Vikten för företag att etablera sin närvaro online

0
0
Alla företag behöver närvaro online. Foto: Bruce Mars. Pexels.com-licens
Alla företag behöver närvaro online. Foto: Bruce Mars. Pexels.com-licens

Vårt digitala liv är idag sammanbundet med vårt fysiska. Så mycket mer kretsar kring att vara uppkopplad än för bara 10 år sedan och detta gäller både i privat- och affärslivet. Att inte ha en närvaro online som företag kan betyda att man går miste om väldigt många möjligheter.

Skapa en webbplats

För att se till att sökningar på ens varumärke hamnar rätt behöver man så klart först sin egen webbplats. Detta är något varje företag bör göra väldigt snart efter grundandet. För mer information om det mest grundläggande i denna process och en bra startpunkt kan man besöka Webbdo. De kan hjälpa en att komma igång snabbt. Därefter behöver man tackla designen på sajten. Man kan antingen sköta detta själv om man har erfarenheten, men många väljer att överlåta arbetet till en professionell webbdesigner.

Driva trafiken rätt

Att se till att besökare kommer rätt när de försöker att ta sig till företagets webbplats kan vara mer jobb än man tror. Vissa branscher har större svårigheter med detta än andra. Att hamna i en situation där ens återförsäljare rankar bättre än företagets egen webbplats är ett känt problem och betyder att man är beroende av dem till en högre grad. Det kan också bli en väldigt kostsam historia.

Rykten online sprider sig snabbt

Att inte vara medveten om hur ens varumärke uppfattas av sina kunder online kan också stå företaget dyrt. Om inte företagets officiella information finns att hitta någonstans är det mycket svårare att motbevisa falska rykten. I värsta fall kan dessa bli förödande för företagets rykte, men även om det inte blir fallet kan det fortfarande vara förvirrande för potentiella kunder.

Sociala medier tar en bara så långt

Det är inte ovanligt att företag försöker satsa på närvaro i sociala medier som ett substitut för en egen webbplats, men detta är inget fungerande substitut i längden. De kan självklart vara väldigt effektiv i specifika situationer och ett mycket bra komplement till webbplatsen, men företagets webbplats bör vara dess centralpunkt i onlinenärvaron.

Text: Extern skribent

Relaterat

I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here