Vem äger rymden? – Privat rymdturism kan tas över av paramilitär industri

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 6 november 2014
- Torbjörn Sassersson
Skylon - Image: Reactionengines.co.uk
Skylon

ANALYS. Mindre bolag som vill bygga upp rymdturismen får konkurrens från större bolag som det militära Boeing för att bli först med charters. Det handlar om ett kommersiellt ”space race” som pågår parallellt med starka ambitioner hos stater som vill bygga baser på månen och sätta sin första man eller kvinna på Mars, men kan alla lyckas i mixen av reguljära militära operationer, satellituppskjutningar, utforskning av rymden och nya kommersiella initiativ för civila astronauter?

Text: Torbjörn Sassersson | Bild: Brittiska Skylon-skytteln från Reaction Engines

Först exploderar NASA-raketen byggd av ”Orbital Sciences” som skulle leverera material till den internationella rymdstationen ISS och därefter störtade Virgin Galactics rymdskepp under en testflygning. En pilot dör och den andra är allvarligt skadad.

Rachel Crane på CNN skrev om de två rymdflygkatastroferna. Båda har en sak gemensamt. De var beroende av privata företag. Crane frågar sig om det är värt 250,000 dollar att satsa på en resa som kan kosta passageraren livet.

”A new private space race has emerged in recent years, with private companies like Virgin Galactic and XCOR Aerospace competing to become the world’s first commercial space line. Then you have companies like SpaceX, Orbital Sciences, and Boeing that are vying for NASA contracts worth billions.”  – Rachel Crane, CNN

Även Adam Rogers som skriver för Wired är inne på samma linje, om att ett privat ”space race” kanske inte är värt riskerna. I artikeln ”Space Tourism Isn’t Worth Dying For” drar han sin slutsats som är något nedlåtande: ”That pilot died not for space but for a luxury service provider”.

Tredje olyckan för Virgin Galactic

Richard Branson sa till media den 3 november, efter att han bearbetat katastrofen några dagar, att hans planer på att realisera sin rymdturism står fast och att han personligen ska vara med på den första rymdresan. 800 personer har redan bokat för att säkra sina säten.

”In an interview that aired on New Day, CNN Correspondent Poppy Harlow spoke with Virgin Galactic founder Richard Branson who said he still plans to be on his company’s first flight that takes tourists to space, despite the fatal crash of his SpaceShipTwo during a test flight on Friday.” – ”Richard Branson on CNN: I’ll Still be First Space Passenger”

Virgon Galactic CNN photo 2014

Virgin Galactic har tidigare gått igenom två andra katastrofer. I juli 2007 skedde en explosion vid företagets testanläggning i den amerikanska Mojaveöknen. Tre personer omkom. Space.com rapporterade i artikeln: ”Explosion Kills Three at Mojave Air and Space Port” om olyckan. Några månader senare i september 2007 försvann Steve Fossett som var en av Bransons nära medarbetare under en flygning med sitt privata flygplan. Vrakdelarna hittades långt senare och DNA från olyckplatsen visade först i november 2008 att det var Fossett.

Dödlig konkurrens om rymdmarknaden?

Många frågor hopar sig när olika spelare med olika motiv samtidigt ska agera på rymdmarknaden. Vi är vana vid att NASA utforskar rymden, men få känner ännu till att NASA även är en militär organisation. Än färre är medvetna om en pågående smygmilitärisering av rymden, ett ämne att återvända till. På senare år har flera stater börjat att agera på egna initiativ för att nå månen och Mars. USA som försöker realisera:”full spectrum dominance” (Joint Vision 2020, PDF) vill egentligen dominera rymden av säkerhetspolitiska skäl. Nu poppar även de privata rymdturistbolagen upp. De olika rymdbranscherna har potential och man kan fråga sig om de militära divisionerna ser på civila i rymden med särskilt blida ögon.

  • Vem ”äger” rymden och är den i praktiken fri för alla branscher och alla spelare?
  • Finns en konkurrentsituation mellan paramilitära krafter och nya privata initiativ om rymdturismen?
  • Har vanligt civilt folk egentligen en oönskad plats i rymden enligt de som dominerar rymden idag?

Hittills har rymdbiljetterna legat på långt över en miljon kronor för enstaka resor då extremt rika privatpersoner fått åka med ordinarie statliga rymdflygningar, men företaget Space Adventures påstår att de kan pressa priset till drygt 100,000 dollar per rymdturist för en enklare tripp. De vill även ta turister runt Månen i samarbete med ryssarna för det högre priset 100 miljoner dollar per turist medan Virgin Galactic enbart lovat turisterna en tripp till en kortare omloppsbana runt jorden.

När privata bolag försöker ta klivet ut i rymden kliver de rakt in USA:s säkerhetsklassade område. Att tro något annat är naivt. Här ute i rymden härskar: ”United States Space Command” och ”Air Force Space Command” och allra minst entreprenören Richard Branson som startade sin karriär inom musiken (Virgin Records). Han kommer förmodligen in på spelplanen från ”fel” håll. Jätteföretag som Boeing har istället företräde och rymden är en oändligt stor företagsmarknad i kartell med de etablerade myndigheterna.

Rymdallianser

Boeing - Energia - US Spacecom - Air Force SpacecomPå denna marknad finner vi kanske något oväntade partnerskap. Företaget Sea Launch som 2010 ägdes till  95% av ryska S.P. Korolev Rocket and Space Corporation Energia, Boeing (2,5%) och norska Aker Solutions (2,5%) är specialiserat på att skjuta upp raketer från plattformar ute i havet.

Tidigare var de ukrainska bolagen SDO Yuzhnoye och PO Yuzhmash ägare till 15%. 2006 lämnade den då högsta chefen Jim Maser Sea Launch för att arbeta för Space X ett bolag ägt av bland annat Tesla Motors grundare och en av personerna bakom Paypal.

Space X har 4000 anställda och har som ett viktigt mål att kollonisera Mars, men de tjänar sina pengar på flertalet mycket lyckade uppskjutningar och rymduppdrag [ett undantag]. De bygger för fullt på: ”The Mars Colonial Transporter” som ska ta astronauter till Mars. Målet är att bli klar med rymdskeppet någon gång under 2020-talet.

Boeing Capsule - Photo Credit CollectSPACE.com - Robert Z. Pearlman

Boeing Capsule – Foto: CollectSPACE.com – Robert Z. Pearlman. Space.com-artikel juli 2013

Det militära Boeing är en mäktig konkurrent om rymdturismen. ”Boeing Defense, Space & Security” med 68,000 anställda är världens näst största försvarsleverantörer (defense contractor) och ägs av Boeing Company med totalt 168,000 anställda. Boeing annonserade i september 2010 att bolaget ska kunna ta turister till rymden och det blev allmänt känt genom New York Times artikel: ”Boeing Plans to Fly Tourists to Space”,. Boeing räknar med att göra de första testflygningarna till ”orbit” år 2016.

Holländska Mars One vill landa på Mars år 2024

Små privata initiativ för att nå rymden med vanligt folk rullar trots allt vidare. Boeing har de senaste två månaderna figurerat i media flera gånger med sin satsning. Det finns även andra privata initiativ som det europeiska Mars One, men det projektet handlar inte om rymdturism utan om utforskning av Mars med privatpersoner som får anmäla sitt intresse om att åka dit på en enkelbiljett. Det får stanna på Mars resten av sina liv.

Mars One har ännu inte lidit några nederlag, men de har inte heller utfört några testflygningar. Mars One som startades i Holland tror sig kunna landa på Mars redan år 2024, men MIT i USA ger stor tumme ned för hela projektet om det överhuvudtaget når Mars. MIT är en stor auktoritet i sammanhanget. Gillar inte MIT att Europa bemannar Mars före USA?

I oktober 2014 skrev Tech Times om MIT:s syn på Mars Ones framgångsmöjligheter med orden:

”In fact, MIT’s prediction of how the mission will go is morbid, stating that colonists will die within 68 days, either from suffocation, starvation or incineration. These statements don’t paint a pretty picture for Mars One.” –  TechTimes.com ”MIT outlines why the Mars One mission will fail”

 

Rymden är och förblir en hög prioritet för framför allt USA som har ambitioner att vara en världsledande nation, men landets självbild naggas i kanterna från flera håll. Det pratas om ”the asian space race” som kan hota USA:s mål att nå ”full spectrum dominance” (PDF) som inkluderar rymden. Huvudspelarna i Asien är: Kina, Indien och Japan. Mindre spelare är Nordkorea, Sydkorea, Iran och Israel. Kina chockerade omvärlden 2007 när de sköt ned en av sina egna satelliter i omlopp. USA förstod att Kina menade allvar och att de har militär kapacitet i rymden. Kina tog ett nytt steg i den riktningen 2013 när de gjorde förnyade tester.

I denna kapprustning och mitt i en militärisering av rymden kan det bli hett om öronen för civilisterna och de måste hållas under kontroll när stater tuppfäktas. Vad annars är alternativet? Som motpol – åtminston skenbart – har vi ett FN som deklarerat att rymden ska utgöra en fredlig plats fri från kapprustning. De har redan misslyckats.

”The exploration and use of outer space … shall be for peaceful purposes and shall be carried out for the benefit and in the interest of all countries, irrespective of their degree of economic or scientific development. … [The] prevention of an arms race in outer space would avert a grave danger for international peace and security.” – Prevention of an arms race in outer space, UN General Assembly Resolution, A/RES/55/32, January 2001

Text och analys: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq