Maj Wechselmann: Nedskjutningen av MH17 var sannolikt en ”false flag-operation”

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 30 juli 2015
- NewsVoice redaktion

Dokumentärfilmaren Maj Wechselmann har undersökt turerna runt MH17-katastrofen och anser att det rör sig om en sk false flag-operation. Hon redovisar sina fynd i denna artikel som i dagarna även publicerats på Jinge.se. Wechselmann fick 1973 Kurt Linder-stipendiet för sin dokumentärfilm ”Viggen 37”. Hon fick även bla Eldh-Ekblads fredspris 1978 och Rydöpriset 1990 för en film om Olof Palme samt det ekumeniska priset vid Berlinfestivalen 1998.

Text: Maj Wechselmann

I slutet av förra året inledde luftfartsadvokaten, Elmar Giemulla, en process mot den ukrainska staten för brott mot Chicago-konventionen, ett avtal som gör varje land skyldigt att ta ansvar för sitt eget lands luftrum. Ukraina undertecknade konventionen 1993.

Giemulla anser att det var Ukrainas ansvar att skydda andra länders flygpassagerare, oskyldiga människor, genom att stänga av luftrummet över krigszonen – i det här fallet över de 160 kvadratkilometer där stridigheter mellan ukrainska armén och separatisterna ägde rum i mitten av juli 2014. Flera flygplan hade skjutits ned över området de föregående dagarna.

Det var luftfartsmyndigheterna i Kiev, (närmare betecknat lufttornet på Kievs flygplats) som dirigerade MH17 in över krigszonen och dessutom gav MH17 direktiv om att flyga på 1000 meter lägre höjd än dess vanliga marschhöjd.

De flesta av Malaysia Airlines flyg från Amsterdam till Kuula Lumpur flyger på en rutt avsevärd mycket sydligare än den som MH17 dirigerades till, påstår Robert Mark, redaktör av Aviation International News Safety Magazine. Hans uppgifter bekräftas på internetsidan Fligt Radar 24.

Brittiska journalisten, Patrick Henningsen, påstår att MH17:s rutt klart avvek från de föregående dagarnas flygningar, där alla flygplan just gavs order om att undvika krigszonen. För Henningsen framstår det som ytterst märkligt att två websidor FlightAware och FlightRadar24 ändrades efter några dagar så det såg ut som om de föregående flyg också dirigerats till samma rutt som MH17, det hade de inte.

mh17-flight-path

Illustration från artikeln ”MH17 One Year after” (Global Research)

Ukrainska säkerhetstjänsten beslagtog de inspelade banden från Kievs flygtorn till MH17 – och de har aldrig offentliggjorts. De måste anses som oerhört viktiga.

Det finns mer information som självklart borde ha offentliggjorts. Fyra dagar efter kraschen (för ett år sedan) överlämnades flygplanets svarta lådor till brittiska myndigheter: Air Accidents Investigative Branch i Farnborough, England. Jämför detta med GermanWings-kraschen i Frankrike 24 mars i år där inspelningarna från de svarta lådorna offentliggjordes redan 8 dagar efter olyckan.

Viktigt material hålls hemligt. Amerikanska militära spionsatteliter höll varje kvadratcentimeter av krigszonen under skarp bevakning och fotograferade den. I mitten av juli 2014 ledde nämligen NATO två stora underrättelse- manövrar i området och i Svarta havet, SEA BREEZE 2014, samt övningen Rapid Trident 2014, en annan NATO-sanktionerad international övning där man också samlade in alla tillgängliga data. Ingenting av detta material har någonsin offentliggjorts.

Jämför med de ryska myndigheterna som genast lade fram allt sitt sattelitmaterial i frågan.

Det viktigaste är ändå: Hade de ryska separatisterna någon som helst chans att skjuta ner MH17? Deras landområde hade genom den ukrainska offensiven i juli minskat till 160 kvadratkilometer, de var nästan tillbakaträngda till ryska gränsen. Det var en mulen dag, och även om de observerat planet, så tog det endast planet en enda minut att flyga förbi ena hörnan av separatisternas område. (Se bild av MH17s rutt)

Hade separatisterna verkligen BUK-missiler? Och hann de i så fall skjuta upp en sådan? En BUK-missil är oftast en hel anläggning med mobil avskjutningsramp, mobil logistik, separat radaranläggning, och separat kommandobil. Radarn kan finnas på avskjutningsrampen, men det tar ändå några minuter att koordinera avskjutningsrampen.

”The Buk is a mobile, radar-guided surface-to-air missile (SAM) missile system with all four main components — acquisition and targeting radars, a command element, missile launchers, and a logistics element — mounted on tracked vehicles. This allows the system to move with other military forces and relocate to make it a more difficult target to find than a fixed SAM system.The acquisition radar component (several variants have differing capabilities) allows the system to identify, track and target selected targets.The command component is intended to discern ”friendly” military aircraft from foes (IFF), prioritize multiple targets, and pass radar targeting information to the missile launchers. The missile launcher component can carry a variety of missiles (as listed below) and may be able to engage more than one target simultaneously. The logistics component carries additional (reload) missiles and provides other supplies and parts for the system and the operators.”

