I mars 2015 skrev Vaken.se: ”Vaken fortsätter växa – nu med över 200 000 unika besökare”, men Vaken.se börjar komma på efterkälken igen. I maj nådde NewsVoice över 230 000 unika besökare. Därmed är NewsVoice åter den snabbast växande nättidningen i Sverige och Vaken får nöja sig med en andra plats [Obs: internt skämt].
Foto av White House Situation Room: Pete Souza, White House [ Uppd. kl 00:44 den 8 juni 2015
Vaken.se är en av landets mest pigga och uthålliga nya sociala nyhetskanaler och det speglar omvänt gammelmediernas dödskamp. De kämpar med att få ihop det. De måste sparka folk, skära ned och de ligger alltmer i samma säng som annonsörerna. De utvecklas negativt mot en ökad presstitution i sängar fyllda av dammkvalster.
När nya sociala medie- och nyhetskanaler som Vaken och NewsVoice tillväxer och blir allt mer proffsiga i takt med att vi lär oss av framgångar och misstag ökar även oron hos etablissemanget. Världens ledare vet inte vilken kanal de ska titta på så man tittar även på de nya.
New Media Order istället för Public (Industry) Service
I den photoshoppade bilden ovan kan vi se hur Obamas administration har börjat att läsa NewsVoice förutom CNN och New York Times. Det verkliga fotot är taget från The White House Situation Room.
På en av skärmarna visas NewsVoice, en retuscherad symbolisk representation av de nya mediernas intåg i världsregeringarnas infoflöde. Det är praktiskt att Obama kan se live-nyheter från BBC News, ”Daily Asia” eller RT.com inne på NewsVoice utifall att någon kanal skulle ha den mest sanningsenliga återgivningen av vad som egentligen händer ute i världen. NewsVoice presenterar garanterat olika perspektiv, något som gammelmedierna inte gillar.
Gammelmedierna gillar mest åsiktskorridorer, nyheter som arbetar för att stilla ”allmänhetens oro” och en förutsägbar konformitet. De vill att tittarna okritiskt ska beta av allt vad mainstream och Public (Industry) Service presenterar. Sådant trams är inget som intresserar oss. Se bara hur det gick för dinosaurierna. De klarade inte av att miljön förändrades utan dog och blev till sten.
Torbjörn Sassersson, redaktör NewsVoice
Tack för kommentarerna.
Jag vill bara påpeka att bröstandet och jämförandet med Vaken är 100% kollegial och utgör bara en ”kul grej” oss emellan. Snart kommer kanske Vaken med en artikel om att de hade 240 000 besökare i juni och att de är bäst på planeten. 😉
Men alla besökssiffror är äkta och att nya medier korpar tittare från gammelmedierna är ett faktum.
Vackert Tobbe lelle! Som gamm-journalist sätter jag stort värde på en sådan här alternativ-kanal. Plötsligt blir världen något mer begriplig. Säkert ett hästjobb, som vi bara kan beundra och vara tacksamma för. God fortsättning önskar jag dig och dina medarbetare .
Ett bevis på att sanningen Ibland segrar . Ger hopp!
GRATTIS och tack för en jättebra nättidning! Skönt att sanningen ännu existerar om än i ”liten” skala.
GRATTIS Torbjörn och NewsVoice! Jätteroligt! Betyder ”unika besökare” att jag bara räknas en gång per år??? 🙂
Fattas bara! Heja ’UngMedierna’!! 🙂
GRATTIS Torbjörn och BRA JOBBAT
Ulf Bittner
http://eueeshealthcare.bloggproffs.se