Demokratin vinner stort tack vare Grekerna – Svenska etablissemanget gnäller – Sederholm skjuter skarpt

publicerad 6 juli 2015
- Mats Sederholm
Greek elections 2015 - Photo: thenewinquiry.com

Greek elections 2015 - Photo: thenewinquiry.com
Mats SederholmSamhällsdebattören och författaren Mats Sederholm ger Grekiska folket högsta betyg efter ödesvalet i Grekland när NEJ-sidan vann överlägset. Sederholm anmärker på hur det svenska etablissemanget ondgör sig inför grekernas val och de får en rejäl avrivning. Han efterlyser en ny era av yttrandefrihet och demokrati. Låt oss lära oss av grekerna, anser Sederholm som tillsammans med Linda Bjuvgård snart kommer ut med boken Kollision.

Text: Mats Sederholm (Klar Sikt), återpublicerad med tillstånd | Foto: thenewinquiry.com –  “While the capitalists are winning every battle between the two classes, they are nonetheless losing the war.”

Makalöst. Trots att jag ivrat och försökt lyfta fram vad jag under några år iakttagit, nämligen en djup förändring hos människor och deras förmåga att skapa nya politiska och existentiella förutsättningar, så sitter jag ändå här med hakan hängande. Den största och mest uppenbara sprickan i EU har rämnat.

Den grekiska tragedin kommer dock att rulla på som vanligt och lär fortsätta så eftersom det inte finns några lösningar för ett ensamt land mitt upp i en omvärld bestående av en legering av politiker, banker och media.

Stefan Löfven Ni som följer Main Stream Media(MSM) har fått den retoriska version till hands som berättat om den ”grekiska katastrofen”, om det misslyckade landet, om pengarna som är slut, om pensionärer som lider, om Stefan Löfven som minsann inte är imponerad av folkomröstningen och så vidare. Med hög svansföring vill man framställa Grekland som de misslyckade och vi i norra Europa som de med rätt och ordning. Allt för att slippa bemöta den djupaste skräcken.

Bild: Stefan Löfven – Foto: Wikimedia Commons

Som alla ni märkt som inte låter er bländas av etablissemangets röst, så återvänder EU hela tiden till Grekland och vill ha en lösning . Om det vore så besvärligt med Grekland för EU så kulle man släppt taget om dem för länge sedan, men det göra man inte och det beror på att man är livrädda för att deras egen värld ska rämna. Hela etablissemanget har varit rädda. Idag är de skräckslagna.

Rädda efter att partiet Podemos i Spanien tagit ett rejält grepp om den politiska utvecklingen och bara på ett år skakat om hela det spanska politiska etablissemanget. Podemos som uppstod ur occupy-vågen och 15M-rörelsen för några år sedan och sprunget ur helt nya politiska normer där vänster och höger spelat ut sina roller. Där man istället talar om demokrati vs oligarki, gammalt vs nytt, folket vs kastsystemet och så vidare. Alla de värderingar som åtminstone jag väntat i hela mitt liv på ska komma upp i folks medvetanden. Och nu sker det!

Jan Björklund 2014 -Wikimedia Commons När Löfven tyckte att det var olämpligt med den grekiska folkomröstningen om ja/nej till stödpaketet så var han inte ensam, han delade den åsikten med hela EU-etablissemanget. Senast i Aktuellt efter valresultatet där Fp-ledaren Jan Björklund såg på omröstningen som så att ”om man frågar det grekiska folket ifall man ska slippa betala tillbaka sina skulder och få lättnader så får man naturligtvis ett svar från folket som säger att det vill man gärna.” Björklund kallar omröstningen för en fejk-omröstning.

Bild: Jan Björklund 2014 – Wikimedia Commons

Martin Schultz - Wikimedia Commons Det är rent ut sagt en nonchalans bortom ord. Ett förakt för människor och demokrati. Samma inställning visade också Europaparlamentets talman, tysken och socialdemokraten Martin Schulz ikväll intervjuad på CNN.

Bild: Martin Schultz – Wikimedia Commons

Jonas Sjöstedt - Wikimedia Commons Jonas Sjöstedt (v) förde sin talan i samma intervju som Björklund och inte heller klarade Sjöstedt av att föra fram grundfrågan, den om demokratin. Hela media borrar istället ner sig i ekonomiska teknikfrågor. INGEN törs diskutera demokrati och människors rätt att säga ifrån.

Bild: Jonas Sjöstedt (V) – Wikimedia Commons

Vi kan inte ha kvar det här samhället längre. Politiker och media gör oss människor till idioter.

Alexis Tsipras - Wikimedia Commons

Tsipras är vinnaren – förlorarna gnäller

Den oheliga blandningen av långivare, tjänstemän, politiker, redaktörer och kulturskribenter runt om i Europa suckade djupt när Alexis Tsipras, den grekiska premiärministern offentliggjorde folkomröstningen. Inget är värre för den politiska kasten i synnerhet och etablissemanget i allmänhet än att behöva beblanda sig med människors åsikter. Vi ser detta om och om och om och om igen. Det tvingas lämna över kontrollen till de som de anser ”vet mindre”.

Bild: Alexis Tsipras – Wikimedia Commons

Och när inte politikerna räcker till för att övertyga människor om det mest förnuftiga så kliver MSM in och skruvar in åsikterna i folks medvetanden. I vår värld så styr rädslan och det var nära att rädslan skulle avgöra den grekiska omröstningen, nära att etablissemangets skrämselretorik skulle förflytta in människor till en gammal passerad världsordning. Grekiska media har haft en vecka på sig att skrämma upp människor och förflytta opinionen från det som var en knapp övervikt för nej-sägarna och en politisk jordbävning i Europa till en seger för ja-sägarna och ”trygg gammal mark”.

Men det räckte inte, på urgammal demokratisk mark tog det stopp för trojkan och det europeiska etablissemanget.

Hela den pajasföreställning som utspelat sig borde rimligtvis få de allra sista systemtrogna att släppa taget om ”den gamla världen”. Ni som fortfarande tror att det gamla samhället ska förändra vår verklighet, ni som tror att de gamla normerna med representativ demokrati, mediakonglomerat, övervakning och en hierarkisk ordning av samhället är lösningen, måste väl snart börja ana att det är tvärtom, att det är de stoderna som är problemet.

Till och med ETC har tappat greppet

Vi befinner just nu i ett korrumperat politiskt och ekonomiskt tillstånd. Vänster- och högerkrafter kämpar med näbbar och klor för att behålla människors respekt för dem och för deras ägarskap om människors grundläggande livsvillkor och tankealgoritmer.

Maria Pia Boëthius - Wikimedia Commons Maria-Pia Boethius skriver ledarsidor för vänstertidningen ETC och plockar gärna fram lite kritiska klyschor om makten, om vad jag nyss skrev om politikers rädsla för folkomröstningar, om mediamakt och lite annat smått och gott som får vänsterfolk att pusta ut . Men hon eller andra skribenter på ETC kommer aldrig att ifrågasätta det ekonomiska systemet, den representativa och hierarkiska världsordningen och framför allt inte sin egen tidnings maktmissbruk när man ska bemöta alternativa tankar och aktivister.

Bild: Maria Pia Boëthius – Wikimedia Commons

Och de borgerliga tidningarna behöver knappt nämnas, de kör med högtryckspropaganda just nu mot det grekiska folkets demokratiska rätt men även för vad jag tjatat om länge, rysskräcken.

Peter Wolodarski - Wikimedia Commons DN:s chefsredaktör Peter Wolodarskis ledarartikel nyligen om rädslan för en rysk invasion hade rubriken:

”Vad gör Sverige om det otänkbara inträffar?”

Bild: Maria Peter Wolodarski – Wikimedia Commons

Och varför ska vi ägna så mycket tid åt det otänkbara om där inte finns en mening i att just skrämma upp människor?

Omvälvande händelser har ibland sin största behållning i vad de synar hos omvärlden snarare än händelsen själv.

När Podemos var på väg att segla upp som ett hot mot de två, sedan tiotals år etablerade spanska huvudpartierna, så agerade de representativa politikerna.

2014 läckte nämligen ett internt dokument ut tillhörande det spanska socialistpartiet PSOE där man kunde läsa om hur partiets strategi gentemot uppstickarpartiet Podemos var att isolera dem genom att kalla dem för extremister. Vi ser hur denna strategi tar en allt tydligare och grövre form överallt dessa dagar. Men borgerliga tidningar eller grindvakter i vänstertidningar är inte de som kommer att sätta ordningen framöver, de står istället i vägen för det nya, det är du och jag och alla andra människor som ska sätta ordningen.

Yanis VaroufakisTydliga nej till det gamla och modet att inte falla för populistiska skrämselord som ”populism” är ett av recepten. Att säga ifrån, att välja väg såsom det grekiska folket gjorde tidigare i år ledde fram till en grekisk finansminister Yanis Varoufakis, som anser att:

”The purpose of studying economics is to learn how not to be deceived by economics.”

Att konstgjorda pengar, räntetjuveri, ett demokratifientligt etablissemang gick förlorande ur denna omröstning är mycket stort, enormt stort, men ingen slutseger. Så här kommer det att vara framöver, ständigt nya oroshärdar, nya tankar, nya rörelser och nya hot mot den gamla ordningen.

Låt oss följa i grekernas fotspår och höja vår röst, det är dags för en ny tid, för en ny era av yttrandefrihet och demokrati.

Text: Mats Sederholm, Klar Sikt

De stora frigörande förändringarna för mänskligheten har inte skett som ett resultat av etablerade, och institutionella krafters ordnade aktioner utan som ett resultat av oordnade, oförutsägbara och spontana aktioner som i sin tur öppnat upp för sociala förändringar underifrån. / James C Scott

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Yngve

    ”Du ser dåligt över den yta eller linje i pyramidens botten där det hela utspelas på ytan.”

    Jag tror inte du förstod mitt förra inlägg, jag menar att allting utspelar sig överallt, i toppen på pyramiden såväl som på botten och självklart är då alla människor med och skapar det pyramidala. Det är därför som det måste bli människor som skapar någonting nytt, och de som gör det är de som AGERAR, de som ser men inte agerar är lika invecklade i pyramidnormerna som alla andra som inte ser.

