Förtroendet för mainstream media når rekordlåga nivåer i USA. Till och med de anställda på New York Times anser att deras egna redaktionella opinionsartiklar ”the editorial pieces” saknar värde. De är dåligt skrivna, förutsägbara och läses knappt längre av någon, allra minst av dem själva och de har förmodligen ingen opinionbildningseffekt.
Text: Torbjörn Sassersson | Foto: Jleon, Wikimedia Commons | Uppd. kl 20:24, 6 jan 2014
Samtidigt sjunker intäkterna, antalet läsare, antalet tittare och förtroendet för vad som trycks ut i mainstream-media till allmänheten. New York Times tappade 85% av sina nätintäkter 2012, enligt The Wall Street Journal. News Busters skrev i november 2013 att mediejättarna CNN och MSNBC tappade nästan hälften av sina tittare på bara ett år. Störst var förlusten i åldrarna mellan 25 och 54 år. Här tappade CNN 59% av sina tittare och MSNBC 52% av sina. Fox News tappade minst 21% av sina tittare.
”Andy’s got 14 or 15 people plus a whole bevy of assistants working on these three unsigned editorials every day. They’re completely reflexively liberal, utterly predictable, usually poorly written and totally ineffectual. I mean, just try and remember the last time that anybody was talking about one of those editorials. ” The New York Observer
Snart tror ingen på ”sanningsrörelsen”
I en Gallupundersökning från 2013 framkom även att förtroendet för amerikanska TV-nyheter droppat till eländiga 23% från att ha legat nere på än mer katastrofala 21% året innan. En ökning med 2% är bara en klen tröst för TV-industrin som önskar sig ett förtroendekapital på 100% inom sin egen ”sanningsrörelse” som snart ingen är intresserad av.
Fråga är hur förtroendet för svenska mainstream-medier ser ut idag i jämförelse med för 10 år sedan.
Text: Torbjörn Sassersson