Själva missilen är 5,5 meter lång, kan flyga med 3 gångar ljudets hastighet och bär 60 kilo sprängstoff i sitt huvud. På samtliga bilder av Bukmissils avskjutningar syns därför ett spår (chemtrail) som av ett militärt jaktplan. Ingen i byn Golovka såg någonsin ett sådant spår.

När en BUK-missils spränghuvud exploderar utvecklas ett jättelikt eldklot på mindre än en sekund. Det borde ha efterlämnat vrakdelarna av planet fullständigt pulveriserade och förkolnade. Ändå kunde varenda lik från kraschen identifieras tillsammans med en mängd oskadda leksaker, böcker och pass.

I amerikanska TV-kanalen CBS sade Michael Bociurkiw (första OSCE-officeraren som nådde nedslagsplatsen) att han uppfattade att perforeringarna/kulhålen i cockpitten hade åstadkommits av en kulspruta. Michael Bociurkiw talks about being first at the crash site CBS, (se 6 min och 10 sek in i inslaget). CBS visar samtidigt den perforerade cockpitten.

MH17 bullet-holes

Den kommersiella piloten, Peter Haisenko anser att det är bevisat att MH17 sköts ned av ett ukrainskt jaktplan, som gensköt MH17. Se artikeln: ”Revelations of German Pilot: Shocking Analysis of the “Shooting Down” of Malaysian MH17. “Aircraft Was Not Hit by a Missile”.

Väst har aldrig kunnat producera en bild på BUK-missiler inom separatistområdet annat en ytterst suddig bild på någonting som lite i grann liknar ett chassis till avskjutningsrampen.

Patrick Henningsen kallar nedskjutningen av MH17 för en “false flag” operation. Världen vore en fredligare plats om fler journalister skulle gräva lika mycket som Henningsen.

Text: Maj Wechselmann

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Rättelse: ”M Olsson klargör iaf att det finns riktigt obehagliga kommunister, som denne själv”. Dessutom slår begreppet ”Nyttig Idiot” tillbaka med all kraft, en fläkt full av skit kan, där en person i blint hat slår på strömmen på order.. NT får ackorden på avpixlat att låta som hemlandstoner..

    De gamla vetenskapliga experimenten för vad man kan utsätta försökspersoner för på order bekräftas inte bara av ett politiskt parti på marsch mot allt förnuft.. Att reprisera ett decennium ur brunsvart mörk historia svarta hål förstärker sanningen i ”kan en blind leda en blind”? ”Där åteln är samlas gamarna” hjälper till. Konstigt nog påpekade inte Mattias Olsson eller har inte kopplat att Maj Wechselmann har ett judiskt namn. Så artikeln får väl en rättelse vad det lider så att den nyttiga idiotin fullkomligt bekräftas..

    Heder åt Maj Wechselmann som oförtrutet ämnar lämna ett gediget intryck i denna värld medan Mattias O trycker sig in i en värld svår att skrapa bort..

  • Håller med om kommentarerna. De likt artikeln sa mer om ”Journalisten” Mattias Olsson än Maj Wechselmann. Hur denne journalist obesvärat kan skriva att haveriundersökningen hemligstämplats och inte undra ens över den saken eller allt annat av fakta Maj Wechselmann lägger fram gör journalistutbildning till en gåta. M Olssons artikel är ett huvudlöst karaktärsmord med avsikt att frysa läsarens blod till IS. M Olsson klargör iaf att det finns riktigt obehagliga kommunister. Likasom att förmågan att locka fram den inhemska Talibanen färdig att verkställa minsta önskan och vink under blint hat. Vad tycker M Olsson om Vilks s.k. konster då? Uppbärande konstnärslön för sitt arbete på grumligt hat och förakt? Dessutom agera som dött slagträ för säkerhetstjänstens dyrköpta arbete att vaka över förvillelsen och förstörelsen av yttrandefriheten..

  • Vem är Mattias Olsson då?

    Han skriver i sin artikel på NT:

    ”Wechselmanns val av plattform för sin propaganda är intressant. På NewsVoice kan man läsa allt från hur så kallade chemtrails påverkar oss till allehanda vaccinationskonspirationer, livsfarliga GMO-grödor och hur man botar cancer. Och inte minst ett oblygt ställningstagande för Vladimir Putins och Kremls beskrivning av händelserna i Ukraina och nedskjutningen av MH 17. Man länkar dessutom till Kremls propagandakanal Sputnik News. Utgivaren har humor nog att kalla siten för ”public service på riktigt”, men det är enkelt att hålla sig för skratt. Folk får tro på vilka stolligheter de vill, men man smutsar ner sig när man håller hand med Putin och hans hejdukar.”

    Tack för reklamen!

    • Kommentarerna till artikeln på NT var välgörande kritiska och plockade ner Mattias totalt.
      Oavsett vad de tyckte om Maj. Det var positivt att läsekretsen tydligen är vaken, jag trodde det var värre ställt.

  • @Henrik

    Du glömmer ögonvittnena som beskriver ett mindre militärplan som förföljer MH17 precis innan kraschen. Dina bristande kunskaper i frågan liksom hela din kommentar är direkt löjeväckande. Är du ett litet NATO-troll?