    Besök gärna vår sida igen http://www.kollision.humancreations.se/

    Det finns inte EN typ aktivist det finns OLIKA typer av aktivister.

    Du söker hela tiden bunta ihop och sätta en etikett på allting, en princip, alla människor är lika o.s.v.

    Bekvämt men onyanserat.

    Mats
    Artikelförfattare

  • Sederholm, vet du vad Don Quijote innebär?

    Vi har vad vi beställt och förtjänar.

    Du ser dåligt över den yta eller linje i pyramidens botten där det hela utspelas på ytan.

    Jag ”varnar” inte i första hand för ”eliten”, utan försöker mer säga att den inte är skild från oss själva, de är vi själva i olika liv, och vi alla har bidragit till detta tillstånd. Den som inte att pekar utanför sig själv lättvindigt, efter syndabockar, är på rätt kurs.

    Aktivister lurar andra. De vill ha händelser mm som verktyg för att promota ut sin egen illusion, som man så välvilligt för stöd från av alla andra som bara samlar information, och som genomgått hjärntvätten.

    ”Ordning är ordning och den är nödvändigtvis inte vertikal”

    Det brukar bland annat benämnas ”från ovan”, det man förr sa vi kom från, eller var en avbild av, eller kunde ha andra ord,  men ord med samma innebörd. I pöyramidens botten är det nu nästan ingen/inget som följer kosmos ordning, så då blir det också att allt ser ut som kaos, och VERKAR vara i oordning, men det är bara vad vi själva nu ”representerar”, och kanske propagerar för.

    Läs resten (hela) här
    Lösenord är plato

  • Den moderna människan med alla sina elektroniska tillbehör och prylar saknar idag förmåga att kommunicera med naturen och med varandra. Enda kommunikationen består av pengar och värden runt dem som regleras av oförståelig och partisk juridik. Folk blir helt ställda om man vägrar att ta betalt exempelvis. Vissa utnyttjar det och då märker man deras mentala gollumnivå. De har faktiskt heller ingen större möjlighet att tvinga någon att delta i transaktionskarusellen. Om allt fler istället börjar delta i projekt med kontributionalism går det gamla paradigmet per automatik i soporna. Pengars värde minskar kontinuerligt när det inte finns något som backar upp dem. Vi börjar redan se denna gräns. Idag skapar man pengar i datorer för att kunna hålla uppe en fiktiv börshandel som saknar värde. Den sköts med datorer som räknar på sannolikheter och matematiska parametrar för upp- och nedgång. Stater och multinationella företag lånar ut pengar sinsemellan i en skuldbaserad ekonomi som imploderar flera gånger per år på olika håll och i olika länder. Alltså ett rent skojeri styrt av psykopater slaviskt övertygade om pengars egenvärde. Pengar är trots allt bara siffror i en dator eller papperslappar på hög. Men det kanske är sådant här man måste räkna med en allmänt sjunkande medvetandenivå hos majoriteten av styrande tills det vänder. Aldrig har så lite åstadkommits med så mycket grundläggande idéer och så mycket datakraft som på ett möte med finansministrar. Det är ju inte bara grekisk euroekonomi som kollapsar, Wall Street och kineser sitter nu i samma läge. Men det är fortfarande bara en finansmarknad med jätterubriker, inget annat.

  • Yngve

    Det finns poänger i det du skriver om att samhället och många normer löses upp och att de som styr tjänar på detta, men de normer som du vill ha kvar är just de normer som BEHÖVER lösas upp. Det är ju elitens normer vi ska lösa upp, de som ställer människor mot människor, som får oss att härska över varandra. Du både varnar för eliten samtidigt som du stryker den medhårs, det tycks mig som att du inte gjort upp med själva maktnormen.

    Ordning är ordning och den är nödvändigtvis inte vertikal.

    Det esoteriska predikar ingen uppifrån och ner ordning. Däremot så tolkar många människor det esoteriska som om det vore självklart att allt måste skapas ur en pyramidal ordning. De gör det eftersom de själva är så marinerade av makten att de inte längre vet vad frihet är. De upphöjer andliga mästare, gudar o.s.v. till oåtkomliga ikoner liksom man gör inom religionen. Det har ingenting med esoterik eller med andlighet att göra. Det är bara arma människors sökande efter tro och en patriarkal ordning.

    ”Vi kommer ju från ovan. Vi är en avbild av det ovan.”
    Allt är en avbild av allt, det finns inget före/ efter, det lilla återspeglar det stora och det stora återspeglar det lilla. Livskraften, Gud eller vad du vill kalla det genomsyrar allt levande. Tyngdpunkten för all skapelse finns överallt. DU väljer att vertlkalisera det eftersom det passar dig som person.

    Följ inte kosmiska läror som praktiserar hierarkier de är patriarkala och återspeglar lärans mästare snarare än kosmos.

    Jag har sysslat med esoterik och andlighet och har både författat om det och integrerat det i mitt liv sedan 20 år tillbaka.

