Nya elbilar som kommer till marknaden är en förändring som påverkar bilägare, bilverkstäder och fordonsmarknaden. I denna artikel tittar vi närmare på hur trenderna går och hur utvecklingen ser ut. Kommer elbilsmarknaden att booma eller kollapsa?
Text och sammanfattning: Torbjörn Sassersson | Bild: En kinesisk elektrisk bil av modellen BAIC ES 210 Senova EV | Källa: China Auto Web
I januari 2015 såldes i Norge 72,4% fler helt eldrivna bilar (1895 stycken) än under samma period 2014, enligt statistik från norska OFV. Norge är Europas största elbilsmarknad tack vare de generösa elbilssubventioner. Trenden har visat på en stadig ökning av elbilsförsäljningen.
Bilmarknadsexperter menar nu att elbilsförsäljningen kommer att minska pga det sjunkande oljepriset. The Economist gör dock bedömningen att de lägre oljepriserna i USA inte kommer att minska intresset för elbilar.
Analysen handlar om att elbilsentusiaster:
- inte bryr sig om det blir lite mindre sparsamt att tanka el på grund av lägre oljepriser,
- att de vill ha en grön status i samhället och ett högt pris ger mer status samt
- att vissa fördelar som gratis parkering adderar till exklusiviteten med att äga en elbil.
I mitten på februari 2015 beslöt Vattenfall och Fortum att det inte längre ska vara gratis att snabbladda elbilar i Sverige. Istället ska det kosta 90 kr för att snabbladda sin bil med el, skriver NyTeknik. Det innebär en driftskostnad på 15 kronor per mil.
Elbilen i Sverige, Gröna Bilister, tidningen Vi Bilägare och även klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) är mycket kritiska till Vattenfalls och Fortums nya prissättning.
Men alla som vill köpa en Tesla Model S kan vara lugna. Elen kommer alltid att vara gratis. Det lovar Teslagrundaren Elon Musk. Priset för elen är redan inbakad i priset för elbilen. I Kina har Teslas bilar dock gått dåligt. Kina har sin egen elbilsproduktion att satsa på.
Det finns i Kina en faktor som är särskilt betydelsefull när potentialen för landets elbilsmarknad ska bedömas. Det handlar om de kinesiska storstädernas enorma problem med smog.
Kinas minister inom vetenskap och teknologi Wan Gang har enligt Fortune målet att landet ska köra om Västs teknologiska försprång och bli världsledande som elbilsland och genom elbilarna bli av med smogproblemet.
“The central government is considering spending as much as 100 billion yuan to build charging facilities and spur demand for new-energy vehicles.” / Cleantechnica.com, ”China Puts Billions Into Electric Cars & EV Charging Stations”
Läs den kompletta artikeln med bilder och länkar på Bilverkstad.cc
Text: Torbjörn Sassersson | Detta är betalt innehåll för bloggen Bilverkstad.cc, men ingen ersättning går till NewsVoice.se. Artikeln återpubliceras eftersom den är av allmänt intresse.
Klart att grön energi är en nagel i ögat på producenter av el. Skaffar man en solenergianläggning privat ( vilket jag inte gjort än ), så kan elproducenterna inte betala inkommande el ( överskottet ) 1:1. Det borde vara så men förståss med avdrag för administration och nät. Jag är inte säker men nu verkar det som de drar av som om de själva betalt investeringskostnaden för den energi de får och kan sälja vidare till högre pris. Jag tycker det räcker med pålaga av kostnad för nätet och den administrativa delen om någon producerar el till elnätet.
Det var klassisk, att Sverige skulle starta och tar betalt for ”Elbiltankning”. Var är då idéen med grön energi? Sverige är föregångsland hur man suger ut sina medborgare efter amerikansk model. Det samma gäller Solenergi, visserligen gav regeringen lite stöd för anläggningen, men solpaneler var fortfarande så dyrt, att det knappast lönade sig. Skulle många mer skaffa Solenergi, skulle man säkert hitta på någon typ av skatt för att få in pengarna igen.