Amerikanska Centers for Disease Control and Prevention (CDC) vilket delvis motsvarar Smittskyddsinstitutet i Sverige och European Centers for Disease Control and Prevention (ECDC), som råkar ligga på Tomtebodavägen 11A i Stockholm, använder zombiescenariot för att förbereda allmänheten på smittokatastrofer.
Ali S. Khan som leder ”Office of Public Health Preparedness and Response” på CDC i USA är en av personerna bakom projektet ”Preparedness 101: Zombie Pandemic” som rullar på CDC:s hemsida. Ali S. Khan har lett en lång rad nationella och internationella amerikanska räddningsprojekt bla i samband med tsunamin i Asien och orkanen Katrina i New Orleans.
”CDC has a fun way of teaching about emergency preparedness. Our graphic novel, ”Preparedness 101: Zombie Pandemic” demonstrates the importance of being prepared in an entertaining way that people of all ages will enjoy. Readers follow Todd, Julie, and their dog Max as a strange new disease begins spreading, turning ordinary people into zombies.” Källa
CDC:s zombiekampanj leder fram till att var och en i samhället borde skaffa ett överlevnads-kit om en zombiekatastrof eller pandemi skulle bli ett faktum. Natural News anser dock att CDC:s lista på överlevnadsgrejer saknar en viktig sak, ”a shotgun”. Ur ett amerikanskt perspektiv är det en rimlig överlevnadspryl. I Europa kanske det räcker med en schweizisk multifunktionell armékniv.
ABF hemma i Sverige arrangerade zombiekursen: ”Lär dig överleva zombiekatastrof i Örebro”, med glimten i ögat.
NOAA och NASA vill också förbereda amerikanarna för diverse undergångar
Inte bara CDC använder katastrofscenarios för att förbereda amerikanen för undergången. Enligt National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) slogs ett antal väderrekord under 2011. Väderkatastrofer kostade då USA över 1 miljard dollar. NewsVoice tog upp ämne i artikeln: ”NOAA: 2011 var ett extremt väderår men 2012 kan bli värre”.
NOAAs chef Jack Hayes varnar bekymrat USA:s befolkning för mer extremt oväder och NOAA har gått så långt att det skapat en hemsida ”Weather Ready Nation” som ska hjälpa medborgare att klara av kommande katastrofer. Hemsidan har en slogan: ”Prepare. Plan. Stay Informed”, och på hemsida lär man lär sig bygga ”survival kits” precis som CDC tipsar om.
Charles F. Bolden, Jr. från NASA föreslår förberedelser för NASA:s egen personal på ett liknande sätt som NOAA, men kallar det ”family prepardness plan”.
”The NASA Family/Personal Preparedness Program is designed to provide awareness, resources, and tools to the NASA Family (civil servants and contractors) to prepare for an emergency situation.”
https://youtube.com/watch?v=IoBvDIlgiRQ