    Om du är intresserad av esoterik så rekommenderar jag Ambres/Sture Johansson, han är en av de få som duger.

    Mats
    Artikelförfattare

  • Mats, jag hade skrivit ett inlägg tidigare, men det släpptes inte in.
    Om kosmos eller något inte imponerar på dig… så är det du som kört fast i retorik och aktivisttänk. Som jag skriver är enligt vad man alltid förstått förr, vad du skriver är utifrån materialistiskt tänk som – för att säga det ärligt – inget har med verkligheten att göra.

    castoropollux, jag har många gånger skrivit om det du tar upp, fria viljan. Jag kan ge länk till det jag skrivit, se gärna på videon där.

    https://newsvoice.se/2014/11/16/kristendomens-dubbla-skuldbelaggande-genomsyrar-vasterlandskt-tankande-och-samhallspolitik/comment-page-1/#comment-76889

    Ja man har väl alltid vetat att det styrs från ovan. Eller menar du att det styrs från ”kosmos nedan”?

    http://cdn1.vtourist.com/19/4405230-Terme_Suburbane_with_women_Pompeii.jpg

    De fick en varning med jorskalv och regnande sten, eller hur det nu var. De flesta insåg heller inte varningen och bättrade sig inte, och räddade sig undan, utan de fortsatte med den totala avvikelsen från sin natur – och då fanns det ingen återvändo, de sopades bort i den stora smällen. Så är hela historien, nu är det globalt, det ”tillståndet”. Varningar kommer alltid från ovan, och sker via det yttre här, naturkrafter, eller katastrofer som kanske människan själv skapar direkt, på olika sätt – men så är den högre viljan/lagen. Att ställa sig upp mot det som aktivist, bådar inte gott – de som vet att det finns något högre, det försöker alltid följa det, för att bättra sig, för ”olyckor” kommer inte av en slump, sedan kan Sederholm tro att man kan ”kämpa mot” det hantror finns där av en slump…

    Vi kommer ju från ovan. Vi är en avbild av det ovan. Alla konstellationer och stjärnor är inom oss. En akupunkt (stjärna) ”behandlar” man för att harmoniera det inom oss, vår kropp, med ”dets” lite mer ursprungliga, det vi ser som ”där ute”, något större, det vi är inom, och av, som vi är underställda. Akupunktur, eller kinesisk läkekonst skulle inte funnits om om vi inte är av det ovan, om inte som ovan så nedan” skulle gälla. Inget skulle funnits här i vårt tidsrum.

    Sök på ”man in the zodiac”. Man kan ha människan stående och lägga in konstellationerna i kroppen, eller man kan rita ut kroppen i cirkeln, med hälarna mot hjässan, den går runt.

    Börjar i hälen, Akilles blottar den… och den var sårbar.

  • Mats säger: ” nu är det dags för människor att driva frågor om demokrati och yttrandefrihet vidare”.

    Bodil Malmsten säger på Twitter: ”Om man en enda minut sa vad man tänkte skulle samhället rasa samman.”

    Tror nog att vi är många som har ett helt annat samhälle i våra tankar än det som våra politiker upprätthåller med alla upptänkliga medel mot vår vilja.

  • Grekland borde göra som Island – sätta bankerna i konkurs och fängsla bankirerna

    The Greeks were right to reject paying the debts, for these debts were forced upon them by the giant vampire squid, Goldman Sachs, in words of Matt Taibbi. “The first thing you need to know about Goldman Sachs is that it’s everywhere.”

    http://investmentwatchblog.com/the-greeks-were-right-to-reject-paying-the-debts-for-these-debts-were-forced-upon-them-by-the-giant-vampire-squid-goldman-sachs-in-words-of-matt-taibbi-the-first-thing-you-need-to-know-ab/

  • Birgitta

    ”Allmänheten kan, lika lite som åskådare på en arena, påverka spelets utgång om de accepterar rådande regelverk.”

    Håller med dig fullständigt.

    ” För att bli insläppt i ett fält måste man besitta något ”kapital”; ekonomiskt, socialt/symboliskt eller kulturellt för att räknas med.”
    Därför ska vi säga nej till detta ”kapital”, det är maktens spel.

    Grekerna tvingas betala räntor med lånen de får vilket just är det spel de måste hoppa av från. Media håller tyst om detta faktum och låtsas som om grekernas skuld är något viktigt och korrekt. Det är en bluff.

    Mats
    Artikelförfattare.

  • yngve

    ”Dessutom styrs allt från ovan, kosmos fungerar så.”

    Det där har du kört fast på,.
    Att hänvisa till kosmos imponerar inte det minsta, Du är fast i maktens ideologier.vilket är något som hundratusentals människor redan sett igenom, vakna Yngve

    Människor skapar skillnader genom tiden och nu är det dags för människor att driva frågor om demokrati och yttrandefrihet vidare. Det sker redan men du bara vill inte se det det. Ditt Illunminati har dig fast i sina klor,.

