Hans Sternlycke: Transportsystem 2014-2025 tar inte hänsyn till ”Peak Car”

Hans Sternlycke (1942-) var tidigare medarbetare i redaktionen på Miljömagasinet och medlem i Miljöpartiet. Han arbetar för ekonomisk omvandling underifrån, arbetskooperativ, ekobyar och omställningsrörelsen. Hans skriver om energifrågor, klimat, naturresurser, det ekonomiska pyramidspelet och hållbarhet.
publicerad 9 december 2013
- Hans Sternlycke
Järnvägen i Norrbotten. Foto: David Guble. Licens: CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Järnvägen i Norrbotten. Foto: David Guble. Licens: CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Text: Hans Sternlycke | Bild: Järnvägen i Norrbotten. Foto: David Guble (Bahnbilder.ch). Licens: CC BY 3.0, Wikimedia Commons

Den nationella plan för transportsystemet 2014-2025 som nu skall beslutas är inte framtidssäker. Den tar inte hänsyn till vare sig klimatet eller sinande olja. Den tar inte hänsyn till människors inställning, att vi nått Peak Car.

Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet

Trafikverket förutspår starkt ökad biltrafik, en framtidsbedömning som går i rakt motsatt riktning mot den som görs av Trafikanalys, statens egen myndighet för att skaffa kunskapsunderlag. Den nationella planen kan inte antas av riksdagen i befintligt skick.

Att idag bygga nya stora vägar är kapitalförstörelse. Om sju år kan inte Norge eller Danmark exportera olja till oss. De har stått för 40 procent av vår import. Ryssland som står för över hälften har sina nya oljefält i Sibirien. Då är Kina närmare. Kanske räddar den sinande oljan oss från verklig klimatkatastrof. Kjell Aleklett talade om det vid årsmötet för ASPO, Association for Studies av Peak Oil and Gas, där han är ordförande. En länk (21 min) finns på hans blogg.

Alternativbränslen kommer inte att räcka för att ersätta oljan. Det dröjer innan elbilar får volym och lågt pris nog. Det finns ingen tillräckligt energität ersättare för flygbränsle. För att klara transporterna måste vi satsa lika hårt på järnväg som i dess barndom, en procent av BNP på lånade pengar. Bygga höghastighetsbanor, återupprusta det idag lågtrafikerade nätet, förstärka pendlings- och godsstråk.

Elmotorer är tre gånger så energieffektiva som förbränningsmotorer. Andelen av elkraften som behövs även för flerdubblad järnvägstrafik kommer fortsatt att vara liten. Men bygge av infrastruktur kräver mycket energi. Vi behöver starta genast med att bygga om Sverige för järnväg för att inte riskera kris.

Text: Hans Sternlycke

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Det kanske också kan bli ett slut på ” att de som bestämde”, slutar spränga fabriker och mörda människor, 2 st. som bygger en bil som kan åka från ostkusten i USA till västkusten på 22 liter vatten. Eller varför inte sätta igång med denna sorts biltillverkning ??? Dom måste ju inte gå i 350km/timmen. Var god se : http://www.nextworldtv.com/videos/transportation/hybrid-electric–wind-powered-car-invented-in-china.html ,,,,, Jag tycker det är en bra sida som man kan prenumerera på gratis !!

  • Ett tecken i tiden är också att det inte är så viktigt längre att ta körkort för ungdomar om man inte bor i glesbygd måste använda bil. Bilpooler som som långsamt växer upp bidrar också till minskningen till det privata bilägandet. Det är heller inte längre så självklart för många att alltid ”ta bilen”. För många var bilen förr första alternativet när man skulle förflytta sig en längre sträcka. Nu hör man människor säga att de ”måste” ta bilen om alla andra alternativ visat sig vara ogörliga.
    Jag funderar på när vi inser att vi inte kan ha en bostad i staden och en på landet med det ständiga resandet emellan?

  • Lämna ett svar