ANALYS. DN tappar i räckvidd och förlorar annonsintäkter. De äldsta fortsätter att prenumerera på pappersupplagan, men de finns bara kvar i livet ytterligare 15-25 år. Trenden är stadig sett över flera år. DN försöker rädda tidningen genom att digitalisera och vända sig till de yngre läsarna.
Text: Torbjörn Sassersson, uppd. kl 14:25, 14 mars 2016
En trogen läsare till DN som heter Bertil hade prenumererat på DN:s pappersutgåva i 50 år när han 2013 beslöt sig för att sluta prenumerera. Då kostade tidningen 5605 kronor per år. En prishöjning på 17% blev för mycket för Bertil. Han påpekar även i en insändare att en av DN:s stora brister, är att mycket material kommer från TT Nyhetsbyrån från vilken DN klipper och klistrar material som många andra tidningar också gör.
”En mycket stor del av dagstidningarnas innehåll kommer ordagrant från TT. Det är på riks- och utrikesnyheterna en total dominans av sådant material i alla morgontidningar, så DN är inte så unik.”
2014
I september 2014 skriver Dagens Media att DN höjde prenumerationspriset igen. Då med 11%. På de dyraste orterna kostade då en prenumeration 6957 kr per år. Idag när NewsVoice kollar upp priset hamnar det på 7721 kr för de som bor i Vellinge kommun utanför Malmö för att få DN varje dag på papper. När kommer det att kosta 10000 kr per år?
Kontrollera själv vad en pappersprenumeration kostar idag i din kommun.
DN är dock positiva. De skrev 2014:
”Medan andra tidningar försämrar sina resultat och till och med går med förlust stärker vi vår position. Det här är en tydlig resultatförbättring på en marknad som präglas av stenhård konkurrens från nya digitala aktörer.”
Dagens Media skrev 2014 att DN under 2013 tappade 13% av annonsintäkterna. Det motsvarade 118 miljoner kronor i svinn.
2015
Enligt TNS Sifo:s undersökning Orvesto Konsument 2015:2 tappade storstadstidningarna i räckvidd.
”Inom segmentet storstadstidningar backar de flesta titlarna jämfört med den tidigare mätningen, 2015:1. Dagens Nyheter backar med 7%, Svenska Dagbladet med 3%, Göteborgs-Posten med 9%. Metro Stockholm med 10% och Skånska Dagbladet med 9%.”
2016
År 2016 visar sig allt sämre siffror för DN. Vinsten 2015 hamnade 51 miljoner lägre än under 2014, men under 2015 har DN ökat de digitala investeringarna med 50 miljoner kronor och haft strukturkostnader på 34 miljoner, enligt DN.
”Det innebär att DN:s vinst för 2015 landade på 122 miljoner kronor, en minskning med 29,5 procent jämfört med 2014.” / Dagens Media: ”DN:s vinst minskar”
Trots dessa siffor är DN envist positiva. Med hänsyn till den ökande pressen på annonsmarknaden och de stora digitala invsteringarna som DN gjort menar Bonnier News att resultatet för 2015 är ett av de starkaste på 20 år.
”Det ger oss en unik position i en annars krisande bransch. Vi har redan gjort stora investeringar i framtiden och det goda resultatet skapar en möjlighet att satsa ännu mer framåt, såväl på kvalitet och innehåll som på vår digitala utveckling”, sa Gunilla Herlitz, VD för Dagens Nyheter och chef för affärsområdet Bonnier News.
Bild: Gunilla Herlitz – Wikimedia Commons
När de äldsta går bort tappar DN många kunder – De yngre måste fångas upp
Vid en studie av ålderfördelningen av DN:s läsare framkommer enligt TNS Sifo att de som läser DN:s pappersupplagada på vardagar och helger domineras av personer som är mellan 65-80 år gamla. Denna åldergrupp bör vara den absolut mest trogna läsarskaran för DN, men inom 15-25 år har de flesta inom åldersgruppen gått bort och det betyder en enorm kundförlust för DN.
Generationsindelningar
ORVESTO Konsument använder en generationsmodell för att bättre analysera och segmentera målgrupper. TNS Sifo utgår från sociologen Karl Mannheim som menade att en generation är människor som är födda vid ungefär samma tid, upplever en gemensam era och delar sociokulturella utgångspunkter som präglar deras drivkrafter och beteenden.
Generationsindelningarna ser ut så här:
- Den tysta generationen (födda 1925 – 1942)
- Baby Boomers (födda 1943 – 1963)
- Generation X (födda 1964 – 1982)
- Millennials (födda 1982 – 1999)
Slutsats och prognos
DN:s ledning försöker förmodligen rädda tidningen genom att satsa på den digitala upplagan och de yngre läsarna som är mer digitalt bevandrade. De räknar med att de äldsta i befolkningen (den tysta generationen) fortsätter att betala för sina papperstidningar till dess att de dör och med dessa pengar investerar de för att omskapa DN till en helt digital tidning för de yngre generationerna (millennials).
Enligt TNS Sifo ökar radiolyssnandet främst bland de yngre. Om den trenden fortsätter kan fler nyheter levereras via ljud än med text i framtiden. Det kan antas bero på att de yngre använder handhållen digital teknik med små skärmar som är svåra att läsa på. Det är enklare att lyssna av nyheterna med samma utrustning.
Det svåraste för DN kan vara att sluta klistra in text från TT Nyhetsbyrån [se styrelse] och Thomson Reuters [se executive team] känt för sina starka kopplingar till storindustrierna. Om inte DN slutar med beteendet kommer medborgarmedierna och de nya nättidningarna att växa och ta över medielandskapet.
DN kan behöva återanställa de äldre journalisterna, som de sparkade, de med erfarenheter av genuint journalistiskt arbete. Risken är annars stor att DN blir en mindre tidning som består av unga människor som saknar större journalisterfarenhet som mest skriver för andra unga människor.
Text och analys: Torbjörn Sassersson
@Sasser
Det behövs ingen fördjupande artikel om Bilderberg – bara en kort notis när deras ”hemliga” möte ska ske och orten. Finns ofta på nätet några veckor innan. För några år sedan var gruppen i Köpenhamn och dansk tv rapporterade faktiskt om deras möte.
Men en liten artikel signerad redaktören vore trevligt och förtroendeingivande.
Tack för er a kommentarer. NewsVoice borde absolut publicera om Bilderberggruppen. Någon som har en artikel att skicka in? Jag har inte hunnit med att fördjupa mig i ämnet, men jag har boken av Daniel Estulin.
Den nu pensionerade fd journalisten Göran Skytte har sagt att all journalister är grindvakter. Alltså de bestämmer vad de släpper igenom och stoppar det som vi inte bör veta. Ett bra exempel är sexattackerna i Östersund. Stormedia, alltså radio, tv och dagstidningar har lagt locket på att det gäller ”nyanlända” . alltså flyktingar oftast från mellanöstern och Afrika. Ett annat bra exempel är de årliga Bilderbergmötena som aldrig nämns i svensk media, ej heller i Newsvoice!!
ja, jag vet ingen annan tidning än Newsvoice som är värd att läsa.
Jag håller med Torbjörn Sassersson om att vi allt mer lever i en mediadiktatur där det blir allt mer tydligt att de i dag dominerande medierna springer storintressenters intressen utan att bry sig om ifall det är helt fel det som påstås. Fakta och information som stör dessa inflytelserika intressen nobbas i allt högre utsträckning.
Vart är samhället på väg när myndigheter förvandlats till Sanningsministerier som aldrig kritiskt granskas och när det är helt fritt fram att håna de som för fram fakta och de som skadats allvarligt av industrins verksamhet och produkter? Ett färskt exempel är drevet i Mittmedia mot Jan Lindholm (mp) pga seminariet med den amerikanske professorn Martin Pall om hälsorisker med trådlös teknik.
LISA MAGNUSSON: Mobilskadade foster och chemtrails – riksdagsmannen slösar resurser på rent hittepå
LEDARE: Hur länge tänker MP låta riksdagsmannen Lindholm hålla på så här?
En insändare får felaktiga ”svar direkt”.
Sammanlagt 5 mycket felaktiga artiklar varav en med Carl Oscar Bohlin (m) redan bemötts här på NV. Vår replik/debattartikel refuserades.
Sten Magnusson, att kalla kritik och analys av mainstream medier för smutskastningskampanjer, rent skräp, samt associera det till diktaturstater är anmärkningsvärt för att inte säga rent komiskt.
Jag tycker det är mer rimligt att se det som om vi redan lever i en mediadiktatur där politiska redaktörer och utvalda debattörer i mediernas finkanaler dikterar villkor och normer som ska gälla i samhället.
@Sten Magnusson
Du lever redan i en diktaturstat men det kräver rätt kunskap och referenspunkter för att se det. Något du inte får via mainstream media.
Problemet är att etablerade medier inte är sanningsenliga i sin rapportering och granskning. På grund av ett bakomliggande syfte sysslar de med censur och informationsstyrning.
Alternativ är bra då du som medborgare kan få en alternativ syn på världens skeenden. Sedan är det upp till dig att ta ställning till vad som är sant eller ej.
Alternativ betyder inte per automatik bättre eller mer tillförlitligt men många alternativa sajter drivs av personer som har tid och möjlighet att fördjupa sig i sakfrågor som man inte hinner på t ex DN där många nyheter är upprepningar från nyhetsbyråer och få har tid för hederliga journalistisk granskning. Kunskapsgapet kan vara och är ofta stort.
Katrine Frisk på Veterans har en synpunkt på vem som ”äger” planeten. Finns det en parallell till Sveriges invasionsdebacel med Greklands försök till Grexit? Grekland fuskades in i EU och när de ville ut fick de flyktingströmmen som svar på tal. Sverige har vidöppna gränser och vad ligger i pipeline här? Wallströms uttalanden 2015 följdes av Löve´ns tal på Medborgarplatsen och rättsmyndigheters slapphet. Många händelsers datum sammanfaller med lite fördröjning. Det finns lite av hämnd i tidsplanen.
http://www.veteranstoday.com/2016/03/14/the-people-versus-goldman-sachs
Och nu har tyskarna röstat fel och vad kommer härnäst?
Hm, skulle ”alterrnativmedia” vara bättre?
Mot de etablerade medierna pågår en smutskastningskampanj av ett slag som lite grann påminner om hur det är i diktaturstater. Detta från bl.a. ”alternativmedier” som Avpixlat och SD-Kuriren.
De ovan nämnda är rent skräp då de vinklar allt för sitt eget syftes skull.
Varför ska man läsa färdigtuggad, politiskt gravt styrd och desinformerande massmedia av dålig kvalitet som ägs av familjen Bonnier, när det finns alternativ massmedia, likt Newsvoice, vilken levererar betydligt bättre analys och kvalitet? Jag finner ingen anledning ens om jag letar riktigt duktigt efter anledningar.
Det enda som talar för DN är formatet som är ett bra packmaterial och är ordentligt tilltaget, även om priset är alltför högt även för ett gott packmaterial.
Och sluta med censur och informationsstyrning.