TRAFIKSÄKERHET. Det amerikanska verkstadsföretaget Autoliv med placering bla i Sverige har tagit fram en vakuumbroms för fordon som reducerar stoppsträckan med 40 procent. Bromsen är utformad som en platta som sitter under bilen. Den fälls ned vid kraftiga inbromsningar.
Toricelli-bromsen är kopplad till bilens autobromssystem. Vi Bilägare skriver att bromsen inte påverkar hur däcken fäster vid underlaget under inbromsningen. Tekniken fungerar lika bra på torr likväl som vid blöt eller isig vägbana.
Text: Dieseltrim i Bromma
Lägg till en telma och använd ihop med de vanliga bromsarna. Skapar el som värms bort men kan sannolikt fås att ladda batterier i stället.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Telmabroms
Det är tänkvärt, men vad händer om friktionen är mindre på ena sidan, snurrar bilen runt då?
Intressant. Bromsen är för effektiv. De behöver nog fila lite på konstruktionen.
http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=4e98b915-7f43-4ce0-9ddd-c1a66a924a7c
@ Zecharia .. 😀
Anders – fråga inte så, det gör ont hos den som lagt förslaget…
Du vet väl att ALLA vägar numera är plana asfalt eller betongvägar. Ojämnheter finns inte längre. Tjälskador har sedan länge upphört att finnas.
Hur är bromssträckan på grus?
Den dag tågsätt begåvades med klotsar mot rälsen istället för hjulen gav en liknande upplevelse av revolution som själva uppfinningen av det senare. Tåg kunde ha kilometerlånga stoppsträckor innan dess. Vad gäller godstågen har utvecklingen kört ifrån transporterna.