Tobias Lindberg: Är hälsokostbranschen verkligen lika girig som läkemedelsindustrin?

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 23 maj 2015
- Torbjörn Sassersson
Big Pharma - Photo: Crestock

Big Pharma - Photo: CrestockMan hör ibland de som är positiva till vacciner, mediciner, läkemedelsindustrin, bekämpningsmedelsanvändning och dylikt påstå att personer som förespråkar alternativa behandlingsmetoder och/eller hälsosamt leverne på samma sätt som storföretagen bara är ute efter att tjäna pengar på sin verksamhet.

Text:Tobias Lindberg, artikeln återpubliceras med tillstånd 

Dessa personer brukar ofta framföra det som att alla måste tjäna pengar på något sätt och att man därför bör ta reda på vem som egentligen bekostar Suzanne Humphries föreläsningsturnéer eller fundera över varför det dyker upp så många hälsokostaffärer överallt.

Ja, visst måste alla tjäna pengar på något sätt, men att som dessa människor antyder, att Suzanne Humphries och hälsokostaffärer skulle vara likadana, lika dåliga och giriga, som läkemedelsindustrin och de stater med sin sjukvårdsapparat som stödjer dem är bara larvigt.

Jämför små företag av vilken sort som helst. Om de har en bra produkt eller tjänst så vill folk göra affärer med dem. Det är ingenting fel med det, utan tvärtom något bra. Alla mänskliga samhällen är uppbyggda runt sunt småföretagande och frodas om detta sköts på rätt sätt.

Storföretagen däremot är ofta så stora och mäktiga att de börjar manipulera marknaderna på alla sätt som går och det är något som är dåligt. Så länge man säljer genom att ha en bra produkt är allt bra, men när man använder sin makt för att manipulera marknaden så går man över en gräns.

När det kommer till läkemedelsindustrin så påverkar de – även styr i viss utsträckning – medierna, medicinutbildningarna, myndigheterna och politikerna. Läkemedelsindustrins motsatser, personer som Suzanne Humphries och hälsokostbranschen, är inte i närheten av att ha ett sådant inflytande.

Text: Tobias Lindberg, Informationskriget.se

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq