DEBATT. Statens medieråd bör lyfta fram problemen med barn och ungdomars tid framför skärmar, och varna för riskerna. Annars har myndigheten inte något existensberättigande, skriver professor Hugo Lagercrantz.
Debattartrikel på SvD Opinion | Text: Hugo Lagercrantz, senior professor i barnmedicin | Foto: Felix Oppenheim, Creative Commons
Barn tillbringar allt mer av sin vakna tid framför en skärm. Hälften av tvååringarna har använt nätet enligt en ny rapport från Statens medieråd. Mellanstadieelever är uppkopplade 17 timmar och gymnasieelever tillbringar 29 timmar online i veckan.
Redan i vaggan eller bebisängen förses barn i USA med en tv-monitor, som visar de populära serierna Baby Einstein och dylikt som dvd. Dessa program påstås i reklamen stimulera hjärnans utveckling.
I USA har den amerikanska barnläkarakademien gått ut med kraftfulla rekommendationer om att barn under två år inte skall titta på skärm överhuvudtaget. / Hugo Lagercrantz
Vetenskapliga studier har dock visat att det kanske är tvärtom och att talutvecklingen till och med försenas. Det är numera förbjudet i USA att påstå att dessa dvd gör barnen mer intelligenta.
För att stimulera ett litet barn räcker det inte bara att tala till barnet, utan man måste interagera med kroppsspråk och framförallt hela tiden uppmuntra barnet och stimulera hjärnans belöningssystem. Det är barnet som skall vara i centrum, inte skärmen.
Det är naturligtvis lika problematiskt med föräldrar som mest talar i sin mobiltelefon i stället för med barnet.
Relaterat
KI: Silvermedaljen 2013 till Hugo Lagercrantz
Mobil.se: Surfplattor inget för barn under fyra
Hugo Lagercrantz är före detta överläkare vid neonatalavdelningen på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Han är chefredaktör för Acta Paediatrica.
Bildtext: Redan under fosterlivet börjar nervkretsar kopplas upp – något som är särskilt intensivt under vissa så kallade fönster för inlärning. Svensk barnmedicins nestor Hugo Lagercrantz, aktuell med den nya boken Hjärnbrus, berättar om vad som händer med barnens hjärna när de tillbringar mer och mer tid framför en skärm. Hur påverkas barnhjärnan av dagens mediebrus, vad innebär det för språkutvecklingen och barnens emotionella utveckling? / Hugo Lagercrantz, professor, Karolinska Institutet.