Wolodarskisk felsägning – DN hatar Trump för att förbättra “ratings”

Nya utmaningar för DN-journalisterna - Den svåra balansgången mellan "Real News", agendajournalistik och emotionellt trafikdrivande reportage.

31
2030

Torbjörn Sassersson, juli 2017, selfieDEBATT & MEDIEANALYS. I en felsägning medger indirekt DN:s chefredaktör Peter Wolodarski att förbättrade “ratings” bland mediekanaler i USA beror på att dessa hatar Trump. Genom att elda på ett populistiskt hat mot Trump försöker därför DN förbättra sin egen dalande populäritet och samtidigt uppfylla sin agendajournalistik.

Text, videoredigering och analys: Torbjörn Sassersson, uppd kl 12.41 | Videocitat från TV4 Nyhetsmorgon, Project Veritas

Peter Wolodarski förklarar en förbättrad prenumerantstock för New York Times med att Trump har låg “rating” dvs låg populäritet, men medborgarjournalisterna bakom Project Veritas har avslöjat att förbättrade “ratings” för mainstream media i USA beror på att hatet mot Trump driver mycket besökstrafik och läsare till MSM. Det handlar om ett mycket medvetet marknadsmässigt drag för att förbättra ekonomin för dessa medier.

Project Veritas har med dold kamera och mikrofon spelat in hur producenter inom CNN uppger att ett hat mot Ryssland och Trump samt reportage om IS, terror och “shootings” alltid ger bra “ratings” dvs besökspopuläritet och medierna växlar därför mellan ämnena. Trump-repulsion triggar alltid folkets reaktioner, läsande, gillande, klickande och påhejande vilket alltså har ekonomisk betydelse för mediernas överlevnad.

DN.se 2018-01-03 kl. 07.59.22
DN.se 2018-01-03 kl. 07:59

Populäriteten för DN.se har enligt rating-sajten Alexa.com dalat betänkligt senaste åren. Mellan 2015 och början på 2018 har DN sjunkit från att rankas som den 17:e mest populära sajten i Sverige till den 35:e. Samtidigt försvinner den äldre betalande kundgruppen som köper pappersprenumerationen av DN på grund av fysisk bortgång. DN klarar förmodligen inte att kompensera för detta inkomstbortfall genom att försöka öka antalet betalande online-kunder.

Swisha Sassersson valfri summaDärför är Peter Wolodarski som ansvarig chefredaktör för DN desperat. Hatet mot Trump och annan emotionellt triggande journalistik är halmstrån för en tidning som dalar i populäritet och betydelse i en informationsvärld där andra kanaler, inhemska likväl som internationella, kan förse läsarna med relevans, säkrare information och mer trovärdiga nyhetsvinklar.

MSM ger Trump “low ratings” genom att hata Trump. Sedan anklagar MSM Trump för att han har så “low ratings” och hyllar sig själva för att de fått så “high ratings” efter att de skapat Trump-hat i samhället på vilka rating-undersökningarna baseras.

Kritiker kan påpeka att videon ovan är klippt och därför missvisande. Vi anser tvärtom. Genom att klippa ihop relevanta och avslöjande delar tydliggör vi sakernas tillstånd. 

Text, videoredigering och analys: Torbjörn Sassersson, uppd kl 12.41

Källor

Alexa.com: DN jan 2018
Alexa.com: DN.se, den 3:e januari 2018

31 KOMMENTARER

  1. Väldigt talande film som illustrerade hur MSM producerar nyheter för att få klickar. När det råder nyhetstorka på Trumpfronten så slänger de in “nyheter” om Ryssland, Isis eller terror.

    Hur många dagar kan DN köra Trump vs Nordkorea innan storyn tappar ratings? Algoritmer verkar styra när de måste byta till annat givet spår. MSM blundar när vårt land körs i botten av sjuklövern (enemies within).

  2. Byt jobb, vill jag säga till Wolodarski! Han kan säkert hitta något betydligt mer hedervärt arbete i vilken annan kriminell verksamhet som helst!
    Varför inte bli politiker? Där verkar det finnas många lika korrupta kompisar till honom.
    Obs ironi, men ibland är det svårt att veta var gränsen går i dagens samhälle.

  3. Ha-ha Conny! Mycket bra nyttårsskämt! men också så sant.

    Just politiker tror jag han har särskilt bra anlag för att sadla om till. De har nämligen ingen ovanför sig som ställer krav på leverans, utan där skapar man sig den verklighet man tycker är lättast att driva genom fortsatt hjärntvätt av folket. Dock blir det svårare och svårare då de som är näst intill omöjliga att få att inse att de är just hjärntvättade är som det står i artikeln ovan: “försvinner” pga “fysisk bortgång”.

    Själv hyser jag ett visst hopp om att en tillräckligt stor grupp av dagens uppväxande generation kommer att genomskåda bedrägeriet.

  4. För att ytterligare förtydliga mitt budskap:

    MSM ger Trump low ratings genom att hata Trump. Sedan anklagar MSM Trump för att han har så low ratings och hyllar sig själva för att de fått så high ratings efter att de SKAPAT Trump-hat i samhället på vilka rating-undersökningarna baseras.

    Detta avslöjas bla genom Wolodarskis freudianska felsägning.

    [jag lägger till detta förtydligande i artikeln ovan]

  5. Detta, Torbjörn, är halsbrytande galet men tyvärr ej alltför förvånande!!! 🙂
    Jag tror att allteftersom man vistas inom detta dårhus som kallas Sverige så blir man mer och mer avtrubbad och accepterar galenskaperna som någonting normalt istället för vad det egentligen är; en kulturmarxistisk yttring av ledande personer i detta samhälle.

  6. Nej, DN:s chefredaktör Peter Wolodarski “hatar” inte Trump för att förbättra DN:s rating, han är på goda grunder missnöjd med USA:s val av president.
    Wolodarski är vältalig, bildad och initierad både i allmänhet och i mediegebitet i synnerhet, han har säkert en ambition att framstå som en av de riktigt stora chefredaktörerna. Namn som Herbert Tingsten, Olof Lagercrantz och Per Wästberg är säkert Wolodarskis medtävlare om sin plats i den svenska tidningshistorien.
    Det är lätt at lyssna till Wolodarskis lugna röst, orden är kloka och budskapet är klart och genomtänkt. Han skulle bli en bra programledare i TV om inte det varit för chefsposten på DN, “but it ain’t over before the fat lady sings”.
    Media har problem med webbnyheter, sociala medier och sin status i politiken. En stark ledare som väljer bort eller pekar ut vissa nyhetsförmedlare som oärliga är ett påtagligt hot mot branschen. Starka ledare som Putin, Kinas Xi Jinping och Nord Koreas Kim Jong-un blir måltavlor av en bransch som är beroende av sin status som trovärdig, statliga subventioner och annonsintäkter.
    Lite statistik finns här http://www.soi2015.se/internet-och-traditionella-medier/manga-laser-dagstidningen-pa-natet/ och på Tabloid.se.
    Som Torbjörn nämner finns de flesta prenumeranterna bland den åldrande befolkningen, i den befolkningsgruppen är vanan att läsa dagstidning stor och det finns, en särskild glädje i att “läsa morgontidningen” som jag själv uppskattar när jag är på resa eller besöker släktingar som presumerar på morgontidningen. Det är seder och bruk, människorna vid frukostbordet bjuder dagstidningens delar till varandra med omsorg och stör därefter inte läsandet. Denna kulturyttring håller på att försvinna.
    Drakarnas tid är förbi, Wolodarski kämpar för dess fortlevnad. Det gör han bra och jag beundrar människor som kämpar i motvind. NewsVoice kanske kan ta lärdom? Vad vill NewsVoice bli, drake eller skvallerpress? Vilka värderingar och åtaganden styr NewsVoice?

  7. @Kim,

    Jag har nu lyssnat på hela din länk. Den var riktigt bra…. alla borde se den!

    Wolodarski är helt körd. Typiskt att någon sådan som han kan “komma fram” i ett land som Sverige. Tråkigt för DN som nu får försöka sopa ihop spillrorna av vad som är kvar. Mitt tips är: Lägg ner! – ni kommer aldrig att bli trovärdiga mer. Så hård kan verkligheten te sig när folket reser sig och media inte hänger med.

  8. @ Öystein

    Trevligt att du också tyckte om videon.
    Rekommenderar varmt att följa Julia Caesars twitter.
    Hon går igenom nyheterna på ett fosterländskt och professionellt sätt.

  9. @ Kim,

    Jag kan garantera att jag ska följa henne. Sådana som hon behövs i arbetet med att upplysa svenskarna om sanningen och etablissemangets desperata försök att hjärntvätta vårt folk.

  10. @Larsen

    Mission med provision? DN och VoF – statligt kanaliserade skattepengar eller inhandlade hejarklackar lär knappast hunna hindra de här sjunkande skeppen, fullastade med lögner, från att gå till botten, nu när sanningen är på väg att uppenbaras för människomassorna.

  11. Den som tror att det enbart handlar om “klicken” är nog vilseledd, tror jag. Hatet har en helt annan uppgift.

    Betänk att valet mellan Donald och Hillary i princip var mellan rika republikaner och rika korrumperade högersossar. Dessa två ledare är det närmaste två tvättäkta psykopater man kan komma. Hatet har alltså inte enbart syftet att skapa “klickande”, för det klarar mord och annat osmakligt att göra också. Det klarar i princip allt som väcker känslor, så nej. Det stämmer förmodligen inte.

    Hatet har förmodligen en helt annan uppgift. Det sätter människor i kampberedskap genom att aktivera det s.k. ödlekomplexet, vilket stänger ned de högre funktionerna i hjärnan, d.v.s de funktioner som kan konsten att analysera öppet och kritiskt.

    Hatet skapar konflikter, stress, panik, sjukdom och våld, d.v.s. det som många profiterar på ex. genom vapenförsäljning, lugnande piller, mer naivitet så att man kan fortsätta att vilseleda dem genom DN, samt cancerbehandlingar från stressrelaterad cancer skapad av hatet och inte minst en krigsbudget till det militärindustriella komplexet.

    “Du kommer inte bestraffas för att du är arg, du kommer bestraffas av din ilska.”
    /Buddha

  12. Jag tror inte att de här tidningarna skulle vara det minsta oroade oavsett hur många miljarder de gör i förluster. Varför? Det är bevisat vid det här laget att staten gör vad som helst för att rädda dem med hjälp av presstöd och andra åtgärder när de krisar. Stampen var väl det senaste exemplet. Samtidigt får alternativmedia inte en krona i stöd och stämplas som fake news.

    Men att MSM får statligt stöd är ju också positivt på så sätt att det blir glasklart för alla att MSM är i kontrollerar staten. Det finns bara två branscher i Sverige som har dessa “monopolfördelarna”. Det är MSM och det är storbankerna. Alla minns kanske hur många miljarder det kostade svenska folket att rädda alla storbanker på 90-talet. De bankerna som skapade hela lånebubblan och sedan plötsligt ströp alla krediter så att minst 60 000 svenska företag gick i konkurs. Det är de bankerna som anses vara livsviktiga för Sveriges “stabilitet”.

  13. Per Larsen. Jag läste din mening fel. Det blev:
    “Han [Woolodarski] skulle bli en bra propagandaledare i TV om inte det varit för chefsposten på DN”.
    …alternativt:
    “Han skulle bli en bra programmeringsledare i TV om inte det varit för chefsposten på DN”.

    Wolodarski är istället en programmeringsledare i gammelmedia.

    Du länkade till utredningen: “Svenskarna och internet 2015”. Där står det:

    “Tre av fyra läser dagstidningar på nätet, åtminstone ibland. En tredjedel gör det dagligen. Det är ett läsmönster som uppvisar en anmärkningsvärd stabilitet över åren. Vi kan gå ända tillbaka till 2007 och hitta samma dagstidningsläsande på internet.”

    http://www.soi2015.se/internet-och-traditionella-medier/manga-laser-dagstidningen-pa-natet/

    Utredningen verkar dock inte ta hänsyn till vilka dagstidningar som läses. Min gissning är att allt fler svenskar läser nyheter i utländska tidningar. Samtidigt får aldrig svensken blir betraktad som en “normal” människa i världssamhället i dessa undersökningar. Vi är fortfarande för välprogrammerade, konforma, “duktiga”, naiva och med en grandios kollektiv självbild.

    Du frågade: “Drakarnas tid är förbi, Wolodarski kämpar för dess fortlevnad. Det gör han bra och jag beundrar människor som kämpar i motvind. NewsVoice kanske kan ta lärdom? Vad vill NewsVoice bli, drake eller skvallerpress? Vilka värderingar och åtaganden styr NewsVoice?”

    Drakarna får som Gullberg skriver alltid stödhjul på olika sätt för att kunna ge intrycket av styrka. Vi små nättidningar drivs inte av grandiosa självbilder utan av att de ideal som Wolodarski pryder julgranen DN med, dvs försöker vara så seriösa vi kan, ta reda på hur saker fungerar, rätta när något blivit fel, hålla sig till journalistikens klassiska ideal och att berätta hur hantverket BORDE gå till.

    Andra viktiga element är att med humor avslöja hur makten beter sig, klä av dem inpå kalsongerna, agera helt befriade av rädsla och ALDRIG försöka bli kompisar med den vita oftast manliga mediamakten i Sverige, för makten är styrd av vita män och kvinnor med grandiosa självbilder.

    Mina förebilder är en kombination av Wired, The Intercept, Millennium-redaktionen i Stieg Larssons roman och varför inte TeleSUR och Aljazeera? Det finns många kanaler som gör fantastiska jobb.

    “Värderingen” som ska styra NewsVoice ska alltid vara förmågan att kunna objektivt observera, subjektivt/erfarenhetsbaserat kommentera och neutralt rapportera. Intelligens, kunskap, hjärta och självgranskningsförmåga är viktiga egenskaper för alla journalister.

  14. @ Marcus,

    Det är såå sant det du skriver, där slog du huvudet på spiken. Kanske borde Newsvoice “vägra” presstöd om det nu skulle bli aktuellt? Trovärdigheten och obundenheten skulle iaf kunna bibehållas, vilket ju är bland de viktigaste egenskaperna för en tidning för att kunna överleva på sikt.

  15. @ Torbjörn,

    Bra sammanfattat tycker jag. Kan Newsvoice behålla den själen så är det mycket bra!

  16. Medieföretaget Retrievers har gjort en sammanställning över landets mest publicerade artiklar 2017.

    Det visar sig att media har ett bisarrt intresse för Trump som toppar listan med 229 392 artiklar (av en händelse? ofta i samband med Nordkoreas ledare).

    Det har alltså publicerats en artikel om Trump varannan minut i Sverige, vilket säger en del om publiceringstätheten.

  17. På tal om grandiosa självbilder, NewsVoice skriver:
    ”Värderingen” som ska styra NewsVoice ska alltid vara FÖRMÅGAN att kunna objektivt observera, subjektivt/erfarenhetsbaserat kommentera och neutralt rapportera. Intelligens, kunskap, hjärta och självgranskningsförmåga är viktiga egenskaper för alla journalister.
    Nu skall jag ge två eventuella förslag i ämnet för diskussionen, ett åtagande och en värdegrund.
    Åtangade:
    Ett åtagande som NewsVoice redan har anammat, enligt min åsikt, är att kritisk granska personer med inflytelse i det svenska samhället, men även en utblick mot andra staters och överstatligas personer med stor makt.
    Värdering:
    Alla människors lika rätt och värde, bör vara NewsVoice värdegrund.
    I Regeringsformen (från 1974) står det: ”Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.”
    Tolkat om till NewsVoice värdegrund blir det: ”NewsVoice skall visa respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.”
    Vilka värdegrunder och åtaganden NewsVoice väljer lägger jag mig inte i, men jag är övertygad om nödvändigheten av en sådan grund för att NewsVoice skall växa till en stor drake. Det är lättare att bli nätets “Vänt i häcken”-tabloid än det är att bygga en sanningens drake.
    Har NewsVoice ingen egen uttalat värdegrund så kommer någon annan att hänga på dessa åtaganden och värdegrunder på NewsVoice, det kommer att bli mycket ofördelaktig.

  18. Ingen felsägning och Nej Wolodarski hatar inte Trump som är tidernas största nyhetssäljare, DN vore dummare än så. Allt är ett fult spel för gallerierna precis som det alltid har varit. Trump sitter säker på sin post och gör det han ska. Glöm inte Amerika först, det är vad det går ut på inget annat.

  19. @ Per Larsen,

    Newsvoice har redan en värdegrund, och den formuleringen räcker.
    Genom att i alltför hög grad specificera “värdegrunden” beskär man också yttrandefriheten, och så vill vi ju inte ha det. Jag tycker att Newsvoice och de som skriver kommentarer på ett alldeles utmärkt vis lyckas att hålla rötäggen borta och det är precis lagom högt till tak. Det du beskriver låter sååå typiskt svenskt, där man ska byråkratisera allt i detalj.

    Menar du vidare att skribenter på Newsvoice redan nu har en i dina ögon tvivelaktig värdegrund? (vem som nu ska vara den som anser vad som är korrekt här eller inte). Sådant trams!

    Jag säger som Kim Lundgren: vem är Per Larsen i verkligheten?

  20. Öystein – Per Larsen är en produkt som äter DN och FN och annat av sjuk medicin mot sanning – som mat, samtidigt som han ser åldrande som en sjukdom. Världen är väldigt osann och bakvänd – syftet med att skapa begrepp som “likavärde” och “värdegrund” är just till för nyttja dom som destruktiva vapen mot mänskligheten, så den förlorar deras särskiljda värdefulla ursprung och äkthet – äga dem för förstörelse. “Alla ska med” i fördumningen genom “likavärde”.

  21. Tack Torbjörn för länkarna. Dessa kommer förmodligen att bidra till att jag förstår vem Per Larsen är.
    Jag borde förstås känna till artiklarna, men ska erkänna att jag inte gjorde det. Jag ska läsa på nu.

  22. @Öystein Rönne, trevligt med en Sundbybergare i kommentarsfältet. Jämför “Alla människors lika rätt och värde” med Newsvoices påstådda värdegrund , vad det nu är? Redan detta att ordet ”Värderingen” inom citationstecken visar att man har missförstått alltsamman. Newsvoices har ingen värdegrund utan anser att alla är förmer bara för att de skriver på Newsvoices hemsida, det är en grandios självbild inte en värdegrund!

  23. Jag ställde frågan vem Per Larsen är i verkligheten – på förekommen anledning 🙂
    TACK för all information!

    Grandios självbild ja, ja, det låter som ett expertutlåtande… vem är egentligen expert i kommentarsfält på en privat blogg?

  24. Har aldrig blitt speciellt upprörd över Trumps snack. Det är faktiskt en karl i min smak. Beundrar chefsfolk som röjer omkring och säger det de tänker. ”rövhålsländer” ha ha!

    Dock litar jag inte på dom där, trots deras öppenhjärtiga attityd. Blomberg och gänget är säkert mycket nöjda med Trumpen, jorå.

    ”grandios självbild” Det måste väl vara ett annan namn för reklam? Annars tror jag Zlatan ligger bra till, eller Muhammed Ali? I sportvärden måste man ibland bli lite extrem, för att lättare kunna komma upp sig… Alla har vi nog en släng av denna egenskap, vare sig vi vill eller inte 🙂

  25. NB Nyhetsbyrån (januari 23, 2018): Aftonbladet i kris

    “En pappersupplaga som ständigt minskar tillsammans med allt färre besökare till Aftonbladets webbsida gör att tidningen befinner sig i en allvarlig kris. Medan konkurrenten Expressen har en stigande trend har Aftonbladet en vikande trend, som förstärkts under hösten.”

    https://nyhetsbyran.org/2018/01/23/aftonbladet-kris/

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here