Lennart Mogren ger en replik til Rickard Vinde, vd i Svenska Läromedel som skrev debattartikeln ”Datorer kan inte ersätta pedagogiken” i SvD Opinion.
Börja med att se hur indiska barn i slummen påvisar hur fel Richard Vinde har i sitt påstående:
Unga människor kan inte själva sammanfoga udda lärsituationer.
Det är så fel det kan bli och för tankarna till dunkla föreställningar på 30-talet om behovet av uppfostran.
Grundfelet i den svenska skoldebatten är att alla fokuserar på hur vi bäst ska få barn och ungdom att lära sig. Det behövs inte. Det påminner mig om föreställningen att människan skulle vara född i synd och måste omvändas med bästa tänkbara pedagogiska metoder. En avskyvärd idé i mina ögon.
Människan är av naturen inställd på att lära sig med lust och nyfikenhet. Naturliga beteenden kan alltid störas ut av omgivningen och det är det som sker i skolan. Vi har lätt att se det ske i djuruppfödning men det är svårare att känna igen i den när omgivningen.
Om vi menar allvar när vi talar om att ge våra barn och ungdomar bästa förutsättningar för att lära sig och utveckla sina inneboende drömmar och förmågor måste vi börja från scratch. Att ängsligt klänga fast vid ett döende skolsystem kommer bara förlänga pinan.
Det finns hur mycket kunskap som helst om hur man kan skapa bra förutsättningar för inlärning som är en process som börjar inifrån och söker sig ut för att söka näring. När vi gör tvärtom kallas det för dressyr.
Text: Lennart Mogren