Pentagon studerar i samarbete med det amerikanska forskningorganet ”Defense Advanced Research Projects Agency” (DARPA) i flera projekt hur de ska influera sociala medier och våra känslor, enligt en artikel i The Guardian. Forskningens budget är mycket hög. Fokus ligger just nu på studier av sociala medier i Mellanöstern.
Text uppdaterad kl 22:49 den 10 juli*
Nya avslöjanden kommer som konsekvens efter att det blev känt i förra veckan att Facebook var en del av ett experiment där 689, 000 Facebook-användare fick sina ”feeds” med statusuppdateringar förändrade utan deras vetskap/samtycke med syftet att se effekten på populationen. Resultatet visade på de sociala mediernas emotionella smittsamhet, ”emotional contagion”.
InfoWars:
Reporters with The London Guardian reveal that DARPA, the Pentagon-run Defense Advanced Research Projects Agency, is engaged in multiple programs targeting Facebook, Twitter, Pinterest, Kickstarter and other popular social media sites.
The source is DARPA’s own website, where the shadowy research arm of the military has posted a list of projects funded under its Social Media in Strategic Communication (SMISC) program, with links to documents. / InfoWars
The Guardian:
The activities of users of Twitter and other social media services were recorded and analysed as part of a major project funded by the US military, in a program that covers ground similar to Facebook’s controversial experiment into how to control emotions by manipulating news feeds.
Research funded directly or indirectly by the US Department of Defense’s military research department, known as Darpa, has involved users of some of the internet’s largest destinations, including Facebook, Twitter, Pinterest and Kickstarter, for studies of social connections and how messages spread. / ”US military studied how to influence Twitter users in Darpa-funded research”
Sammanställning: NewsVoice
Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) är en amerikansk federal myndighet som sorterar under försvarsdepartementet. DARPA:s uppdrag är att bedriva och finansiera forskning i syfte att utveckla teknologi för militära ändamål. / Wikipedia
Apropå att stater vill påverka sina befolkningar. I en normal stat förkommer självklart kunskapsutveckling i form av samhällsinformation, folkbildning och public service.
Problemet idag är att en accelererande övervakning blandas med obskyr folkbildning, vilseledande samhällsinformation från myndigheter och ett public service som tjänar ekonomiska-politiska intressen.
Vi skulle istället behöva tydliggöra målsättning, avsändare och mottagare tex:
SVT Staten,
SVT Folket,
SVT Industry
Folkets DN,
Industrins Livsmedelsverk,
Folkets Folkhälsomyndighet,
Politiskt korrekta SvD för trendiga svenskar,
Sjukvårdens IVO,
Patienternas IVO,
Patientlagen för sjukvårdsdrabbade,
Läkarlagen för skydd av läkare mot anmälande patienter,
Socialdemokraternas Public Service,
Förvaltningsdomstolen för myndighetsbeskydd,
Pseudovetenskapliga Strålskyddsmyndigheten,
Vetenskapliga Strålskyddsmyndigheten.
På det viset kan alla människor välja ”källa” och alla kan existera samtidigt. Fint va?
Ett tankeväckande föredrag om rätten i UK till din person, som StatenCorp. äger p.g.a alla avtal som skapats med start med födelseattesten.
http://jhaines6.wordpress.com/2014/07/09/uk-common-law-a-lawful-rebellion-this-is-a-wowow-video/
Liknar väldigt mycket att Staten Corp. äger ditt personnummer. Du undersåte du sitter under…
”Over the course of a week, 689,000 users saw a slightly different version of their normal feeds, with either some positive or some negative stories (determined by a language analysis tool) removed. The resulting analysis found that these users correspondingly posted — again, very slightly — either more positive or more negative updates during the period.
But while academic research that involves human subjects has to be approved by a university ethics board, Facebook had no such restrictions. As a result, it was unclear whether the experiment met accepted ethical standards, especially because the rigorous informed consent process was replaced by a line in a much longer list of terms and conditions.”
Källa: http://www.theverge.com/2014/7/9/5885351/senator-asks-ftc-to-investigate-facebook-news-feed-experiment
Caroline, jag korrigerar texten så att det står att: ”689,000 Facebook-användare fick sina ”feeds” med statusuppdarteringar förändrade utan deras vetskap/samtycke”.
Nu var det väl inte falska uppdateringar det handlade om – utan en sållning i positiv eller negativ riktning …