Analys av hur PR och massmedia programmerar populationer – Del 1

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 26 september 2014
- Torbjörn Sassersson

En video om påverkan av och samverkan mellan massmedia, PR och propaganda med ett magstarkt budskap. Enligt den röda tråden i filmen är vi alla – vare sig vi är ”vanliga” människor, beslutsfattare eller ”viktiga” politiker – utsatta för en konstant och aktiv påverkan av vårt tänkande, vår självbild, våra beteenden och våra relationer till varandra, stat, myndigheter och grannländer.

Är filmen överdriven eller har vi förlorat förmågan att se hur välformade vi redan blivit i en eskalerande programmering av våra hjärnor till ett fabricerat konsensus om världen och vad som är bäst för oss alla? Diskutera gärna innehållet.

Text: Torbjörn Sassersson

propagandakriget


Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Ett av Amerikas mest berömda medier genom tiderna, Edgar Cayce, gjorde många förutsägelser om händelser som senare har besannats.
    En förutsägelse som ännu inte inträffat, berör Ryssland. Det var en av hans sista större förutsägelse. Han sa att han såg inte bara såg slutet på kommunismen i Ryssland, utan även hur landet trädde fram som världens hopp. ”Genom Ryssland kommer hoppet till världen”, sa han.
    Är det denna tid vi nu lever i som han såg? Är det denna förutsägelse som nu håller på att besannas?

  • ”Sanningen är inte en åsikt, det är en kulturyttring. ”Nyheter” sprids i en kultur av de som just sprider nyheter i den kulturen med den kulturens uttryck och språk. Det är förmätet att förklena och peka ut det främmande som lögnare och propagandister.”

    På den första punkten måste jag, på personliga preferenser, ge dig fel. Det skulle betyda att sanning och rätt följer kultur. På det viset skulle du inte ha några problem med kulturen i länder som förtrycker grupper eller har andra rättspositivistiska tendenser.

    Och nej, de är inte mer lögnare än de media vi har här i landet. Visst är det vidgande för vyerna att ta in flera åsikter och kulturer, men därifrån till att kultur via yttring blir till sanning, det steget är för långt.

    Vi får nog jobba på definitionen för sanning ett tag till.

  • Sanningen är inte en åsikt, det är en kulturyttring. ”Nyheter” sprids i en kultur av de som just sprider nyheter i den kulturen med den kulturens uttryck och språk. Det är förmätet att förklena och peka ut det främmande som lögnare och propagandister.
    Läs så många olika nyhetskulturer det är möjligt, det är givande. En nyhet som finns och tolkas i flera av dessa nyhetskulturer är den att världens miljardärer gör sig likvida, altså flytta över sina tillgångar till reda pengar. Ryska nyheter påstår att detta beror på att miljardärerna skall ha pengar att köpa aktier billigt efter en snart kommande börskrasch. DI.se menar att miljardärerna vill sprida riskerna. Ingetdera är osant men kontentan är att vi står inför en möjlig börskrasch med stark finansiell turbulens där de gamla kontanterna faktisk har en viss trygghetsfaktor.

  • Har inte lyssnat på TV/radio på några år, gick in och lyssnade ett tag igen. Skillnaden är markant. Stora delar av objektiv nyhetsrapportering är i princip borta. Inslagen av paketerade åsikter dominerar nyhetsförmedlingen helt. Låter som en klyscha, men 1984 är här, i vilket fall i public service.

  • Ja, vi behöver helt klart slå oss fri från amerikansk propaganda men det betyder inte att vi ska börja lyssna på rysk propaganda istället. Tycker att det är viktigt att inse att Putin, Obama, m.fl. är spelpjäser som alla följer sin roll i ett spel, varken mer eller mindre. USA har ingen bra agenda men vi ska passa oss för att tro att Ryssland, BRICS, m.fl skulle vara några räddare.

    Själv har jag slängt ut tv:n för länge sedan och lyssnar sällan på radio. Det känns som ett mycket bra val.

  • Lämna ett svar