En flight över Atlanten fick allvarliga problem med akut insjuknande personal under en Atlantflygning, skriver DN idag i artikeln: ”Flygvärdinnor blev sjuka – Atlantflygning fick avbrytas”. Är det ytterligare ett fall av aerotoxiskt syndrom, giftig luft i kabinen?
Fenomenet som kallats ”luftfartens asbestskandal” är för de flesta okänt eftersom flygbolag och media inte vill ta upp det.
DN skriver att en flygning med US Airways från Italien till USA på lördagen fick avbrytas då sju av nio i kabinpersonalen insjuknat, med symptom som illamående och yrsel. Inte någonstans kopplar DN händelsen till fenomenet aerotoxiskt syndrom (aerotoxic syndrome). Begreppet existerar inte ens på DN.se. Google.se redovisar för tillfället 3-4 sidor på svenska internet som adresserat problemet till Europaparlamentet.
Sajten Aerotoxic.org sprider kunskap om problemet. De förklarar syndromet så här:
”Aerotoxic Syndrome is the term given to the illness caused by exposure to contaminated air in jet aircraft. The term was introduced on 20 October 1999 by Dr Harry Hoffman, Professor Chris Winder and Jean Christophe Balouet, Ph.D. in their report, Aerotoxic Syndrome: Adverse health effects following exposure to jet oil mist during commercial flights.” Läs mer på Aerotoxic.org
Undertecknad råkade förmodligen själv ut för aerotoxiskt syndrom under en Atlantflygning i december 2005 mellan Mexiko och Sverige. Upplevelsen var mycket obehaglig och det var vid tillfället svårt att sätta fingret på vad problemet handlade om, men det kändes i huvudet. På golvet låg två passagerare. Den ena blev så svårt sjuk att planet tvingades landa i Goose Bay i Kanada för att rädda denne. Personalen upplyste inte om vad som egentligen hände.
200 000 passagerare per år skadas av aerotoxiskt syndrom
Flera år senare när sanningen började sippra fram blev det klart att det måste ha handlat om ett aerotoxiskt syndrom. Det uppstår genom att intagsluften till kabinen som passerar via jetmotorerna kontamineras av giftiga oljegaser från motorerna. Påverkan är framför allt neurologisk dvs oljegaserna skadar hjärna och nervsystem. Det rapporteras att framför allt piloter fått allvarliga hjärnskador. Enligt den amerikanska juristfirman Pintas & Mullins Law Firm drabbas cirka 200 000 passagerare per år.
”The problem of contaminated air cabin air has been estimated to affect up to 200,000 passengers per year. The aviation industry has been aware of the potential ill health effects from air cabin air, but has done little to address this serious condition.” / Pintas & Mullins Law Firm
Text: Torbjörn Sassersson