det är inte heller den kristna kyrkan.
        Truman var kristen men han fällde atombomber över Japan och dödade hundratusentals på några få minuter. Anser Norberg att dom kristna bär hela skulden för Trumans dåd?

    • Jan Norberg 17 April, 2019 at 13:20

      Rejäl kommentar. Tack även för din uppmuntran. Mycket av det min artikel handlar om är baserat på Gatestone-institutets analyser och sammanställningar. Deras artiklar borde granskas seriöst av våra politiska ledare.

  • Ett omotiverat angrepp mot Kina tarvar ett motargument.
    Kinas ‘förhållande till muslimer’ präglas av att Kina på ett konstruktivt sätt söker mota Usas avsiktliga ondskefulla mål att skapa förödelse genom att manipulera fram motsättningar. Kina söker vända denna av Usa framkallade aggression till ngt uppbyggligt. Sverige lät ist Usas jihadister uppvigla till hat och lät dom utöva hatet mot hundratusen offer i Syrien. Utan ideologiska skygglappar skulle Kerstin uppskatta Kinas mogna och humana uppträdande och inte lita på den förvrängda väststyrda propagandan. Kina tror sig inte vara perfekta men dom har en rationell problemlösningsorienterad och fredlig metod. Lär av misstag till skillnad från oss som medvetet sticker huvudet i faran under åtlydnad av Usa.
    Kina har inte samma självskadebeteende som vi. Om dom vore som vi skulle dom kanske bete sig som Kerstin vill med förödande resultat.
    Beträffande riksdagshuset kan båda lägren ha rätt. Nazisterna kan ha underlättat för van der Lubbe. En uppgift gör gällande att Hitlers vän den amerikansk-tyske (inflytandeagenten?) Hanfstaengl hade ett rum i huset och via det slussades van der Lubbe in. Detta är isf analogt med hur imperiet hjälper fram sina jihadister.

    • Hade jag varit muslim i färd med att bränna ner Notre Dame , och inte velat dra blickarna till mig , vilket vi får förmoda att inte heller den verklige pyromanen ville , skulle jag nog inte ha klivit in i en traditionell utstyrsel som den i filmen. Det vore väl att be om uppmärksamhet i en kristen helgedom och därmed förstås betydligt öka risken för att bli igenkänd och i förlängningen åka fast.

      Det har blivit lite för många övertydligheter i samband med alla världsomspännande katastrofer som ska få oss att rikta blickarna åt ett förutbestämt håll , precis som i denna filmsnutt. Terrorister som “glömmer” sina pass i flyktbilar , de tydligt photoshoppade bilderna på Rahmat Akilov i tunnelbanan , det magiska passet som överlevde eldhavet vid 9/11 , och då har jag inte ens börjat räkna. Ovanpå det har man alltså redan fastslagit att det inte rör sig om en mordbrand. Plus brandövning strax innan. Har vi hört det förut…

      • Instämmer med dina tankar. Just liknelsen med terrorister som behändigt tappar sina pass på brottsplatsen är bra. Det hände ju både vid 911 och Charlie Hebdo om jag inte minns fel.

        Frågan är varför det är förbjudet att utreda Notre Dame-branden som mordbrand och varför det är förbjudet att misstänkliggöra militant jihadism och samtidigt bara råkar en video hamna på Twitter som pekar ut just en muslim. Intressant paradox.

      • Man kan inte utesluta att en ev mordbrännare VILL dra blickarna till sig. Varför? -Jo därför att man är stolt och “vill visa världen vad man kan”. Jfr alla “dåd” där div terrirorganisationer snabbt är framme och “tar på sig” attentatet.

        I filmklippet ovan så går det ju iaf inte att identifiera personen. Däremot tillhörighet.

  • De ursprungliga (operativa) frimurarna byggde medeltidsbyggnader.
    De politiska frimurarna verkade sen för bekämpandet av religionen.
    Den moderna zionismen och den kristna zionismen skapades inte av judarna utan av britternas aristokratiska frimurare, tillika uttalade satanister.
    I närtid har medlemmar ur britternas politiska etablissemang uttalat att kelter och anglosaxer är den förlorade 12e stammen från Israel. Den uppfattningen har förfäktats i århundraden och möjliggjort för britterna att kontrollera judarna parallellt med att motarbeta deras relationer till andra folk.
    Från dom kretsarna kom även den intellektuella elit som skapade det muslimska brödraskapet som en ny förgrening av frimureriet och av medlemmar i europeiska frimurarloger. Enligt Thierry Meyssan https://www.voltairenet.org/article206076.html
    var det britterna som 2011 efter 7 års planering låg bakom att ersätta nationalistiska sekulära regimer med provästliga religiösa regimer. Även med Usas hjälp, men britterna var hjärnan bakom.

  • Bäste redaktör Sassersson, detta är den bästa analysen du har åstadkommit hittills i år varför den på sina egna meriter förtjänar en kommentar.

    Det börjar mer och mer framstå som att religioner i alla dess olika former bildar underlag för världens kommande undergång, ingen religion undantagen.

    Tittar vi historiskt så har också tvister mellan olika religionsutövare direkt eller indirekt förorsakat en lång rad olika krigshandlingar. Religionernas utövare har använts som krigare i kampen om dominans och herravälde på helt olika områden.

    Västvärldens människor har numera fått en betydligt mer sekulär inriktning och dess religionsutövare förhåller sig därmed betydligt mer distanserat till sina olika former av religion, företrädesvis någon form av kristendom.

    Samhällsutvecklingen i västvärlden har medfört att religionens betydelse för massorna alltmer kommit att hamna i bakgrunden, vi kan nog på skäliga grunder anta att utbildnings nivån och välståndsutvecklingen har haft en ganska avgörande betydelse då människor befriat sig från övertro på religionens betydelse.

    Inte heller har västvärldens alla religiösa ledare gjort några större ansträngningar för att behålla sitt tidigare så starka grepp över de stora massorna. Även religiösa ledare har ju tagit till sig västvärldens samhällsutveckling och därmed accepterat religionens minskade betydelse för människor. En bra utveckling säger undertecknad som ateist och inte utövare av någon religion öht.

    Tar vi sedan en titt på en annan av världens större religioner, hinduismen så har den lyckats behålla sitt starka grepp över massorna pga låg utbildningsnivå hos dessa massor.

    I takt med att också samhällsutvecklingen i tex Indien gått framåt så har hinduismen utvecklat ett mer militant synsätt gentemot andra religionsutövare. Något som inte behövdes så länge massorna hölls i okunskap och samhällsutvecklingen mer eller mindre, direkt eller indirekt styrdes av religiösa ledare.

    Hinduismen håller dock i likhet med kristendomen på att tappa sitt grepp över massorna, en utveckling som, om den går sakta och lugnt till, sannolikt inte kommer att förorsaka några världskrig. Även om den bidrar till att elda under en del olika regionala konflikter här och där.

    Men så kommer vi till Islam som själv betecknar sig som en religion, men som på alla sätt istället borde betecknas som den globala förtryckande våldsideologi den faktiskt är.

    Betecknande för Islam är dess totalitära och öppet våldsförhärligande inställning och som ständigt predikas för de stora massorna.

    Gemensamt för islam över jorden är att den är dominerande där samhällsutvecklingen inte kommit lika långt som på andra håll i världen samt att en bedövande majoritet av massorna, vilka man håller i ett stenhårt grepp, är lågutbildade eller helt saknar utbildning.

    Precis som andra religioner har dess förkunnare i alla tider utnyttjat detta genom att medelst stigmatisering, skrämsel och hot kräva total underkastelse. Inte bara mot de egna anhängarna utan också mot alla andra vilka inte tillber Allah.

    Den avgörande skillnaden mellan islam och de andra sk religionerna är att islams ledare vägrar acceptera alla former av sekularisering, tydligt och väl medvetna att det då sannolikt går med islam som det gått med tex kristendomen i västvärlden. Något ingen muslimsk religiös ledare vill acceptera och/eller medverka till.

    Att tappa makten över de stora massorna medför att kampen om islams tolkning inom islam blir viktig mellan de inbördes konkurrerande varianterna av islam. Den typen av strid stod tex inom kristendomen då Luther bröt med katolicismen för många århundraden sedan.

    Som ett kvitto på islams våldsideologi så baseras den på samma sorts skräck och fruktan som fanns inom kristendomen tills fram för bara ca 150 år sedan. Den industriella utvecklingen i väst medförde som en av många positiva effekter att religionen och dess ledare fick allt mindre inflytande över de breda massorna.

    Den religiösa hjärntvätten avtog sakta och massorna kunde påbörja ett mer förnuftsbaserat tänkande, befriade från prästerskapets stigmatiserande bojor.

    Något motsvarande har inte skett inom islam, där råder fortfarande det kompakta mörkret och massorna hålls i Allahs tukt och förmaning. Våldet och skräcken för våldet gör att hjärntvätten kan fortsätta.

    Den islamska hjärntvätten sitter lika djupt som den gjorde inom kristendomen för några hundra år sedan, men med skillnaden att muslimska människor idag kan se hur samhällsutvecklingen har skapat trygghet och välstånd i de icke muslimska delarna av världen. En insikt som inte fanns möjlig då kristendomens förtryck av massorna höll dem i sitt järngrepp.

    Bildningsnivån ibland de islamska massorna är tyvärr fortfarande så låg att de inte inser att sekularisering och anpassning till en modernare samhällsutveckling inte går att förena med den våldsideologi som islam faktiskt är.

    Drömmen om ett bättre liv i någon annan mer civiliserad kultur driver därför massorna av muslimer att invadera andra kulturer runt om i världen.

    Fortfarande i den islamska hjärntvättens fasta grepp så har dessa massor inte förstått det oförenliga med att ta med sig sin religion till de mer utvecklade delarna av världen.

    Ivrigt påhejade av sina religiösa ledare så uppmanas alla muslimer att fortsätta med sin okritiska syn på islam varthän de kommer att hamna i världen, man kan med viss välvilja säga att det rör sig om missionsverksamhet likt den de kristna utövade under sina korståg runt om i världen.

    Den utvecklade demokratin i västvärlden vilar i många länder på religionsfrihet som en av många hörnpelare. Men tänk om inte islam är en religion??

    Alla andra former av religion utsätts ständigt för inträngande genomlysningar och kritik, och som resultat får religionen allt mindre betydelse för massornas vardag. Samhällsutvecklingen kräver ett mindre religiöst förhållningssätt till gagn för den individuella friheten och en ökad välståndsutveckling.

    Så varför accepterar vi att det görs undantag för islam??

    Att hålla kvar de muslimska massorna i mörkrets tidevarv är att frivilligt låta sig våldtas av en elak och mordisk sekt i ett utdraget förfarande som påminner om mörkret som rådde då prästerskapet inom kristendomen höll sina massor kättrade vid skampålen vid söndagarnas sk gudstjänster.

    Kina har så långt jag kunnat förstå det, som enda land i världen, påbörjat en massiv avprogrammering av de mest extrema delarna av sin muslimska befolkning.

    Kanske det är vägen att gå också för resten av världen??

    • Saklig betyder är att hålla sig till fakta, vara realistisk och verklighetsförankrad. Norberg är ingenting av det i den här kommentaren när han hävdar att islam inte är en religion, och att låta sig frivilligt att våldtas av en elak och mordisk sekt. Redan det att han säger ‘att frivilligt låta sig våldtas’ är helt orealistiskt – vem har hört talas om bli frivilligt våldtagen?! Man kan bara bli våldtagen under tvång. Det finns inget frivilligt med en våldtäkt!!! Våldtäkt är våldtäkt där en man (oftast) tvingar sig på en kvinna/man/barn.
      Eller också får Norberg förklara vad det är som är ‘frivilligt med en våldtäkt’ …?!

      • Visst gör Norberg en oxymoron med “frivillig våldtäkt”, men 99% är intelligenta eller intuitiva nog att förstå vad han menar.

        Massmigrationen är frivillig. Ca 82% röstar för den i val efter val, helt frivilligt, och statistiken av våldtäkter har samtidigt stadigt ökat av kvinnor och barn OCH jag gissar INTE att det är etniska svenskar, buddhister, hinduer, ateister eller kristna som är överrepresenterade i den statistiken.

        Man måste nämligen ha en kvinnosyn som är så extremt dålig att den nog nästan enbart kan ha inympats genom en extrem sekt som är precis lika dålig som just denna kvinnosyn.

        Detta skiljer sig i min mening från kriminalitet i allmänhet som vi vet beror av den ökade ojämlikhet som regeringarna de senaste 30 åren har skapat genom sin EU-vurm.

        Våldtäkten av kvinnor beror inte på fattigdom eller på att alla män är som talibaner. Det beror på att vissa män har en skev kvinnosyn.

        Men det fina för Sverige är att den extreme högermannen Norberg faktiskt är enig med Socialisten Regell och med Vetenskapliga partiet:

        “Våra pionjärer fängslades för de drev med präster och gud och dagens vänster bugar för präster som är minst lika reaktionära. Bara att de kommer från en annan del av världen.”
        / Johannes Regell (Källa: https://nyheteridag.se/plus/socialisterna-i-vastervik-om-vansterns-installning-till-boneutrop-man-sviker-sin-rorelses-historia/)

        Jag tror även att vi alla är eniga om att deras hemländer inte ska bombas ännu mer till stenåldern, samt att vi inte ska stödja de extrema elementen inom denna sekt, men göra som Kina, “utbilda dem” på obestämd tid.

      • Då Sassersson envist vägrar svara på varför han tog bort min kommentar, så skriver jag väl om den då, ungefär så som jag minns den, fast med några tillägg.

        Norberg har rätt i att religionerna utvecklas utifrån dom materiella omständigheterna i dom delar av världen där dom verkar. I den muslimska världen har det aldrig uppstått något behov av att slipa bort dom värsta galenskaperna från bronsåldern på det sätt som nya testamentet gjorde med kristendomen.

        Det Norberg missar är är att USA;s och västvärldens besinningslösa krigande i Arabvärlden hela tiden skapar grogrund för dom mest extrema tolkningarna av Koranen och tvingar massor av människor på flykt.
        Islam har tidigare varit en ganska tolerant religion och många muslimer är det säkert fortfarande, men USA;s stöd och rentav skapande av muslimska extremistorganisationer i syfte att installera USA-vänliga regimer i Arabvärlden pressar tillbaka en mera moderat syn på religionen.
        Det är förståeligt att Kina inte vill att denna till stora delar USA-skapade extremism skall slå sönder även deras land.

        För den imperialistiska västvärlden däremot, är religiös extremism att föredra framför en enad Arabvärld, som ju kunde få för sig att själva börja bestämma över sina naturtillgångar och vilken valuta dom säljs i.
        Att “hålla kvar de muslimska massorna i mörkrets tidevarv” och behålla den vidriga kvinnosynen är således ett verk inte enbart av konservativa muslimska ledare utan också av den “upplysta” västvärlden.

    • Nu vet jag inte vad du skrev Kerstin, men jag tycker att det för första gången hittills ligger något i Jans kommentar. Religioner förändras med den materiella verkligheten och i den muslimska världen har det inte uppkommit något behov av att slipa av bronsålderns värsta galenskaper på det sätt som Nya testamentet har gjort med kristendomen.

      Man kan invända att dom kristna länderna är och har varit dom mest aggressiva och blodtörstiga av alla länder och att religionen som alltid har använts för att försvara sina brott och elda på soldaterna.

      Att imperialismen fått sitt starkaste fäste i den kristna västvärlden beror dock inte så mycket på religionen som på den tekniska utvecklingen som helt enkelt gett dom möjligheten att ganska enkelt erövra stora delar av världen. Hade dom muslimska härskarna haft samma möjlighet så hade dom säkert varit minst lika jävliga.

      Jan missar däremot att västvärldens besinningslösa krig i Arabvärlden har skapat mycket av den desperation som ger grogrund för dom mest extrema tolkningarna av Koranen. Islam har ju tidigare i historien varit en ganska tolerant lära och många muslimer är det säkert fortfarande. USA och väst ser dock till att utnyttja och underblåsa extremismen och ligger till stor del själva bakom mycket av den mest galna och våldsbejakande delen av Islam.
      Anledningen är att för västimperialismen är muslimsk extremism att föredra framför en enad Arabvärld, som ju kunde få för sig att själva bestämma över sina naturtillgångar.

      • Åberg, jag kan hålla med till 2/3 av vad du säger. Du skriver att ‘Jan missar däremot att västvärldens besinningslösa krig i Arabvärlden […]’. Det är den kristna västvärldens besinningslösa krig i Arabvärlden och över hela världen, Vietnam, Afghanistan, Kambodja och med flera på 70:talet.

        Men att dra alla muslimer över en kam som Jan Norberg gör är oacceptabelt.
        Jan Norberg nämner ‘Betecknande för Islam är den totalitära och öppet våldsförhärligande inställning och som ständigt predikar för massorna’. Och ‘Bildningsnivån ibland de islamska massorna är tyvärr fortfarande så låg att de inte inser att sekularisering och anpassning till moderna samhällsutvecklingen inte går att förena med den våldsideologi som islam faktiskt är’. Och så vidare …
        Jag undrar, anser Norberg att Ilhan Omar inte har anpassat sig till den moderna samhällsutvecklingen och att hon har en låg bildningsnivå?
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Ilhan_Omar

