Jens Runnberg: "Grattis till 90 år – nu kan SR dra ned på underhållningen"

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 28 augusti 2015
- NewsVoice redaktion

Igår tipsade vi om om artikeln Susanne Nyströms artikel i Norran: ”Dags för public service 2.0? Idag tipsar vi om en delvis nästan identisk artikel i DT skriven av Jens Runnberg. Samma budskap och bitvis nästan samma text. Man kan ana en samordnad kritik mot de etablerade public service-kanalerna: SVT, SR, UR i Sverige.

Lägg därtill artikeln av Naomi Abramowicz i Expressen nyligen. Hon vill att Sveriges radio ska komma ut ur armhålan. Naomi Abramowicz, Susanne Nyström och Jens Runnberg är alla trötta på insmickrande klickmonster-inslag om gulliga kattungar och istället vill de ha djuplodande material som ger allmänheten nytta.

Runnberg skriver:

Jens Runnberg - Foto: DT.se”I veckan gick public service-resurser i ungdomssatsningen Edit till ett Spice Girls-test under rubriken ”Vilken hade varit vår favorit-Spice Girl om de slog igenom idag?” och medicinen som Runnberg ordinerar lyder: ”Samhällsdebatten och målet om en välinformerad allmänhet skulle vinna på om det blev en större kvalitetsskillnad mellan public services utbud och de kommersiella mediebolagens.”

Läs mer i Runnbergs artikel på DT.se | Jens Runnberg – Foto: DT.se

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq