Att första intrycket är viktigt är knappast något nytt, men vad många organisationer missar är att detsamma gäller hur man presenterar sig på Facebook.
När man besöker en organisations sida på Facebook vill man direkt se vad för sorts värde som sidan kan leverera till mig som besökare. Förmodligen ställer man sig följande frågor medvetet eller omedvetet, enligt Jason Peck, som skriver om sport och affärer:
- Vad för sorts innehåll kan jag förvänta mig att få se här?
- Vad kan jag få ut av det?
- Är det värt att gilla den här sidan eller inte?
Vissa idrottsorganisationer lyckas inte svara på de här frågorna. Istället dirigerar de sina besökare direkt till ”väggen” på Facebook när det skulle ha varit bättre att visa dem till en så kallad ”custom tab” som kan välkomna dem till deras sida istället.
En bra Facebooksida ger besökarna två former av avgörande viktig information:
- Information om vad besökare kan förvänta sig från organisationen på Facebook och anledningarna till varför besökarna skall gilla sidan.
- En uppmaning till handling som uppmuntrar människor till att gilla sidan för att hålla sig uppdaterade.
Text: Företagaren