  • Skadorna på plåten är typiska för en kulsprängladdning, d.v.s. troligtvis en luftvärnsmissil. Påståendet att det skulle vara från en kulspruta är direkt löjeväckande.

    • Instämmer med att det absolut inte enbart kunde vara automatkanoneld, men det skulle kunna vara både och tex för att säkra att piloten inte hann larma om det var ett stridsflygplan som anföll om vi antar att piloten inte tuppade av när tryckfallet kom. Det finns olika typer av missiler inte bara såna som enbart känner ir har vi fört fram tidigare. För BUK uppskjutning finns ju inga säkra bevis. Ej heller kan uteslutas sabotage i planet. Den här händelsen var ytterst önskvärd för Kiev och Usa.

  • Det är obegripligt hur S och Löfvén kan slinka in i detta och göra det till ett demokratiskt projekt.. Det gynnar knappast demokratin än vad EU-medel gynnade demokrati och mänskliga rättigheter i Etiopien när journalistik utsattes för etnisk rensning i landet och Schibbye / Persson fick sitta på grillspettet så avskräckande länge som möjligt.. Väst bombade inte detta land för sin brist på demokrati, mänskliga rättigheter. De sponsrade skurkarna, mördarna förföljarna, våldtäkterna och slakten på civila….

  • Tack Ruben för länkarna om Wallace och kvalet man med manipulation tvingade på sitt och andra folk.. MIK som en förtärande och destruktiv kraft hann att dra djupa spår i verkligheten och minskade inte heller sin strävan att decennier senare ge Eisenhower en hel del att adressera i sitt avskedstal.

    Ur sitt farewell speach klargjorde dock FDR bl. a. ”Every little rumor which is intended to weaken our faith in our allies is like an actual enemy agent in our midst–seeking to sabotage our war effort. There are, here and there, evil and baseless rumors against the Russians–rumors against the British–rumors against our own American commanders in the field. ” Rollbytena maktens då stora genomgår är slående och givetvis anpassade efter rådande vindriktningar. Stalins och Shitlers jakt på samma oppositionella står sig makaber än idag. Fast med samma sponsorer blir ju inte taktiken främmande alls.. Underrättelseseanserna hade samma grepp om den magiska pekaren att finna fienden till groteska vinster och även oändlig makt om nu religiösa begrepp behövdes som magiska okränkbara element till ekvationen.

    Själva fick vi skåda maktens män och några få utvalda kvinnor kallas ”nya arbetarpartiet” och cirkusen blir inte mindre med ”sverigedemokrater”. De politiska sfärerna och rymderna är oändligt vida i sina försök att tvinga oss skåda i stjärnorna och det kompakta mörkret, för att försöka känna igen zodiakens djur. Alliansens öppna dammluckor och bottenventil gav partikamraterna i SD fler röster och missnöjda.. Vinster och antifackliga intressen i ohelig allians mot välbefinnandets, trygghetens demokratiska grundvalar igen..

    Sarkasmen i att makterna samarbetade innan som de lika obehindrat delade upp kakan efter baket, ww2’s härdsmälta bevisar väl att makterna är under kläderna, pälsen i stort sett desamma.. De nöjer sig inte med litet utan skall ha all kontroll, så att folkfördumningen går som smort.. Politiker är trogna i de små skådespelen som de stora..

  • Peter Grafström says! ”Ruben och Castropollux hejar på varandra med wikipedia desinformation dvs om inte alltid lögn så garanterat utelämnande av väsentliga fakt”

    Ja jag och Castropollux kanske uppfattat det ungefär likadant och tror inte det är lögn. Man säger att segraren skriver historien. I det här fallet liksom i flesta andra gäller nog den devisen. När du nämner ”DE VERKLIGA FÖRÖVARNA” så kan jag inget annat än lukta mej till propaganda och favorisering utan vetskap. Nationer kan kalla sig demokratier eller kommunistiska men ofta ha ledare och omgivande despoter i samma färg, när man skådar genom uniformen. Det är ett fåtal, som styr historien och ibland bakom kulisserna.
    När man tänker på Henry Agard Wallac, som var den överlägset folkkäraste kandidaten till val av vicepresident i USA 1944, så blev han utmanövrerad innan valet av inflytelserika aggressivare ”drakar” och fick inte delta. Vi hade inte haft atombomberna i Hiroshima och Nagasaki om Wallac blivit vald. Ett litet antal inflytelserika såg till att han blev utmanövrerad ur valet som vice president.
    Det blev Truman skulle det visa sig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_S._Truman

    Och valet:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Nomineringen_till_demokraternas_vicepresidentkandidat_1944
    Och en av de två atombomberna, som blev verklighet, tack vare Truman och hans påhejande tillverkare i vapenindustrin.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hiroshima

    Så i historien visas det oftast vara liknande typ av despoter i makten, som haft samma mål att skydda sig själv och sina egna intressen oavsett vad det kostar allmänheten i lidande. Så att ta ställning för en sida kan vara att favorisera samma skit. Nu finns en ”centralstyrd petition” i Ryssland att EU mat skall brännas upp. I Ryssland finns massor, som hamnar i kris utan den maten. Är ”ledarnas politik” viktigare än folket?

    • Ruben
      Ryssarna har tack vare sanktionerna fått ett uppsving i sin interna matproduktion och är nu mer än förut tom exportörer så jag tror inte det sista du nämner är ngt problem. De hycklande EU-ledarna kommer till Krim på besök för att fjäska sig till fördelar samtidigt som dessa åsnor upprätthåller sanktionerna. Ryssland kanske inte genast återtar den tidigare importen om och när dessa föraktliga USA-lakejer så småningom kommer på bättre tankar. Ryssarna har tagit fram fullgoda(?) ersättningar för en del franska ostar och annat.
      Nu tycks du tro på kärnvapen i alla fall. Det finns mängder med bevis på brännskador som bara uppstår i synriktningen. Och strålskador på folk som inte var där vid smällen men strax kom och hjälpte varefter de dog ganska kort tid efter.
      Jag nämnde wiki eftersom jag känner till Robert Conquest som en propagandist i nära beroende till västoligarkin. wiki funkar bara som källa om det INTE är känsligt för västeliterna. Allt annat editeras snabbt bort.
      Känner du till världskrigsepoken i den sanna historieskrivningen så blir du inte det minsta förvånad över att de gjorde så mot Sovjet att de krävde betalning i livsmedel för att framkalla svält. Beträffande Usas mediamogul fascisten Randolph Hearst och hans ihärdiga lögnpropaganda om Ukraina finns en bok av kanadensaren Douglas Tottle Fraud Famine and Fascism, the Ukrainian genocide myth där det redovisas hur bluffjournalister reste på bluffresor och serverade bluffhistorier som Hearst publicerade med över tio år gamla fotografier från interventionskriget. I väst förekommer uppgifter fortfarande på 7 till 15 miljoner ihjälsvultna.Realistiska uppgifter om döda är mellan några hundratusen och två miljoner har jag sett i källor jag har förtroende för. Det är en tragedi men inte avsiktligt folkmord. När Hitler anföll dog 27 miljoner. Hade de inte fått maskinerna hade industrierna kommit igång senare och färre vapen hade funnits och ännu fler ryssar hade dött om de överhuvudtaget hade segrat.
      Britterna som ju krävde betalning i form av vete för sin maskinexport (80% av den exporten gick till Sovjet) tvingade Sovjet att välja mellan att chansa på att det inte skulle bli torka eller att riskera försvarets styrka. Eftersom Hitler var tänkt att krossa Sovjet för britternas räkning var det ganska logiskt. Men profiten för maskinförsäljningen ville de inte missa.
      Under epoken WW1 & 2 finns fullt med graverande exempel på hur britterna orsakade det krigiska förloppen trots ypperliga möjligheter att förhindra det.
      Ditt luktsinne sviker dig beträffande historiska realiteter och wiki stinker i det fallet.

  • Maj Wechselmann har många bra poänger i sitt utåtande. Speciellt angående det ansvar kring luftrum som existerar enl internationell lag och hur man från Kievs dirigerar om detta planet (enbart detta plan) in i en aktiv stridszon. Ansvaret för att detta plan befunnit sig i aktiv krigszon ligger hos Kiev-regimen, oavsett vem som sköt ner planet. Var är datan från Kiev ang detta förfarande? Fortfarande borta? Vem tjänade på att göra detta till en internationell kris? Vem tjänade på en väpnad kupp i Ukraina och vem betalade? Vem hetsar kring Ukraina och vilka är dom som skickar mer vapen och millitärt material till Kiev-regimen..?

    När jag följde OSCE:s rapporter så märkte jag att vapenvilan initialt bröts från Kievs håll, upprepade gånger. Senare blev det en vanlig företeelse från alla sidor och fredsuppgörelsen (vapenvilan/minsk-överenskommelsen) var däremed helt över. US/EU jublar? Under tiden hinner Löfven ner till Kiev och dela ut 700 miljoner svenska skattepengar till kupp-regimen med löfte om mer. Löfven är en gammal vapenlobbyist och har anklagats för att sitta på dubbla stolar, dvs. vara korrupt. Trippen till Kiev visar väl att han arbetar för samma grupperingar än. För hur tjänar Sverige på Löfvens förfarande? Någon som kan förklara?

    ”JKL Group är ett svenskt konsultbolag som beskriver sitt verksamhetsområde som ”strategisk kommunikation”. Kunderna är företag och organisationer som behöver rådgivning kring mediahantering, opinionsbildning och lobbying. JKL har benämnts som ”det svenska näringslivets främsta lobbyorgan” – http://sv.wikipedia.org/wiki/JKL

    Cui Bono? Är det dom sedvanligt misstänkta krigshetsarna kanske? Själv tror jag nog det.

