DEBATT. Under årtionden har livsmedelsindustrin ökat innehållet av kolhydrater i kosten av främst tre skäl. Det är billigt, söt smak säljer och hållbarheten blir längre när man undviker exempelvis naturliga fetter. Lika länge har man aktivt försökt dölja sitt uppsåt på olika finurliga sätt.
Text: Bo Engborg, rektor för Nordiskt Näringscenter
Man har till exempel framgångsrikt lanserat ”lågt fettinnehåll” som någonting nyttigt. En annan strategi är att man delar upp kolhydraterna i olika sorter. Det är en så framgångsrik strategi att det i Livsmedelsverkets officiella statistik påstås att vi inte använder mer socker idag än tidigare.
Ett tydligt exempel på hur industrin bluffar är ICA:s Ekologisk Müslikaka. På framsidan påstår de ”Söt smak av russin och nötter”. Det är inte längre en glidning på sanningen utan en direkt lögn. Den söta smaken kommer, som framgår av innehållsförteckningen, främst av det tillsatta sockret i form av socker och maltodextrin. Den lilla tillsatsen av honung (3%) ger inte mycket sötma.
Bild: ICA ekologisk muslikaka – Foto: Nathalie, Nouw.com
Ett uppenbart exempel på hur man försöker blanda bort korten är att man tillsätter både socker och maltodextrin. Produkten hade inte blivit annorlunda om man bara använt socker, men då hade det blivit mycket mer uppenbart eftersom det hade hamnat bland de högsta ingredienserna i innehållsförteckningen.
Text: Bo Engborg, rektor för Nordiskt Näringscenter