    Artikelförfattare
    Mats

  • @yngve. Så du håller det för säkert att allt styrs från ett kosmiskt ovan? Hade du läst evangelierna hade du säkert förstått varför det ser ut så och av vilka krafter. Här och nu är inte ditt bästa ämne och kommer inte bli det heller. För om allt det du säger stämmer kan du ju inte ändra på något heller. Hade du trott på dina möjligheter hade du ju trots allt ändrat på dig själv.

    Du har aldrig svarat på frågorna om hur du kan anklaga mig eller andra för att gömma oss bakom flera alias. Den ende desperate i dessa fält är du och den ende som kan tänkas ha behov av att spela olika personligheter är du. Det måste väl vara en skopa storhetsvansinne, ett mörkt och kallt hörn av Tor-nätverket, för att kunna spela ditt spel och känna dig som vinnare.. Ja du, det blir kanske inte bättre…

  • Mats skriver ”ett oåtkomligt skikt av politiker, media och kulturskribenter, tillsammans håller människor utanför ett inflytande”.

    Skiktet av oåtkomliga aktörer är deltagare i ett slags samhälls-/maktspel som allmänheten inte äger tillträde till då de saknar de kvaliteter som krävs för att få beträda ”spelplanen”. Allmänheten kan, lika lite som åskådare på en arena, påverka spelets utgång om de accepterar rådande regelverk.

    För att förstå det här ”spelet”; dess regler och villkor, kan man ta hjälp av sociologen Pierre Bourdieus teorier och analysverktyg i form av termer som ”habitus” och ”fält”. Politik är ett fält med anknytning till andra samhälleliga fält av olika slag. För att bli insläppt i ett fält måste man besitta något ”kapital”; ekonomiskt, socialt/symboliskt eller kulturellt för att räknas med.

    Det är lätt att uppfatta att allmänheten inte räknas som fullvärdiga medlemmar i samhället utan har olika statistroller som t ex skattebetalare/slav/konsument/patient. Om allmänheten ska kunna göra skillnad måste vi börja spela ett annat spel som inte stödjer och upprätthåller samhället bortanför oss.

    Donald Broady: Kulturens fält – Om Pierre Bourdieus sociologi; http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf

  • ”Vad JAG menar är att demokratin vinner varje gång som MÄNNISKOR får sin röst hörd men det betyder inte att det vinner ”kriget”.

    Att människor får sin röst hörd… ja, du har dålig koll på naturens ordnung und rednung.

    Hur skulle annars den hegelianska principen kunna verka så lätt utförd, ibland?

    Du förstår inget av värde, och skyddar det via aktivism, som är en förlängning av tidens dåliga fenomen. Du tar inte skydd och bottnar inte i en verklig tingens ordning, och har därför så svårt att se klart.

    Dessutom styrs allt från ovan, kosmos fungerar så.

    Jag återkommer.

  • Det stämmer Mats. Som redaktör lägger man ofta in ingress, huvudrubrik och mellanrubriker. Det blir alltid en avvägning och en viss tolkning som måste göras där nyanser riskerar att gå förlorade.

  • Yngve

    ”Sederholm skrev:
    ”Tsipras är vinnaren – förlorarna gnäller”

    Nej jag skrev aldrig detta, redaktören skrev detta vilket är enkelt att konstatera ifall man kollar på original-krönikan
    http://klarsikt.humancreations.se/post/2015/07/06/Demokratin-vinner-stort.aspx

    Vad JAG menar är att demokratin vinner varje gång som MÄNNISKOR får sin röst hörd men det betyder inte att det vinner ”kriget”.

    Människor tror fortfarande att det representativa politiska systemet ska kunna skapa en förändring, men det kommer det aldrig någonsin att göra. Det ingår i ett grudkoncept som har med makt och en vertikal ordning att göra, den ordningen måste först göras om.

    OCH de styrande kommer aldrig att ändra på det, endast människor kan göra det och det som händer i Grekland och Spanien visar att det finns en förståelse för hur banker, och ett oåtkomligt skikt av politiker, media och kulturskribenter, tillsammans håller människor utanför ett inflytande. Detta är positivt oavsett hur det politiska spelet löper.

    Det mesta du skriver om kyrkan, människans natur, kvinnors rösträtt visar att vi står oerhört långt från varandra.

    Du både upphöjer makten och fruktar den. Det där är den tankeenergi som makten mest av allt önskar sig av människor. Att människor görs maktlösa. Lämna de där tankarna så fort som möjligt är mitt tips. Du påminner väldigt mycket om en annan som kommenterar på newsvoice som kallar sig för ”Anton”.

    Jag skrev massor om detta i en annan artikel https://newsvoice.se/2015/04/01/tror-svenska-alternativrorelsen-att-samhallsforandring-kommer-utan-anstrangning/ Se stycket som börjar med ”Min hypotes förstärks dessutom av att tan”

    Mats
    Artikelförfattare

  • castoropollux. Fel har du i allt. ”Skränker in” är just vad agendan gör. Kvinnan och mannen har gjorts svaga. Det är sådana där ytliga saker som ”rörelser” de för ut, som Rockefeller på sätt och vis var överst i pyramiden för – som skränker in kvinnan.

    Den starka kvinnan skulle aldrig lämna bort sin bebis till storebrors föräldraskap och hjärntvätt. Hon skulle aldrig gå omkring på stan och bakifrån se ut som en ”man”. Men nu är de svaga, och familjerna har lurats, har inte råd att välja ett mänskligt liv, och är hjärntvättade.

    Du upprepar bara som en megafon saker och ting som vi matas med från agendan, men du tror själv att det är helt normalt, sunt och ”egna tankar”.

    Män och kvinnor blir alltmer ofria, och den som tror att tex det med kvinnlig rösträtt skulle vara för att ge frihet, är inte mentalt tillräknelig.

    The purpose was to destroy the traditional platonic family so that children would be pitted against their parents and families would be more easily divided, which makes for a more easily duped and herded work force.

    It also accomplishes taking children into virtual state custody through the increased need for parents to have other guardians watch their children while they are both away at work.
    It’s a lot easier to lie to kids when they don’t have a parent that is there to guide them throughout the day, even if that day is just after school.

    The point was to further enslave humanity through the subjugation of the family to the oppression of the work force.

    One area where this has caused extremely detrimental effects is on personal beauty.
    Thanks to society being conditioned, now women believe that they aren’t pretty unless they are told they are and they don’t look pretty if they aren’t wearing any product, so they have to buy product to look pretty.

    A husband used to be able to say ”No, you don’t need that chemical shit on your face, you’re beautiful just the way you are, I’m not giving you money for that.”.
    Now women can just blow whatever cash they want on shit, because they’re working, it’s their cash.

    This is just one example on how the destruction of the family through the womens’ ”liberation” movement ( oh yeah so liberating being able to slave away for a corporation…. ) has had tremendous negative effect on our economy, or am I mistaken and it’s somehow beneficial for all that money to be in the personal beauty sector while people starve and can’t find work?

    Now that women are ”liberated”, they can smoke cigarettes and get cancer just like us men, and that was another planned PR move with the help of none other than Edward Bernays, ”torches for freedom”.

    De som har vänt på allt, tror att demokrati betyder frihet, men det betyder new world order.
    Det kan de ju nu då man förstört kvinnan och mannen, de är som fjärrstyrda – rösträtten var bara en del av de arrangemangen, för att göra kvinnan svag, komma bort från sin natur.
    Bara idioter tror att dagens kvinnor är starka och sig själva. Det är sorgligt, för barnen berövas ”livets näring och mening” och det blir inga riktiga människor här.

    • ”castoropollux. Fel har du i allt. ”Skränker in” är just vad agendan gör. ” Rasbiologin är otidsenlig Yngve…

      ”suffragetterna en viktig bit för att förstöra man och kvinna, och familjerna”, ”Vet du inte att Rockefeller ligger bakom suffragetterna liksom feminismens utförsel?” Det tonar fram en rädd liten osäker kille i dina rader.. Styrd av opersonliga makter. Historieförfalskning har fått ett riktigt blekansikte.

      ”Bara idioter tror att dagens kvinnor är starka och sig själva. Det är sorgligt, för barnen berövas ”livets näring och mening” och det blir inga riktiga människor här.” Så kommunismen och annat skulle vara syndabockar till hur livet gestaltade sig under botox, silikon odyl? Vad är inte uttryck för maktlöshet och desperation i kommentarer som ovan?

  • Michael Thudén: Bra blogginlägg om jämförelser mellan Greklands och Sveriges ekonomi. Vad vi ser i Grekland är en politisk cirkus – snart i varje västerländsk nation?

  • Men Yngve. Utanförskap är jobbigt och din kvinnosyn lika fientligt inskränkt som dinaj politiska och biologiska ambitioner. Skrivbordsproduktion kommer alltid låta som bunkermentalitet. Du har visat din klass som webmaster, religionstolkare, labotatorieassistent med håret på ända, politisk vilde utan riksdagshus. Se ”Eric, the Viking”, låt inlandsisen smälta. Risken är stor att du framstår som ett urtidsdjur bland alla ekerötterna!

  • Hej hopp. NU borde det ju vara uppenbart VILKA Tsipras och Co egentligen representerade. För alla. Det ÄR dags för fotfolket att få sina röster hörda. Men de har tydligen inte riktigt fattat riktigt hur blåsta de är, och hur sällen en ”revolution” kommer underifrån. Inte ens rösträtt för kvinnor, för att gå och rösta har ändå varit bortkastad tid då lobbyisterna och de mäktiga är de som bestämmer ändå. Och i DEN gruppen finns det lite kvinnor, så vi ska väl vara glada.
    ?

  • Sederholm skrev:

    ”Tsipras är vinnaren – förlorarna gnäller”

    SVT:

    ”Samtidigt pågår stora demonstrationer utanför parlamentet mot de nya åtstramningarna
    Grekerna ansåg sig ha sagt nej till liknande reformer i söndagens folkomröstning.”

    http://www.svt.se/nyheter/live/omrostning-i-grekiska-parlamentet-1

    Så de demonstrerar för att de tycker sig ha förlorat – men Sederholm kallar dom vinnare, och att demokratin vinner stort…

    I kommentar skrev Sederholm:

    ”På ett sätt.kommer allting uppifrån i meningen att förtryck skapar uppror, men citatet pekar på att det just är människor som utgör rörelsen i samhället medan politiska, religiösa eller andra system ALLTID förblir konservativa och främst söker att bevara sin egen art.
    Det senare sker på olika sätt, genom nationalism, genom att upprätthålla illusionen om att pengar är något verkligt, seriöst och nödvändigt, genom att skrämma befolkningen, genom att (via media) skapa åsiktsströmningar och så vidare. Allt detta sker i västvärldens samhällen i dag.”

    Nej, det är helt fel.

    Kan du skicka dina overkliga pengar till mig 😉

    De system du räknar upp är tvärtemot att vara konservativa. Tade kyrkan varit det så hade den stått kvar i det den uppfattade som sanning.

    Hade kyrkan varit det du skriver – och inte som nu ett redskap för förstörelse, då hade den stått kvar, varit konservativ – för att hjälpa människor tillbaka till sin natur. Regnbågsgudstjänster, samkönade äktenskap… den är nu nu värre än själva samhället.

    Den puttar människor över stupskanten och kalarde inte av att stå kvar, utan ”kände” att den måste vara som samhället, annars skulle den avfärdas och det skulle bli tomt i den. Många jobb står på spel. Dessutom är många präster och biskopar frimurare.

    Kyrkan som det mesta annat, agerar för att ödelägga det du kallar ”egen art” – och att människor är kvar i mer upprätt natur, enligt livets principer, med hur yin och yang är.

    Hela agendan är ju att lösa upp allts integritet, men du hissar tex upp ”kvinnlig rösträtt” – och din logik är bakvänd. Men så är ju aktivismen, denna elitens lilla älsklings-ism.

    Gå tillbaka till en tid innan ens ordet kommunism fanns, och se på vissa bemärkelseting, så kommer du att inse att i den allt snabbare agendautförseln så var det ned suffragetterna en viktig bit för att förstöra man och kvinna, och familjerna. Tror du något högre upp i pyramiden då det är devolution orkestrerar ut fenomen för att skapa ett värdigare och bättre liv för folk…

    Nej, det var en tragisk händelse, som senare banade vägen för feminismen, skoltvång och förskola – där alla jobbar huvudet av sig och alla blivit olyckligare.

    Vet du inte att Rockefeller ligger bakom suffragetterna liksom feminismens utförsel?

    Du tror att ”rörelsen” sker nedifrån, tvärtemot vad tex talesättet: Som ovan så nedan, lär oss.

  • Det har inte funnits några demokratier i något land (i Sverige som ju kallar sig demokratiskt, har vi MONARKI) sedan någon gång i Grekland före vår tideräknings början.

  • Yngve

    ”inget hum om orsak och verkan och hur det kommer uppifrån, allting. När det manifesteras ut (”ned”) så är det väl naturligt att det blir fenomen längst ned i pyramiden, en rörelse”

    På ett sätt.kommer allting uppifrån i meningen att förtryck skapar uppror, men citatet pekar på att det just är människor som utgör rörelsen i samhället medan politiska, religiösa eller andra system ALLTID förblir konservativa och främst söker att bevara sin egen art.
    De söker ständigt människors tillgivenhet och lojalitet för detta. Det senare sker på olika sätt, genom nationalism, genom att upprätthålla illusionen om att pengar är något verkligt, seriöst och nödvändigt, genom att skrämma befolkningen, genom att (via media) skapa åsiktsströmningar och så vidare.Allt detta sker i västvärldens samhällen i dag.

    Kvinnors kamp för rösträtt är bara ett exempel på hur gräsrötter fick slåss på gator och agera aktivister för att till slut efter flera år få överhetens godkännande.

    Mats
    Artikelförfattare

  • Hej Ulf

    ” Ändå tjänar de i lika hög grad den oligarkiska eliten. ”
    Definitivt och en begynnande insikt om detta är vad som sprider sig.

    ”Vi behöver en svensk Tsipras som vågar kavla upp ärmarna, sticka ut nacken och och ”ta tjuren vid hornen””
    Det vore verkligen intressant. Den personen kommer dock tidigt att anklagas för populism, idealism och andra retoriska attacker som alla får på sig som vill ändra på samhället i grunden.

    Mats
    Artikelförfattare

  • ”De stora frigörande förändringarna för mänskligheten har inte skett som ett resultat av etablerade, och institutionella krafters ordnade aktioner utan som ett resultat av oordnade, oförutsägbara och spontana aktioner som i sin tur öppnat upp för sociala förändringar underifrån. / James C Scott”

    Felsyn utifrån att: inte förstå riktiga sammband – inget hum om orsak och verkan och hur det kommer uppifrån, allting. När det manifesteras ut (”ned”) så är det väl naturligt att det blir fenomen längst ned i pyramiden, en rörelse.

    Vad trött jag är på BS och annan aktivism.

  • Intressanta synpunkter Mats. Helt rätt att vi just nu befinner oss i ett korrumperat ekonomiskt och politiskt tillstånd, där vi kan beskåda hur våra stora partier från vänster- till högerkanten propagerar för sina politiskt korrekta klyschor. Ändå tjänar de i lika hög grad den oligarkiska eliten. Vi behöver en svensk Tsipras som vågar kavla upp ärmarna, sticka ut nacken och och ”ta tjuren vid hornen”, för just nu tror jag att även den svenska skutan håller på att gå överstyr.

  • Som våra dagstidningar beter sig, skulle man kunna tro att presstöd är viktigare än att rakt upp och ner påvisa hur det ser ut i Sverige – inte minst sedan tjänstemannaansvaret försvann.

    Tänk om fega svenskar vågade stå upp mot banker, försäkringsbolag, myndigheter, SKL och havererad rättvisa genom att kräva att våra ledande politiker ställer upp på medborgarnas krav att både stiftade lagar, samt EUdomstolens domar skall följas!

    Riskkapitalister/penningmånglare tycks numera få styra det mesta. Den som för många år sedan valde ut ”sitt försäkringsbolag” för att få uppleva trygghet senare i livet – kan numera få veta att ”det egna kapitalet” numera hanteras av andra försäkringsbolag, som på något sätt sett till att sko sig i samband med för kunderna helt ofrivilliga byten!

    Bakom ryggen görs sådana affärer upp – utan att drabbade får veta något förrän allt är fixat!

    På ledande tidningars ekonomisidor (ex SvD) anas att vinnare vid dessa ”affärer” blev toppen på ekonomiska ”verkligheten” – finansbranschen!!!

    Den som valde att följa sin banks råd – om säkrad framtid för ätteläggarna – utlovades att efter få år skulle ökad kapitaltillväxt – långt utöver det vanliga skett!

    Nordea lovade att barnens kapitalfonder skulle växa flera gånger om! Kontroll långt senare visade med svart på vitt vad barnen faktiskt fick ut – att kapitalet i stort sett inte ökat alls utom numeriskt (när svenska kronan mist köpkraften genom devalvering)!

    Gynnsam framtidsinvestering – när enda parten med säkra framtid var Nordea själv … Samma ageranden föregår nog i övriga banker, försäkringsbolag och verksamheter där riskkapitalisterna styr.

    Dottern kände sig minst lika lurad som hennes föräldrar – när sanningen uppenbarades! – Hon hade onekligen behövt sin utlovade kapitaltillväxt idag när EU tycks sparka ut Grekland!

    Inte bara i Grekland bedrar ”finansiell elit” övrig befolkning, samma sker även här – Europas föredöme!

    – Var finns demokratin, annat än som ”vackra ord”?

  • Bra artikel som sätter ord på mina tankar!

    @Julius, jag tror inte (tyvärr) Grekland kommer lyckas ta sig loss från € och även om de skulle lyckas, så kan man inte jämföra med Islands ekonomiska utbrytning. Island består av ca. 320 000 invånare jämfört med Greklands över 11 miljoner, alltså ett större ”system” och många mer munnar att mätta.

    Det som är positivt i det långa loppet är att den nuvarande ekonomiska modellen är på väg att kollapsa och Grekland kan vara startsignalen. Tillväxtmodellen fungerar inte, eftersom den enbart ger skulder (och slaveri) i långa loppet, alltså på samma sätt som pyramidspel, så finns det alltid förlorare (vilket är de som är längst ner=Majoriteten). Tillväxtmodellen kanske hade kunna fungerat om majoriteten producerat/skapat/tillverkat. Men idag är det fåtal som gör detta, istället utbyter vi tjänster.

    Om Grekland nu är startskottet, så kommer land efter land falla som korthus och det kommer i sådana fall bli totalkollaps mycket snabbt, (då alla transaktioner och information går i realtid i runt hela världen). På sikt kan mänskligheten bygga upp en ”ekonomisk” modell som är rättvis och gynnar alla medborgare. Vem vet, i framtiden framstår kanske Grekland som hjältar i våra historieböcker, som dom som vågade ta steget.

    Personligen är jag beredd på att denna kollaps kan komma redan i år…

  • En välskriven artikel.Synd att majoriteten av svenska folket kan inte läsa det eftersom de har inte kunskap om alla våra alternativa medier och på det sättet fortsätter de att sova och oroas av allt skrämselpropaganda som MSM öser över de. Grekland har vågat och jag tror att om de lämnar € de kommer också lyckas med sin ekonomi som Island gjorde det.Men jag tror inte att EU kommer låta Grekland lämna € just för att de ska hållas vidare i skruvstädet.

  • Sverige är snart på tur, i alla fall om man tittar på de lånenivåer landet har. Riksbanken försöker öka utlåningen med minusränta, vilket är ett kortsiktigt sätt att hålla igång Fractional banking systemet inför den stora smällen. landets ökade kostnader för bla invandring snabbar upp karusellen. Så kanske dags att göra som Island med bankirerna, rädda Sverige och ekonomin, sätt dom i fängelse !!

  • Varför inte ta steget fullt ut, Mats Sederholm? Ju minde grupp ju större demokrati? Demokrati som slutar som i Syrien Somalia …

  • Lämna ett svar