När Matt Sconce gift sig och återvänt till sin hemby Oakhurst i Kalifornien blev han förfärad av att den lilla lokala biografen beslutat sig för att stänga ner. Istället för att skriva av biografen som ännu ett dödsfall i det moderna samhällets släptåg beslöt sig Sconce för att göra något åt det, skriver Forbes i oktoberartikeln ”How Subscriptions Could Save Small Movie Theaters”.
Han ringde sin bästa vän Keith Walker som arbetade som mjukvaruingenjör på Klout i San Francisco och frågade honom om han ville försöka rädda biografen i hembyn. De kom tillsammans på att det som skulle kunna rädda kvartersbiografen var en prenumerationslösning. Om de kunde få 3000 personer att betala drygt 210 kr i månaden (20 USD) skulle intäktsströmmen stabiliseras och ge byinvånarna en bra ursäkt att gå på bio lite oftare.
Det som är ett frågetecken är att den lilla staden enligt Wikipedia bara har 2800 invånare.
Kvartersbiografen med namnet ”The Met” drog in 5 miljoner kr per år, men nu drar den in det dubbla, skriver Forbes. Sconce och Walkers företag heter ”Movie Heroes” och de befinner sig i dialog med 60 andra småbiografer för att försöka implementera deras affärside. Deras företag har ännu endast 4 kunder och är alltså fortfarande i sin linda, men ägarna är positiva.
“We’ve finally found a way for small movie theaters owners to not just survive but to thrive,” says Walker. “That’s why this is so exciting.”
Affärsidén är enkel. Varje medlem betalar 210 kr per månad och kan då se hur många filmer denne vill. Det räcker med att medlemmen går på bio tre gånger per månad för att det ska innebära ett bra pris per film.
Text och översättning: Torbjörn Sassersson
Läs mer
”How Subscriptions Could Save Small Movie Theaters”
Sveriges Radio: ”Småbiografer räddas”