Anne Skånér: Med god vilja skulle UberPOP-taxiförare accepteras som en ny trend

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 16 mars 2016
- NewsVoice redaktion
Anne Skånér

uberPOP - pressfoto

Anne SkånérDEBATT. Debatten om taxibolaget UberPOP tar otroliga dimensioner som gränsar till det absurda. Jag måste fråga först, vad görs mot s.k icke organiserade taxibilar som tar upp till tusen kronor för att köra korta sträckor i Stockholm. Det är helt lagligt för det sker bakom en förarlicens.

Text: Anne Skånér (foto från blogg) | Foto: UberPOP pressfoto

Taxi Kurir/020:s ägare flyttade merparten av sina intjänade miljarder till Spanien, samtidigt som förarna tvingas jobba varenda dag i veckan för att klara en lägsta lön per månad. Att ansluta sig till Fågelviksgruppens växel kostar mellan 9 – 16 000 kronor i veckan, enligt den dokumentär som sändes i SR: ”Taxikungen – om vinnare och förlorare på en avreglerad marknad” – P1 Dokumentär.

Fler oroande berättelser kom fram som att ägaren av Fågelviksgruppen kunde sälja hela bolaget till ett amerikanskt kapitalbolag utan att det med ett ord fick rubriker i svenska medier.

Men frågan handlar inte om oskäliga priser inom s.k fritaxi eller det monopolliknande taxisystemet, som tyvärr ser lika ut också utanför landets gränser, utan om UberPOP.

Det märkliga är att landets infrastrukturminister, Anna Johansson i DN säger att det är olagligt, sedan när ska en minister uttala sig i enskilda frågor, ministrar uttalar sig sällan om detaljerna, men här är det okej utan att det kallas ministerstyre av Anna Johansson. I vilka s.k dåliga entreprenadverksamheter har kallats för förbjudna eller icke godtagbara av andra ministrar. Det tillåts inte minst av privata intressen i Sverige, att tjäna miljarder på skattebetalarnas pengar, utan att det leder mer till än att vi ska se över problemen.

Uber har plötsligt blivit hela entreprenadsektorns bad guy, ändå är Uber mer transparent i sin kapitalistverksamhet än flertalet sk entreprenader i landet.

Förare inom UberPOP framställs som offer för Uber, men inte offer för en arbetsmarknad där man inte tas emot av olika skäl. Pensionärer som drygar ut sin pension genom att köra UberPOP är offer, inte för Uber, utan för ett samhälle som gör det allt svårare för pensionärer att ha en dräglig tillvaro.

Med andra ord förare av UberPOP är en differentierad grupp där även sk taxichaufförer kör utan att tveka för att å andra sidan anser UberPOP vara ett hot. Ubers fördelningssystem 80/20 är dessutom betydlig generösare än den provisionsbaserade taxifördelningen.

Att som nu slentrianmässigt döma förare av UberPOP för svarttaxi verkar vara domstolarnas brist på kunskap om vad svarttaxi är. Svarttaxi ger inga kvitton, färdsträckor, förare av bilen, Uberresorna finns dokumenterade i samma ögonblick som de avslutas. Svarttaxi innebär handgripliga byten av pengar mellan förare och passagerare utan någon trygghet eller garanti.

Rättsväsendet gör det enkelt genom att fälla föraren, kalla den för offer, istället för att utreda företeelsen som sådan.

UberPOP skulle om samhället hade en god vilja i att acceptera en ny trend, kunna bli till nytta för samhället genom att det ger möjlighet till extra inkomst, introduktion till samhället för nya svenskar att knyta kontakter och nätverk, samt skapa möten mellan invandrare och infödda svenskar.

Uberförare är inte anställda, lika lite som frilansande journalister är anställda av de medier de tar uppdrag ifrån i egenskap av frilansare.

Varför angriper inte minister och regering medier som underbetalar frilansande journalister på samma sätt, med att kalla dem offer etc. DN som slagit upp Uberfrågan, tillhör den gruppen som inte heller anser att deras underentreprenader skall ha skäligt betalt, t.ex frilansande journalister.

UberPOP är under utveckling, i USA utvecklas en ren samåkningsdel, där fler delar på resan, något som också skall bli möjligt i Sverige. Att tjänsten sköts via en app som de facto fungerar är betydligt tryggare än den reguljära taxiverksamhetens. Som resande rättas fel till omgående, förare kan inte köra omvägar eftersom priset är förutbestämt. Resande med Uber har större makt än den skulle ha med konventionell taxi, där det nästan aldrig går att få rättelse.

Som passagerare i en Uberbil vet jag vem som kör liksom föraren vet vem den tar upp i bilen, en trygghet för bägge parter. Viktigt alla kan inte åka UberPOP, det är sk anslutna till pop-tjänsten så detta är inget allmängods.
Det finns problem inom UberPOP som skattetekniska frågor, men kravet på FA-skattsedel skulle öppna upp, eftersom F-skattsedel innebär att redovisa vilken verksamhet som skall bedrivas.

Det skulle gå att reglera tim-mässigt att man bara får köra ett visst antal timmar för att det inte skall bli ett reguljärt jobb.

Det skulle gå att få fram light-förare för transporter, på samma sätt som idag bilskolorna utbildar privatpersoner att övningsköra.

Ubers svenska ledning skall vara mer transparent och delta i debatten och inte minst se till frågan blir juridiskt kompetent utredd och hitta vägar som gör att UberPOP kan jobba vidare utan problem.
Finns det en vilja att anamma ny teknik, nya kommunikationsvägar borde fokus ligga där istället för att bara lyfta hot mot samhällsintressen som det viktigaste.
Vad gäller utbildningen av taxiförare finns en del att säga, och de antagningskrav som ställs se nedan, stämmer sällan med verkligheten.

Antagningskrav

  • Vara en god bilförare med lokalkännedom och körvana i Stockholm
  • Ha ett förtroendefullt uppträdande och ett vårdat yttre
  • Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift
  • Ha social kompetens och vilja att ge god service
  • Vara stresstålig
  • Ha goda referenser
  • Ha god datorvana
  • Vara 21 år fyllda
  • Genomgå individuell bedömning av utdrag från Rikspolisstyrelsen

Text: Anne Skånér

Om Anne Skånér. ”Jag är en fri skribent som älskar att skriva om det som berör i samhällsdebatten. Jag lägger min betoning på orättvisorna, samhällsinstitutioner som inte sköter sitt jobb som många socialförvaltningar runt om i Stockholm Sverige. Men jag håller också högt de tjänstemän som vågar gå emot regelverket o se människan. Jag är ett av vanvårdens vuxna barn och Vanvårdsfrågan/upprättelsen för dessa människor är en prioritet. Barn som far illa, föräldrar som hamnar i kläm mellan myndighetsstolarna. Politik, samhälle men framför allt friheten att vara oberoende är viktig.”

Anne Skånérs blogg: Anneskaner.wordpress.com och Twitter

Relaterat

Aftonbladet: Uberpop-förare fälld för att ha kört taxi

UberPOP Newsroom: Uber för alla

SvD: ”Uber Pop hotar välfärdsstaten”

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Pilot skulle vara kul att vara det svåraste är att komma upp i luften för ner kommer man alltid..
    eller varför inte tandläkare jag skulle göra jobbet för halva priset mot i dag som utbildat snickare så jag kan hantera en borr, och skrapa lite tandsten kan ju inte vara så svårt så blir det till halva priset och Anna Skåner får sitt första besök gratis…….

  • Att vara liberal och frihetsförespråkare förpliktigar! Men skulle du gå till en läkare, advokat, psykolog eller anlita en elektriker som saknar utbildning, erfarenhet, licens samt försäkringar bara för att den har en häftig app och är billigare? Jag får känslan att du gillar att provocera. Du gillar att ifrågasätta rådande förhållanden, regler bara för att väcka debatt. Uber är ett IT – FÖRETAG – inget annat! Om man vill bedriva personerna som ”taxi” måste man hålla sig till den lagstiftning som finns. Själv skulle jag gärna vilja vara läkare i min bostadsort , få medicinera, varför inte operera?! Är det också OK för dig om det ger mig ett jobb?

  • skall U-pop förare ha en tidsbok? ALLA taxiförare måste ha en ifylld tidsbok. Avvikelse straffas hårt, både för föraren, böter som för åkaren prick hos Länsstyrelsen. upprepade händelser=indraget taxitillstånd. I tidboken skall ALLA arbeten/tjänster/arbetsgivare anges. Har man arbetat med annat jobb, säg 8h, då får man köra taxi i 5h, sedan 11h vila. Alla raster skall noteras.
    VAD säger försäkringsbolagen vid en olycka med U-pop?
    Skulle du sätta ett av dina barn i en U-Pop som framförs av någon som till Sverige för 2 månader sedan med ett körkort i ”bakfickan”.
    Kanske bättre att besöka badhuset .. . .
    Lite småfel i insändaren, men det är inte det saken gäller . . .

  • Lämna ett svar