LEDARE. Janerik Larsson skrev den 2 augusti 2015 i en artikel på SvD Ledare att Jan Scherman försökt starta en debatt om svensk public service, men Scherman konstaterade i sin artikel: ”Når det brittiska BBC-bråket svenska SVT?” att en sådan svensk debatt förmodligen knappast kommer att uppstå.
Scherman skrev mer exakt i slutet av sin artikel:
”Best guess – stormen avtar nog här hemma hos oss, och risken för en fortsatt förlamande stiltje, där allt förblir vad det varit, är stor.”
Frågorna som ställdes av Jan Scherman var:
- Finns möjligheten att vi äntligen skulle få en uppriktig och orädd public service-debatt i Sverige med frågor, som till stor del undvikits?
- Räcker det t.ex med en linjär SVT-kanal, och kan den andra säljas ut?
- Ska SVT:s program bli en prenumerationstjänst?
- Ska SVT:s sponsring och andra former av kommersiell programfinansiering förbjudas?
En debatt om kvaliteten i public service inte ens påtänkt
Scherman missar dock det viktigaste med public service: ger de befintliga svenska public service-kanalerna allmänheten en trovärdig service avseende sanning? Är det som presenteras helt enkelt sant eller är det mesta tillrättalagt för att minska svenskarnas ”oro” och vinklat för att passa etablissemangets intressen?
Scherman skriver att det i England uppstått en debatt om BBC:s framtid. Totalt protesterar ett 30-tal brittiska kändisar mot pågående massuppsägningar och politiska förslag om att förändra hela BBC.
I vårt grannland Danmark tog Jyllands-Posten både på nyhetsplats och på ledarplats upp behovet av en debatt om public service, men kvalitet är knappast i fokus. I de brittiska tidningarna finns inte närheten till självkritik angående kvalitet, tvärtom. Gammelmedierna tar helt för givet att deras service till allmänheten är på topp.
När får vi en svensk debatt om public service och den samhällsfunktionens kvalitet? Svaret är att vi inte kommer att få den här heller om vi inte skapar den. Den måste skapas i de nya medierna.
Det är mer sannolikt att när public service ska diskuteras i Sverige är det public service-kanalerna som bestämmer agendan och det mesta kommer att handla om självgod navelskådning när det gäller kvalitet.
Vi i de nya medierna bör därför ta över funktionen public service så att vi deläger begreppet inom 20-30 år. För det krävs nya mediesatsningar med god publik servicetrovärdighet. Det krävs även att svenska folket tror på de nya medierna, annars kommer vi att misslyckas. Vi får kallt räkna med att de etablerade gammelmedierna kommer att fortsätta att smutskasta de nya medierna under denna konkurrens.
Bloggen Public-Service.se och NewsVoice är öppna för debatt.
Text: Torbjörn Sassersson, redaktör NewsVoice
Relaterat
- BBC: Is public service broadcasting in terminal decline?
- BBC: Treasury wants reinvention of public sector
- Expressen (chefsred Av Thomas Mattsson): BBC har blivit för stort – det beskedet kan påverka public service i Sverige
- Krönika av Gunilla Kindstrand i Sundsvalls Tidning: BBC:s utmaningar smittar Sverige
- The Guardian: How public service broadcasting shapes up worldwide
- The Telegraph: BBC escapes ban on six-figure public sector pay-offs