Åsa Linderborg om NATO:s desinformation som ger oss beredskapsjournalistik och nya krig

9

Åsa Linderborg 2014 - Foto: Frankie Fouganthin -Wikimedia CommonsNATO:s center för strategisk kommunikation NATO STRATCOM ska lära Sverige propagandakrig.  “Deras desinformation och medialögner drev oss in i Irak-kriget”, skriver Åsa Linderborg i en kulturartikel i Aftonbladet idag. Hon kommenterar försvarsminister Peter Hultqvists utspel om att Sverige måste lära av NATO:s informationskrigföring.

Text: NewsVoice | Åsa Linderborg, 2014 – Foto: Frankie Fouganthin –Wikimedia Commons

Linderborg skriver att NATO orsakat eller underblåst fyra krig på tolv år – Afghanistan, Irak, Libyen och Syrien.

“Hultqvist aviserade Stratcom i måndags, samma dag som Tony Blair bad om ursäkt för skrönorna om Saddams massförstörelsevapen. Invasionen av Irak föregicks av en av världshistoriens största och mest katastrofala desinformationskampanjer.”

“Elva år efter att USA förklarat invasionen av Irak som vunnen, dör tusen irakier i månaden. Att detta krig inte beskrivs som ett folkmord signerat Blair och Bush är i sig ett uttryck för propagandans effektivitet.”

Hon avslutar med att konstatera att vi redan har beredskapsjournalistiken i full sving.

Läs mer 


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelVäst är orsak till flyktingkrisen – “över tio miljoner syrier har tvingats lämna sina hem”
Nästa artikelIndependent: “South China Sea dispute: Beijing is ‘not afraid of war’ with the US…”
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
9 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Sofia
Sofia
Gäst
28 oktober 2015 kl 22:52

För första gången håller jag med Åsa Linderborg.

syster
syster
Gäst
29 oktober 2015 kl 10:22

Säger som Sofia: För första gången håller jag med Linderborg. Kvinnan har vid flera tillfällen spätt på hat och våld.

Patrique Ståhl Dordevic
Gäst
29 oktober 2015 kl 14:43

Åsa skriver:
“Det är helt sant att Ryssland via bland annat sajten Sputnik News pumpar ut allt från alternativa fakta till rent ljug. Ett exempel är nedskjutningen av MH17 över Ukraina.”

Jag skulle vilja vet mer om sanningen kring “rent ljug”.

Agneta Norberg
Gäst
29 oktober 2015 kl 16:34

Ja, jag skulle också vilja veta vad Sputnik News sagt om nedskjutningen av MH17, som klassificeras som rent ljug.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
29 oktober 2015 kl 17:38

Döm själva om SputnickNews ljuger. Men om ljug är samma sak som att kritisera är Väst inne på en obehaglig linje där kritik kan bli föremål för åsiktsbegränsning och tryckfrihetsinskränkning och tom bli betecknat som inhemsk terrorism (som i vissa fall i tex USA, Kina mfl).

MH17-kommissionen dolde fakta för Ryssland

Nederländerna begärde ultimativt samtal med Lavrov

UD: informationsaggression drabbar Ryssland efter MH17-rapporten

MH17 sköts ned från ukrainskt territorium

MH17: en ofullständig rapport

Rolf Löfgren
Rolf Löfgren
Gäst
29 oktober 2015 kl 22:37

Mycket viktigt att läsa information från alla håll. Och tänka och utvärdera själv, ofta hittar man information på oväntade ställen, som tillför ytterligare pusselbitar.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
31 oktober 2015 kl 14:42

Landsförrädarna arbetar för främmande makt och har demonterat svenskt totalförsvar, invaderat Afghanistan, lurat bort Sverige från en balanserad svensk välfärdsdemokrati och vill att Sverige skall samarbeta med en samling terrorstater som stödjer IS så att vi får massiv migration och kärnstridsspetsar riktade mot oss. Det kallar landsförrädarna för “försvarspolitik”…

De sitter i riksdagen för att landsförrädare hos vårt eget folk har röstat in dem, pg. att massmedia styrs av utländska intressen. Vakna upp! Kuckeliku! Släng tidningen stäng av TVn! Undersök kritiskt! Ställ frågor! Börja rösta rätt! Tacksamhet på förhand!

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
31 oktober 2015 kl 14:46

För övrigt noterar jag att mitt NoScript-filter är fullt med spionprogramvara, från en av dessa terrorstater, som vill köra script på min dator när jag besöker Newsvoice…

Torbjörn Sassersson
Admin
4 februari 2017 kl 11:14

Aftonbladet (3 feb 2017 ): 28 500 polisanställda ska krigsplaceras: ”Förväntas inställa sig”

“All personal inom Polismyndigheten ska omgående krigsplaceras – efter order från rikspolischef Dan Eliasson. Vid händelse av kris eller krig ska varje polis veta sin roll.
– Våra anställda förväntas inställa sig för tjänstgöring i händelse av höjd beredskap eller krig, säger Julia Simryd på Nationella operativa avdelningen.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KxwqG/28-500-polisanstallda-ska-krigsplaceras-forvantas-installa-sig