Mätvärden från Alexa.com som är ett Amazon-företag visar att både svenska dags- och kvällstidningar tappat väsentligt i populäritet på webben det senaste året. Allra mest allvarligt är det för DN, SvD och Sydsvenskan som tappat mest.
Analys: NewsVoice, uppd, kl 11:00, 16 sep 2015
Det handlar om stora förluster i rankning om Alexa mäter korrekt. De tidningar som återhämtat sig bäst senaste tre månaderna är Aftonbladet och Expressen, men även dessa tidningar har tappat i populäritet. Till och med Avpixlat har tappat i rankningen, men ligger på 89:e plats bland svenska sajter.
På 6:e plats kommer Aftonbladet som tidigare år brukade ha en utdragen topposition i Sverige. Expressen ligger på 11:e plats.
Störst förlorare är DN som förlorat mest i populäritet sedan oktober 2014. Helsingborgs Dagblad, Göteborgsposten och Uppsala Nya Tidning är de tidningar som haft stabilast populäritet.
De fem mest populära webbplatserna i Sverige är i ordningen: Google.com, Google.se, Facebook.com, Youtube.com och Yahoo.com. Det betyder att folk söker mer på nätet efter information och sedan delar den på Facebook.
Aftonbladet

Dagens Nyheter

Expressen

Göteborgsposten

Helsingborgs Dagblad

Svenska Dagbladet

Sydsvenskan

Uppsala Nya Tidning

De 12 mest populära webbplatserna i Sverige
- Google.com
- Google.se
- Facebook.com
- Youtube.com
- Yahoo.com
- Aftonbladet.se
- Wikipedia.org
- Blocket.se
- Bing.com
- Twitter.com
- Expressen.se
- Live.com
NewsVoice är en nättidning för oberoende nyheter, debatt och analys. 