Lobbyismen i Sverige: De lämnar den politiska sfären för superlöner från PR-bolagen

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 29 april 2013
- Torbjörn Sassersson
Torbjörn Sassersson, SVT - Statens Vinklade Television

Företagen inom PR- och lobbybranschen slåss om ministrar, riksdagsledamöter och ­regeringstjänstemän. Det spelar ingen roll om de fått avgå på grund av att de varit ohederliga mot svenska folket eller tvärtom försökt skapa bra förändringar i samhället och åkt ut just därför.

Aftonbladet avslöjar idag att ­nästan fyra av tio som slutar i riks­politiken går raka vägen till lobbyistbranschen. Där väntar superlönerna. Det sker inte bara i Brüssel. Det sker allt mer här i Sverige.

När de väl gått över till PR- och lobbybranschen får de uppdrag att påverka lagar och beslut som tas på politisk nivå för att gynna de företag som upphandlar tjänster från PR-bolagen. Alla PR-bolag behöver inte vara oetiska eller ha kunder som gör något dåligt i samhället, men problemet är att det finns inga regler och ingen insyn i vad dessa fd politiker, tjänstemän och ministrar egentligen företräder för intressen och en sak till, vad händer med värderingarna?

När denne lobbyist sedan promenerar tillbaka till den politiska sfären eller går till en myndighet får vi fenomenet som kallas ”revolving doors”. Individen blir ännu mer värdefull för näringslivet eftersom kompetens, kunskap och inflytande byggts på. Snart vet ingen vem som arbetar för vem. Den röda tråden blir i så fall individens personliga intressen, att tjäna pengar här eller där medan moralen får stryka på foten.

Själen är till salu för ett bra pris.

Läs mer i Aftonbladet

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq