Associate professor Olle Johansson: Fuck your telephone?

publicerad 17 mars 2021
- Guest writer
Olle Johansson, KI - Foto: NASMS, A. McDowell
Olle Johansson

In an article in the Guardian, of February 26, 2021, it is reported that falling sperm counts and changes to sexual development are “threatening human survival” and leading to a fertility crisis, according to Shanna Swan, an environmental and reproductive epidemiologist at Icahn School of Medicine at Mount Sinai in New York, who warns that the impending fertility crisis poses a global threat comparable to that of the climate crisis.

By Olle Johansson, associate professor, retired from The Karolinska Institute Medical University, Stockholm, Sweden.

“The current state of reproductive affairs can’t continue much longer without threatening human survival,” she writes. It comes after a study she co-authored in 2017 found that sperm counts in the west had plummeted by 59% between 1973 and 2011, making headlines globally.

Now, Swan says, following current projections, sperm counts are set to reach zero in 2045. “That’s a little concerning, to say the least”.

She points to lifestyle and chemical exposures that are changing and threatening human sexual development and fertility. Such is the gravity of the threats they pose, she argues, that humans could become an endangered species.

Swan blames “everywhere chemicals”, found in plastics, cosmetics and pesticides, that affect endocrines such as phthalates and bisphenol-A. She also said factors such as tobacco smoking, marijuana and growing obesity play a role.

However, one culprit is not mentioned at all, namely artificial electromagnetic fields from cell phone systems, WiFi routers, wireless smart meters, and wireless baby alarms! Cell phone and WiFi signals exposed sperms have been seen with more head defects, decreased sperm count, lowered motility, decreased viability, and other malfunctions as well as DNA damage, and severe effects on fertility have been found.

Wireless signals can, in addition, increase oxidative stress in cells and lead to increase of proinflammatory cytokines and lower capacity to repair genotoxic DNA single- and double-strand breaks. Cognitive impairments in learning and memory have also been shown, something perhaps not making it easier to produce babies.

Some of the first observations on human sperm cells were done by Agarwal et al (2008) who showed that the use of cell phones decrease the semen quality in men by decreasing the sperm count, motility, viability, and normal morphology. The decrease in sperm parameters was dependent on the duration of daily exposure to cell phones and independent of the initial semen quality.

Among the most recent scientific papers, several ought to attract strong attention, such as the one by Parsanezhad et al (2017) where the health effects of mobile phone jammers – preventing the mobile phones from receiving signals from base stations by interfering with authorized mobile carriers’ services – were studied. In spite of the fact that mobile jammer use most often is illegal, they are occasionally used in offices, shrines, conference rooms and cinemas.

The purpose of this study was to investigate the biological effects of short-term exposure of human sperm to radiofrequency radiation emitted from a commercial mobile phone jammer.

Fresh semen samples were obtained by masturbation from 50 healthy donors who had been referred with their wives to the Infertility Treatment Center at the Mother and Child Hospital, Shiraz University of Medical Sciences, in Iran. Female problems were diagnosed as the reason for infertility in these couples.

The semen sample of each participant was divided into 4 aliquots. The first aliquot was subjected to swim-up and exposed to jammer radiation. The second aliquot was not subjected to swim-up but was exposed to jammer radiation. The third and fourth aliquots were not exposed to jammer radiation but only the 3rd aliquot was subjected to swim-up.

The results revealed that the semen samples exposed to radiofrequency radiation showed a significant decrease in sperm motility and increase in DNA fragmentation, which lead to the authors’ conclusion that electromagnetic radiation in the radiofrequency range emitted from mobile phone jammers may lead to decreased motility and increased DNA fragmentation in human semen.

It can, thus, be concluded that – in addition to previous investigations using mobile phones only – also mobile phone jamming might exert adverse reproductive health effects.

Furthermore, Solek et al (2017) have investigated the effects of pulsed and continuous electromagnetic fields (PEMFs/CEMFs) on mouse spermatogenic cell lines (GC-1 spg and GC-2 spd) in terms of cellular and biochemical features in vitro. The authors evaluated the effect of EMFs on mitochondrial metabolism, morphology, proliferation rate, viability, cell cycle progression, oxidative stress balance and regulatory proteins.

Their results strongly suggest that EMFs induce oxidative and nitrosative stress-mediated DNA damage, resulting in p53/p21-dependent cell cycle arrest and apoptosis.

Therefore, spermatogenic cells, due to the lack of antioxidant enzymes, undergo oxidative and nitrosative stress-mediated cytotoxic and genotoxic events, which contribute to infertility by reduction in healthy sperm cells pool. In conclusion, electromagnetic field present in surrounding environment impairs male fertility by inducing p53/ p21-mediated cell cycle arrest and apoptosis.

Naturally, one should not forget other life-style factors which may affect us, and maybe in concert with EMFs. For instance Radwan et al (2016) found evidence for a relationship between sperm DNA damage parameters and everyday life factors. High and medium level of occupational stress and age increase DNA fragmentation index (p=0.03, p=0.004 and p=0.03, respectively).

Other lifestyle factors that were positively associated with percentage of immature sperms (high DNA stainability index) included: obesity and cell phone use for more than 10 years (p=0.02 and p=0.04, respectively).

Thus, data from the present study showed a significant effect of age, obesity, mobile phone use and occupational stress on sperm DNA damage. As DNA fragmentation represents an extremely important parameter indicative of infertility and potential outcome of assisted reproduction treatment, and most of the lifestyle factors are easily modifiable, the information about factors that may affect DNA damage are important, and should be reflected in precautionary societal advice to the general public.

Perhaps I was not wrong when I called for safety measures already back in the early 1980ies; maybe it was morally-ethically 100% right to sound the alarm? Along these lines I could not help smiling when I read, in June 2018, in Dagens Nyheter, one of the largest daily newspapers in Sweden, that a Karolinska Institute-based colleague of mine now indicated that human sperm reduction might be due to several factors, including cell phone and computer radiation.

Related: Halvering av männens spermier oroar

This very same professor refused to collaborate around this issue 20-25 years ago when I approached him with the very same hypothesis. So, as usual, time changes our perspectives.

With all the above at hand, it is not difficult to do the math. It is, actually, fucking easy.

By Olle Johansson

Olle Johansson, former head of The Experimental Dermatology Unit, Department of Neuroscience, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden, and former adjunct professor of The Royal Institute of Technology, also Stockholm, Sweden.

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Professor Olle Johansson har verkligen gjort en jätteinsats som vetenskapligt bekräftat samband och utökat kunskapen om skadliga effekter långt utöver kända sedan 60-talet.
    https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2020/12/03/skadliga-effekter-kanda-1969-fornekas-an-i-dag/

    Det rättsliga läget medger inte heller 5g utbyggnad el förnekelse av nuvarande uppsåtliga tortyr enligt känd erfarenhet. http://eloverkanslig.org/febse/NEWS/nyheter20034.html

    Viktiga domar som erkänner elöverkänslighet som ett funktionshinder
    https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2011/04/05/viktiga-domar-som-erkanner-eloverkanslighet-som-ett-funktionshinder/

    Elöverkänslighet – en erkänd funktionsnedsättning
    https://www.balanspunkten.info/eloverkanslighet-en-erkand-funktionsnedsattning/

    Miljöbalkens försiktighetsprincip innebär att redan risken för negativ påverkan på människors hälsa och på miljön gör att verksamhetsutövaren är skyldig att vidta åtgärder. Den ska förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller för miljön.

    https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Hansynsreglerna–kapitel-2-miljobalken/3–Forsiktighetsprincipen/?id=26745

  • Professor Olle Johansson har verkligen gjort en jätteinsats som vetenskapligt bekräftat samband och utökat kunskapen om skadliga effekter långt utöver kända sedan 60-talet.
    https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2020/12/03/skadliga-effekter-kanda-1969-fornekas-an-i-dag/

    Det rättsliga läget medger inte heller 5g utbyggnad el förnekelse av nuvarande uppsåtliga tortyr enligt känd erfarenhet. http://eloverkanslig.org/febse/NEWS/nyheter20034.html

    Viktiga domar som erkänner elöverkänslighet som ett funktionshinder
    https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2011/04/05/viktiga-domar-som-erkanner-eloverkanslighet-som-ett-funktionshinder/

    Elöverkänslighet – en erkänd funktionsnedsättning
    https://www.balanspunkten.info/eloverkanslighet-en-erkand-funktionsnedsattning/

    Miljöbalkens försiktighetsprincip innebär att redan risken för negativ påverkan på människors hälsa och på miljön gör att verksamhetsutövaren är skyldig att vidta åtgärder. Den ska förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller för miljön.

    https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Hansynsreglerna–kapitel-2-miljobalken/3–Forsiktighetsprincipen/?id=26745

  • Inget konstigt alls!

    Och inte ens kontroversiellt längre.
    Klart vi alla ska bli transhumanistiska, molnuppkopplade superindivider!
    Det är ju det som är himmelriket.

    Tills facebook stänger ner dig för du inte följt värdegrunden…..

    • Ska bli spännande att se vad de tänker göra med oss totalvägrare eftersom det är vi som är den verkliga målgruppen för “uppgradering”. De som glatt kavlar upp ärmen styr de ju redan med enkla verbala kommandon.

  • Inget konstigt alls!

    Och inte ens kontroversiellt längre.
    Klart vi alla ska bli transhumanistiska, molnuppkopplade superindivider!
    Det är ju det som är himmelriket.

    Tills facebook stänger ner dig för du inte följt värdegrunden…..

    • Ska bli spännande att se vad de tänker göra med oss totalvägrare eftersom det är vi som är den verkliga målgruppen för “uppgradering”. De som glatt kavlar upp ärmen styr de ju redan med enkla verbala kommandon.

  • @petergrfstrm

    Börjar bli en lång diskussion, vet inte om Torbjörn blir så glad?

    Men du kan ju det här, men förstår inte riktigt hur du tror tekniken skall bli gångbar? Själv känner jag av solstormar, och det brukar låta både aj och oj och puh från elöverkänslighetssverige när det är solstormar och andra “kosmiska” fenomen. Då är ju värdena tusendelar ner till miljondelar av dagens värden.

    Andrew Marino har jag inte läst mycket av, men Belpomme menar ju på att varenda studie på trådlös teknik där industrin inte tagit bort pulsningen på signalen visar påverkan på EEG. Sätter man en pulsning i frekvensbandet där lågfrekventa fält ligger så blir det ungefär samma effekt. Bärvågen i mikrovågsspektrat bär signalen djupare in i kroppen, och sen är pulsningen den störande komponenten. Men har du läst Beckers “Cross Currents” så vet du det.

    Förmodar de flesta forskare är medvetna om detta, ja de som faktisk är intresserade. Men kaffe stör ju också sömnen eller liknande brukar responsen vara. Själv känner jag lätt denna påverkan som nedstängning av hjärnkontoret, eller för att vara medicinskt korrekt, hjärntvätt! MRI på elöverkänsliga visar blodflöde i hjärnan som hos Alzheimerspatienter.

    Alla lever idag i mikrovågsmatrisen, The Matrix. Ingen upplever längre verkligheten eftersom sinnena som upplever verkligheten ligger under ett konstant brus. Vi som levt längre tider i faradaysburar har denna kontrast rent konkret i minnet, vi upplever hela tiden att något är fel, även om man inte blir akut sjuk.

    Möjligtvis är det bra att människor håller bort mobilen från kroppen, finns studier som visar att när belastningen är hög så skyddar kroppen sig hårdare och klarar sig möjligtvis bättre. Men igen, jag har vänner som utan problem i en ren miljö känner av en mobiltelefon på 1 km håll. Eftersom strålningen avtar i kvadrat blir då en armlängds avstånd lite skrattretande.

    Det blir mer signalering, ungefär som ansiktsmaskerna. Jag har satt upp det här stängselnätet för att skydda oss mot myggor, bra va? Hmmm, jovisst!

    Allt är inte alls ekonomiska intressen precis som du säger, tänk vad en samvetslös psykopat kan göra med en teknik som styr över människor medvetandegrad. Tyvärr var nog den gamla filmen Men In Black och deras små pennor inte långt från sanningen.

    Möjligtvis får vi en dag reda på vad man kommit fram till sedan man la ner MK Ultra projekten officiellt, och istället fortsatte på ännu mer sekretessbelagda nivåer. Men om människor visste vad man kan göra med tekniken skulle väl både en och annan bli lite mer paranoid.

    All teknik är möjligtvis inte för allmänheten? Men ett samhälle byggt på lögner kommer ha sina problem. Det är väl inte för intet som man säger att vi lever i lögnernas mästares värld?

    • @petergrfstrm
      @Josef Persson

      Jag har läst er rätt långa konversation och tycker inte att den direkt avviker från ämnet då allt hänger ihop. Hittade i en diskussion på Reddit en länk till en länksamling på Pastebin med ett antal vetenskapliga artiklar angående injicerbar nanoteknik som drivs via RF-induktion.

      Det här kan ju faktiskt ha lite allmänintresse så här i masspsykotiska “vaccinationstider” där alla ska med. Sen med tanke på att det här är den öppna forskningen kan man undra vad de gör när ingen ser.

      Ni kan ju kika på det här om ni inte redan har sett det. https://pastebin.com/Yw6kmKNS

      Vet att det här är lite OT men eftersom det eventuellt är relaterat till 5G så blir det en förlängning av Olle Johanssons “Fuck Your Telephone”.

      • Tekniken har funnits fullt operativ och osynlig vid röntgenavbildning sedan 80-talets slut utan att den var särskilt miniatyriserad. Dessförinnan var den lättare att påvisa. Men allt prat om nano är missledande.
        All elektronik är redan nano i sina aktiva delar och alla anslutningar till nerver etc är nano.
        Men all radiokommunikation kräver centimeter stora antenner så det går inte att minatyrisera som det låter när man nämner nano-med hit och nano-med dit

        • Varför skulle de då forska på små silicon nanowires som drivs via RF-induktion och som förs in i cellkärnan via cellens egna mekanismer om forskningsprojektet ändå blir helt meningslöst p.g.a. att det fattas en centimeterstor antenn? Det är ju i så fall konstigt om de har kunskap som kunnande för att ta fram den här tekniken samtidigt som de helt saknar kunskap i elementär antennlära.

          Det har ju i evigheter snackats om hjärnchip men det där är inte ens praktiskt eller logistiskt genomförbart. Zbigniew Brzezinski pratade om att kontrollera människor via teknik och det har även WEF:s Anal Schwab gjort m.m. Om någon sån här teknik ska påtvingas människor så kommer de ske via bedrägeri där det presenteras som något annat.

          Att de nu har gett sig fan på att “vaccinera” hela jorden befolkning mot en sjukdom där ca 99.93 % överlever får en ju att undra lite över innehållet på den sprutan?

    • Beträffande pulsade signaler.
      1)Det mest troliga är nog att det pulsade om det kommer från en mobil inte har med modulationen av bärvågen att göra utan är ett mycket starkare magnetfält som kommer från mobilens slutsteg. Den har ju samma pulsning som bärvågen och sammanfaller i tiden men det är en genuint lågfrekvent störning.
      2)Bärvågens modulation om den är amplitudmodulation ger ju enligt Marino en uppvärmning som enda hittills tentativt förklarade mekanism.

      Vad beträffar hemliga MKUltra tekniker kan du fråga mig jag är veteran bland dom sk TIs (targeted individuals)

  • @petergrfstrm

    Börjar bli en lång diskussion, vet inte om Torbjörn blir så glad?

    Men du kan ju det här, men förstår inte riktigt hur du tror tekniken skall bli gångbar? Själv känner jag av solstormar, och det brukar låta både aj och oj och puh från elöverkänslighetssverige när det är solstormar och andra “kosmiska” fenomen. Då är ju värdena tusendelar ner till miljondelar av dagens värden.

    Andrew Marino har jag inte läst mycket av, men Belpomme menar ju på att varenda studie på trådlös teknik där industrin inte tagit bort pulsningen på signalen visar påverkan på EEG. Sätter man en pulsning i frekvensbandet där lågfrekventa fält ligger så blir det ungefär samma effekt. Bärvågen i mikrovågsspektrat bär signalen djupare in i kroppen, och sen är pulsningen den störande komponenten. Men har du läst Beckers “Cross Currents” så vet du det.

    Förmodar de flesta forskare är medvetna om detta, ja de som faktisk är intresserade. Men kaffe stör ju också sömnen eller liknande brukar responsen vara. Själv känner jag lätt denna påverkan som nedstängning av hjärnkontoret, eller för att vara medicinskt korrekt, hjärntvätt! MRI på elöverkänsliga visar blodflöde i hjärnan som hos Alzheimerspatienter.

    Alla lever idag i mikrovågsmatrisen, The Matrix. Ingen upplever längre verkligheten eftersom sinnena som upplever verkligheten ligger under ett konstant brus. Vi som levt längre tider i faradaysburar har denna kontrast rent konkret i minnet, vi upplever hela tiden att något är fel, även om man inte blir akut sjuk.

    Möjligtvis är det bra att människor håller bort mobilen från kroppen, finns studier som visar att när belastningen är hög så skyddar kroppen sig hårdare och klarar sig möjligtvis bättre. Men igen, jag har vänner som utan problem i en ren miljö känner av en mobiltelefon på 1 km håll. Eftersom strålningen avtar i kvadrat blir då en armlängds avstånd lite skrattretande.

    Det blir mer signalering, ungefär som ansiktsmaskerna. Jag har satt upp det här stängselnätet för att skydda oss mot myggor, bra va? Hmmm, jovisst!

    Allt är inte alls ekonomiska intressen precis som du säger, tänk vad en samvetslös psykopat kan göra med en teknik som styr över människor medvetandegrad. Tyvärr var nog den gamla filmen Men In Black och deras små pennor inte långt från sanningen.

    Möjligtvis får vi en dag reda på vad man kommit fram till sedan man la ner MK Ultra projekten officiellt, och istället fortsatte på ännu mer sekretessbelagda nivåer. Men om människor visste vad man kan göra med tekniken skulle väl både en och annan bli lite mer paranoid.

    All teknik är möjligtvis inte för allmänheten? Men ett samhälle byggt på lögner kommer ha sina problem. Det är väl inte för intet som man säger att vi lever i lögnernas mästares värld?

    • @petergrfstrm
      @Josef Persson

      Jag har läst er rätt långa konversation och tycker inte att den direkt avviker från ämnet då allt hänger ihop. Hittade i en diskussion på Reddit en länk till en länksamling på Pastebin med ett antal vetenskapliga artiklar angående injicerbar nanoteknik som drivs via RF-induktion.

      Det här kan ju faktiskt ha lite allmänintresse så här i masspsykotiska “vaccinationstider” där alla ska med. Sen med tanke på att det här är den öppna forskningen kan man undra vad de gör när ingen ser.

      Ni kan ju kika på det här om ni inte redan har sett det. https://pastebin.com/Yw6kmKNS

      Vet att det här är lite OT men eftersom det eventuellt är relaterat till 5G så blir det en förlängning av Olle Johanssons “Fuck Your Telephone”.

      • Tekniken har funnits fullt operativ och osynlig vid röntgenavbildning sedan 80-talets slut utan att den var särskilt miniatyriserad. Dessförinnan var den lättare att påvisa. Men allt prat om nano är missledande.
        All elektronik är redan nano i sina aktiva delar och alla anslutningar till nerver etc är nano.
        Men all radiokommunikation kräver centimeter stora antenner så det går inte att minatyrisera som det låter när man nämner nano-med hit och nano-med dit

        • Varför skulle de då forska på små silicon nanowires som drivs via RF-induktion och som förs in i cellkärnan via cellens egna mekanismer om forskningsprojektet ändå blir helt meningslöst p.g.a. att det fattas en centimeterstor antenn? Det är ju i så fall konstigt om de har kunskap som kunnande för att ta fram den här tekniken samtidigt som de helt saknar kunskap i elementär antennlära.

          Det har ju i evigheter snackats om hjärnchip men det där är inte ens praktiskt eller logistiskt genomförbart. Zbigniew Brzezinski pratade om att kontrollera människor via teknik och det har även WEF:s Anal Schwab gjort m.m. Om någon sån här teknik ska påtvingas människor så kommer de ske via bedrägeri där det presenteras som något annat.

          Att de nu har gett sig fan på att “vaccinera” hela jorden befolkning mot en sjukdom där ca 99.93 % överlever får en ju att undra lite över innehållet på den sprutan?

    • Beträffande pulsade signaler.
      1)Det mest troliga är nog att det pulsade om det kommer från en mobil inte har med modulationen av bärvågen att göra utan är ett mycket starkare magnetfält som kommer från mobilens slutsteg. Den har ju samma pulsning som bärvågen och sammanfaller i tiden men det är en genuint lågfrekvent störning.
      2)Bärvågens modulation om den är amplitudmodulation ger ju enligt Marino en uppvärmning som enda hittills tentativt förklarade mekanism.

      Vad beträffar hemliga MKUltra tekniker kan du fråga mig jag är veteran bland dom sk TIs (targeted individuals)

  • @petergrfstrm

    Hej igen, är väl både road och lite trött på diskussionen. Måste säga att ni verkar “kategoriskt” feltolka det mesta jag säger. Vet inte om det är avsiktligt, för att jag formulerar mig dåligt, eller för att ni helt enkelt inte förstår vad jag säger?

    Men i alla fall! Jag har aldrig förnekat svårigheterna i provokationsstudier. Tvärtom, eftersom jag idag träffat över 100 elöverkänsliga så kan jag se problematiken med ett sådant upplägg av studier. Har en vän som skulle vara med i en sådan studie, när han förklarade det felaktiga i upplägget fnös de och uteslöt honom ur studien eftersom han uppenbarligen kunde avgöra var gång han var exponerad. Varför jag säger att de är idioti är för att samtliga jag läst från våra kära industriägda myndigheter är designade för att inte visa något. Alternativt är de så blåsta och okunniga att de inte förstår bättre.

    Men provokationsstudier ser jag som fullständigt onödiga. Den fysiska verkligheten är nämligen den fysiska verkligheten vare sig vi upplever den eller inte. Jag kan känna var gång när min kompis kramar mig, garanterat dubbelblint också. SÅ länge jag inte är coronahysteriker så är inte det på det minsta farligt. Var gång jag äter en sillbit tycker jag det är gott. Jag kan inte avgöra om det är kvicksilver i den eller inte, och defenetivt inte hur mycket. Men livsmedelsverkets varning för feta fiskar med kvicksilver i finns där av en orsak.

    Vidare kan jag se att du med “statistisk signifikans” verkar gilla att slänga dig med ord som “linjär superposition”. Vet inte om syftet är att upphöja dig själv till en “superposition”, om det verkligen är nödvändigt, eller om det bara är så du går runt och diskuterar med dig själv i vardagen? I vilket fall så vart jag tror att du vill komma är att det är viktigt att på ett korrekt sätt få fram ett så stort korrekt och pålitligt underlag, trots vissa avvikelser i statistiskt material, för att kunna säkerställa att människor verkligen blir sjuka av strålning och EMF generellt?

    Om du som mig( “kategoriskt” om du så vill) läst forskning i 10 år, läst de bästa författarna, och framförallt upplevt hur det är att faktiskt vara elöverkänslig. Ja, varför jag uttrycker mig som jag gör är för att det inte är något mysterium längre. Det finns många pusselbitar att lägga till visst. Men man känner till vad som händer ner på molekylnivå i kroppen när vi utsätts för trådlös teknik. Det är inget mysterium längre. Det svåra är att få besserwissrar som tror sig veta bäst att faktiskt titta efter, att få en guide i förvirringsdjungeln av skit studier som industrin lagt ut som dimmridå, och att få grundläggande koncept förklarat för sig.

    Tex så säger ni att jag antyder att “signalnivå”, (jag säger signalstyrka), inte skulle vara avgörande. Det har jag inte sagt. Vad jag sa är att det finns vissa fönster där olika komponenter, som signalstyrka, samverkar och gör att signalen blir mer biologiskt aktiv.
    Vid vissa frekvenser, signalstyrkor, pulsningar osv så går signalen i resonans med våran biologi. Hitta rätt frekvens på ett kristallglas, och du kan spräcka det med rösten. Vräk på hip hop i en stereo och låt glaset ligga och vibrera tills det skavts sönder ett årtionde senare.

    Det finns många tekniker för att komma ner i signalstyrka, det är jag väl medveten om. Men varför ta bort möjligheten till 10 000 nya vindkraftverk i landskapsbilden. Skämt åsido! Vad jag kan utläsa av vårt meningsutbyte så är du väldigt väldigt angelägen om att få hålla kvar vid teknologin, bara den görs människovänlig. Ett ärovärt försök.

    Men som man säger “nature is a bitch”. Ibland kan man inte få kakan och äta den också. Vi kan naturligtvis ha en 5G sändare på varje hus. Men vi kommer också att få betala priset för det. Vi som redan sett människor betala med det högsta priset, nämligen döden, vi har ett ganska lätt val. Vi som torteras i våra hem dagligen är inte så angelägna om mer teknik om man säger så.

    Men nu är det ju inte vi som bestämmer, och några mänskliga rättigheter har vi inte. Vad vi får hoppas på är att tillräckligt många som dig till slut förstår allvaret och också har hjärta kvar att agera med. Mitt tips skulle vara att sluta sitt och räkna statistik, vilket man kan roa sig med i en evighet. Och läs tex Artur Firstenbergs bok “The Invisible Rainbow” eller liknande där du istället får en övergripande förståelse.

    Så kan du sen läsa tex samtliga FAS rapporter från IM och så kan du också “kategoriskt” säga att det är idioti. När två statistiker och en läkare utgör “Sveriges expertis” på området, och när de inte kan grundläggande funktioner hos ett elektrisk fält. Ja då blir det just idioti…..

    Det saknas inte kompetens inom elöverkänslighet, men så länge vi bär titeln foliehatt och aldrig får komma till tals så. Drygt 2000 pers har läst den här artikeln. Olle med 42 års erfarenhet, som visade att elöverkänsligas hud såg ut som efter en livstid i stark sol när han tog biopsier. Bevisen finns där mitt framför ögonen, och har funnits länge. Men visst är det jobbigt att konfrontera verkligheten ibland. Ja kanske är det till och med ett “olinjärt fenomen” med människor som vill titta efter?

    • Jag gör mitt bästa för att motverka dom som kallar er foliehattar och det är därför jag tar upp Marinos rön.

      Ang linjär superposition
      Olinjära fenomen ger respons på andra EEGfrekvenser än stimuli och responsfrekvenserna varierar från individ till individ.
      Det är därför man inte kan summera EEGsignalsvaren från olika individer för en given stimulering (som alltså ska vara okänd både för försöksledare och patient)
      Övriga forskare har tidigare tagit för givet att såna stimuli och responssekvenser ska kunna överlagras (superponeras med linjär superposition) men det går alltså inte och innovationer behövs för att krama ur mer signifikans.
      Marino lyckades ändå redan på individnivå uppnå tillräcklig signifikans vid lågfrekvensmätningar trots att individerna själva inte kunde medvetet identifiera nånting alls korrekt och den forskningen och metoden hade när jag frågade honom för några år sen inte tagits upp av andra grupper.

      Det är så det ser ut i forskarvärlden att det tar tid att etablera nya tankar,
      Vad jag vet har han inte någon motsvarande framgång att redovisa för högfrekvens och där ansluter han sig ju till den termiska förklaringen som ju inte kan förklara svaga signalers påverkan.
      För låga frekvenser under 10kHz däremot anser han att sk brain recurrence som en olinjär analysmetod är möjlig

      Jag antar att vetenskapen med tiden kommer att förstå saker bättre men jag tror inte att man ska betrakta de hittillsvarande problemen som enbart beroende på forskningsbedrägerier som du antyder.

      Det är svårt att göra rätt.

      (Fenomenet liv kan visa sig gränsa till djupa sammanhang som ännu inte vetenskapen lyckats förstå.
      Teorin för nervsignalers energiförbrukning tycktes när jag senast kollade inte stämma överens alls med det empiriska. Nerver tycks vara mkt energisnålare än förväntat.)

      Det blir ju inte bättre av att det finns ekonomiska intressen inblandade men det är för enkelt att skylla allt på det.

      Beträffande ‘5G på varje hus’.
      Om det innebär att dom blir mycket svagare och bakgrundsstrålningen minskar i hög grad är det väl bara bra.

      Om dom dessutom kan uppnå ekonomi med massproduktion av högkvalitativa A/D omvandlare och kabelnät och vad som behövs för att fasriktigt summera signaler från mängder av såna sändar/mottagare skulle det vara möjligt att kraftigt sänka signalstyrkan från mobiler. Så #G på varje hus blir då inget hot utan tvärtom. Det blir ju infrastruktur som nån sorts Nousfär som Teilhard de Jardin lanserade. Han uppfattas av kritiker som en av globaliserarnas ideologer men jag drar inte parallellen så långt.

      När jag senast iakttog folks mobilvanor lade jag märke till att dom tycks ha följt råden med att hålla mobilen långt från kroppen med högtalarfunktion eller handsfree. Alla jag såg faktiskt.

  • @petergrfstrm

    Hej igen, är väl både road och lite trött på diskussionen. Måste säga att ni verkar “kategoriskt” feltolka det mesta jag säger. Vet inte om det är avsiktligt, för att jag formulerar mig dåligt, eller för att ni helt enkelt inte förstår vad jag säger?

    Men i alla fall! Jag har aldrig förnekat svårigheterna i provokationsstudier. Tvärtom, eftersom jag idag träffat över 100 elöverkänsliga så kan jag se problematiken med ett sådant upplägg av studier. Har en vän som skulle vara med i en sådan studie, när han förklarade det felaktiga i upplägget fnös de och uteslöt honom ur studien eftersom han uppenbarligen kunde avgöra var gång han var exponerad. Varför jag säger att de är idioti är för att samtliga jag läst från våra kära industriägda myndigheter är designade för att inte visa något. Alternativt är de så blåsta och okunniga att de inte förstår bättre.

    Men provokationsstudier ser jag som fullständigt onödiga. Den fysiska verkligheten är nämligen den fysiska verkligheten vare sig vi upplever den eller inte. Jag kan känna var gång när min kompis kramar mig, garanterat dubbelblint också. SÅ länge jag inte är coronahysteriker så är inte det på det minsta farligt. Var gång jag äter en sillbit tycker jag det är gott. Jag kan inte avgöra om det är kvicksilver i den eller inte, och defenetivt inte hur mycket. Men livsmedelsverkets varning för feta fiskar med kvicksilver i finns där av en orsak.

    Vidare kan jag se att du med “statistisk signifikans” verkar gilla att slänga dig med ord som “linjär superposition”. Vet inte om syftet är att upphöja dig själv till en “superposition”, om det verkligen är nödvändigt, eller om det bara är så du går runt och diskuterar med dig själv i vardagen? I vilket fall så vart jag tror att du vill komma är att det är viktigt att på ett korrekt sätt få fram ett så stort korrekt och pålitligt underlag, trots vissa avvikelser i statistiskt material, för att kunna säkerställa att människor verkligen blir sjuka av strålning och EMF generellt?

    Om du som mig( “kategoriskt” om du så vill) läst forskning i 10 år, läst de bästa författarna, och framförallt upplevt hur det är att faktiskt vara elöverkänslig. Ja, varför jag uttrycker mig som jag gör är för att det inte är något mysterium längre. Det finns många pusselbitar att lägga till visst. Men man känner till vad som händer ner på molekylnivå i kroppen när vi utsätts för trådlös teknik. Det är inget mysterium längre. Det svåra är att få besserwissrar som tror sig veta bäst att faktiskt titta efter, att få en guide i förvirringsdjungeln av skit studier som industrin lagt ut som dimmridå, och att få grundläggande koncept förklarat för sig.

    Tex så säger ni att jag antyder att “signalnivå”, (jag säger signalstyrka), inte skulle vara avgörande. Det har jag inte sagt. Vad jag sa är att det finns vissa fönster där olika komponenter, som signalstyrka, samverkar och gör att signalen blir mer biologiskt aktiv.
    Vid vissa frekvenser, signalstyrkor, pulsningar osv så går signalen i resonans med våran biologi. Hitta rätt frekvens på ett kristallglas, och du kan spräcka det med rösten. Vräk på hip hop i en stereo och låt glaset ligga och vibrera tills det skavts sönder ett årtionde senare.

    Det finns många tekniker för att komma ner i signalstyrka, det är jag väl medveten om. Men varför ta bort möjligheten till 10 000 nya vindkraftverk i landskapsbilden. Skämt åsido! Vad jag kan utläsa av vårt meningsutbyte så är du väldigt väldigt angelägen om att få hålla kvar vid teknologin, bara den görs människovänlig. Ett ärovärt försök.

    Men som man säger “nature is a bitch”. Ibland kan man inte få kakan och äta den också. Vi kan naturligtvis ha en 5G sändare på varje hus. Men vi kommer också att få betala priset för det. Vi som redan sett människor betala med det högsta priset, nämligen döden, vi har ett ganska lätt val. Vi som torteras i våra hem dagligen är inte så angelägna om mer teknik om man säger så.

    Men nu är det ju inte vi som bestämmer, och några mänskliga rättigheter har vi inte. Vad vi får hoppas på är att tillräckligt många som dig till slut förstår allvaret och också har hjärta kvar att agera med. Mitt tips skulle vara att sluta sitt och räkna statistik, vilket man kan roa sig med i en evighet. Och läs tex Artur Firstenbergs bok “The Invisible Rainbow” eller liknande där du istället får en övergripande förståelse.

    Så kan du sen läsa tex samtliga FAS rapporter från IM och så kan du också “kategoriskt” säga att det är idioti. När två statistiker och en läkare utgör “Sveriges expertis” på området, och när de inte kan grundläggande funktioner hos ett elektrisk fält. Ja då blir det just idioti…..

    Det saknas inte kompetens inom elöverkänslighet, men så länge vi bär titeln foliehatt och aldrig får komma till tals så. Drygt 2000 pers har läst den här artikeln. Olle med 42 års erfarenhet, som visade att elöverkänsligas hud såg ut som efter en livstid i stark sol när han tog biopsier. Bevisen finns där mitt framför ögonen, och har funnits länge. Men visst är det jobbigt att konfrontera verkligheten ibland. Ja kanske är det till och med ett “olinjärt fenomen” med människor som vill titta efter?

    • Jag gör mitt bästa för att motverka dom som kallar er foliehattar och det är därför jag tar upp Marinos rön.

      Ang linjär superposition
      Olinjära fenomen ger respons på andra EEGfrekvenser än stimuli och responsfrekvenserna varierar från individ till individ.
      Det är därför man inte kan summera EEGsignalsvaren från olika individer för en given stimulering (som alltså ska vara okänd både för försöksledare och patient)
      Övriga forskare har tidigare tagit för givet att såna stimuli och responssekvenser ska kunna överlagras (superponeras med linjär superposition) men det går alltså inte och innovationer behövs för att krama ur mer signifikans.
      Marino lyckades ändå redan på individnivå uppnå tillräcklig signifikans vid lågfrekvensmätningar trots att individerna själva inte kunde medvetet identifiera nånting alls korrekt och den forskningen och metoden hade när jag frågade honom för några år sen inte tagits upp av andra grupper.

      Det är så det ser ut i forskarvärlden att det tar tid att etablera nya tankar,
      Vad jag vet har han inte någon motsvarande framgång att redovisa för högfrekvens och där ansluter han sig ju till den termiska förklaringen som ju inte kan förklara svaga signalers påverkan.
      För låga frekvenser under 10kHz däremot anser han att sk brain recurrence som en olinjär analysmetod är möjlig

      Jag antar att vetenskapen med tiden kommer att förstå saker bättre men jag tror inte att man ska betrakta de hittillsvarande problemen som enbart beroende på forskningsbedrägerier som du antyder.

      Det är svårt att göra rätt.

      (Fenomenet liv kan visa sig gränsa till djupa sammanhang som ännu inte vetenskapen lyckats förstå.
      Teorin för nervsignalers energiförbrukning tycktes när jag senast kollade inte stämma överens alls med det empiriska. Nerver tycks vara mkt energisnålare än förväntat.)

      Det blir ju inte bättre av att det finns ekonomiska intressen inblandade men det är för enkelt att skylla allt på det.

      Beträffande ‘5G på varje hus’.
      Om det innebär att dom blir mycket svagare och bakgrundsstrålningen minskar i hög grad är det väl bara bra.

      Om dom dessutom kan uppnå ekonomi med massproduktion av högkvalitativa A/D omvandlare och kabelnät och vad som behövs för att fasriktigt summera signaler från mängder av såna sändar/mottagare skulle det vara möjligt att kraftigt sänka signalstyrkan från mobiler. Så #G på varje hus blir då inget hot utan tvärtom. Det blir ju infrastruktur som nån sorts Nousfär som Teilhard de Jardin lanserade. Han uppfattas av kritiker som en av globaliserarnas ideologer men jag drar inte parallellen så långt.

      När jag senast iakttog folks mobilvanor lade jag märke till att dom tycks ha följt råden med att hålla mobilen långt från kroppen med högtalarfunktion eller handsfree. Alla jag såg faktiskt.

  • @petergrfstrm

    Om du läst Robert O Becker så borde du veta att det finns vissa fönster där signalerna blir aktiva på människans biologi. Således är svagare strålning inte nödvändigtvis hälsosammare.

    Går att använda teknik som är åtminstone en miljon gånger svagare än idag i signalstyrka, men då måste alla system dra ner.

    Svenska gränsvärden är satta för att militären ska kunna härja fritt. I diktaturer, som inte har samma fina mänskliga rättigheter som vi, så har man lägre gränsvärden för civil teknik och så får militären härja fritt. I stormakten Sverige är strålning alltså ofarligt så militären kan göra som de vill. I Ryssland och Kina har man istället lägre värden civilt, men erkänner behovet för militären.

    Vet inte vad du menar med att objektivt påvisa EHS. Men finns många fler studier som gör det. Bland annat William Rae gjorde provokationsstudier där man kontrollerade vilka frekvenser som testpersonerna reagerade mest på. Men provokationsstudierna är bara idioti.

    En av kvinnorna blev medvetslös var gång de satte på datorn. Vissa har rent konkret skitit blod och haft inre blödningar. Men som regel kan individerna inte avgöra om de är exponerade eller inte eftersom man designat studierna för att inte visa något. I själva verket är individerna hela tiden exponerade, ibland mer ibland mindre.

