ANNONS
Enterprise Magazine kontaktade mig och berättade att de ville intervjua om rykteshantering på nätet. Roligt tänkte jag och intervjun genomfördes den 19 februari 2013 på Royal Viking Hotel i Stockholm.
Enterprise Magazine trycks i 12, 000 exemplar och är på runt 164 sidor. Bra spridning och god reklam för min verksamhet blev resultatet.
I slutet av intervjun fick jag ett intressant erbjudande som jag nappade på. Om jag betalade 8400 kr exkl moms garanterades jag en sökmotoroptimerad version av artikeln på tidningens hemsida. Annars skulle artikeln bara finnas i den tryckta tidningen.
Min intuition sa mig att det var en bra deal att investera pengarna för att få chansen till en position på sidan 1 på Google vid sökning på ordet rykteshantering, vilket jag arbetar med via Sasser Media Lab och skriver om på bloggen Rykteshantering.nu.
Idag den 22 april drygt en vecka efter att tidningen med sin nätversion publicerats (12 april) ligger artikeln på sid 2 med position 1 på Google. Det ser lovande ut och jag tror intervjun kommer att ta en position på sid 1 på Google inom kort. Jag behöver bara, med hjälp av intervjuns reklameffekt, dra in ett uppdrag på samma nivå som investeringen så är den återbetald.
Med andra ord, det lönar sig i så fall att annonsera i Enterprise Magazine, en tidning som är öppen med att många intervjuer, men inte alla, är betalda. Värre är det när medier utger sig för att bara publicera oberoende journalistik när vissa artiklar i själva verket är beställda. Det händer.
Här är intervjun: Rykteshantering optimerar nätsökningen och ger god PR
Text: Torbjörn Sassersson