Åren 2000-2002 både köpte och sålde mitt bolag omvärldsbevakning inom ett då expansivt teknikområde. Vi såg snabbt hur nyhetsbyråernas pressreleaser blev till ”artiklar” i stormedierna. Därefter kopierade svenska landsortspressen vad drakarna redan publicerat.
Text: Torbjörn Sassersson, uppdaterat kl 12:20, 2011-07-18
Vi prenumererade på pressklipp från Agent25 och Observer (numera Cision). Vi fick förmånen att se hur gammelmedia kopierade eller gjorde re-writes på pressreleaser från TT, Reuters och AP. Därefter kopierade svensk landsortspress av gammelmedia. Denna styrning tillämpad på politiskt och ekonomiskt laddade ämnesområden får förödande konsekvenser. Vi får en onyanserad och vinklad bild av verkligheten.
Folkbildning och public service som verktyg för åsiktsplantering
Samma ”kontrollerade” rapportering gäller svensk TV. En TV-journalist som arbetar för SVT berättar att det är omöjligt att få in vissa typer av rapportering som avviker från det politiskt korrekta. Denne TV-journalist kompenserar istället genom att under pseudonym lägga ut refuserade reportage på YouTube. En annan ”insider” berättar att public service-kanalerna SVT, UR och SR använts som språkrör för socialdemokraterna under många år, något som råkade komma ut i TV 2007.
År 2004 blev Claes Elfsberg första tittarombudsman på SVT. Ombudsmannen skulle självständigt granska och analysera SVTs utbud och föra tittarnas talan. Tre år senare år la SVT ned tjänsten. Utåt var anledningen att Elfsberg ville göra något annat, men insidern avslöjar att Elfsberg gjorde en förbjuden åtgärd. Han hade i TV sagt att den vanligaste kritiken mot SVT var att den var för ”röd”. Insidern hävdar att SVT, UR och SR varit inget annat än socialdemokraternas egna ”kanaler” i 30 år. Det fick under inga omständigheter avslöjas.
Claes Elfsberg kritiserade SVT-ledningens beslut att avveckla tjänsten.
– Jag har rekommenderat att de skulle fortsätta med en tittarombudsman, sa han till Resumé.
Drivkrafter: Ingen konspiration – bara ”business as usual” och auktoritetsutövning
Det här kan låta som konspirationsteorier, men en växande grupp av insiders vågar berätta om likriktningen av svensk TV- och pressjournalistik. Det sker verkligen och är helt normaliserat. Det går att styra uppfattningar om allt möjligt i ett helt land. Se bara på Kina, Burma, Nordkorea och andra länder genom historien. Sverige är inget undantag, men här sker det utan öppet hot om våld eller fängsling. Det fungerar med mjuka metoder och drivkraften varierar beroende på den part vi betraktar. Stat, myndigheter, kommuner, länsstyrelser, landsting och industrin vill något och allt mer samma sak.
Ett exempel är den misslyckade massvaccineringen mot svininfluensa. Här fanns det harmoni i motiven hos industri, landsting, läkemedelsverk och vårdcentraler samt gemene man. Det ledde till att 6 miljoner svenskar tog ett oprövat och för vissa individer mycket skadligt vaccin mot en sjukdom inte värre än en vanlig höstförkylning.
Tyvärr är pengar den allt mer bakomliggande drivkraften.
Pengar ska sparas av staten och pengar ska tjänas av industrin.
Individen är den som det ska både sparas och tjänas på.
Sex filter styr folkbildningen för rätt bild av samhället och rätt åsikter hos svenskarna
Enkelriktat flödesschema:
Nyhetsbyråer/industri/stat –> svenska stormedia/public service –> landsortspress och lokal-TV –> svenskarna
Filter 1: Nyhetsbyråerna är det första filtret gentemot stormedia. De skriver pressreleaser i färdiga ”artikelformat” som omedelbart kan återpubliceras. Texterna kommer ofta från företagsvärlden. Vissa tidningar väljer förvisso att göra sk re-writes, men budskapen bihålls intakta. I Sverige väljer gammelmedia med förkärlek färdiga texter från nyhetsbyråer istället för att göra egen research. De säger att de inte har tiden att göra research längre. Ett fåtal redaktörer har översyn på vad som [får] publiceras.
Filter 2: Redaktörerna styrs från lednings- och ägargrupperna och det sköts helt muntligt. Inget skrivs ner. Dessa muntliga policys reglerar vilka nyheter som är rätt och vilka nyheter som ”vi inte skriver om eller sänder”. De skriftliga policys som publiceras utåt är dock alltid välformulerade och ska ge bilden av god journalistisk praxis. Ett väsentligt styrmedel är storannonseringen. Börjar en tidning eller ett TV-program divergera stryper storannonsörerna dvs industrierna annonsköpen.
De olika mediedrakarna må uttrycka olika politiska åsikter för demokratins skull, men de medlöper i all väsentlighet samma industriella, ekonomiska och statsideologiska intressen. Allt oftare vill staten samma sak som industrin i sina budskap till folket.
Styrelserna bakom redaktionerna är besatta av folk från industri och samhällsinstitutioner. Få personer i styrelserna är kulturmänniskor. Det går att få fram genom enkel research och det finns skäl att återkomma till de i separata artiklar.
Filter 3: Enbart journalister med ”rätt” åsikter och ”track record” rekryteras. På det viset blir hela besättningen på en redaktion likriktad. Publiceringar och TV-sändningar blir därmed endogent självstyrande. Det behöver ringa yttre krafter och ingen diktatorisk redaktör, men de journalister som avviker får gå. Regleringen av ”fel folk” sker i samband med besparingar. I februari 2010 meddelade tex DN att c:a 100-120 DN-journalister fick sparken. Är det svårt gentemot facket att göra sig av med en viss person läggs tjänsten för denne helt enkelt ner. I andra fall uppmanas obekväma journalister att självmant sluta istället för att få sparken.
Filter 4: Rätt ledarskribenter tex en vetenskapschef eller politisk redaktör handplockas och inympas ute på tidnings- och TV-redaktionerna. Inget är en tillfällighet. Alla har sedan länge rätt ”track record”. Dessa personer premieras ibland med fina utmärkelser från etablissemanget som ”show-reels” gentemot allmänheten.
Filter 5: Landsortspressen kopierar stormedier som DN, GP och SvD. Det är en filtrering i sig.
Filter 6: Det sista filtret som rensar bort fel föreställningar och åsikter hos folket är folket självt. I trendkänsliga Sverige sker det automatiskt. En grundläggande existentiell ångest är rädslan för utanförskap och det medför en stor benägenhet till likformighet. Alla vill passa in och vara en del av samhället. Passa in eller passa dig.
Maria Pia Boethius citerar i sin artikel: ”Genväg till radikal debatt” Edward och Cromwell (”Newspeak in the 21st century”) som beskriver hur stormedias journalister är utvalda för sin medgörlighet och att medborgarjournalistiken blivit en ny sund maktfaktor.
”Edward och Cromwell hävdar att journalister inte behöver följa några konspiratoriska regler påbjudna av ägarmakten. Medias egen sållningsprocess har redan gallrat bort de journalister som inte ansluter sig till dess grundvärderingar, nämligen att acceptera den värld som underordnar sig marknadskrafterna.”
”När ett fiskstim plötsligt byter riktning, ser det i världens ögon ut som om de synkroniserades av en hjälpande hand. Journalister, som är tränade och utvalda på grund av sin medgörlighet, verkar agera på samma sätt som fiskstimmet.”
Relaterat
Murdoch-imperiet
DN: ”Murdochimperiet bör upplösas”
DN: Murdochs stora imperium i gungning
DN: Murdochs uppgång – och fall?
DN: Cameron pressad av täta kontakter
DN: Australien överväger mediegranskning
SvD: Journalistiken mer värd än pappret
SvD: Svenska företag påverkas inte av skandalen
SvD: News Corps välbetalda styrelse får hård kritik
SvD: News of the World och hotet mot tryckfriheten
GP: Met-chef riktar ljuset mot Cameron
Svensson: Murdochimperiet inte unikt
Svensk public service
Resumé: SVT borde fortsätta ha en tittarombudsman
DN: Elfsberg slutar som tittarombudsman
Journalisten: SVT vill ha tittarombudsman