Vad ligger bakom den inre stridighet som lett fram till att TV4-profilen Lennart Ekdal lämnar kanalen helt och hållet? Svaret verkar finnas i dessa citat av Ekdal till Expressen och Aftonbladet igår. Ekdal gillar inte att det kommersiella tar över.
Text: Torbjörn Sassersson
Först skriver Expressen att Ekdal kritiserat TV4 för att ha gett det granskande samhällsprogrammet Kalla Fakta en försämrad tablåtid. Det inträffade strax efter att Kalla Fakta nått kulmen efter höstens succésäsong.
Lennart Ekdal:
”Alla förväntade sig att vi skulle satsa framåt. Och så gör de precis tvärtom. Det gjorde mig otroligt besviken. Jag har inte fått tillbaka lusten efter det där”.
Carl-Johan Bergman, Expressen:
”Lennart Ekdal har tidigare, bland annat i en debattartikel i Resumé, kritiserat TV4 för att inte satsa tillräckligt på samhällsjournalistiken. Nu lämnar han kanalen som han varit med om att bygga upp.”
Lennart Ekdal:
”Det blev en lite speciell omständighet nu i och med striden som blossade upp. Men ibland när det kommersiella tar över journalistiken för mycket måste man säga ifrån”. Källa
Ekdal avslöjar här att det kommersiella inte bara tagit över journalistiken utan även gjort det för mycket. Frågan är hur länge det pågått och hur mycket det kommersiella tagit över Kalla Fakta.
Till Aftonbladet säger Lennart Ekdal:
”Det blev en märklig omständighet kring det hela. Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att vi journalister faktiskt står upp. Det gäller inte bara TV 4 utan alla medier. Mediaägarna har blivit ängsligare och mindre publicistiska överlag och det är en styggelse.” Källa
Här visar Lennart Ekdal var problemet ligger, medieägarna, dvs de som äger TV4 är oroliga för att förlora pengar om den grävande journalistiken får för stort svängrum. De kommersiella innebär annonsörerna. Utan dessa skulle de kommersiella TV-kanalerna läggas ner. Så frågan är: vilket eller vilka företag är det som påverkat TV4-ägarna?
Money talks.
Lena Sundström tar över efter Lennart Ekdal enligt TV4.se. Tydligen är TV4-gruppen mer kommersiellt trygga med Sundström.
Text och analys: Torbjörn Sassersson
TV4 AB:s ägare, styrelse och VD
TV AB – koncern | |
Koncernmoder: | Albert Bonnier AB (556520-0341) |
Moderbolag: | BONNIER Euro Holding AB (556725-8644) |
Styrelse |
|
Ordförande | Larsson, Bengt Torsten, 61 år |
Styrelseledamot | Braun, Bengt Einar, 66 år |
Styrelseledamot | Larsson, Bengt Torsten, 61 år |
Styrelseledamot | Renström Suurna, Cecilia, 57 år |
Styrelseledamot | Larsson, Mats Erik, 55 år |
Styrelseledamot | Öhrn, Sven Göran Hugo, 49 år |
Styrelseledamot | Honkamaa, Stina Elisabet, 40 år |
Styrelseledamot | Sandman, Linda Marie Cecilia, 35 år |
Styrelsesuppleant | Ivarsson, Björn Lennart, 51 år |
Styrelsesuppleant | Neppenström, Helena So-Young, 41 år |
Löpande förvaltning | |
Extern VD | Almqvist, Casten Åke Loritz, 50 år |
Bengt Torsten Larssons bolagsengagemang
Casten Åke Loritz Almqvists bolagsengagemang
Därför kan vi tacka Newsvoice istället.
Instämmer! Newsvoice med flera från nätet som inte sitter i knät på makt och pengar. Hoppas fler och fler journalister reagerar.
Ibland undrar jag hur dom mår?
Märker dom inte hur styrda dom är? Vissa världsnyheter som borde vara på löpsedlarna förpassas till tystnad samtidigt som fullkomliga ointressantheter kan ältas i det oändliga.
Minns den tunnsådda kritiken mot Pandemrix, (svinvaccinet) i TV och pappersmedia. Det var på nätet man fick riktig information. Det var ju inte riktigt så att farorna med vaccinet kom som en blixt från en klar himmel.
Heder till Ekdahl. Men lite sent. Detta har jag som oinsatt sett pågå de senaste åren. Vad rapporterar egentligen media om? Skvaller och lite utrikes. Men det mesta är styrt och vinklat. Så tack och lov finns internet.
Man ger alltså kalla Fakta en försämrad tablåtid trots succén. Det luktar skumt.
Men som Ekdal säger det här problemet gäller inte bara TV4 utan ALLA medier med sina ängsliga ägare som vill hålla sig goda med dem som sitter på pengar och makt. Ganska ynkligt faktiskt.
” Ekdal gillar inte att det kommersiella tar över.”…har han kommit på det först nu..!? På TV4 har det kommersiella tagit över för länge sedan…en gång i forntiden, låg reklamen mellan programblocken…nu har man reklamavbrott t.o.m. i TV4 Film…så jag slutade titta på TV4:s alla kanaler, för jag orkar inte med skiten längre !!!