Är du höger-vänster, GAL-TAN, woke eller baizuo?

2
644
Baizuo kan beteckna en politisk korrekt person. Foto: Nickolay Romensky. Licens: CC BY 2.0, Wikimedia
Baizuo kan beteckna en politisk korrekt person. Foto: Nickolay Romensky. Licens: CC BY 2.0, Wikimedia

OPINION. Det gäller att hänga med för en pensionär, så man vet vad man är. Nu är frågan om man är höger, vänster, GAL-TAN eller en baizuo som oftast är woke. Förr var det enkelt vänster eller höger. ”Vi röstar på Erlander för han är en rejäl karl”, sa mina föräldrar, när jag var ung. Per Albin och Hjalmar Branting var rejäla karlar för farmor och farfar, fattiga statare i norra Värmland, som kämpade för att överleva dagen med alla barnen.

Text: Harriet Larsson, Harriets Blogg

Vänstern gynnade arbetarna och högern kapitalisterna. I dag är det tvärtom, vänstern förtrycker landets arbetare och gillar globala hyperkapitalister. De inbillar sig att deras gamla våta dröm om en socialistisk världsregering håller på att gå i uppfyllelse, med filantropen Soros som draglok.

GAL och TAN

Numera råder ofta GAL och TAN som definition på politisk åskådning, men där hamnade jag lite mittemellan begreppen.

GAL-TAN utgör ändpunkter på en politisk skala, som har utmanat den gamla vänster-högerskalan. GAL står för grön, alternativ och liberal, det vill säga underförstått snäll och TAN beskrivs som traditionell, auktoritär och nationalistisk, så alla förstår att här finns en elak samling. Att jag är traditionell och värnar fosterlandet är helt rätt, men inte auktoritär, som vänsterns PK maffia är.

Woke

Därefter kom begreppet att vara medveten, dvs ”woke” från USA, främst från dess universitet, som blev ledstjärna för aktivister inom BLM-rörelsen som uppmärksammat polisbrutalitet och rasism mot afroamerikaner med mycket selektiva glasögon.

Att vara woke är enligt Wikipedia att visa att man är medveten om sociala orättvisor, bristande jämlikhet mellan raser och kön, men begreppet har också kritiserats för att vara alltför storslaget och öppna för intolerans för de omedvetna, som inte insett identitetspolitikens och relativismens fördelar.

I fjol tog en modig man, filosofiprofessorn Arif Ahmed vid Cambridge universitet strid mot förslaget att alla på universitetet måste respektera identitetspolitiken, när de yttrade sig, något som han kallade för en ny ”Mc Carthyism” genom att ”woke constraints on freedom of speach”. Tack och lov så avslogs detta förslag från sumpmarken, tack vare hans idoga namninsamling.

På konstfack var det tvärtom. Ömtåliga konstnärssjälar hos både studenter och lärare gick till storms mot modiga professorn Sara Kristoffersson, som i DN debatt den 1 februari 2021, förklarade att namnet ”Vita Havet” på en utställningssal bara var en färg och inte hade något med rasism att göra. Hon skrev vidare ”att vi lever i ett samhälle där ‘kränkt’ blivit ett mantra och ängsligheten för att kränka banar väg för orimliga eftergifter”.

Baizuo

Nu har Kina slagit tillbaka och har synliggjort baksidan med att vara ”woke” med begreppet ”Baizuo”. En baizuo betyder en välutbildad, men naiv person som propagerar för fred, jämlikhet för alla, bara för att få ge sig själv en känsla av överlägsenhet, dvs den vänsterliberala änglakören i aktion. En baizuo bryr sig mest om invandring, minoriteter, HBTQ, mångkultur, klimat och har politiskt korrekthet som ledstjärna.

Enligt den alternativa internet ordboken ”Urban Dictionary” ser kineserna västerlänningar ofta som baizuo, de är arroganta och okunniga om verkligheten. De har medlidande med resten av världen och tror att de tillsammans är världsfrälsare, som räddar de rättfärdiga, dömer de onda, skapar fred och räddar jorden. En förrädisk utopi, eftersom konsekvensanalys av deras falska godhet inte ingår.

Troligen har Jimmie Åkesson och Märta Stenevi lättare att definiera sig med begreppen, än en gammal pensionär. Att arbeta och sköta sig, inte utmärka sig och inte ligga samhället till last var råden, som vi 40-talister fick med modersmjölken. Kanske förklaringen till att vi är svåranpassade till dagens begreppsindelningar är att både vi och denna lärdom är passé?

Text: Harriet Larsson, Harriets Blogg

  Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
3.8 4 röster
Artikelbetyg
Prenumerera
Notify of
guest
2 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Isak
Isak
Gäst
7 dagar sedan

Oj så bra beskrivet. Detta är den bästa och modernaste politiska analys jag läst. Riktigt träffsäkert. Hade endast ett uns av ovanstående klarsynthet genomsyrat Sveriges radio hade vi haft en helt annat debattklimat i Sverige.

Loppan
Loppan
Gäst
6 dagar sedan

Jag var en baizou när jag var ung. I alla fall:”naiv person som propagerar för fred, jämlikhet för alla. okunnig om verkligheten. Medlidande med resten av världen och tror att de tillsammans är världsfrälsare, som räddar de rättfärdiga, dömer de onda, skapar fred och räddar jorden” DVS Jag var barnslig och naiv. Det har numera gått över. Jag har blivit realist.