Igår tipsade vi om om artikeln Susanne Nyströms artikel i Norran: ”Dags för public service 2.0? Idag tipsar vi om en delvis nästan identisk artikel i DT skriven av Jens Runnberg. Samma budskap och bitvis nästan samma text. Man kan ana en samordnad kritik mot de etablerade public service-kanalerna: SVT, SR, UR i Sverige.
Lägg därtill artikeln av Naomi Abramowicz i Expressen nyligen. Hon vill att Sveriges radio ska komma ut ur armhålan. Naomi Abramowicz, Susanne Nyström och Jens Runnberg är alla trötta på insmickrande klickmonster-inslag om gulliga kattungar och istället vill de ha djuplodande material som ger allmänheten nytta.
Runnberg skriver:
”I veckan gick public service-resurser i ungdomssatsningen Edit till ett Spice Girls-test under rubriken ”Vilken hade varit vår favorit-Spice Girl om de slog igenom idag?” och medicinen som Runnberg ordinerar lyder: ”Samhällsdebatten och målet om en välinformerad allmänhet skulle vinna på om det blev en större kvalitetsskillnad mellan public services utbud och de kommersiella mediebolagens.”
Läs mer i Runnbergs artikel på DT.se | Jens Runnberg – Foto: DT.se