SvD försvårar för kunder att avsluta den digitala prenumerationen

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 9 juni 2016
- Torbjörn Sassersson

Avsluta prenumeration SvDDEBATT. För en tid sedan testade jag att starta SvD:s digitala prenumeration. Det skulle bara kosta 1 kr första månaden och därefter 185 kr. Tanken var att avsluta prenumerationen innan en månad tog slut om jag var missnöjd. Jag glömde bort det och så drogs 185 kr från mitt bankkort.

Nu börjar det inte så roliga, att försöka avsluta en prenumeration på SvD och samtidigt radera sitt bankkort med hjälp av det personliga användarkontot på SvD.se. Det gick naturligtvis inte alls. Ingenstans på prenumerationssidorna eller på sitt användarkonto på SvD:se finns möjligheten att avsluta prenumerationen och bankkortet kan inte raderas utan endast bytas ut.

Vore det inte rimligt att om en prenumeration och ett bankkort kan registeras digitalt ska det även vara möjligt att digitalt säga upp prenumerationen och digitalt radera bankortet? Det tycker inte SvD:s marknadsavdelning. Jag kommer osökt tänka på texten i låten Hotel California:

”You can check out any time you like,
But you can never leave”

Riktigt så illa var det inte, men tillräckligt illa för att jag ska sätta mig ned och skriva en missnöjesartikel. För att avsluta sin prenumeration så måste SvD:s kundtjänst kontaktas per telefon!

I den digitala tidsåldern där en digital prenumeration kan registreras digitalt är det självklart att den även ska kunna avslutas digitalt. SvD:s antilösning handlar om att försöka hålla kvar kunden i prenumerationen. SvD agerar som ett småskojarföretag på nätet.

Text: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: SvD digital