En ny brittisk undersökning visar att elever i skolor med mobilförbud får bättre resultat på proven. Den största förbättringen får de elever med de studieproblem. Det visar resultat från London School of Economics.
Undersökningen kom fram till att elever i skolor med mobilförbud tillgodogör sig motsvarande en timma mer undervisning per vecka. Resultatet visar även att skolor skulle få bättre studieresultat om man införde mobilförbud.
Studien som omfattade 91 skolor och 130 000 elever, fann att skolor i Birmingham, London, och Manchester som förbjudit mobiler fick ett uppsving i antalet elever som klarade nationella prov, jämfört med skolor som tillät elever att ha mobiler på sig, även om de var avstängda.
Läs mer i The Guardian: Mobile phone bans improve school exam results, research shows
Text: K. Reporter
Relaterat
VLT (8 dec 2014): Läsplattor försvårar kunskapsinlärningen
Sydsvenskan (21 okt 2012): Datorplattorna intar klassrummen
Användandet av surfplatta försöker ju populäriseras genom att man kallar det för ”intelligent lärande” eller liknande, men förhoppningarna är sannolikt för haussade som ytterligare en kvickfix och svenskarna är förstås ängsliga för att Sverige ska komma efter i teknikutvecklingen, som om det vore ett självändamål.
det märkligaste här är väl att det behövdes en studie – är det inte självklart att eleven skall koncentrera sig på undervisningen ? mobiltelefon hör absolut inte hemma i klassrummet. Läraren skall kontrollera att telefoner lämnas utanför.
Det har jag noterat i en följd av år som lärare, och det accelererade när WiFi infördes
Läs mer: http://www.2000tv.se/artiklar/2014/140318_rapport-fran-ett-klassrum_ingemar-ljungqvist.pdf
Ingemar Ljungqvist, chefredaktör www2000tv.se