Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

43%

43.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 13:45.

E-postmarknadsföring: Så får du företaget att växa

publicerad 14 augusti 2021
- Extern skribent
E-postmarknadsföring får företaget att växa. Foto och licens: Kraken Images
E-postmarknadsföring får företaget att växa. Foto och licens: Kraken Images
E-postmarknadsföring får företaget att växa. Foto och licens: Krakenimages.com

FÖRETAGANDE. Marknadsföring via e-post är en av de mest effektiva kanalerna för att nå ut till kunder. Med rätt metoder kan nyhetsbrev och andra utskick öka försäljningen och generera intäkter i företaget.

För att lyckas med sin e-postmarknadsföring krävs både kunskap och fingertoppskänsla. I denna artikel ger Reynolds International Marketing sina bästa tips på tillvägagångssätt, men först och främst ska vi förstå varför e-postmarknadsföring är något företag vill satsa på.

Därför är marknadsföring via e-post stark

E-postmarknadsföring är en viktig del i att skapa konverteringar, så kallad lead generation. Det gäller företag i alla branscher. Anledningarna till att det är så effektivt är flera.

Trots att användningen av sociala medier har skjutit i höjden de senaste åren så är e-post fortsatt en riktigt stark kanal för att nå ut till kunder. Företag som använder sig av en rätt anpassad e-postmarknadsföring förbättrar sin kundlojalitet, trafik till hemsidan och varumärket, samtidigt som det kan leda till ökad försäljning. I princip alla svenskar som använder internet kommunicerar också via e-post. Enligt den årliga studien Svenskarna och internet använder runt 70 procent av svenskarna e-post varje dag.

Fördelar med e-postmarknadsföring

Med e-postutskick är det enkelt för kunderna att vidarebefordra mejlet till andra. De kan också klicka sig in direkt på länkarna i utskicket, bland annat till en produktsida eller sociala medier. Här är några fler fördelar:

  • Enkelt att mäta resultatet av kampanjer via statistik
  • Kostnadseffektivt jämfört med annonsering
  • Kunderna kan dela utskicket vidare
  • Du kan nå många samtidigt
  • Specialerbjudanden och information direkt till kunder

Så skriver du ett bra e-postutskick

Även om e-post är ett effektivt marknadsföringssätt står du inför ett antal utmaningar för att en kampanj ska bli lyckad. Det gäller först och främst att hitta personer som är villiga att dela sin mejladress och därmed ge sitt godkännande att skicka e-post till dem.

Steg två är att få dessa mottagare att faktiskt öppna mejlen som du skickar ut. Beslutet om att läsa ett mejl eller direkt flytta det till papperskorgen grundar sig på flera olika saker. Här får du tips på några av de viktigaste sakerna som förbättrar din e-postmarknadsföring:

1. Lär känna din målgrupp

Är dina mottagare främst andra företag, eller består de av privatpersoner? Vad har de för behov, och hur kan du hjälpa dem?

2. Skriv en säljande ämnesrad

Vad som står i ämnesraden är ofta avgörande för om dina mottagare ska få upp intresse och läsa mejlet eller strunta i det. Kunderna måste känna att de tjänar något på att läsa mejlet.

3. Skriv snyggt och anpassat till webben

Texten ska vara lätt att läsa. Det innebär att du delar in den i kortare stycken. Använd punktlistor, rubriker och fetstil till din fördel. Håll det enkelt och luftigt.

4. Använd bilder och grafik

En lång text kan göra att kunden tröttnar. Använd dig av relevanta, högkvalitativa bilder och grafik för att få fram ditt budskap. En knapp för call-to-action är till exempel en viktig detalj för att kunden lätt ska kunna ta sig vidare.

5. Analysera statistiken

Titta på statistiken för att se hur stor andel av dina e-postmottagare som öppnat mejlet (öppningsfrekvens) och hur många som klickat på länkarna i det.

Med de här tipsen har du grunden till att göra e-postmarknadsföring, men det finns mycket mer att lära. Överväg att anlita hjälp för att se riktigt effektiva resultat, om du inte själv har tillräcklig tid och kunskap att tillgå.

Extern skribent

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq