Om bara några timmar premiärvisas Teslas nya elbil Model 3 som ska ta den vanliga breda konsumentmarknaden med storm. Det är planen. Istället för att betala 1 miljon kronor för en Model S landar priset på 285, 000 kr vilket motsvarar en mer vanlig bensinbil av hög kvalitet typ: BMW, Mercedes eller Audi.
Källa: Bilverkstad.cc (Bromma), artikeln återpubliceras med tillstånd | Foto: Wired
Frågan är nu om Tesla som företag ska överleva röda kvartalsiffror och om de lyckas öka försäljningen för att rädda bolagets framtid. Konsumentmarknadens efterfrågan på elbilen kan avgöra saken.
”Bedömare ser lanseringen av Model 3 som det slutgiltiga testet på om Teslas strategi håller. Målet är att växa från dagens 50 000-60 000 bilar till en halv miljon bilar år 2020. Det ställer stora krav på produktionsapparaten och även distributionen och det egna systemet Tesla byggt för laddning av bilarna.” / DN, ”Tesla hoppas att Model 3 ska få fler att välja elbil”
Tidningen Elektrek uppger att en av deras källor sett bilen och kommenterat utseendet. Sammanfattningsvis ska Model 3 vara något mindre och kan liknas vid en hybrid mellan Model S och Model X. Den nya bilen påminner om Model X i fronten. Den är kortare och smalare samt beskrivs som “sexy and sporty”. Källan uppger att Model 3 känns helt rätt. Det antyder att bilen kan gillas av många och inte bara av elbilsentusiaster.
Svenska Auto Motorsport tipsar om hur du som svensk snabbast kan få ett exemplar av Tesla Model 3 till Sverige. Ta dig till en svensk Teslabutik och betala handpenningen (10.000 kr) så får du förtur i kön och din Model 3 kommer lite snabbare.
En par saker till: du kan alltså köra minst 30 mil på en laddning utlovar Tesla Motors och spana in Teslas svenska webbsidor där elbilen visas upp kl 05:30 svensk tid fredagen den 1 april, 2016 (det är inget 1:a april skämt).
Källa: Bilverkstad.cc (Bromma)
Detta är innehåll från Dieseltrim i Bromma. Artikeln återpubliceras med tillstånd eftersom den är av allmänt intresse.
Henning Witte! Det skulle vara riktigt häftigt om de fick till den tekniken, tack då vet jag.
Äntligen känns mycket roligare att utropa i det här sammanhanget..
@Per.
Powerwall och liknande koncept kan nog och kommer nog omintetgöra alla kärnkraftsplaner… Om inga krig i oljeindustrins och kärnkraftens intresse begynner.. Eftersom de gjort det förut så har vi nog som alltid anledning att vara rädda att så blir fallet.. Slaveriets koloniala intressen kan ju inte avbrytas bara sådär!
Hur E Musk bundit upp tillräckligt med litium på planeten är kanske en gåta vad vet jag men där kommer nog stöten sättas in..
Utan att spela alls är All in min hållning för elbilen..
Nikola Teslas Pierce Arrow hade en elektromotor som fick sin el genom luften med hjälp av elektriska skalärvågor. De ”tankade” fri neutrinoenergi på vägen från Teslaantennen i Nikolas forskningscenter till bilen när den körde på gatan, oberoende hur långt den var ifrån den sändande antennen. Elen genom luften laddade samtidigt bilens batteri under resan.
Henning Witte! Vad är det på insidan, som inte är Tesla?
Jag tror de måste få ned priset om det skall bli en folkbil.
Tyvärr är den bara Tesla på utsidan, men inte på insidan.
Tesla Model 3 som inte var ett aprilskämt premiärvisades tidigt i morse svensk tid (Kalifornisk tid, 31 mars). Över 115 000 beställde omedelbart bilen. Så här ser den ut. Den kostar från 285,000 kr och den kan levereras from 2017.
Nu får vi börja öka stödet till den godhjärtade kärnkraftsindustrin, istället. Har förresten läst att elbilar ger ifrån sig mycket starka el- och magnetfält, något som inte till ringa del förstör hälsan. Varför tycks det som om de val vi erbjuds sällan blir bättre än det mellan pest och kolera
Trevligt. En riktig bensinbilsdöd är att vänta. Bra att folk nu slipper stödja den satans oljeindustri som är en stor del av problemet i världen.