Andning och yoga och dess betydelse för välmående och vardagsbalans

publicerad 10 december 2021
- av Extern skribent
Yoga. Foto: Mor Shani. Licens: Unsplash.com

HÄLSA, ANDNING OCH YOGA. Ta ett par långa djupa andetag och lugna ner dig. Ja, det rådet har du säkert fått när du är ledsen, känner dig superstressad eller upprörd och arg. Andetagets betydelse är stor. Det påverkar så många delar av ditt mående och välbefinnande.

Text: Charlotta Bjarneborg yogalärare och pilatesinstruktör | Eko-logiskt konceptcafé & Vänner i Falkenberg

Bebisar andas lugnt och fint med magen och bröstkorgen. Och så händer det saker i livet som gör att vi tappar kontakten med andetaget. Det sköter ju sig självt så vi behöver ju inte aktivt fokusera på det för att andetaget ändå ska komma.

Vi präglas av våra föräldrar, vår omgivning och fyller på vår livsryggsäck under livets gång som formar oss på olika sätt. Ett högt tempo för att leverera på jobbet eller en orolig situation hemma, en sjukdom eller så kanske vi vantrivs i en miljö i vardagen påverkar oss och inte minst vår andning och vårt mående.

Det autonoma nervsystemet påverkas och tolkas av kroppen som stress när andningen är ytlig och snabb. Det är kroppens överlevnadsstrategi som går igång och pumpar ut överlevnadshormonet kortisol för att växla upp och springa ifrån lejonet då vi levde på savannen för länge, länge sedan.

Idag kan "lejonet" och hotet bestå av huslån, påfrestande relationer, hög arbetsbelastning, pling i telefonen och kost som belastar mage, tarm, hjärta, blodkärl mm.

Kroppen kan inte tolka skillnaden på hot utan agerar precis som den gjorde när vi levde på savannen för många, många tusen år sedan.

Vi lever i en värld som håller ett betydligt högre tempo än för grottmänniskorna. Tillgängligheten av mat finns runt hörnet, dessvärre mycket med lågt näringsinnehåll och snabba kolhydrater som stressar kroppen, bla vitt socker, vitt mjöl (gluten). Därav behöver vi verktyg för att hålla och minska stressnivån i kroppen.

Människan behöver mer återhämtning för att förhålla sig till stress. Andetaget är till stor hjälp för att eliminera stress i kroppen. Våra kroppar är fantastiskt konstruerade och vi har stor potential att påverka vår hälsa, välmående och kroppens självläkande förmåga.

Hur ska jag då andas för att kroppen och dess funktioner ska stressa ner?

Andning och yoga
Annons: Eko-Logiskt konceptcafé
  • Andas alltid genom näsan i vardagen. Munandas gör du när du är ute på en löptur eller höjer pulsen under träning.
  • Micropausa 5 minuter då och då under dagen. Slut ögonlocken, slappna av i magen och andas långsamma, djupa andetag. När du andas in fyller du först magen med luft och vidare upp i bröstkorgen och på utandning tömmer du bröstkorgen först och sedan magen. Och så tar du en paus och inväntar nästa andetag. Hittar en jämn, lugn och varsam rytm och förlänger andetaget efter hand som kroppen slappnar av och även pausen mellan andetagen. Det här är en träning i att lyssna på kroppens signaler.
  • Andas långa djupa andetag genom vänster näsborre, vilket lugnar nerv- och hormonsystem än tydligare och ger en fin lugn-och-ro respons i kropp och sinne.

Andning och yoga

Effekterna av det långa djupa och djupt balanserande andetaget har många effekter på kroppen:

  • minskar stresshormoner och verkar avslappnande minskar oro, depression och ångest
  • underlättar för blodcirkulationen och balanserar blodtrycket
  • stärker immunförsvaret och ämnesomsättningen
  • ökar syresättningen i muskler och celler,
  • reducerar gifter och slem från lungor och luftvägar,
  • renar kroppen från slaggprodukter och avlastar lever och njurar.
  • Vidare reglerar det pH-värdet i kroppen,
  • masserar inre organ som bla ger en
  • bättre tarmfunktion,
  • motverkar emotionella obalanser, rädslor, osäkerhet,
  • stimulerar kemisk balans i hjärnan,
  • lättar på återhållna känslor, blockeringar och negativa mönster samt
  • skapar balans mellan kropp och psyke.
  • Många individer upplever att det ger mer klarhet och tålamod,
  • ökar livskraften,
  • stärker kroppens elektromagnetiska fält - auran
  • påverkar hypofysen och
  • öppnar upp för din intuition.

Varmt välkommen till yogans magiska värld.

Text: Charlotta Bjarneborg yogalärare och pilatesinstruktör | Eko-logiskt konceptcafé & Vänner i Falkenberg

På Eko-logiskt konceptcafé & Vänner i Falkenberg finner du Hälsohubben – en plats för dig som önskar ta del av en holistisk livsstil.