        Bara för att Cassius Clay gillade att boxas så tror jag inte att han valde att bli muslim för att islam är en våldsideologi. Sångaren (underbar röst!) Cat Stevens konverterade till islam men det var inte för att han ville begå terrordåd. Det finns många muslimer som ÄR EMOT VARJE FORM AV VÅLD!
        Det finns kristna såväl som judar som andra religioner som har en våldsideologi. Men de flesta av alla religioner och nationell identitet är emot varje form av våld!
        Man kan inte göra som Norberg, att peka ut en stor grupp av människor som har en religiös åskådning, men som några ur den här gruppen har begått terrordåd så blir alla ur den stora gruppen automatiskt skyldiga. De kristnas (eller judiska, muslimska, etc) mordiska dåd som kristna har begått i vår värld är inte jag skyldig till. Och det är inte heller den kristna kyrkan.
        Truman var kristen men han fällde atombomber över Japan och dödade hundratusentals på några få minuter. Anser Norberg att dom kristna bär hela skulden för Trumans dåd?

    • Jan Norberg 17 April, 2019 at 13:20

      Rejäl kommentar. Tack även för din uppmuntran. Mycket av det min artikel handlar om är baserat på Gatestone-institutets analyser och sammanställningar. Deras artiklar borde granskas seriöst av våra politiska ledare.

  • Påstår du KS att fakta i artikeln är falska? Om inte så borde de även i din värld åtminstone vara synnerligen intressanta och upplysande.

    • Tack för din kommentar Kerstin Stigsson, tror jag. NewsVoice ska spegla allmänhetens och debattörers perspektiv och tankar och det finns många åsikter, kunskaper och insikter som cirkulerar. NewsVoice ska även granska. Därför är vi öppna för det i kommentarsfältet.

      Stigsson, inkom gärna med en egen debattartikel någon gång istället för att klaga på andra som inte tänker och tycker som du gör. Det du ofta gör är att driva en tes om att jag och NV har en cementerad inriktning eller åsikt om saker och ting, men det beror på att du aldrig träffat mig och inte känner mig.

      Jag gillar att ha fel. Så pass långt har jag kommit i min personliga utveckling.

      Nu tillbaka till debatten om SAKFRÅGORNA. Låt oss alltså undvika personattacker eller att diskutera personliga karaktärer.

  • InfoWars:

    “Will we ever get to the bottom of the tragic destruction of the 800-year-old historic site, or will political correctness stop a real investigation from taking place?”

    “Feces smeared on walls, intentional fires and theft plague churches across France as police figures show 875 of the country’s 42,258 churches were vandalized in 2018.”

  • Ett omotiverat angrepp mot Kina tarvar ett motargument.
    Kinas ‘förhållande till muslimer’ präglas av att Kina på ett konstruktivt sätt söker mota Usas avsiktliga ondskefulla mål att skapa förödelse genom att manipulera fram motsättningar. Kina söker vända denna av Usa framkallade aggression till ngt uppbyggligt. Sverige lät ist Usas jihadister uppvigla till hat och lät dom utöva hatet mot hundratusen offer i Syrien. Utan ideologiska skygglappar skulle Kerstin uppskatta Kinas mogna och humana uppträdande och inte lita på den förvrängda väststyrda propagandan. Kina tror sig inte vara perfekta men dom har en rationell problemlösningsorienterad och fredlig metod. Lär av misstag till skillnad från oss som medvetet sticker huvudet i faran under åtlydnad av Usa.
    Kina har inte samma självskadebeteende som vi. Om dom vore som vi skulle dom kanske bete sig som Kerstin vill med förödande resultat.
    Beträffande riksdagshuset kan båda lägren ha rätt. Nazisterna kan ha underlättat för van der Lubbe. En uppgift gör gällande att Hitlers vän den amerikansk-tyske (inflytandeagenten?) Hanfstaengl hade ett rum i huset och via det slussades van der Lubbe in. Detta är isf analogt med hur imperiet hjälper fram sina jihadister.

    • Hade jag varit muslim i färd med att bränna ner Notre Dame , och inte velat dra blickarna till mig , vilket vi får förmoda att inte heller den verklige pyromanen ville , skulle jag nog inte ha klivit in i en traditionell utstyrsel som den i filmen. Det vore väl att be om uppmärksamhet i en kristen helgedom och därmed förstås betydligt öka risken för att bli igenkänd och i förlängningen åka fast.

      Det har blivit lite för många övertydligheter i samband med alla världsomspännande katastrofer som ska få oss att rikta blickarna åt ett förutbestämt håll , precis som i denna filmsnutt. Terrorister som “glömmer” sina pass i flyktbilar , de tydligt photoshoppade bilderna på Rahmat Akilov i tunnelbanan , det magiska passet som överlevde eldhavet vid 9/11 , och då har jag inte ens börjat räkna. Ovanpå det har man alltså redan fastslagit att det inte rör sig om en mordbrand. Plus brandövning strax innan. Har vi hört det förut…

      • Instämmer med dina tankar. Just liknelsen med terrorister som behändigt tappar sina pass på brottsplatsen är bra. Det hände ju både vid 911 och Charlie Hebdo om jag inte minns fel.

        Frågan är varför det är förbjudet att utreda Notre Dame-branden som mordbrand och varför det är förbjudet att misstänkliggöra militant jihadism och samtidigt bara råkar en video hamna på Twitter som pekar ut just en muslim. Intressant paradox.

      • Man kan inte utesluta att en ev mordbrännare VILL dra blickarna till sig. Varför? -Jo därför att man är stolt och “vill visa världen vad man kan”. Jfr alla “dåd” där div terrirorganisationer snabbt är framme och “tar på sig” attentatet.

        I filmklippet ovan så går det ju iaf inte att identifiera personen. Däremot tillhörighet.

  • De ursprungliga (operativa) frimurarna byggde medeltidsbyggnader.
    De politiska frimurarna verkade sen för bekämpandet av religionen.
    Den moderna zionismen och den kristna zionismen skapades inte av judarna utan av britternas aristokratiska frimurare, tillika uttalade satanister.
    I närtid har medlemmar ur britternas politiska etablissemang uttalat att kelter och anglosaxer är den förlorade 12e stammen från Israel. Den uppfattningen har förfäktats i århundraden och möjliggjort för britterna att kontrollera judarna parallellt med att motarbeta deras relationer till andra folk.
    Från dom kretsarna kom även den intellektuella elit som skapade det muslimska brödraskapet som en ny förgrening av frimureriet och av medlemmar i europeiska frimurarloger. Enligt Thierry Meyssan https://www.voltairenet.org/article206076.html
    var det britterna som 2011 efter 7 års planering låg bakom att ersätta nationalistiska sekulära regimer med provästliga religiösa regimer. Även med Usas hjälp, men britterna var hjärnan bakom.

  • Påstår du KS att fakta i artikeln är falska? Om inte så borde de även i din värld åtminstone vara synnerligen intressanta och upplysande.

    • Tack för din kommentar Kerstin Stigsson, tror jag. NewsVoice ska spegla allmänhetens och debattörers perspektiv och tankar och det finns många åsikter, kunskaper och insikter som cirkulerar. NewsVoice ska även granska. Därför är vi öppna för det i kommentarsfältet.

      Stigsson, inkom gärna med en egen debattartikel någon gång istället för att klaga på andra som inte tänker och tycker som du gör. Det du ofta gör är att driva en tes om att jag och NV har en cementerad inriktning eller åsikt om saker och ting, men det beror på att du aldrig träffat mig och inte känner mig.

      Jag gillar att ha fel. Så pass långt har jag kommit i min personliga utveckling.

      Nu tillbaka till debatten om SAKFRÅGORNA. Låt oss alltså undvika personattacker eller att diskutera personliga karaktärer.

  • Psykopater älskar sekterismen och konflikterna de skapar. Den hjälper dem att kontrollera naiva människor, suga ut dem och skapa de krig som de livnär sig på, som de parasiter de är. Sanningen är psykopaternas största fiende.

    I det här fallet gynnar väl sekterismen förmodligen främst Le Pen, som väl vid makten kommer skicka sekterismen ut ur Frankrike efter bästa förmåga. Tills evidens om förrövare framkommit är aktivister i hennes egna led klart misstänkta, enligt principen “Cui Bono”.

  • InfoWars:

    “Will we ever get to the bottom of the tragic destruction of the 800-year-old historic site, or will political correctness stop a real investigation from taking place?”

    “Feces smeared on walls, intentional fires and theft plague churches across France as police figures show 875 of the country’s 42,258 churches were vandalized in 2018.”

  • Psykopater älskar sekterismen och konflikterna de skapar. Den hjälper dem att kontrollera naiva människor, suga ut dem och skapa de krig som de livnär sig på, som de parasiter de är. Sanningen är psykopaternas största fiende.

    I det här fallet gynnar väl sekterismen förmodligen främst Le Pen, som väl vid makten kommer skicka sekterismen ut ur Frankrike efter bästa förmåga. Tills evidens om förrövare framkommit är aktivister i hennes egna led klart misstänkta, enligt principen “Cui Bono”.

  • Denna artikel- och de kommentarer, som skrivits (hittills) är mycket bra!
    Jag saknar tyvärr de rätta orden för att uttrycka min uppskattning bättre.

  • Mycket bra artikel, och skrämmande! Även om jag tidigare varnat för islamiseringen av Europa och inte minst Sverige, var dessa fakta om omfattningen av destruktionen av kyrkor en nyhet. Dock är jag inte förvånad.

  • Det hade varit klädsamt om Macron hade lyckats se lite ledsen ut när han talar om branden. Han borde övat lite framför spegeln innan eftersom kroppsspråket är väldigt avslöjande.

    I Storbritannien har 500 kyrkor stängts och över 400 moskéer har tillkommit. I Frankrike övertar muslimer kyrkor och gör om dem till moskéer.
    France: Churches into Mosques: https://www.youtube.com/watch?v=l82jXj5tHos

    Med tanke på att Macron är en globalist så är det inte helt otänkbart att Notre Dame omvandlas till en plats för den nya globalistiska världsreligionen som bygger på jesuiternas korrupta “religion/politiska ideologi”. Islam används som ett bräckjärn av globalister för att slå sönder traditionell europeisk kultur och världsåskådning.

    Under det senaste året har kyrkor i Frankrike vandaliserats i stort sett varje vecka. Tolv kyrkor i Frankrike vandaliserades inom loppet av en vecka. Att tala om att branden i Notre Dame är ett resultat av en olycka är därför alldeles för tidigt att uttala sig om. Däremot är det helt PK att göra den bedömningen.

    Kyrkor vandaliseras även i Sverige men det blir inte direkt några rubriker. Däremot om något grishuvud skulle råka dyka upp utanför en moské så blir det krigsrubriker. Väldigt talande för vilka ideologiska intressen som de monopolistiska och globalistiska mediaägarna drivs av.

    Red ice: “Notre Dame Cathedral Destroyed by Fire, A Dark Day for Europeans”
    https://www.youtube.com/watch?v=k5mvb-Yy224

  • Denna artikel- och de kommentarer, som skrivits (hittills) är mycket bra!
    Jag saknar tyvärr de rätta orden för att uttrycka min uppskattning bättre.

  • Kanske är Notre Dame en av ondskans, elitens, högborgar – liknade Vatikanen ?

    Vi har ju tidigare fått höra att den ondskefulla dolda världseliten består av ett flertal judar – och vi har ju tidigare fått höra att denna elit är de som vill skapa kaos i Europa genom att fylla det kristna Europa men muslimer och jihadister – och vi har tidigare fått höra att denna elit ligger bakom skapandet av IS (ISIS), vilket står för; Israeli Secret Intelligence Service – och vi har tidigare fått höra att dessa elitens judar, för en lång tid sedan, har klätt ut sig som Jesuiter och framställer sig nu som kristna, endast för att skapa mer makt kontroll och kaos i Europa och i hela världen.

    – Ja, en sak kan man nog med säkerhet påstå när man talar om religioner – det är att skenet bedrar – för religioner är inte så vackra som de ser ut att vara på ytan – för bakom fasaden är religionerna (Kristendomen, Judendomen och Islam) och dess högborgar ett av den onda elitens lömska verktyg för att härska och söndra folket på Jorden ! Stackars de religiösa troende som en vacker dag kommer att inse detta stora svek.

    • Erik Wiklund skriver ovan: ” ….. bakom fasaden är religionerna (Kristendomen, Judendomen och Islam) och dess högborgar ett av den onda elitens lömska verktyg för att härska och söndra folket på Jorden”. Jovisst, så är det och har alltid varit, men varje mynt har två sidor. Kristendomen är ju en förlåtande kraft och dess betydelse för att hålla samman och utöva social kontroll, liksom att ha varit, via universiteten, en utgångspunkt för Västerlandets Visdom och Vetenskap, går inte att bortse ifrån. Den höll ordning på allmogen, kanske främst genom att utlova en belöning, kanske ett paradis, för dom som skötte sig väl. Idag saknas incitament för västvärldens moderna individualister. Under sitt leverne är hon en homo consumensis och fullt utbytbar.
      Att kyrkor nu rivs, brinner upp och förstörs, för att omvandlas till något annat, får mig att tänka på förhållandena i Ryssland och Ukraina, tiden efter kontra-revolutionen i oktober 1917, bolsjevikernas verk och betald av främst de stora oligarkägda storbankerna på Wall Street i New York. Som du riktigt påpekar, fast med” inverterad ironi”, om uttrycket tillåts, så är eljest det du skriver: “Vi har ju tidigare fått höra att den ondskefulla dolda världseliten består av ………” helt riktig.

  • Mycket bra artikel, och skrämmande! Även om jag tidigare varnat för islamiseringen av Europa och inte minst Sverige, var dessa fakta om omfattningen av destruktionen av kyrkor en nyhet. Dock är jag inte förvånad.

  • Det hade varit klädsamt om Macron hade lyckats se lite ledsen ut när han talar om branden. Han borde övat lite framför spegeln innan eftersom kroppsspråket är väldigt avslöjande.

    I Storbritannien har 500 kyrkor stängts och över 400 moskéer har tillkommit. I Frankrike övertar muslimer kyrkor och gör om dem till moskéer.
    France: Churches into Mosques: https://www.youtube.com/watch?v=l82jXj5tHos

    Med tanke på att Macron är en globalist så är det inte helt otänkbart att Notre Dame omvandlas till en plats för den nya globalistiska världsreligionen som bygger på jesuiternas korrupta “religion/politiska ideologi”. Islam används som ett bräckjärn av globalister för att slå sönder traditionell europeisk kultur och världsåskådning.

    Under det senaste året har kyrkor i Frankrike vandaliserats i stort sett varje vecka. Tolv kyrkor i Frankrike vandaliserades inom loppet av en vecka. Att tala om att branden i Notre Dame är ett resultat av en olycka är därför alldeles för tidigt att uttala sig om. Däremot är det helt PK att göra den bedömningen.

    Kyrkor vandaliseras även i Sverige men det blir inte direkt några rubriker. Däremot om något grishuvud skulle råka dyka upp utanför en moské så blir det krigsrubriker. Väldigt talande för vilka ideologiska intressen som de monopolistiska och globalistiska mediaägarna drivs av.

    Red ice: “Notre Dame Cathedral Destroyed by Fire, A Dark Day for Europeans”
    https://www.youtube.com/watch?v=k5mvb-Yy224

  • Kanske är Notre Dame en av ondskans, elitens, högborgar – liknade Vatikanen ?

    Vi har ju tidigare fått höra att den ondskefulla dolda världseliten består av ett flertal judar – och vi har ju tidigare fått höra att denna elit är de som vill skapa kaos i Europa genom att fylla det kristna Europa men muslimer och jihadister – och vi har tidigare fått höra att denna elit ligger bakom skapandet av IS (ISIS), vilket står för; Israeli Secret Intelligence Service – och vi har tidigare fått höra att dessa elitens judar, för en lång tid sedan, har klätt ut sig som Jesuiter och framställer sig nu som kristna, endast för att skapa mer makt kontroll och kaos i Europa och i hela världen.

    – Ja, en sak kan man nog med säkerhet påstå när man talar om religioner – det är att skenet bedrar – för religioner är inte så vackra som de ser ut att vara på ytan – för bakom fasaden är religionerna (Kristendomen, Judendomen och Islam) och dess högborgar ett av den onda elitens lömska verktyg för att härska och söndra folket på Jorden ! Stackars de religiösa troende som en vacker dag kommer att inse detta stora svek.

    • Erik Wiklund skriver ovan: ” ….. bakom fasaden är religionerna (Kristendomen, Judendomen och Islam) och dess högborgar ett av den onda elitens lömska verktyg för att härska och söndra folket på Jorden”. Jovisst, så är det och har alltid varit, men varje mynt har två sidor. Kristendomen är ju en förlåtande kraft och dess betydelse för att hålla samman och utöva social kontroll, liksom att ha varit, via universiteten, en utgångspunkt för Västerlandets Visdom och Vetenskap, går inte att bortse ifrån. Den höll ordning på allmogen, kanske främst genom att utlova en belöning, kanske ett paradis, för dom som skötte sig väl. Idag saknas incitament för västvärldens moderna individualister. Under sitt leverne är hon en homo consumensis och fullt utbytbar.
      Att kyrkor nu rivs, brinner upp och förstörs, för att omvandlas till något annat, får mig att tänka på förhållandena i Ryssland och Ukraina, tiden efter kontra-revolutionen i oktober 1917, bolsjevikernas verk och betald av främst de stora oligarkägda storbankerna på Wall Street i New York. Som du riktigt påpekar, fast med” inverterad ironi”, om uttrycket tillåts, så är eljest det du skriver: “Vi har ju tidigare fått höra att den ondskefulla dolda världseliten består av ………” helt riktig.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *