SvD säljs – Mittmedia och Schibsted bildar ny jättekoncern som vill ”äga” svenska digitala medienätet

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 14 maj 2015
- NewsVoice redaktion
Raoul Grünthal Foto Ingvar Karmhed

Raoul Grünthal, 2010 - Foto: Ingvar Karmhed, SchibstedHela svenska medielandskapet i Sverige ritas om i ett enda slag när mediehusen Mittmedia och Schibsted samlar sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny mediekoncern. Nästan 30 svenska dagstidningar berörs, skriver SvD. ”Schibsted säljer Svenska Dagbladet, det är i princip vad som händer”, säger medieanalytikern Olle Lidbom.

Text: Torbjörn Sassersson | Raoul Grünthal, 2010 – Foto: Ingvar Karmhed, Schibsted, press

I TT/SvD-artikeln: ”Schibsted och Mittmedia samarbetar” citeras Schibstedts koncernägare:

”Vår avsikt är att bygga en ny stark allians på den svenska mediemarknaden, där de tidningar som kommer att ingå ytterligare kan stärka sin position”, säger Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, enligt ett pressmeddelande.

Grünthal har inflytande i 18 bolagsstyrelser 2015.

Enligt ett intentionsavtal ska Mittmedia och Schibsted samla sina morgontidningar på den svenska marknaden i den nya jättekoncernen. Mittmedia kommer att äga 70% och norska Schibsted 30%.

Den nya koncernen siktar på att ”äga” svenska internetmedia

Det är högst sannolikt att den nya koncernen vill försöka dominera det svenska medienätet. Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg säger:

”Vi måste bli ännu starkare på nätet och det kräver resurser”.

Lars Leijonborg säger till Dagens Media:

Lars Leijonborg aug 2013 - Foto: Frankie Fouganthin
Lars Leijonborg – Foto: Frankie Fouganthin

”På sikt hoppas jag att också Svenska Dagbladet ska bli starkare genom den här alliansen. Vi har ett nät av lokaljournalister över en stor del av Sverige och jag tror att det kan bli väldigt bra att få in det i Svenska Dagbladets digitala utbud. Det finns en stor potential att förändra utbudet genom samverkan.”

SvD bekräftar med orden:

”En stor anledning till sammanslagningen är att Mittmedia vill få mer resurser för att satsa digitalt.”

Marie-Thérèse Yhuel som redaktör och ansvarig utgivare för Statskoll.se är mindre positiv. Hon kommenterar i sin artikel: ”Efter SvD-affären: Ännu större maktkoncentration i dagspressen”:

Marie-Thérèse Yhuel
Marie-Thérèse Yhuel  – Foto: Statskoll.se

”Ägar- och maktkoncentrationen i svensk dagspress fortsätter att öka. Senaste affären, där norska Schibstedt släpper inflytandet över Svenska Dagbladet, är ett led i pågående utveckling. Sex stora mediebolag kontrollerar praktiskt taget alla återstående svenska morgontidningar.”

”Först söker man synergieffekter genom samarbeten, sedan blir det direkta fusioner. Sportredaktioner slås ihop (SvD har redan avskaffat sin), därefter centraliseras all redigering till en enda redaktion, sedan läggs ledar- och kulturredaktionerna ner och samma ledare och kulturartiklar hamnar i alla (29?) Mittmedia-bladen. Antalet självständiga pressröster reduceras, det blir inte mycket kvar av den ”mediala mångfald” som liberala tidningsägare alltid har vurmat för.”

Lars Bern som är ledamot i Stiftelsen Svenska Dagbladet (minoritetsdelägare i SvD) tror inte omvärlden ska ha för stora förväntningar på artikelinnehållet i framtiden.

Lars Bern - Foto: Torbjörn Sassersson, NewsVoice.se
Lars Bern, 2015 – Foto: Torbjörn Sassersson

”Det här samgåendet förefaller mig vara en sista desperat åtgärd innan man börjar lägga ner sina papperstidningar en efter en. SvD och Aftonbladet har i stort sett uttömt sina rationaliseringsmöjligheter och kan inte ensamma göra mycket mer. I SvD:s fall har detta därutöver lett till en förfärande försämring och snedvridning av det redaktionella materialet i jämförelse med den tidning jag växt upp med.”

”Jag tror att den här affären möjligen köper de inblandade tidningarna några enstaka års längre livslängd. Detta sker dock till priset av en fortsatt urvattning av det redaktionella materialet, något som i sig kommer att påskynda flykten från prenumeranternas sida. Så frågan är om man vinner något i slutändan. Det är nog klokast att vänja sig vid en framtid utan dessa resursslukande gammalmodiga tidningar tryckta på papper.”

Text: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • När dessa stora mediakoncerner satsar på Internet blir väl deras sidor lika mycket vinklade som Avpixlat m. fl. Se till att deltaga i opinionsundersökningar och ge t.ex. SvD uselt förtroende, säg upp prenumerationer om ni inte redan gjort det. Tyvärr går det inte att markera ekonomiskt mot TV4 för att de lagt ner lokalredaktionerna. Starta egna lokala nyhetsbloggar för ert egna närhetsområde! Det går att göra enkelt och gratis.

  • När dessa stora mediakoncerner satsar på Internet blir väl deras sidor lika mycket vinklade som Avpixlat m. fl. Se till att deltaga i opinionsundersökningar och ge t.ex. SvD uselt förtroende, säg upp prenumerationer om ni inte redan gjort det. Tyvärr går det inte att markera ekonomiskt mot TV4 för att de lagt ner lokalredaktionerna. Starta egna lokala nyhetsbloggar för ert egna närhetsområde! Det går att göra enkelt och gratis.

  • ”Låt dem vara, de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen”. Vår Frälsare, i Matteus 15:14.

  • ”Låt dem vara, de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen”. Vår Frälsare, i Matteus 15:14.

  • Allt handlar om att tjäna pengar. Mediebolagen struntar fullständigt i kvalitén på innehållet. Det är bara att gå in på en valfri kommersiell nyhetssida, där majoriteten av innehållet är trams i form av tyckande, skvaller och återrapportering av ”nyheter” som de tagit från andra sidor. Deras storhetstid är över på samma sätt som det blev för musik- och filmindustrin.

    Det som är mest oroväckande är den dominans som både Google och Facebook fått och får. Facebook har börjat satsa på redaktionellt innehåll och Google stryper alltmer alternativa nyhetssidor i sina sökfunktioner.

    Det positiva är att nyhetsrapportering och undersökande journalistik alltmer görs av läsarna själva. Idag finns mängder av alternativa sidor och även om man försöker censurera internet, kommer det alltid nya alternativa vägar av uppfinningsrika människor och grupper runt om i världen.

  • Allt handlar om att tjäna pengar. Mediebolagen struntar fullständigt i kvalitén på innehållet. Det är bara att gå in på en valfri kommersiell nyhetssida, där majoriteten av innehållet är trams i form av tyckande, skvaller och återrapportering av ”nyheter” som de tagit från andra sidor. Deras storhetstid är över på samma sätt som det blev för musik- och filmindustrin.

    Det som är mest oroväckande är den dominans som både Google och Facebook fått och får. Facebook har börjat satsa på redaktionellt innehåll och Google stryper alltmer alternativa nyhetssidor i sina sökfunktioner.

    Det positiva är att nyhetsrapportering och undersökande journalistik alltmer görs av läsarna själva. Idag finns mängder av alternativa sidor och även om man försöker censurera internet, kommer det alltid nya alternativa vägar av uppfinningsrika människor och grupper runt om i världen.

  • Lämna ett svar