Rutiner för att få ROI när ditt företag satsar på sociala medier

1

social media, sociala medier

FÖRETAGANDE. Sociala medier kan vara förvirrande för många företagsägare. Arbetet att hänga med i de sociala medierna, posta unikt innehåll och att ens ha en social medieplan som genererar ”leads”, engagemang och vinst kan för många innebära en stor prestationsstress.

 

Men numera är inte en satsning på de sociala medierna en lyx utan en direkt nödvändighet. Enligt Social Media Examiner upplever företag som varit aktiva i sociala medier i 3 till 4 år en förbättring på Google bland sökträffarna. De rankar högre, men det krävdes åratal av konsekvent arbete.

Pooja Lohana menar att företaget inte måste vara aktivt på alla sociala medieplattformar, men att man ska satsa på de fyra stora, dvs:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn

Vidare kan man fundera på om företaget även har nytta av närvaro på Pinterest och Instagram, men det beror på företagets verksamhet och målgrupp. Fundera även på Tumblr och StumbleUpon, men hur ska du veta vad som är bäst för ditt företag?

Ställ några kontrollfrågor. Du måste vara mycket intentionell för att klara av att veta vad som passar bäst. Var klar med målet med företagets nätnärvaro.

  • Om du tex vill samla följare, hur ska du få ut ROI av dem?
  • Ska du åstadkomma ”brand awareness”, ”leads” och/eller lojalitet?

Skapa rutiner

  • Gör postandet på de sociala medierna till en morgonrutin. Om du tex är återförsäljare, börja dagen med att lägga ut dagens erbjudande. Glöm inte att illustrera erbjudandet. Enbart text funkar sämre.
  • Skapa temadagar. Det finns en stor fördel med att låta användarna veta vilket innehållstema som gäller för dagen.
  • Planera. När du har en plan för vad och när du ska skapa innehåll går allt lättare.
  • Utgå från att du ska investera enbart 6 timmar per vecka och om du gör det kommer du ändå att kunna skapa ”leads”

Enligt en rapport redan från 2014 Social Media Examiner’s Social Media Marketing Industry Report (PDF) är det som nämns ovan exakt det som över 64% av alla marknadsförare gör och sedan får ut ”leads” av.

6 metoder som rekommenderas:

  • Outsourcing
  • Scheduling
  • Management
  • Content curation
  • Visual content
  • Online reputation

 

Text: Företagaren


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelStrålskyddsstiftelsen: “WHO är infiltrerat av industrin”
Nästa artikelDennis Kucinich: Vita Huset under attack från US Intelligence Community
NewsVoice publicerar artiklar för dig som är intresserad av företagande, ekonomi och investeringar. Du kanske driver eget företag och vill förbättra din marknadsföring. Vissa artiklar i kategorierna: Företagande, Ekonomi, Teknik, Livsstil och Underhållning kan innehålla reklamlänkar. Artiklarna kan skrivas av externa skribenter.
Prenumerera
Notify of
guest
1 Kommentar
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
20 februari 2017 kl 15:57

[kommentaren raderad. artikeln handlar om hur man som företagare kan nå kunder via sociala medier]