TV4 Nyhetsmorgon som av Vetenskap och Folkbildning (VoF) i början av 2015 blev utnämnda till ”Årets förvillare 2014” med motiveringen att kanalen bidrar till ”psykisk ohälsa” i Sverige, har ökat i populäritet hos tittarna. Kanalen står för en stor tittarökning de två första månaderna 2015, skriver Resumé i artikeln: ”Årets förvillare” har rekordmånga tittare.
Foto: pressfoto från TV4
Igår gick Viveka Hansson, programdirektör på TV4, ut med statistik på Nyhetsmorgons ökning i populäritet. TV4 Nyhetsmorgon fick 260% fler strömstarter under de två första månaderna 2015 dvs under perioden direkt efter utnämnandet av ”Årets förvillare 2014”.
Tittarna älskar Nyhetsmorgon! skriver TV4 Gruppen:
”Det totala antalet tittare linjärt på [TV4] Nyhetsmorgon har hittills i år ökat med 8,5 procent på vardagar, och 14,7 procent på helger.”
”Tittar vi på den snävare målgrupp TV4 använt tidigare, 12-59 år, ser vi den största ökningen på helger. Vi ökar från år 2013 till 2014. Och tittar vi på de två första månaderna 2015 ligger andelen tittare i den målgruppen på 32,4 procent. För att hitta en högre siffra under samma period får vi gå tillbaka ända till 2001!”
Text: NewsVoice