    Men det går att objektivt påvisa en rad biomarkörer idag hos elöverkänsliga. Sen att man inte vill göra testerna för då skulle det ju bli uppenbart, det är en annan sak.

    • Du är för kategorisk när du förnekar svårigheterna med dubbelblinda tester (det du menar med provokationsstudier antar jag och som du kallar idiotiskt)
      Det är nödvändigt för att fastställa säkert ett objektivt samband.
      Och eftersom du är för kategorisk tar du inte till dig den viktiga slutsats som Marino tillsamman´s med matematisk grundforskning gjorde bruk av nämligen att det är olinjära fenomen som spelar roll.

      Olinjära fenomen kan inte analyseras med sk linjär superposition vilket normalt används när man sammanställer data för en grupp patienter och därvid räknar med att få bättre statistisk signifikans genom att kombinera data. Marino visade att det inte gick att kombinera data från flera utan med nu känd kunskap måste man uppnå signifikans redan på individnivå. Detta lyckades Marino med men det är ett aber att inte kunna kombinera data lika lätt som man är van vid i forskning.
      Och den svårigheten förklarar på ett mindre konspiratoriskt sätt varför övriga forskare misslyckats med att bekräfta med dubbelblinda tester.
      Att en del såna andra forskare kan anklagas för bindningar till telekomindustrin innebar inte automatiskt att dom medvetet saboterar resultatet. Marino har definitivt anklagat dom för partiskhet men hans egen forskning har alltså bevisat hur komplext det är.
      Allteftersom vetenskapen för såna olinjära fenomen raffineras kan man hoppas på att det ska gå allt bättre att få konsensus.
      Vad beträffar starka symptom som du beskriver är det sannolikt kemiska orsaker som samverkar.
      Det du säger om biomarkörer hör också hit förstås.
      Martin Pall var inne på det kemiska. Han läste in sig på redan befintlig litteratur och återgav redan existerande hypoteser om en sån samverkan som stör cellerna på ett sätt som sliter på individens hälsa. Kemin spökar hela tiden.
      Dessutom antyder du en obevisad tes om att signalnivån inte skulle vara avgörande. Du är beredd att ifrågasätta så mycket på en gång att du raserar möjligheten att analysera vetenskapligt.
      Marino som kände Becker väl anger precisa kvantitativa värden för hur han anser att verkan kan förklaras. För de höga frekvenser vi främst tänker på i denna kontext anger han att det rör sig om svaga temperaturhöjningar ner till 0,005 grader inte mkt lägre. Ner till den nivån kan nervsignaler alltså fyras av.
      Jag instämmer i att hemliga och militära tillämpningar berörs av hur regelverket ser ut men den teknologi jag skissade tidigare kan utvecklas till att komma förbi svårigheter med störningar genom att det handlar om att summera svaga signaler till en lika stark som med tidigare teknik. Alltså ingen försvagning av en enskild mottagen signal som mottas men en stor försvagning av de signaler som finns i bakgrunden oavsett om man själv är inblandad eller ej.
      Dessutom finns det en ytterligare utveckling som är dyr i nuläget nämligen att summera signaler även på mottagarsidan av nätverket som i astrofysikaliska tillämpningar.
      Den utvecklingen minskar kraftigt behovet av starka signaler från mobilen själv vilket ju är ett viktigt mål att sikta på.
      Det behövs kreativa ideer om hur nåt sånt går att realisera till acceptabla kostnader.

  • @petergrfstrm

    Om du läst Robert O Becker så borde du veta att det finns vissa fönster där signalerna blir aktiva på människans biologi. Således är svagare strålning inte nödvändigtvis hälsosammare.

    Går att använda teknik som är åtminstone en miljon gånger svagare än idag i signalstyrka, men då måste alla system dra ner.

    Svenska gränsvärden är satta för att militären ska kunna härja fritt. I diktaturer, som inte har samma fina mänskliga rättigheter som vi, så har man lägre gränsvärden för civil teknik och så får militären härja fritt. I stormakten Sverige är strålning alltså ofarligt så militären kan göra som de vill. I Ryssland och Kina har man istället lägre värden civilt, men erkänner behovet för militären.

    Vet inte vad du menar med att objektivt påvisa EHS. Men finns många fler studier som gör det. Bland annat William Rae gjorde provokationsstudier där man kontrollerade vilka frekvenser som testpersonerna reagerade mest på. Men provokationsstudierna är bara idioti.

    En av kvinnorna blev medvetslös var gång de satte på datorn. Vissa har rent konkret skitit blod och haft inre blödningar. Men som regel kan individerna inte avgöra om de är exponerade eller inte eftersom man designat studierna för att inte visa något. I själva verket är individerna hela tiden exponerade, ibland mer ibland mindre.

    Men det går att objektivt påvisa en rad biomarkörer idag hos elöverkänsliga. Sen att man inte vill göra testerna för då skulle det ju bli uppenbart, det är en annan sak.

    • Du är för kategorisk när du förnekar svårigheterna med dubbelblinda tester (det du menar med provokationsstudier antar jag och som du kallar idiotiskt)
      Det är nödvändigt för att fastställa säkert ett objektivt samband.
      Och eftersom du är för kategorisk tar du inte till dig den viktiga slutsats som Marino tillsamman´s med matematisk grundforskning gjorde bruk av nämligen att det är olinjära fenomen som spelar roll.

      Olinjära fenomen kan inte analyseras med sk linjär superposition vilket normalt används när man sammanställer data för en grupp patienter och därvid räknar med att få bättre statistisk signifikans genom att kombinera data. Marino visade att det inte gick att kombinera data från flera utan med nu känd kunskap måste man uppnå signifikans redan på individnivå. Detta lyckades Marino med men det är ett aber att inte kunna kombinera data lika lätt som man är van vid i forskning.
      Och den svårigheten förklarar på ett mindre konspiratoriskt sätt varför övriga forskare misslyckats med att bekräfta med dubbelblinda tester.
      Att en del såna andra forskare kan anklagas för bindningar till telekomindustrin innebar inte automatiskt att dom medvetet saboterar resultatet. Marino har definitivt anklagat dom för partiskhet men hans egen forskning har alltså bevisat hur komplext det är.
      Allteftersom vetenskapen för såna olinjära fenomen raffineras kan man hoppas på att det ska gå allt bättre att få konsensus.
      Vad beträffar starka symptom som du beskriver är det sannolikt kemiska orsaker som samverkar.
      Det du säger om biomarkörer hör också hit förstås.
      Martin Pall var inne på det kemiska. Han läste in sig på redan befintlig litteratur och återgav redan existerande hypoteser om en sån samverkan som stör cellerna på ett sätt som sliter på individens hälsa. Kemin spökar hela tiden.
      Dessutom antyder du en obevisad tes om att signalnivån inte skulle vara avgörande. Du är beredd att ifrågasätta så mycket på en gång att du raserar möjligheten att analysera vetenskapligt.
      Marino som kände Becker väl anger precisa kvantitativa värden för hur han anser att verkan kan förklaras. För de höga frekvenser vi främst tänker på i denna kontext anger han att det rör sig om svaga temperaturhöjningar ner till 0,005 grader inte mkt lägre. Ner till den nivån kan nervsignaler alltså fyras av.
      Jag instämmer i att hemliga och militära tillämpningar berörs av hur regelverket ser ut men den teknologi jag skissade tidigare kan utvecklas till att komma förbi svårigheter med störningar genom att det handlar om att summera svaga signaler till en lika stark som med tidigare teknik. Alltså ingen försvagning av en enskild mottagen signal som mottas men en stor försvagning av de signaler som finns i bakgrunden oavsett om man själv är inblandad eller ej.
      Dessutom finns det en ytterligare utveckling som är dyr i nuläget nämligen att summera signaler även på mottagarsidan av nätverket som i astrofysikaliska tillämpningar.
      Den utvecklingen minskar kraftigt behovet av starka signaler från mobilen själv vilket ju är ett viktigt mål att sikta på.
      Det behövs kreativa ideer om hur nåt sånt går att realisera till acceptabla kostnader.

  • Till @petergrfstrm

    PS. Robotteknik och AI behöver inte ha någonting med “trådlöst” att göra, det är en helt annan diskussion. Men människan kan inte bygga sina samhällen på en teknik (mikrovågor) som stör allt levande. Men att köra AI kontrollerade robotar med 5G uppkoppling i en gruva, visst!

    Låt inget levande komma nära tekniken bara, och använd det inte i sådan utsträckning att det som nu förstör jonosfären och jordens elektriska kretsar.

    • Jag instämmer i att AI även handlar om annat men en viktig AI-tillämpning är nog trafiksystem med förarlösa bilar och jag tror att man vill ha möjlighet att ingripa centralt och därvid använda videokommunikation för att FÖRHINDRA olyckor – inte bara att senare rapportera att dom inträffat.
      Jag skrev ett långt svar här igår men det tycks inte ha kommit in. Så jag begränsar mig nu.
      “Låt inget levande komma i kontakt med teknologin”
      Jag har tidigare framfört uppfattningen att det biologiska livet i själva verket ÄR en teknologi även om jag inte vet hur den uppkommit.
      Det skulle kunna vara så att EHS handlar om nån sorts interferens mellan olika teknologier, en som finns i allt levande och en ny mindre utvecklad som vi uppfunnit.
      Den nu pensionerade Andrew Marino (elev till Robert Becker) har som veterligen enda forskargrupp(?) lyckats objektivt påvisa EHS hos patienter som eljest EJ SJÄLVA uppfyller kravet vid dubbelblinda tester. Marino har använt olinjära fenomen som andra forskare missat och därför har de andra inte påvisat EHS objektivt.
      Kunskapen ökar om vi tror på vår förmåga till problemlösning och det är den positiva vägen vi bör gå.
      Det vore intressant att veta vad Kinas forskarvärld har för uppfattningar.
      Finns det en EFTERFRÅGAN kan senare generationer av teknologin bygga på koncept med många fler och mkt svagare sändare. Ett sånt system kan nå specifika punkter utan att störa mellanliggande områden vilket är attraktivt ur teknisk synvinkel.

  • Till @petergrfstrm.

    Temo gjorde en undersökning 2007 tror jag det var som visade att tio procent av befolkningen upplevde direkta obehag av mobilen. Socialstyrelsen själva har en gammal studie från 1998 tror jag som visar att ca 3,4 procent av sveriges befolkning ser sig själva som elöverkänsliga, dvs upplever direkt obehag i samband med “elektrifierad utrustning”.

    Idag är väl dock exponeringen en helt annan. Det som för 20 år sedan ansågs vara hög exponering, är idag vad även vi som flytt fältet får stå ut med dygnet runt vare sig vi vill eller inte. Om du letar på Henrietta Nittby finns någon nyare studie som jag tror lägger den del av befolkningen som kan ses som direkt “strålskadad” på runt 17%. Övriga har väl en liten bit kvar till slaktbänken….

    Vilken “offentliga myndighet” varnar för mobilers eventuella skadliga verkan?

    Det enda SSM någonsin sagt är väl att använda handsfree. Något som med en vanlig handsfree kan funka som en antenn och leda strålningen rakt in i örat. Finns headset med air tubes som reducerar den effekten, men kan inte rekommendera någon att använda någon form av trådlös teknik med gott samvete.

    När man pressar SSMs personal bakom lykta dörrar låter det ibland lite annat, men “offentligt” så är ju förljugenheten total än så länge.

    Svart på vitt av Rigmor Granlund Lind är annars en bok som kan rekommenderas. Statlig utredning som las ner, men som var offentlig handling och blev bok. Elöverkänsligas egna erfarenheter.

    • Strålsäkerhetsmyndigheten skriver
      “Minska onödig exponering från mobiltelefonen

      I dag finns inget robust vetenskapligt stöd för att radiovågorna från mobiltelefonen skulle kunna innebära några hälsorisker…”
      [Min anm: jag vet att andra anser att detta är missledande] “…Det finns dock en osäkerhet om möjliga långtidseffekter, framförallt när det gäller barn. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten därför försiktighet vid användning av mobiltelefon.”
      https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/tradlos-teknik/mobiltelefoni/

      Dilemmat för myndigheterna är att det kan få väldigt stora ekonomiska konsekvenser för alla om man inför förbud mot en mycket vanlig teknologi.
      Och om din siffra 3,4% från 1998 är riktig så kan den även tänkas avspegla äldre teknologi med starkare sändare(?)
      Jag misstänker att den procenten inte är tillräckligt hög för att påverka marknadskrafterna. Då måste myndigheterna ingripa på ett sätt som antagligen kostar en hel del för landet och därför för alla inklusive dom som behöver speciell vård – “emf-dekontaminering”
      Hela telecombranchen tycks ju då beröras?
      Hade det varit 50% istf 3,4 hade det förstås blivit tvärstopp för sån teknologi och då hade ju hela etablissemanget själva haft besvären. 3,4% är väl i stil med andel som har allvarliga alkoholproblem och det finns acceptans för att använda systemet men inte för förbud.
      Sverige ställer ju av ekonomiska skäl(?) upp på en uppenbart ond och lögnaktig politisk agenda för att hålla sig väl med Usa.
      Det är en svår balansgång för etablissemanget att göra avvägningar iom att vi är materialister och förväntar oss bra ekonomi. Och den nuvarande balansgången utsätter oss för påtaglig risk för att bli atombombade eftersom vi med rätta kan ses som medhjälpare till Usa/Nato som sannolikt avser använda kärnvapen mot Ryssland.
      Även den sortens strålskador är vi genom våra politiska företrädare beredda att riskera!
      Och otrevligt många är Nato-vurmare vilket är associerat med att bli indragen i kärnvapenkrig. Franska generaler har nyligen anklagat Natos ordförande Stoltenberg med kritik ang Natos skadliga inriktning.

  • Till @petergrfstrm

    PS. Robotteknik och AI behöver inte ha någonting med “trådlöst” att göra, det är en helt annan diskussion. Men människan kan inte bygga sina samhällen på en teknik (mikrovågor) som stör allt levande. Men att köra AI kontrollerade robotar med 5G uppkoppling i en gruva, visst!

    Låt inget levande komma nära tekniken bara, och använd det inte i sådan utsträckning att det som nu förstör jonosfären och jordens elektriska kretsar.

    • Jag instämmer i att AI även handlar om annat men en viktig AI-tillämpning är nog trafiksystem med förarlösa bilar och jag tror att man vill ha möjlighet att ingripa centralt och därvid använda videokommunikation för att FÖRHINDRA olyckor – inte bara att senare rapportera att dom inträffat.
      Jag skrev ett långt svar här igår men det tycks inte ha kommit in. Så jag begränsar mig nu.
      “Låt inget levande komma i kontakt med teknologin”
      Jag har tidigare framfört uppfattningen att det biologiska livet i själva verket ÄR en teknologi även om jag inte vet hur den uppkommit.
      Det skulle kunna vara så att EHS handlar om nån sorts interferens mellan olika teknologier, en som finns i allt levande och en ny mindre utvecklad som vi uppfunnit.
      Den nu pensionerade Andrew Marino (elev till Robert Becker) har som veterligen enda forskargrupp(?) lyckats objektivt påvisa EHS hos patienter som eljest EJ SJÄLVA uppfyller kravet vid dubbelblinda tester. Marino har använt olinjära fenomen som andra forskare missat och därför har de andra inte påvisat EHS objektivt.
      Kunskapen ökar om vi tror på vår förmåga till problemlösning och det är den positiva vägen vi bör gå.
      Det vore intressant att veta vad Kinas forskarvärld har för uppfattningar.
      Finns det en EFTERFRÅGAN kan senare generationer av teknologin bygga på koncept med många fler och mkt svagare sändare. Ett sånt system kan nå specifika punkter utan att störa mellanliggande områden vilket är attraktivt ur teknisk synvinkel.

  • Till @petergrfstrm.

    Temo gjorde en undersökning 2007 tror jag det var som visade att tio procent av befolkningen upplevde direkta obehag av mobilen. Socialstyrelsen själva har en gammal studie från 1998 tror jag som visar att ca 3,4 procent av sveriges befolkning ser sig själva som elöverkänsliga, dvs upplever direkt obehag i samband med “elektrifierad utrustning”.

    Idag är väl dock exponeringen en helt annan. Det som för 20 år sedan ansågs vara hög exponering, är idag vad även vi som flytt fältet får stå ut med dygnet runt vare sig vi vill eller inte. Om du letar på Henrietta Nittby finns någon nyare studie som jag tror lägger den del av befolkningen som kan ses som direkt “strålskadad” på runt 17%. Övriga har väl en liten bit kvar till slaktbänken….

    Vilken “offentliga myndighet” varnar för mobilers eventuella skadliga verkan?

    Det enda SSM någonsin sagt är väl att använda handsfree. Något som med en vanlig handsfree kan funka som en antenn och leda strålningen rakt in i örat. Finns headset med air tubes som reducerar den effekten, men kan inte rekommendera någon att använda någon form av trådlös teknik med gott samvete.

    När man pressar SSMs personal bakom lykta dörrar låter det ibland lite annat, men “offentligt” så är ju förljugenheten total än så länge.

    Svart på vitt av Rigmor Granlund Lind är annars en bok som kan rekommenderas. Statlig utredning som las ner, men som var offentlig handling och blev bok. Elöverkänsligas egna erfarenheter.

    • Strålsäkerhetsmyndigheten skriver
      “Minska onödig exponering från mobiltelefonen

      I dag finns inget robust vetenskapligt stöd för att radiovågorna från mobiltelefonen skulle kunna innebära några hälsorisker…”
      [Min anm: jag vet att andra anser att detta är missledande] “…Det finns dock en osäkerhet om möjliga långtidseffekter, framförallt när det gäller barn. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten därför försiktighet vid användning av mobiltelefon.”
      https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/tradlos-teknik/mobiltelefoni/

      Dilemmat för myndigheterna är att det kan få väldigt stora ekonomiska konsekvenser för alla om man inför förbud mot en mycket vanlig teknologi.
      Och om din siffra 3,4% från 1998 är riktig så kan den även tänkas avspegla äldre teknologi med starkare sändare(?)
      Jag misstänker att den procenten inte är tillräckligt hög för att påverka marknadskrafterna. Då måste myndigheterna ingripa på ett sätt som antagligen kostar en hel del för landet och därför för alla inklusive dom som behöver speciell vård – “emf-dekontaminering”
      Hela telecombranchen tycks ju då beröras?
      Hade det varit 50% istf 3,4 hade det förstås blivit tvärstopp för sån teknologi och då hade ju hela etablissemanget själva haft besvären. 3,4% är väl i stil med andel som har allvarliga alkoholproblem och det finns acceptans för att använda systemet men inte för förbud.
      Sverige ställer ju av ekonomiska skäl(?) upp på en uppenbart ond och lögnaktig politisk agenda för att hålla sig väl med Usa.
      Det är en svår balansgång för etablissemanget att göra avvägningar iom att vi är materialister och förväntar oss bra ekonomi. Och den nuvarande balansgången utsätter oss för påtaglig risk för att bli atombombade eftersom vi med rätta kan ses som medhjälpare till Usa/Nato som sannolikt avser använda kärnvapen mot Ryssland.
      Även den sortens strålskador är vi genom våra politiska företrädare beredda att riskera!
      Och otrevligt många är Nato-vurmare vilket är associerat med att bli indragen i kärnvapenkrig. Franska generaler har nyligen anklagat Natos ordförande Stoltenberg med kritik ang Natos skadliga inriktning.

  • Både offentliga myndigheter forskare och antistrålningsaktivister varnar för mobilens eventuella hälsoskadliga verkan och råder till begränsad användning speciellt för barn.
    Dom skiljer sig åt i bedömningen av om det är säkert bevisat. Dvs etablissemanget verkar inte ha godkänt de argument som en del kända forskare använder.
    Men båda sidor rekommenderar alltså att man minskar exponeringen.
    Undrar om det finns någon tillförlitlig (dvs opartisk) enkät gjord över befolkningen i stort om vad de har för erfarenheter och upplevelser av sin mobilanvändning.
    Hur stor är andelen av mobilanvändare som är säkra på att de har problem respektive andelen som inte märkt av något.
    Är det 0.1%:99.9% eller 5%:95% eller nåt annat?

    Och hur ser det ut när man separerar data beroende på om dom har handsfree resp huvudkontakt och andra särskiljbara omständigheter.

  • Både offentliga myndigheter forskare och antistrålningsaktivister varnar för mobilens eventuella hälsoskadliga verkan och råder till begränsad användning speciellt för barn.
    Dom skiljer sig åt i bedömningen av om det är säkert bevisat. Dvs etablissemanget verkar inte ha godkänt de argument som en del kända forskare använder.
    Men båda sidor rekommenderar alltså att man minskar exponeringen.
    Undrar om det finns någon tillförlitlig (dvs opartisk) enkät gjord över befolkningen i stort om vad de har för erfarenheter och upplevelser av sin mobilanvändning.
    Hur stor är andelen av mobilanvändare som är säkra på att de har problem respektive andelen som inte märkt av något.
    Är det 0.1%:99.9% eller 5%:95% eller nåt annat?

    Och hur ser det ut när man separerar data beroende på om dom har handsfree resp huvudkontakt och andra särskiljbara omständigheter.

  • Hade en mobil som gjorde mig illamående efter en stunds samtal. Efter det har jag antagit en försiktighetsprincip gentemot all form av trådlös teknik. Försöker köra det mesta trådat och använder mobil mest för SMS.

    • Jag har precis samma strategi.. använder sms som mobilens enda funktion och annars endast kabelbunden telefoni och dator

  • Hade en mobil som gjorde mig illamående efter en stunds samtal. Efter det har jag antagit en försiktighetsprincip gentemot all form av trådlös teknik. Försöker köra det mesta trådat och använder mobil mest för SMS.

    • Jag har precis samma strategi.. använder sms som mobilens enda funktion och annars endast kabelbunden telefoni och dator

  • Käre Magnus och Hans!

    Jag varnade t.o.m. redan för 42 år sedan. :-)) Ha en fortsatt fin dag!

    Med många vänliga hälsningar
    Olle (Johansson)

  • Käre Magnus och Hans!

    Jag varnade t.o.m. redan för 42 år sedan. :-)) Ha en fortsatt fin dag!

    Med många vänliga hälsningar
    Olle (Johansson)

  • Stort tack till Olle för hans outtröttliga arbete!
    Måste dock erkänna att jag aldrig blir riktigt klok på “petergrfstrms” kommentarer….
    På vilket sätt skulle fokus på ett miljöproblem “motverka” ett annat? Möjligtvis skulle man kunna avleda uppmärksamhet från ett problem genom att fokusera på ett annat. Jag har ca 70 referenser till studier i min dator om infertilitet av strålning, på vilket sätt bidrar det till att tona ner risken med tex bisfenoler?
    Kina, “västoligarkin”, CIA, NSA osv. En salig blandning fram och tillbaks. På vilket sätt skulle ingen av parterna göra vinster på fullständig och total övervakning av precis allt, varenda jävla manik uppkopplad mot internet of things, och diverse teleabonnemang till varenda levande (och halvt död) själ på jorden?
    Varenda pryl som avger strålning innehåller elektronik och metaller. All elektronik innehåller skit kemikalier i en uppsjö, och i princip varenda metall behandlas på ett eller annat sätt med syror, etsning, elektrolys osv med en uppsjö till med kemikalier. Skulle Kina vara ett land som inte gör vinst på elektronik?
    “Tyvärr tror jag att emf debatten bara sänker Sverige ekonomiskt som den är vinklad:entydigt negativ.”
    Entydigt negativ????
    Varenda reporter på SVT går ju runt och dreglar floder över den fantastiska nya tekniken, man till och med gör sin skit journalistik ännu sämre genom att använda skit tekniken med fördröjningar, skakningar, ständiga filmningar av att de använder tekniken, osv för att normalisera skräpet. Toppchefer med miljonlöner som intervjuas om fantastiska uppladdningshastigheter osv, så är det en brusig skräpbild, lagg på ljudet och bortfall i intervjuerna. Visst växer alternativmedia så att det en dag kommer vara enda alternativet, och visst växer medvetenheten. Men entydigt negativ? På vilken planet då?
    Och på vilket sätt skulle det sänka Sverige ekonomiskt?
    Jag har en telia respons köpt på loppis för 40 spänn. Den har hållit i 30-40 år och har fortfarande bättre ljud än alla mina vänners IP telefoni. Idag köper folk ny mobil senast var tredje år då uppdateringarna slutar. Vem betalar för det? Och vem tjänar på det?
    Under hundra år betalade svenska befolkningen för uppbyggnaden av kopparnätet, nu river telia ett fullt fungerande nät. Vem tjänar på det? Trådlöst kan aldrig bli lika snabbt som fiber då ljus av sin natur har en högre frekvens än mikrovågor, och 5G kommer ändå behöva fiber till varenda sändare. Vem behöver 5G egentligen? Och vem tjänar på en sändare i varje gatlampa? Vem betalar elen för att värma atmosfären med mikrovågor? Och vem får sen dyrare el, bränsle och skatt för att “rädda klimatet”.
    Har någon någon gång hört klimatet be om hjälp?
    Är det googles serverhallar med subventionerad el som gör svenskarna rika?
    Är det att var tredje person, snart varannan, får cancer som kommer göra oss rika?

    [Kommentaren är kapad och andra halvan har skickats tillbaka till Persson. Kommentarer får vara max ca 400 ord. Denna var ursprungligen över 800 ord. Kommentarsreglerna: https://newsvoice.se/kommentarsregler ]

    • Jag syftade på att debatten i altmedierna är ensidigt negativ mot emf och där får alla rykten snabbt fäste så eliterna kan utnyttja er som redan har ångan uppe av iofs välmenande orsaker.

      Skälet till att jag pratar om många svagare sändare som exempel på konstruktiva förslag till skillnad från generellt teknologihat är att det är avsett att lösa flera problem samtidigt.
      Lägre total effektförbrukning lägre strålnivå (av emf )
      Och ett Sverige som har knowhow kvar inom landet.
      Ett Sverige som inte sjunker ihop i vanmakt och pessimism.

      Du har missförstått det som rör Kina.
      Det handlar inte om hur Kinas utrustning strålar jmf med hur av Usa godkänd utrustning strålar utan om att Usa vill stänga ute Kina ekonomiskt.
      Liksom dom vill hålla alla fattiga länder nere

      Som bakgrund vill jag hävda att jag är övertygad om att robottekniken med AI kommer stort. Jag tror inte det kommer att gå att få politisk opinion bakom en återgång till mindre teknologi så jag anser att det är klokast att ta det från den positiva sidan. Söka lösningar innan man släpper fram pessimismen.
      Tror du att det går att bromsa utvecklingen av robotteknologi och AI?

      Det du skriver om gifter är ju i överensstämmelse med vad jag menade men kvantitet spelar roll. Att bina dör pga besprutningar samtidigt som multisarna vill ha monopol på utsädet pekar på att svält är avsikten.

  • Stort tack till Olle för hans outtröttliga arbete!
    Måste dock erkänna att jag aldrig blir riktigt klok på “petergrfstrms” kommentarer….
    På vilket sätt skulle fokus på ett miljöproblem “motverka” ett annat? Möjligtvis skulle man kunna avleda uppmärksamhet från ett problem genom att fokusera på ett annat. Jag har ca 70 referenser till studier i min dator om infertilitet av strålning, på vilket sätt bidrar det till att tona ner risken med tex bisfenoler?
    Kina, “västoligarkin”, CIA, NSA osv. En salig blandning fram och tillbaks. På vilket sätt skulle ingen av parterna göra vinster på fullständig och total övervakning av precis allt, varenda jävla manik uppkopplad mot internet of things, och diverse teleabonnemang till varenda levande (och halvt död) själ på jorden?
    Varenda pryl som avger strålning innehåller elektronik och metaller. All elektronik innehåller skit kemikalier i en uppsjö, och i princip varenda metall behandlas på ett eller annat sätt med syror, etsning, elektrolys osv med en uppsjö till med kemikalier. Skulle Kina vara ett land som inte gör vinst på elektronik?
    “Tyvärr tror jag att emf debatten bara sänker Sverige ekonomiskt som den är vinklad:entydigt negativ.”
    Entydigt negativ????
    Varenda reporter på SVT går ju runt och dreglar floder över den fantastiska nya tekniken, man till och med gör sin skit journalistik ännu sämre genom att använda skit tekniken med fördröjningar, skakningar, ständiga filmningar av att de använder tekniken, osv för att normalisera skräpet. Toppchefer med miljonlöner som intervjuas om fantastiska uppladdningshastigheter osv, så är det en brusig skräpbild, lagg på ljudet och bortfall i intervjuerna. Visst växer alternativmedia så att det en dag kommer vara enda alternativet, och visst växer medvetenheten. Men entydigt negativ? På vilken planet då?
    Och på vilket sätt skulle det sänka Sverige ekonomiskt?
    Jag har en telia respons köpt på loppis för 40 spänn. Den har hållit i 30-40 år och har fortfarande bättre ljud än alla mina vänners IP telefoni. Idag köper folk ny mobil senast var tredje år då uppdateringarna slutar. Vem betalar för det? Och vem tjänar på det?
    Under hundra år betalade svenska befolkningen för uppbyggnaden av kopparnätet, nu river telia ett fullt fungerande nät. Vem tjänar på det? Trådlöst kan aldrig bli lika snabbt som fiber då ljus av sin natur har en högre frekvens än mikrovågor, och 5G kommer ändå behöva fiber till varenda sändare. Vem behöver 5G egentligen? Och vem tjänar på en sändare i varje gatlampa? Vem betalar elen för att värma atmosfären med mikrovågor? Och vem får sen dyrare el, bränsle och skatt för att “rädda klimatet”.
    Har någon någon gång hört klimatet be om hjälp?
    Är det googles serverhallar med subventionerad el som gör svenskarna rika?
    Är det att var tredje person, snart varannan, får cancer som kommer göra oss rika?

    [Kommentaren är kapad och andra halvan har skickats tillbaka till Persson. Kommentarer får vara max ca 400 ord. Denna var ursprungligen över 800 ord. Kommentarsreglerna: https://newsvoice.se/kommentarsregler ]

    • Jag syftade på att debatten i altmedierna är ensidigt negativ mot emf och där får alla rykten snabbt fäste så eliterna kan utnyttja er som redan har ångan uppe av iofs välmenande orsaker.

      Skälet till att jag pratar om många svagare sändare som exempel på konstruktiva förslag till skillnad från generellt teknologihat är att det är avsett att lösa flera problem samtidigt.
      Lägre total effektförbrukning lägre strålnivå (av emf )
      Och ett Sverige som har knowhow kvar inom landet.
      Ett Sverige som inte sjunker ihop i vanmakt och pessimism.

      Du har missförstått det som rör Kina.
      Det handlar inte om hur Kinas utrustning strålar jmf med hur av Usa godkänd utrustning strålar utan om att Usa vill stänga ute Kina ekonomiskt.
      Liksom dom vill hålla alla fattiga länder nere

      Som bakgrund vill jag hävda att jag är övertygad om att robottekniken med AI kommer stort. Jag tror inte det kommer att gå att få politisk opinion bakom en återgång till mindre teknologi så jag anser att det är klokast att ta det från den positiva sidan. Söka lösningar innan man släpper fram pessimismen.
      Tror du att det går att bromsa utvecklingen av robotteknologi och AI?

      Det du skriver om gifter är ju i överensstämmelse med vad jag menade men kvantitet spelar roll. Att bina dör pga besprutningar samtidigt som multisarna vill ha monopol på utsädet pekar på att svält är avsikten.

  • Olle Johansson inleder med en relevant hänvisning till den kemiska miljön men går sen vidare med enbart emf som alltså inte nämndes i den källan han refererar till. Han ser det utelämnandet som skäl till att han kompletterar.
    Jag ser det som att källan han citerar inser hur viktigt det är med den kemiska omgivningen medan västoligarkin som tjänar grova pengar på kemiska industrier helst vinklar det i en riktning som fn passar in i utestängningen av Kina.
    Olle är säkert inte köpt av västoligarkin så jag ifrågasätter inte hans heder men som han ensidigt intresserar sig för emf motverkar han uppmärksamheten kring den kemiska förgiftning mänskligheten utsätts för.
    Emf är väldigt lätt att göra mätningar på, kemi är mycket mycket svårare och kräver ett helt spektrum av olika i bland dyra tekniska hjälpmedel.
    Det vore intressant att veta om Olle håller med om att experimentella svårigheter och kostnader kan bidra till att forskningen inte är tillräckligt inriktad på det kemiska förutom västoligarkins profitintresse som redan kan antas vara en viktig anledning.
    CIA välkomnar nog med tanke på antiKina agendan en ensidig betoning på emf i nuläget men storebrorssamhällets övervakning (som möjligen är mer kopplad till NSA?) har CIAs uppdragsgivare inget emot.
    Tyvärr tror jag att emfdebatten bara sänker Sverige ekonomiskt som den är vinklad:entydigt negativ.
    Jag har tidigare framfört tanken att dom som har skarp kritik borde föreslå ngn konstruktiv lösning som ger mer framtidshopp tex att man till en lönsam kostnad parallellt erbjuder nya tjänster med speciellt utformad emf tekniker men jag har aldrig sett ett positivt ord från dom som kritiserar.
    ‘Fuck the phone’ som Olle säger sammanfattar väl den oerhört negativa inställningen.
    Jag har själv aldrig haft nån smartphone och har väldigt låg mobilanvändning men jag oroar mig för Sveriges framtid både för unga människors utveckling och företagssektorns framtidstro. Risken är att den härskande oligarkin slukar allt som återstår av självständiga företag.

    • “Jag har själv aldrig haft nån smartphone och har väldigt låg mobilanvändning men jag oroar mig för Sveriges framtid både för unga människors utveckling och företagssektorns framtidstro.”

      Menar du att Sveriges framtid måste innehålla skadlig teknik för landets unga människor?

      • Menar du att inga prioriteringar behöver göras mellan positiva och negativa aspekter?
        Har du själv ont av emf och hur har det isf påverkat din livsföring?

  • Medicinprofessor Devra Davis varnade redan för sex år sedan för hur skadligt det är att ha en mobiltelefon nära kroppen. Hos säger bland annat att man definitivt inte ska ha mobilen i fickan och hon påpekar att strålningen hettar upp hjärnan när mobilen hålls intill huvudet.

    https://www.youtube.com/watch?v=BwyDCHf5iCY
    (“The truth about mobile phone and wireless radiation” — Dr Devra Davis)

      • Olle anses också av alla ärliga, kunniga inom detta forskningsområde vara en av världens ledande experter när det gäller påverkan av elektromagnetisk strålning på organiskt liv.

        Olle är en djupt respekterad auktoritet.

        Som kontrast finns den djupt sjunkna myndigheten, Strålsäkerhetsmyndigheten, som möjligen tagit sitt namn efter sin precision i pissoaren.

  • Olle Johansson inleder med en relevant hänvisning till den kemiska miljön men går sen vidare med enbart emf som alltså inte nämndes i den källan han refererar till. Han ser det utelämnandet som skäl till att han kompletterar.
    Jag ser det som att källan han citerar inser hur viktigt det är med den kemiska omgivningen medan västoligarkin som tjänar grova pengar på kemiska industrier helst vinklar det i en riktning som fn passar in i utestängningen av Kina.
    Olle är säkert inte köpt av västoligarkin så jag ifrågasätter inte hans heder men som han ensidigt intresserar sig för emf motverkar han uppmärksamheten kring den kemiska förgiftning mänskligheten utsätts för.
    Emf är väldigt lätt att göra mätningar på, kemi är mycket mycket svårare och kräver ett helt spektrum av olika i bland dyra tekniska hjälpmedel.
    Det vore intressant att veta om Olle håller med om att experimentella svårigheter och kostnader kan bidra till att forskningen inte är tillräckligt inriktad på det kemiska förutom västoligarkins profitintresse som redan kan antas vara en viktig anledning.
    CIA välkomnar nog med tanke på antiKina agendan en ensidig betoning på emf i nuläget men storebrorssamhällets övervakning (som möjligen är mer kopplad till NSA?) har CIAs uppdragsgivare inget emot.
    Tyvärr tror jag att emfdebatten bara sänker Sverige ekonomiskt som den är vinklad:entydigt negativ.
    Jag har tidigare framfört tanken att dom som har skarp kritik borde föreslå ngn konstruktiv lösning som ger mer framtidshopp tex att man till en lönsam kostnad parallellt erbjuder nya tjänster med speciellt utformad emf tekniker men jag har aldrig sett ett positivt ord från dom som kritiserar.
    ‘Fuck the phone’ som Olle säger sammanfattar väl den oerhört negativa inställningen.
    Jag har själv aldrig haft nån smartphone och har väldigt låg mobilanvändning men jag oroar mig för Sveriges framtid både för unga människors utveckling och företagssektorns framtidstro. Risken är att den härskande oligarkin slukar allt som återstår av självständiga företag.

    • “Jag har själv aldrig haft nån smartphone och har väldigt låg mobilanvändning men jag oroar mig för Sveriges framtid både för unga människors utveckling och företagssektorns framtidstro.”

      Menar du att Sveriges framtid måste innehålla skadlig teknik för landets unga människor?

      • Menar du att inga prioriteringar behöver göras mellan positiva och negativa aspekter?
        Har du själv ont av emf och hur har det isf påverkat din livsföring?

  • Medicinprofessor Devra Davis varnade redan för sex år sedan för hur skadligt det är att ha en mobiltelefon nära kroppen. Hos säger bland annat att man definitivt inte ska ha mobilen i fickan och hon påpekar att strålningen hettar upp hjärnan när mobilen hålls intill huvudet.

    https://www.youtube.com/watch?v=BwyDCHf5iCY
    (“The truth about mobile phone and wireless radiation” — Dr Devra Davis)

      • Olle anses också av alla ärliga, kunniga inom detta forskningsområde vara en av världens ledande experter när det gäller påverkan av elektromagnetisk strålning på organiskt liv.

        Olle är en djupt respekterad auktoritet.

        Som kontrast finns den djupt sjunkna myndigheten, Strålsäkerhetsmyndigheten, som möjligen tagit sitt namn efter sin precision i pissoaren.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *