En ej pressetisk Johannes Åman (DN) refuserade Strålskyddsstiftelsens replikrätt till Hanne Kjöller

15
339

Hanne Kjöller och Johannes Åman,   DN.seDEBATT OCH REPLIK Så var det dags igen. Det är tydligen fritt fram för ”maktmedia” att under ett mediedrev göra sig lustig över de elöverkänsliga, men när den utsatta gruppen vill replikera blir det nej.

Text: Torbjörn Sassersson

Det började med att DN:s ledarskribent Hanne Kjöller gjorde ogrundade påståenden om Strålskyddsstiftelsen i sin artikel: ”Inte frisk av björntjänst”. Kjöller påstod bla att stiftelsen är: ”en förlängning av konspirationsteoretikernas älsklingssajt Vaken.se”.

Stiftelens ordförande Mona Nilsson bad om att få in en replik.

Johannes Åman som är chef för ledarredaktionen kunde inte ”lova” en replik, trots att Strålskyddsstiftelsen hängts ut inför 100 000-tals DN-läsare som en konspirationssajt. Att stiftelsen borde få chansen till en enkel replik borde tillhöra god pressetik från Åmans sida, i synnerhet då inte Kjöller korrigerade sin text.

Förutsättningen enligt Åman var att repliken kom snabbt och var på max 850 tecken. Nilsson skickade därför kvickt över en replik på 850 tecken samma dag, men då blev svaret:

Från: Johannes Åman (DN) johannes.aman[snabel-a]dn.se
Skickat: den 22 januari 2015 kl 16:43
Till: mona[snabel-a]stralskyddsstiftelsen.se
Ämne: SV: Påståenden om Strålskyddsstiftelsen i ledare i DN – bemötande?

Tack för erbjudandet. Men jag tackar nej till denna text.

Mvh
Johannes Åman

Johannes Åman tackade alltså nej till texten och frågan är varför. Du som läsare får själv avgöra.

Det troliga är att Hanne Kjöller och Johannes Åman vill utnyttja sina positioner på Sveriges största tidning för att slå undan benen på det fria ordet. Det är ett typiskt beteende hos ”policyskribenter”. Beteendet hos Kjöller och Åman vinner knappast allmänhetens respekt.

Nedan finns Nilssons replik.

Fel om Strålskyddsstiftelsen av Hanne Kjöller

Hanne Kjöller raljerar över de som får svåra symtom av strålning från bland annat trådlös teknik och gör även felaktiga påståenden om Strålskyddsstiftelsen.

Strålskyddsstiftelsen bygger sin information på omfattande vetenskapliga resultat, samt på en växande grupp experters bedömningar. Vårt informationsarbete utgår från Europarådets rekommendationer från 2011 om att medlemsländerna bör starta breda kampanjer som informerar människor om risker med elektromagnetisk strålning, i synnerhet riskerna för barnen eftersom de är särskilt känsliga.

Forskning på celler, djurförsök och på människor visar att strålningen är skadlig. Forskningen har även visat samband mellan strålning och de symtom som elöverkänsliga lider av. Strålningen är cancerklassad av IARC, samma klass som bly och DDT.

Mona Nilsson, ordförande Strålskyddsstiftelsen


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

15 KOMMENTARER

  1. jag tycker det är tråkigt att folk fortfarande läser DN, och förstår inte riktigt vad som driver dom. det finns ju SVD som jag tycker ger ett snäppet mer seriöst intryck (om man vill veta vad ”dinosauriemedia” säger). ibland får man ju till och med kommentera där.

    • Förnyade min prenumeration av DN häromdagen. Försäljaren lät faktiskt som en journalist (tidningar tar ju nuförtiden in allt mer material från TT så arbetslösa journalister får kanske sitta och sälja?). Jag påtalade bl a att DN har mycket vinklade artiklar bl a om Ryssland (inget om deras nej till GMO), vilket är konstigt med tanke på vad som händer i USA med dess utveckling till polisstat. Försäljaren protesterade och sade att de faktiskt har 19 utrikeskorrespondenter. Precis som om antalet i sig skulle borga för en verklighetsnära förmedling. Nej, jag ser DN mer som en like till Grönköpings veckoblad, som båda kan vara ganska underhållande att läsa, var och en på sitt sätt.

        • Tack för det. Ännu är allt gratis att läsa på NewsVoice som jag tror idag är Sveriges snabbast växande nättidning, alltså inte ”sajt” utan nätpublikation med originalinnehåll.

          Det personliga priset är dock högt. Jag satsar heltid på NewsVoice och det blir svårt att klara sin egen privata ekonomi, men om 1000 personer satsade 20 kr i månaden blir det en grundlön.

          1000 st x 20 kr = 20 000 och hälften av det går bort i skatt (arbetsgivaravgift och löneskatt) och kvar blir en gundlön på ca 15 000 kr före löneskatteavdrag.

          Idag är det långt långt kvar till 1000 st prenumerationsdonatorer.

  2. I dagarna har SvD börjar stänga ned den fria läsningen av artiklar. Man får gratis läsa några enstaka artiklar, men sedan kommer en ruta med ett erbjudande på drygt 180 kr per månad.

  3. Monas svar var laddat med ”skarp ammunition”. Repliken var mycket vederhäftig och rationell med referenser till vetenskap och överstatliga politiska råd. Det är ju sådant som annars ”rationella raka rör”-Kjöller gillar. Har googlat Kjöller och det visar sig att hon kan bräka ur sig nästan vad som helst. Hade kanske läsare fått ”griller i huvet” och börjat undra om Kjöller har ”tomtar på loftet” om Mona fått replikera?

    Bonnier äger bl a DN, Expressen och Dagens Medicin i vilken Mats Reimer bl a bloggar om att ”elallergi inte har kunnat visas existera i verkligheten” och han säger sig också vara ”glad att Expressens ledare talar med förnuftets röst i detta fall”. Vilken tom ”glädjefylla”! Argumentationen blir ju ganska andefattig om man ser till att Reimer måste förstärka dem med åsikter som saluförs inom samma tidningskartell. Det blir en slags rundgång…

    Bonnier har varumärken i 16 länder, bl a mode- och skvallertidningar, bokförlag, affärs- och fackpress (inkl medicinska tidningar). Bonnier Growth Media består av ett konglomerat av företag som säger sig vilja ”explore and develop new digital and media opportunities”. Bonnier Digitala Medier arbetar också med förbättring av digital annonsförmedling och klickAds.

    Påtalade negativa samband mellan strålning och barn kan upplevas som ömmande men särskilt ömtåligt för Bonnier då sådana samband kan påverka marknaden för Bonnier Digitala Spelstudios. Genom applikationen Toca Boca erbjuds inte bara digitala leksaker för barn utan även föräldrarådgivning om bl a vikten av en genusneutral uppfostran av barn. Därutöver marknadsför Bonnier tidskrifters digitala förlag, Boom Publishing, flera digitala tidskrifter enbart för surfplattor. Här hittar vi bl a Mama+ som bl a vänder sig till gravida.
    Bonnier stödjer, via Veckans affärer, “Unwired People” som är en “community for wireless researchers and practising engineers” som bl a utvecklar digitala strategier och lösningar för bl a kommande 5G.

    Bonnier kan ses som en hydra som använder sina olika nätverk för att påverka och omforma världen.

    Är det egentligen något som helst konstigt med att de vägrade ta in Monas inlägg som kanske var lite för hårdsmält – en digital käftsmäll – inte bara för chefredaktören och Kjöller utan mot Bonniers allt växande intresse för digitala affärslösningar?

    http://www.bonnier.com/sv/foretag-varumarken/

    http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2013/04/01/p4-halland-skrammer-med-mobilstralningens-faror/

    http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2011/11/27/alternativprofessorn-diagnostiserar-elallergi-som-en-psykisk-sjukdom/

    • Bonnier har sedan flera år tillbaks ställts sig på samma sida som föreningen ”Humanisterna” och skeptikerorganisationen VoF, och dessa är motståndare till forskning som går utanför skolmedicinens traditionella synsätt på kroppen. Både DN och Expressen har en redaktionell inställning som går helt i linje ”Humanisterna” och VoF. Jag som gammal läsare av Expressen och som minns när den verklige liberalen och humanisten Bo Strömstedt var chefredaktör, jag beklagar verkligen denna utveckling som har gjort dessa medier till väldigt hårdförda om vissa ämnen.

      Detta speglar även den utveckling som Folkpartiet Liberalerna har genomgått, framförallt under Björklunds ledarskap – ett parti som blir allt mindre liberalt och allt mer begränsande och för allt fler regler som styr människors liv. Under lång tid har Expressen och DN varit Folkpartiets allierade.

      Även SvD har genomgått en förändring där de har stängt sin tidigare öppenhet för alternativa tankar inom vetenskap och livsåskådning och sedan 10 år tillbaks valt samma sida som DN och Expressen, vilket även det är tråkigt. Jag minns på 70-talet och 80-talet ja in i 90-talet, när SvD hade artiklar om healing, kristallterapi, andlighet, alternativ psykologi, antroposofi, teosofi och så vidare och så vidare, och var öppna, nyfikna och icke-dömande istället för dagens raljerande skeptiska retorik som går ut på att utmåla människor som ”foliehattar” eller med ”vanföreställningar” eller ”sinnessjuka”.

      Retoriken i media har blivit allt mer svart och vit, kanske för att höras och synas bättre i internetvärldens myriad av information.

  4. I stora ordalag och i andra sammanhang säger DN att de står för det fria ordet.
    Jag skulle nog kalla det de gjort i detta fall som censur.

  5. Jag mejlade följande till Åman:

    ”Jag undrar följande: varför fick Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen inte replikera efter Hanne Kjöllers idiotiska, felaktiga och osakliga påhopp?
    Hur lågt ska DN sjunka?”

    Och jag fick följande svar, förvånansvärt fort:

    ”Tack för ditt mejl. Ledarredaktionen får många fler inlägg än vi kan ta in i tidningen. Merparten av dem vi publicerar är svar från personer som kritiserats på våra sidor. Att den som skrivit till oss är ansvarig för en verksamhet som på något sätt är berörd av det vi skrivit om och inte delar våra åsikter räcker dock inte för att vi ska bereda plats för ett genmäle.”

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här