  • Ruben och Castropollux hejar på varandra med wikipedia desinformation dvs om inte alltid lögn så garanterat utelämnande av väsentliga fakta. Som vanligt förbigås därför de verkliga förövarna England och Usa med tystnad. Det var Usa och England som vägrade Stalin betala sin livsviktiga import med guld olja eller timmer och accepterade betalning endast med spannmål. Det fanns inget annat skäl än att England och Usa ville framkalla svälten. Alternativet för Stalin var att avstå från den snabba industrialisering som var nödvändig för försvaret. Därtill behövdes folk från det ålderdomliga och ineffektiva jordbruket. Även under tiden före WW1 pågick denna reform men då litade man på att skapa privata storjordbruk vilka emellertid lät bli att effektiviseras och i st sänkte lönerna. Därur uppkom en del av hatet mot kulakerna. Från de sistnämnda uppkom under den sovjetiska kollektiviseringen terrorism som sökte förstöra så mycket som möjligt varefter de kom och tiggde mat tillsammans med de från början fattiga.
    Angloamerikanerna exporterade maskiner och krävde alltså betalt i livsmedel.
    Först när de sent konstaterade svälten ändrades detta. Beträffande Stalins förhållande till nazisterna, som redan 1928 var aktiva i Ukraina, så gäller förstås det gamla uttrycket keep your enemies close… Britterna förhalade innan Polenkrisen att bilda allians med Stalin och försökte lura Sovjet att bli helt utan allierade. Sovjet var helt ensamt och krig med väst kanske hela väst väntade. Det förutsåg Stalin mer än 10 år före operation Barbarossa.
    Alla försök som gör Sovjet och det av angloamerikanerna skapade och uppmuntrade nazityskland till lika goda kålsupare är västpropaganda.
    Det skall inte blandas ihop med den brutalitet som drabbade folk intern i Sovjet även om det även där finns en del orsaker utifrån. Sovjet var ju också skapat av angloamerikanerna och för att komma till makten där var det inte möjligt att införa västerländskt styrelseskick.
    Tänk hur absurd verkligheten är jämfört med propagandan: Under samma tid som Hitler och Mussolini lejdes att skriva artiklar i mediamogulen och fascisten Randolph Hearst’s tidningar, skrev medlemmen av socialistiska Fabian society David Rockefeller en uppskattande avhandling om socialism.

  • Tack Ruben. Mycket lärorikt. Om Stalin var trogen i det stora så var ju denne det intill minsta fascistiska sten. Inte så märkligt egentligen om nu samarbetet gick så galant med partnern Shitler och under samma paraply vartill en stor del sponsrades av rika i väst och särskilt i Uz.. Tankarna går till depressionen i Uz. Under samma tid som repression mot arbetarklassen och den folkliga resningen som inleddes redan i slutet av 20-talet. Där som här i Europa. Lika beställd och önskad för att sätta folk på plats. Chockdoktrinerna hopar sig kring maktens stövlar som ormar.. I New York fick ingen skriva om vad som utspelade sig söderöver.. Vår tids svarta, sverigedemokrater fick som dåtidens vita slåss om arbetsplatsernas gratislöner med ickefolk… Ingen vågade ifrågasätta makten utan fegade ur och gav sig på den andre i kön.. Så de är alla med den definitionen att de är vad de gör kommunister och maktmissbrukare även om de kallar sig demokrater/republikaner.. Den som tror att Stalin var kommunist begår nog ett allvarligt tankefel.. Om alla som begår våld på folkviljan är kommunister så är Uz fullt av dem bland maktens taburetter…. i fråga om massmord kan det ju vara sant.. http://www.thenation.com/article/70-years-later-we-still-havent-apologized-for-bombing-japan/

  • Du har rätt i det castoropollux, kände till delar av den historien, tackar. Det lyckades inte så bra för mej att berätta ur minnet och utan referenser.
    Jag mindes fel i att det var i samband med krigutbrottet. Det var 1932 -1933. Nazisterna var vid makten i Tyskland 1933, men det var inte det värsta att man sålde säd till nazisterna då utan på de villkor man gjorde det på bekostnad av böndernas liv, varav många i Ukraina.
    Har glidit för långt från ämnet nu kanske även om det finns vissa kopplingar att man saknar tilit i vissa fall. Det fråntar heller inte andra stater ansvaret för eventuella oegentligheter som drabbar Rysslands och Ukrainas befolkning.
    Här finns en någorlunda bekräftande beskrivning i wikipedia av den berättelse jag läst från en annan källa för några år sedan och jag då antog var sann i min tidigare kommentar 1 Aug, 2015 at 20:15

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulak

    ”Fyra till fem miljoner bönder uppskattas ha omkommit 1932–1933 av svältdöden och i indrivningsaktioner. Bönderna slaktade också sina sista djur för att hålla undan dem från konfiskation. Situationen förvärrades då svår torka under sommaren 1931 gav exceptionellt liten skörd. Trots den svåra livsmedelssituationen ville Stalin inte minska på landets export av säd för att inte äventyra krediter utomlands.”

    ”Påstående att hungersnöden var ”statsorganiserad” framlades i väst redan 1934 av W.H. Chamberlain i The Evolution of Soviet Terrorism (Foreign Affairs, 1934 april, s.434), med klar koppling till att Stalin förhindrade all hjälp från utlandet och förnekade hungerkatastroffen – ”ansvaret för denna förintelse vilar klart och tydligt hos Stalin och dennes kollegor”. Svälten berördes i en akademisk uppsats först 1964 av amerikanskan Dana Dalrymple. Det breda genombrottet för frågan skedde först 1986 i Robert Conquests ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Conquest ) The Harvest of Sorrow. Conquest betraktar regimens handlande under svältkatastrofen i Ukraina som folkmord enligt FN-konventionen, och påstår att även Raphael Lemkin ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Rapha%C3%ABl_Lemkin ) som utarbetade folkmordskonventionen delade hans uppfattning”

    Intressant att det står så och jag på annat håll läst ungefär samma saker ur påstådda gamla dokumenterade vittnesmål. Bönder försökte t.ex gömma undan säd för indrivarna ( statens soldater ), för att överleva missvåxten, men blev ibland dödade på plats när de blev avslöjade.

    Men skulden skall förståss inte lastas på nuvarande frigjorda stater ur Sovjet-unionen. Det skulle ändå vara ganska betydelsefullt att göra upp med det förgångna ( även om de inte själva varit inblandade ) på ett eller annat sätt vilket några ledare önskat tror jag. Dels för att visa respekt för offren, dels tydligt signalera att man beklagar dessa rysliga handlingar i det förgångna och inte accepterar liknande hjärtlösa maktmissbruk i framtiden. Som en frigörande ceremoni att lämna detta bakom sig och visa att man aldrig vill återvända i liknande handlingar. Jag stödjer helhjärtat den tanken oavsett vilken nation den kommer ifrån.
    Folk är i allmänhet väldigt lika varandra oavsett nation och vill bara få verka i sina privata liv på sina bästa sätt och de allra flesta föredrar då ett liv utan krig, våld och mördande.

  • ”If you listen to the voices from Washington now who speak of a “potentially tragic error / accident”, all that remains is the question of what might have been the nature of this “mistake” perpetrated here. I am not given to hover long in the realm of speculation, but would like to invite others to consider the following : The MH 017 looked similar in it’s tricolor design to that that of the Russian President’s plane. The plane with President Putin on board was at the same time ”near” Malaysia MH 017. In aviation circles “close” would be considered to be anywhere between 150 to 200 miles. Also, in this context we might consider the deposition of Ms. Tymoshenko, who wanted to shoot President Putin with a Kalashnikov.

    But that this remains pure speculation. The shelling of the cockpit of air Malaysia MH 017, however, is definitely not speculation. ”

    Ingen i väst försökte mörda Jeltsin.. Istället lovprisades då våldet för att det gynnade ju privatiseringarna.. ”Sveriges dåvarande statsminister Carl Bildt, förkunnade dagen efter blodbadet under ett tal i riksdagen den 5 oktober, sitt ”stöd till Rysslands folkvalde president i hans strävan att så snabbt som möjligt lösa den politiska konflikten”.”

    Inte heller ursäktar det ”misstaget” att ha försökt skjuta ner Putins plan… Man sköt ju ner Arafats plan och det kan ju tyda på samma intressen att mörda freden i krigets namn.. Extremhögern och judiska intressen har ju lyckats hamna på samma linje i Ukraina, som i det forna Tyskland och nuvarande Israel också..

    Här ha vi begåvats med ”self destructive forces” SD, att bomba vårt eget parlament.. Privatiseringens bästa vän… Sänkande de svenska folkliga skatterna i det djupa blå..

  • @ruben. Stalin hade alltså ett kraftfullt samarbete på många fronter med Shitlers Tyskland. Livsmedelsförsörjning var alltså ytterligare ett. Jakten på ”kommunister” bedrevs på samma grunder och med samma resultat. Underrättelsetjänsterna utbytte information och gripna långt innan krigsutbrottet.

    ”I och med pakten mellan Hitler och Stalin, som slöts i
    augusti 1939, utvecklade Nazityskland och Sovjetunionen ett
    samarbete som spände över flera fält. Bland de minst kända
    är samverkan mellan de båda diktaturstaternas hemliga po-
    liskårer. ”

    Det borde väl förvåna att så många judar var kommunister. Sylthammar i Gunilla Bengtssons kläder ser på Maj Wechelmann med samma ögon som t.ex. Stalins.. Så lite självkritik kan alltså överleva långt mer än ett halvt sekels fakta och bevis..

    Redan Chrustjev tog avstånd från Stalins ”program” att rensa ut den forna eliten för att ge plats för ett brutalt herravälde och ett skrämt folk.. Jämför vi Moskvarättegångarna med dagens är falska bevis och korrupta/skrämda domstolar inte särskilt annorlunda.. Att sedan upprepa de våldsamma metoderna under Jeltsins fulla förtroende och skjuta sitt parlament tillbaka i grottstadiet och för både ”friheten och demokratin” ser ut som ett deja vu.

    ”NKVD:s utlämningar till Gestapo fortsatte ända till veck-
    orna eller dagarna före den tyska invasionen av Sovjetunionen
    den 22 juni 1941.”

    ”Att NKVD under den tysk-ryska pakten samarbetade med
    den nazistiska terrorapparaten och hänsynslöst lämnade ut
    några av de mest kända antinazistiska motståndarna till sina
    bödlar, är tillräckligt hårresande – men kanske ändå inte sär-
    skilt förvånande. Desto mer anmärkningsvärt är det faktum
    att samarbetet mellan NKVD och Gestapo hade pågått ända
    sedan 1937 – alltså långt före den tysk-ryska pakten!”.

    ”Bland de som NKVD utlämnade till Gestapo åren 1937–
    1938 var den tyske kommunisten Kurt Antes, den österrikiske
    kommunisten Paul Meisel och den judiske kommunisten
    Ernst Fabisch. Ironiskt nog hade NKVD anklagat dessa för att
    vara ”nazistiska spioner” – standardanklagelserna i de stalinis-
    tiska skådeprocesserna.”

    Kommunismen har likt demokratin sina ”Janusansikten”. Det lärde McCarthy sin omvärld med samma kusliga noggrannhet. Maktens och terrorns språk är detsamma. För friheten tar man till kanonerna…

    Citat av Christer Bergström http://www.krigsmyter.nu.

  • Jag tänker att kulor kan gå igenom hela planet, dels ena sidan och fortsätta genom den andra sidan. Så det håller inte att det skjutits inifrån. Då måste man i så fall se båda sidor av planet. Att separatister har vapenmakt inom ett land mot landets arme och styrelseskick är suspekt och konstigt. Vad har dessa separatister för idé och tanke? Är de emot demokratiska processer? Jag ser inget i deras agerande som följer mänskliga lagar eller respekt för demokrati. Jag har varken sett eller hört några tydliga signaler eller praktisk handling i den riktningen. Jag har märkt av en del människor i Sverige, som vill tillhöra Norge, Skulle de tänka sig att ta till vapen och börja strida med vapen i Sverige mot Svenskar? Nej aldrig.
    Ukraina har en fruktansvärt grym historia. Strax innan och i början av andra världskriget t.ex. konfiskerade Sovjet-staten böndernas skördar av spannmål och sålde det till nazisterna för att dra in pengar till staten. Ukrainarna svalt ihjäl ( om de inte blev ihjälskjutna av Sovjetiska soldater ) på många håll och fick utstå enorma lidanden. Så att många Ukrainare vill fjärma sig från Ryssland ( som var en del av Sovjet-staten ) är inte så märkligt. Det kan delvis ha att göra med att Ryssland inte officiellt tagit avstånd från den gamla Sovjet-tidens övergrepp. Det är en bra anledning fortsätta vara misstänksam än så länge tycker jag.

  • @Gunilla Bengtsson

    Från Wikipedia angående BUK-missiler: ”Framdrivningen sker med hjälp av en startmotor med fast bränsle. När startmotorn brunnit ut bildar den tomma hylsan en förbränningskammare för en ramjet-motor som drivs av flytande bränsle.”
    https://sv.wikipedia.org/wiki/9K37_Buk

    Ett fast bränsle i startmotorn lämnar initialt en rökstrimma d.v.s. en ”chemtrail” och när ramjet-motorn tar över kan det under rätt förhållanden bildas en ”contrail”.

    Vad gäller kulspruteelden så är flygplanskroppen konstruerad av aluminium. En grovkalibrig kulspruteprojektil går således rätt igenom flygplanskroppen. Detta medför en inåtböjd plåt där kulan penetrerar kroppen och en uppfläkt plåt där den lämnar kroppen.

  • Jag kunde själv sent på kvällen 2014-07-19, genom egna nedladdningar från SSU:s / Ukrainska säkerhetstjänstens YouTube konto, av de många olika språkversionerna av deras YouTubar om MH17, och analyser av dessa YouTubars meta-information, bekräfta att flera av dem, men långtifrån alla, hade tidsstämplar som tydde på att de var skapade före händelsen. Kristoffer Hell, som var före mig med sin egen analys, konstaterade halv tio den kvällen till mig, att SSU då redan hade börjat byta ut videosarna. Min analys, som blev färdig någon timme senare, fann bland många fler videosar nio (9) stycken med helskumma tidsstämplar.

    Nämligen:
    2014:07:17 10:59:47
    2014:07:17 08:37:16
    2014:07:17 00:11:10
    2014:07:16 20:35:17
    2014:07:17 10:56:45
    2014:07:16 20:32:12
    2014:07:17 11:01:57
    2014:07:16 19:11:19
    2014:07:17 09:31:05

    Kristoffer Hells egen analys rapporterades då på Kristoffer Hells webbsite, och hans material om detta återfinns nu, bland mycket annat viktigt material, i hans bok ”Demokrati till Döds – Sveriges väg in i den globala diktaturen”.

  • Gunilla
    Intressant synpunkt att raketer normalt inte lämnar några contrails (det borde väl passa bättre i ditt resonemang) under normala förhållanden. Exempel?

  • Gunilla Bengtsson
    Hur tänker du dig att missilen fick plåten att bågna utåt om du inte tror att en automatkanon kan ge den verkan?
    Du har själv ofrivilligt presenterat argument antingen för en bomb inuti planet eller splitter eller automatkanoneld som passerade igenom planet och gick ut på andra sidan.
    Det är enklast(om det ser ut som hål efter automatkanoner vill säga) att förklara det med en att ett stridsflygplan rörde sig från den ena sidan till den andra tex när planet girade och saktade ner efter det initiala skedet. Så att automatkanoner sköt även från andra hållet.
    En bomb i planet skulle också kunna förklara utåtvända hålkanter.
    Med din typ av självmotsägande logik borde det ligga närmast till hands för dig.

  • För att förtydliga ”…var sannolikt en ”false flag-operation”” Det är ytterligt osannolikt att det inte var det.. Militärt betonade övningar som vid och under 9/11. Med ett tema som två flygplan flyger in i wtc, överträffar dikten verkligheten.. Givetvis ska den insikten för deltagarna vara chockerande som ju elchocken orsakar bestående men i medvetandet.. Verkligheten blir traumabaserad och utifrån det kan perseptionsförmågan manipuleras än mer.. Att man behandlar sina kritiker som shitlertyskland gjorde med sina ska väl inte förvåna med samma andas barn.. Det för mig till ämnets baksida…

    @Sylthammar. Studerar man Maj Wechelmanns verk framstår inte alls produktionen som av en ”kommunist”.. Att som du stå på lättantändliga barrikader och inte lukta historisk sot och eld är svårt för att inte säga omöjligt.. Att bekräfta sitt intelligensbefriade sinne med tankemodeller ur gamla inskränkta imbecilla intryck är att skylta med sin bristande intelligens. McCarthy kunde onekligen bekosta sitt Wiskyintag med sina inkomster.. Expressen bekostar ju sitt anseende med djuplodade avslöjanden med desperationens flagga i topp. Så, så ensamt kan det knappast vara….

    Eftersom varken Ryssland eller några Separatister hade anledning att öka på motsättningarna för sin sak så sköt de heller inte ner planet..

    De opublicerade banden, svarta lådornas frånvaro osv tyder ju på en konspiration större än Stalins s.k. kommunism fast utförd av intressen som historiskt mördat fler människor än någon i kapitalets och vinstens namn.. Att hindra Malaysia själv att ingå i haveriundersökningen kan ju inte undgå en resurs som dig.. Det står som sagt dem dyrt som kritiserar Rom och avfällingen ISrael för dess politik.

  • Man påstår att BUK alltid lämnar ett chemtrail vilket naturligtvis är trams, möjligen syns under rätt väderförhållanden kanske ett contrail.

    Plåtarna på bilden påstås föreställa hål efter kulspruteeld, tydligen stod skytten inne i planet och sköt utåt, se hur plåten bågnar.

    Maj W. är en gammal kommunist som genom åren, med hjälp av svensk konstnärslön, föreslagit alleslags konspirationer och samband som hon sannolikt bara gissat sig till eller blivit instruerad av sina Sovjetiska / DDR-kontakter att torgföra.
    Nu passar det väl att jobba för RT eller liknande organ, vi vill ju alla ha korv i magen……….

    Vad gäller sammanblandning av plan. Två plan fattas, blanda och ge men två plan måste ändå redovisas.i slutändan. Ett flygplan är märkt så in i hel—ete. varenda kabel har en unik kod på var 30:e cm och likaså har alla bitar det.

    Dyker nu Kuala-Lumpur – Peking upp i Ukraina så är det en bit från sin rutt och räckvidd men vi saknar fortfarande det andra planet så förväxlingskonspirationer blir rätt löjliga.

    Och oavsett om Ukrainas luftmyndighet anvisade en olycklig rutt för detta plan, hade Ryssland och ”separatisterna” någon rätt eller anledning att skjuta ned det ?

  • Jag har ingen uppfattning om just det men det intressanta var att detta hävdades i den franska debatten och plötsligt rapporterades den upphittade vingen på en franskanknuten plats som tycktes ge motbevis.
    För en tid sen skrev någon en sarkastisk kommentar på nätet om att det var väldigt så lite ubåtskränkningar det varit sen militärbudgeten utökades. Ett par dar senare rapporterades att dykare hittat en ubåt med kyrilliska bokstäver. Det visade sig att de fått uppdrag från ett företag att gå och leta på en viss plats. Företaget visade sig ha fått infon via arkivsökningar.
    Inget är känt för mig om tidsförloppet dvs fick dykarna uppdraget just efter den sarkastiska kommentaren eller var det innan? Men det kunde ju se ut som en reaktion.

    Vore det sant med att MH17 var MH370 blir det möjligt att förklara skadorna på MH17 som följden av invändigt monterade bomber och andra special effects. Det förekom vid MH370s försvinnande spekulationer om att den skulle utnyttjas i en falsk flagg operation senare.
    I så fall uppkommer även möjligheten att tex ett SU25 följde efter enbart för att gömma sig och aldrig sköt mot planet.
    Om en ukrainsk pilot flög nära planet och vet att han vare sig såg en missil eller något annat och upptäcker att flygplanet går i bitar, då är det inte konstigt om han säger vid landningen att han befann sig vid fel plats vid fel tid. Det var ju det som uppgavs att han sagt.

  • Det är ytterligt osannolikt att det inte var det.. Inflytelserika Malaysiska politiker får inte ostraffat uttala sig om ”Roms” maktutövning… Vare sig den sker i Israels eller Uz besynnerliga och maktfullkomliga kläder av lånta fjädrar. I bankernas värld är det dyrköpt inflytande. Frankrike, Tyskland…. Händelserna ser fulltankade ut.

  • Jag tror att det börjar bli dags för initierade att gräva i det högst intressanta ryktet att ”MH17”-vraket i verkligheten är MH370/MAS370, d.v.s. Malaysia Airlines flight 370.

  • Lämna ett svar