Bilverkstad.cc sammanfattar den samlade information som hittills nått medierna om Volvos svänghjulsteknik, ”Flywheel KERS” (Kinetic Energy Recovery System). Bränsleförbrukningen kan minska med upp till 25%.
Svänghjulstekniken kan komma att används på nya ”SPA-plattformen” (Scalable Product Architecture) som är en flexibel, skalbar bygglåda som täcker in merparten av Volvos framtida bilmodeller. Den första bilmodellen från den nya fabriken är nästa generation Volvo XC90 som lanseras i slutet av 2014 plus nya varianter av V40.
Kanske vissa av dessa modeller inkluderar svänghjul.
Fördelarna i sammanfattning (testbil: Volvo V40 T5)
- Minskad bärnsleförbrukning med upp till 25% vid stadskörning och annan aktiv körning
- Bilen får 80 extra hästkrafter
- Snabbare accelerationer (0-100 km/h på 5,5 sekunder)
- Mindre utsläpp av avgaser
- Svänghjulets lagrade energi kan helt driva bilen kortare sträckor
- Svänghjulstekniken är billig att producera och enkel att implementera
Text: Dieseltrim.se | Artikeln återpubliceras eftersom den är av allmänt intresse.
False propaganda! Vi skall inte framföra oljedrivna fordon för vår och planetens hälsa. Skulle NewsVoice kunna tänka sig att publicera material av betydligt tyngre vikt för mänsklighetens positiva fortskridande? Såsom elektromagnetiska propulsionsmotorer… (Nu är jag inte tekniker utan humanist).
Vänligast, MT