DEBATT. Två nära vänner till Stieg Larsson ställer sig mycket kritiska till den fjärde Millenniumboken och förvaltandet av Larssons arv. De går så långt att det kallar det för cirkus, hån och gravplundring i en debattartikel i DN.
Text: Torbjörn Sassersson | Foto: Eva Gabrielsson, privat
Även andra försök att exploatera på Milleniumtrilogin får kritik av Stieg Larssons barndomsvänner Anders Lindblom och Svante Brandén. De skriver att de nu förväntar sig Lisbeth Salander som virtuell klippdocka.
Stieg Larsson beskivs i debattartikeln som en mycket inkännande människa med stor integritet. Larsson hade en stor solidaritet med de svaga i samhället och en stor avsky för högerextremism och kommersialisering, skriver Lindblom och Brandén.
”Vi påstår att orsaken till deras katastrofalt dåliga förvaltning av Stiegs efterlämnade verk, och att de så respektlöst behandlat hans kärlek Eva Gabrielsson är att de i grunden inte kände Stieg som människa. Ironiskt nog hävdade familjen Larsson att just faran för att Evas giriga släktingar skulle våldföra sig på Stiegs författarskap gjorde att de själva tvingades åta sig det betungande förvaltningsansvaret. Vad är det ordspråket säger om bockar som trädgårdsmästare?”.
Eva Gabrielsson har det fjärde äkta manuskriptet som till stor del lär vara färdigskrivet. Som redaktör på NewsVoice, som delvis har den fiktiva Millenniumredaktionen som förebild, hoppas jag att din och Stieg Larssons fjärde bok ska komma ut och slå omvärlden med samma häpnad som de tre första böckerna.
Lagerkrantz bok om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist blir i sammanhanget en aptitretare för den äkta fjärde delen. Jag och många andra undrar även vad de resterande böckerna skulle ha handlat om. Vilka svenska baksidor skulle belysas i dem?
Text: Torbjörn Sassersson, som skriver från Dämba, Fårö
Relaterat
The Guardian: Stieg Larsson’s partner: ’It’s odd to have to prove our life together existed’
Det är många med kritisk hållning till det korrupta etablissemanget som dött en tidig, hastig och olustig död.. Långhalmen ler åt samarbetet mellan kriminaliteten och hotablissemanget..
Stieg Larsson behövde inte skilja på sitt arbete som författare och sitt arbete med Expo. Korruption förutsätter förtryck, rasism och slavlika orättvisa förhållanden.. Förvånansvärt mycket gick säkert inte trycka i de vanliga kanalerna eller offentligheten.. Lika mycket gav säkert frö till en dramatik som gick över det vanliga..
Jämför med Fallet Nora. Ingen av de etablerade patientorganen eller övervakningsfunktionerna kunde stoppa O. G , inte ens boet ägget ruvades och kläcktes i, men okonventionella journalistmetoder avgjorde fräckheten och rötan.. Ändå fanns anmälningarna på hög sedan åratal..
Nora är alltså ett fall som inte hade hänt om rutinerna inte vart papperstigrar.. Romaner må vara ett stort mått fiktion men ändå spegla cementen som förseglar och förhärdar maktens skikt mellan och över mänskligheten..
DN: Förlaget slår tillbaka mot ”Millennium”-kritiken
”Eva Gedin säger att samma samhällsengagemang som Stieg Larsson hade är utmärkande för svensk och nordisk kriminallitteratur men att han samtidigt kunde skilja sitt arbete på tidningen Expo från sitt litterära författarskap.”
http://www.dn.se/kultur-noje/forlaget-slar-tillbaka-mot-millennium-kritiken/
Eva Gabrielsson har den moraliska rätten till alla böcker av Stieg Larsson. Hon är delaktig i böckerna både praktiskt och mentalt.