Varför läser nästan ingen Metro i Stockholms tunnelbana längre?

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 16 maj 2016
- Torbjörn Sassersson
Metro artiklar från 2015

Metro artiklar från 2015

NOTERAT. Idag den 16 maj 2016 åkte jag i Stockholms tunnelbana. Jag noterade att det var väldigt få som läste Metro trots att klockan var strax efter 9 på morgonen. Ett stickprov visade att det endast var 7 personer i en full vagn som läste Metro. De flesta satt upptagna med sina smartphones.

Text och foto: Torbjörn Sassersson | Skärmdumpar från Metro 2015

Alla sittplatser (126 st) i en modern C20-vagn var upptagna och c:a 45 personer var stående i vagnen vid Liljeholmens tunnelbanestation. Det var alltså 7 av 171 personer som läste tidningen. Det betyder att endast 4% läste Metro.

Metro innehöll två tredjedelar reklam och endast fem nyhetsartiklar

För att få en uppfattning om tidningens kvalitet skummade jag igenom den och förvånades över att exemplaret innehöll väldigt mycket reklam, mer än någonsin.

Metro innehöll även mycket få nyheter. De flesta artiklarna handlade om livsstil som tex: grillning, semester, resmål, karriär, musik, filmer och sport. Det fanns endast 5 st relativt korta nyhetsartiklar och utöver dessa några som i storlek motsvarade notisformat. Det fanns en krönika skriven av en reklamforskare.

Metro slår sig för bröstet – kognitiv dissonans?

Inte konstigt att så få läser Metro, men vad anser Metro om sig själva? När Metros egen Stockholmsredaktion betraktar tidningen ger de sig själva högsta betyg.

Så här skrev Metro Stockholm när de 2015 firade 20 år:

”Du läser just nu webbsidan för inte bara Sveriges – utan världens – största dagstidning. I dag fyller pappersversionen av Metro 20 år. Här är historien om hur den blev landets mest lästa tidning.” / Så blev Metro störst i Sverige, 13 februari 2015

Några dagar innan den 5 februari 2015 skrev Metro Stockholm:

”Den senaste mätningen från Orvesto Konsument visar att Metro fortsätter vara den överlägset största tidningen i Sverige.” / Metro överlägset Sveriges största tidning, 5 februari 2015

Jag anar att situationen år 2016 förändrats för Metro. Så hur ser det ut idag?

Dagens Media skriver i mars 2016 att tidningarna Metro, Offside och Filter hör till de tidningar som uppvisar stora upplagetapp. Metro tappade hela 11%.

”Metro, den enda överlevaren i gratistidningskriget mellan Bonnier, MTG och Schibsted, uppvisar ett tvåsiffrigt upplagetapp. Metro Stockholm backar med 10,7 procent, Metro Skåne backar med 14,6 procent och för Metro Göteborg stannar upplagetappet på 6,8 procent.” / TS: Metro backar med 11 procent, 9 mars 2016

Metro.se kämpar för att behålla sin populäritet på webben

Alexa.com som mäter sajters populäritet visar att även Metro.se på webben kämpar för att hålla kvar sina läsare. Mätningen nedan är daterad 16 maj 2016. Metro har enligt Alexa sjunkit med 22,693 platser globalt och rankar på plats 264 i Sverige.

Metro.se-Alexa.com-16maj2016

Frågan är var alla passagerarna i tunnelbanevagnen surfade någonstans med sina smartphones. Det verkar inte ha varit på Metro.se. Vid 13-tiden låg det kvar många olästa Metroexemplar i tidningsboxarna på Örnsbergs tunnelbanestation.

Text: Torbjörn Sassersson

Metro, casinoreklam 16 maj 2016

Bild från Metro med casinoreklam över ett helt uppslag, 16 maj 2016

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Metro
  • Varför skriver tidningar så mycket om kropp och kroppsrelaterade artiklar, såsom hur mår du, sjukdomar hos kändisar, njutningar, sexiga kläder osv. Sinnet och ögat kan endast se över ett avstånd och då gäller det att minska ned förmågan att se långt och begränsa utblicken, helst endast till det egna hudens ytskikt. En sådan person med kort avståndsseende ackumulerar då endast skräpdata och har inget vettigt att tänka med. Social ingenjörskonst!

  • Stickprov på Metro just nu. Formatet är typ youtubeaktigt och ser inte ut som en tidning ens.

    1Huvudnyhet, en topplista ”7 saker som får världens kvinnor att tappa lusten” lista med sextema?N24skit
    2instruktionsmanual ”så debatterar du i metro”(ger oss gratis content så vi kan anställa färre)
    3träning ”kom i form bla bla tough viking”, vadå rör dig helt enkelt det är så man kommer i form
    4reklam för nån YH utbildning bland otaliga YH utbildningar
    5nåt nostalgiskt om en 90tals artist

    Behöver jag ens förklara varför jag inte läser Metro längre? Det är inte nyheter det är en blogg med usercontent och popclickbaitartiklar i ett äckligt format som känns som det försöker tilltala ungdomar men antagligen inte gör det.

  • Är 60+ plus och slutade prenumera och köpa papperstidningar för flera år sedan. Kollar SVT text för att kolla vilka nyheter staten anser viktiga kollar sedan alternativa media och bloggar på Internet. Etablerade media är 100% propaganda, de vill att folket skall tycka invandringen är bra och förskönar den därför, de vill att folk skall vara rädda för klimatförändringar trots att inga bevisats. De vill att folket skall vara rädda för Putin och Ryssland så att vi skall gå med i NATO. De är emot Trump eftersom han är emot etablissemanget därför svartmålas han. Därför har jag slutat betala för att bli hjärntvättad av medias propaganda och de förtjänar att ruineras och dö!

  • Därför att folk i farten läser nyheterna i mobilen helt enkelt. Aftonbladet, Expressen och DN
    Jag tror Metro har haft sin tid – papperstidningar är ute bland alla ungdomar idag. Ingen prenumererar på papperstidningarna – endast äldre typ 50 +
    Även om Metro är gratis har folk upptäckt att tidningen blivit sämre. Då får man mera up to date nyheter i mobilen där man även kan titta på nyhetsinslag t.ex. Expressen TV

  • Det är inte bara fingrarna man lortar ner, utan även sinnet. Jag tror vi är många som inte mår bra av att läsa Metro och andra ovärdiga tryckalster. Det handlar om integritet, tänkande människor vill inte befatta sig med smörja.

  • Trycksvärta som färgar av sig på fingrarma. Det är orsaken till att jag undviker papperstidningar, om jag inte kan lägga tidningen på ett bord framför mig.

  • Lämna ett svar