DEBATT. Nu har det hänt som inte fick hända. En av de sista, stora och riktiga journalistiska medierna ”The Guardian” går i säng med margarinjätten Unilever för att skapa ”Guardian Labs”. Tidningen ska dela värderingar med industrijätten.
Text: Torbjörn Sassersson
Tillsammans ska de producera ”journalistik” med inriktningen:
”shared values of sustainable living and open storytelling”.
Det kan fritt översättas till: delade värderingar om hållbar livsstil och öppet historieberättande.
För att dela värderingarna om livsstil och journalistik samt rida på The Guardians goda rykte betalar Unilever ett sjusiffrigt belopp, i brittiska pund räknat till den brittiska tidningen.
”The official launch of the new commercial proposition is marked by the announcement of a pioneering seven-figure partnership with Unilever…”
”Guardian Labs is built around the unique philosophy of Open Ideas that reflects the Open Journalism proposition of the Guardian as a whole. – The Guardian”
Unilever säljer produkter för 10 miljarder kronor per år i världen, äger 400 varumärken men satsar det mesta av sin marknadsföring på 14 varumärken där både margarinprodukterna Flora och Becel ingår, enligt Wikipedia.
Dr Annika Dahlqvist kommenterar:
”Journalisterna kommer att bli tvungna att skriva positivt om margarin om de ska få ha jobbet kvar. Sanningen blir då beroende av ett fritt Internet.” – Unilever köper in sig i media
Kostdoktorn skriver:
”Varför lägga pengar på TV-reklam om lättmargarin när det är mycket effektivare med planterade tidningsartiklar om hur ”farligt” det är med naturligt fett, som smör?” – Margarinbolag i ”samarbete” med stor tidning
Andrew Sullivan tar bladet helt från munnen och skriver:
”A “content and innovation” agency. Helping “brands … tell their stories.” This is called public relations, guys. There’s nothing new or innovative about it whatsoever. What’s new is the deliberate attempt to merge this industry with journalism itself and to disguise the difference with bullshit. Smell the ordure…” – The Guardian Now Shares “Values” With Unilever
Tack The Guardian för den tid som varit. Hoppas hela tidningen byter namn till ”The Garded Unilever labs” för hur vet vi läsare att Unilevers värderingar bara stannar i ”Guardian Labs” och inte påverkar hela tidningens omdöme nu när de fått ett sjusiffrigt belopp.
När de gamla hederliga tidningarna säljer sig till industrin står striden om sanningen mellan giganter som får miljarder för industrianpassade texter och bloggosfärens förmåga att nå allmänheten med ett fritt skrivande och granskande via internet.
Stöd NewsVoice. Vi ska hålla ställningarna.
Text: Torbjörn Sassersson, redaktör
Relaterat
- Guardian Labs officially launches with Unilever sustainable living partnership
- Aftonbladet: Så snuskig är fettfabriken – Startsidan / Nyheter 2012-10-28