Utländska resenärer uppfattar Sverige som vackert, öppet, hållbart och modernt

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 24 juli 2014
- Torbjörn Sassersson

Sverige statsvapenNär kommunikationsbolaget VisitSweden frågade utländska resenärer om vad de associerar med Sverige rankades ”vackert” allra högst. Men Sverige förknippas också med orörd och tillgänglig natur, öppenhet och frihet, hållbarhet, och att vara modernt och hälsosamt. Just nu rullar Sverigekampanjen Swedish Moments på fyra utlandsmarknader, som lockar med öppen och äkta natur och de magiska ögonblick man kan uppleva där. 

Textkälla: Ett helt oredigerat pressmeddelande från Visit Sweden

Utländska besökare blir allt fler i Sverige och antalet internationella övernattningar i Sverige ökade med 5 procent från januari till och med maj jämfört med samma period förra året. Enligt VisitSwedens målgruppsanalyser finns det 28 miljoner européer och amerikaner som vill åka till Sverige de närmaste åren.

Vad potentiella Sverigeresenärer associerar med Sverige påverkar hur VisitSweden och svensk besöksnäring kommunicerar i marknadsföringen. Den starkaste associationen för Sverige är att det är vackert land, vilket sticker ut extra tydligt hos tyska, danska och amerikanska respondenter. Öppenhet och frihet, hållbarhet och en orörd och tillgänglig natur rankas nästan lika högt.

För att de människor som är nyfikna på Sverige ska resa hit måste vi skapa rätt budskap för att verkligen få dem att ta beslut om en resa. Utländska besökare spenderar redan i dag över 100 miljarder kronor i Sverige och vi har goda chanser att öka detta, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Sverige anses i flera länder också vara ett modernt land, speciellt i Ryssland, Italien och Finland. För att få fler finländska resenärer att upptäcka det pulserande och okända Stockholm gör VisitSweden och Stockholm Visitors Board en treårig marknadsföringssatsning tillsammans med bland annat Viking Line. Med exempelvis onlineannonsering och events drivs trafik till Stockholmsportalen www.tukholma.fi, där teman som mat och dryck samt boende och livsstil lyfts fram med videoreportage och artiklar under våren.

Toppassociationer till Sverige

  1. Sverige är vackert
  2. Orörd natur tillgänglig för alla
  3. Öppenhet och frihet
  4. Hållbarhet
  5. Modernt
  6. Hälsosam livsstil

Textkälla: Ett helt oredigerat pressmeddelande från Visit Sweden


NewsVoice kommentar 

Sverige är fantastiskt om man ser på naturens renhet i jämförelse med många andra industrinationer och utifrån de fysiska förutsättningarna som finns för att kunna leva ett hälsosamt liv i ett modernt land med hög teknologisk standard och yttrandefrihet. Däremot säger denna undersökning ingenting om kvaliteten på mjukvaran i landet dvs svenskarna. 


ArcanumSkolan 2024

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq